Kalle Keihänen

Finskin A320 evakuoitiin EFHKlla tulipalon vuoksi

14 viestiä aiheessa

Kas... ihmettelinkin kun lähdin Ilmailumuseolta kolmen jälkeen kun paloautoja tuntui menevän vähän joka puolella.

Lisätietoja odotellessa.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aina kun lentokoneessa on tuli irti muualla kuin moottorin sisällä, voidaan puhua vakavasta vaaratilanteesta.

Tämä nyt etukäteen, ennenkuin tilanne julistetaan täysin vaarattomaksi matkustajille... ;D

 

Jos siellä on ollut siis muutakin kuin vain savuava jarru?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ohhoh...

 

Onpas vaisu. No, kunhan saadaan järkyttyneiden matkustajien kommentit ja hiukan värjätään tapahtumia.

 

-jukka

Samaa minakin ihmettelin :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hydraulinesteen ei pitäisi palaa, mutta mitä tapahtuu kun Skydrol joutuu tekemisiin kuumien jarrujen kanssa...?

Juha

 

Eli laskutelineen /luukun nesteet pihalle jossain vaiheessa ??

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneissa käytettiin joskus 1950-luvulla mineraalipohajsia nesteitä, ja ne saattoivat syttyä palamaan. Nykyisin käytettävät mömmöt eivät käsittääkseni pitäisi syttyä palamaan. Mutta jos laskun jäljiltä kuumana oleviin jarruihin pääsee valumaan jostain hydraulinestettä, varmasti sieltä pöllähtää savut ja höyryt. Mutta syttyisikö neste palamaan liekillä?

 

Eli laskutelineen /luukun nesteet pihalle jossain vaiheessa ??

Saa nähdä miten iso vuoto on ollut. Eiköhän tämäkin selviä aikanaan tutkimusraportista.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nykyisin käytettävät mömmöt eivät käsittääkseni pitäisi syttyä palamaan.

Ilta=Sanomien "hydraaliöljy" on epäilemättä mielettömän palonarkaa. ::)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mors!

 

Exäni oli nyxänsä kanssa tällä Korfun paluulla.  Kertoi, että eipä pahemmin hämminkiä ollut. Nopeahko rullaus putkelle ja evakuointikin tarkoitti lähinnä sitä, että ilman normaaleita "kiitos matkasta" -kommentteja emoille porukat poistui normaalilla tahdilla koneesta.

 

Eräs seurueen jäsen oli emolta kysynyt poistuessaan, että "onks tää kone tulessa?" johon emo leveällä kestohymyllä "taitaa siellä joku pikku palo olla"  :laugh:

 

Ei siis "perkuleesti pelkoa ja itkeviä emäntiä" tässä tapauksessa  :thmbup:

 

-Tony-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pari-kolme vuotta sitten olin Finskin koneessa Tuzlassa, kun laskuteline oli tulessa. Kenttähenkilökunta sammutti palon eikä siinä sitten sen kummempia (paitsi ettei sillä koneella sitten illalla enää saanutkaan lentää Helsinkiin). Kun sama toistui toisessa ex-Jugoslavian kaupungissa pari päivää sen jälkeen, tutki Finskin huolto kuulemma mitä oli muutettu kun jarrut toistamiseen syttyivät tuleen. Hydrauliöljystä ei kuulemma ollut kysymys, vaan olivat vaihtaneet jotain puhdistusainetta joka ei sitten kovia jarrutuskuumuuksia kestänytkään. Paluu entiseen kuulemma auttoi ongelmaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään