Håkan Sandberg

Mitä radioita tai vanhoja radioyksiköitä nämä ovat

12 viestiä aiheessa

Moikka

 

Siivotessamme Aeron vanhaa, Hyvinkäällä 1946 toiminutta lentoasemarakennusta, löysimme radiolaitteita. Rakennusta valmistellaan 16.8 tapahtuvaan juhlaan. Sinne on muuten kaikki tervetulleita. http://www.hyik.fi/2008/07/60-vuotias-hyik-juhlii-168-aero-oyn-muistolaatta-hyvinkaan-lentokentalle/

Nämä radiot ja muutakin löytynyttä tavaraa tulevat näytille.

Kysymys kuuluukin, mitä nämä yksiköt ovat ja mihin niitä on mahdollisesti käytetty. Sry yks kuva epäselvä, saan tarkempia kuvia tarvittaessa.

HS

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saiskos kuvat noista tyyppikilvistä.Pistetään radiohistorioitsijat liikkeelle.

 

Joo huomenna ja otan vähän yksityiskohtiakin.

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tere

Kävin ottamassa kuvia tyyppikilvistä. Laitteiden sisältö on varsin vaikuttava.

Mihnäs se Väinö K on joutunu ::)

HS

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

BC-625 on VHF radioaseman scr-522 lähetinosa ja CS-80-C asennuskotelo. Laite oli irrallisilla kiteillä viritettävä. Kanavia oli ilmeisesti neljä. Samaa laitekokonaisuutta on käytetty sekä idässä että lännessä. Alkuperäinen laite on ollut britti. Tämä laite on jenkki mutta britit antoivat sen myös venäläisten valmistettavaksi. Tästä on likuisia versioita niin maa-asema kuin lentokone käyttöönkin. Pienimmät paketit mahtuivat hävittäjiin.

 

AVR-8 on, niin kuin kilvessä sanotaan, radiokompassi tai tässä tapauksessa kaiketi radiosuuntimo.

 

Tuo viimeinen laite "dynamotor" on muuttajakone (pyörivä invertteri) 14v sisälle jolla pyöritetään DC-sähkömoottoria. Sen perässä on dynamo eli AC generaattori ja sitten muuntaja, jossa on erilaisia ulostuloja luokassa 100v - 300v. Tällä vehkeellä on tehty anodijännitteitä putkipääteasteille.

 

Edellisen sarjan tuning unit on saattanut olla antenniviritin jolla kiinteä lanka-antenni sovitettiin valittuun radiojaksoon. Olisiko tuon naamataulusta kohtisuoraa kuvaa?

 

jk

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve kaikille ja kesän loppua !  Olen Heinolassa "toipumassa" elämän vaivoista.  Jarmo selvitteli tyylikkäästi miltei nuo kaikki.

AVR-8 on lentsikan ADF - olemme yleensä kaihtaneet aikaisempaa "radiokompassi" -sanaa, koska siinä ei ole kovinkaan järkeä.

Olisiko tuo Transradio OY:n loota NDB:n power pack ? Merkki näyttäisi olevan TRVX1 No20. Juhani Kuivila varmaan tietäisi.

Veivillä varustettu lienee tosiaan RCA antennitunarin viritysosa, asteikossa 2 MHz, MF ja "LF" (noin 300 kHz) bandit.

Tässä RCA AVR-8 vuoden 1938 mallia oleva looppi, kun sellainen kuva sattui löytymään...

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lukeekos siinä ekan kuvan laitteen kannessa BW-363 tms?

 

Kyllä siinä kannessa näyttäisi olevan jollakin liidulla kirjoitetun BW-363. Kun ajattelee Brewster-hävittäjä BW-363:n konehistoriaa, ja sen viimeisiä vaiheita Lentovarikolla poistoon asti 1948, niin tämä huomioon ottaen saattaisi tuo radio aivan hyvin olla peräisin siitä.

 

BW-363: 18.4.40 luovutettiin LLv.24:lle. ohjaaja vääp. L.Nissinen. 12.1.42 koneen moottori sammui laskussa Kontupohjassa, jolloin seuraavaksi laskeutunut kone tuli päälle.30.3.42 lähetettiin lentokonetehtaalle, missä kone korjattiin BW-369:stä otetuilla osilla.12.3.43 luovutettiin 3./LLv.24:lle. Koneessa oli tällöin M-63-moottori. 23.4.44 luovutettiin lentovarikolle. 7.8.48 poistettiin. Koneella saavutettiin 10 ilmavoittoa LLv.24:ssä.

 

[ attachment removed ]

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Håkanille:  totta maar tekstejäni saa käyttää...

Jatkokysymys kuuluisi: -  mitä muita kommunikaatiolaitteita TRANSRADIO O.Y. teki ilmailuun, kun (myöhemmin) NDB-majakoita?

Tuo "TRVX1 No20" laatikko tuskin on NDB-majakasta, ei Hyvinkäällä sellaista esim 1946 ollut. Lienee jostain muusta laitteesta.

Hyvinkään kiitotien SW päässä on yhä suuntimokopin perustuksia, siellä istui 1945-46 maasähköttäjä, lennonjohtaja istui muualla.

Lyhenteinähän "Tx" on kautta aikojen tarkoittanut lähetintä (transmitter) , "Rx" vastaanotinta (receiver) jne.

Täällä on Transradio Oy:sta lisää infoa:   http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,50867.140.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei!

 

RCA AVR-8 antenneista. Hieno kuva Väinöltä, kiitos. Useimmissa Brewstereissä takalasituksen alla oli kehäantenni, mutta joissakin yksilöissä valokuvien mukaan tuo pisaramainen antenni. Ovatko antennit olleet muuten samanlaisia, mutta pisaranmallinen "ulkoasennukseen" ja kehä sisäasennukseen? Ja mikä lienee perusteena tietyn antennityypin valintaan, saatavuus?

 

 

Kari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään