Kai Lilja

Ilmailun säädökset - Mistä materiaalia? 0€ ;) --> Täydennystä!!!

22 viestiä aiheessa

Terve!

Jäitä hattuun ja uusimaan vanhaksi mennyttä teoriaosuutta, PPL (a).

Googlasin, vaan ei tärpännyt...  :thmbdn:

Mistä voisin (tulostaa) löytää ajantasalla olevan materiaalin - ilmailun säädökset?

Tentti kysymyksistäkään ei olisi haittaa...  :-[

Mukavaa päivää ja kiitos avusta!

-Kaitsu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

KIITOS!

Onko jotain "listaa", josta näkisi, mitä/mitkä asiat ovat niitä, joita tarvitaa IRL ja kokeessa? Siis jonkin laista selvitystä, eteei tuu luettua sitä "Ihan oikeesti" aiheen ohi menevää tekstiä...

-Kaitsu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tarkennetaan vielä: Siis listaa asioista, jotka liittyvät suoraan yleisilmailuun (PPL), pois sulkien ansiolentäjien työajat ym.

Kiitos, kiitos!

-Kaitsu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jokaisen määräyksen alussa on kappale "Soveltamisala" tms., josta selviää mitä ilmailun osa-aluetta ko. määräys koskee. Muunlaisista listauksista ei kyllä ole tietoa minulla...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moroooo!

Kiitos vastauksista!

Tarkennetaan vielä, että se mitä oikeasti tarvitsen, on tieto siitä, mitä/mitkä osiot minun tulee lukea/opetella läpäistäkseni ilmailulaitoksenkokeen aiheesta ilmailun säädökset?

-Kaitsu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tarkennetaan vielä, että se mitä oikeasti tarvitsen, on tieto siitä, mitä/mitkä osiot minun tulee lukea/opetella läpäistäkseni ilmailulaitoksenkokeen aiheesta ilmailun säädökset?

Jos ei kouluttajalta saa tärppejä, aloittaisin lukemalla niitä asioita jotka PPL-teoriakoulutuksessa määräysten mukaan vaaditaan. Ko. dokumentti löytyy http://www.ilmailuhallinto.fi/tietopalvelu/FI/ilmailumaaraykset/pdf/imt/jar/m/jarfcl1osa2.pdf

Sieltä tutkii osa-alueita "ilmailun säädökset". Sitten vaan lukemaan niitä ilmailumääräyskokoelmia joita samaisesta ilmailuhallinnon tietopalvelusta aiheista löytyy.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ööh, mun korvaan kuulostaa nyt vähän siltä kuin kaipaisit tärppejä, joilla saa pakkopullaisen kokeen läpi. Kun taas se, mitä sä ihan oikeasti tarvitset, on lukea ppl-kurssin matskuja riittävästi, että susta tulee turvallinen ilmailija, sekä itsellesi, että muille tuolla taivaalla. Ja näillä riittävillä tiedoilla pääsee sitten kokeistakin läpi. :)

Tarkoitus ei ole tylyttää, mutta ainakin itse sain aikoinaan omalta ppl-kurssilta riittävät eväät myös laitoksen kokeisiin ja sen kummemmin pohtimatta mitä laitos mahdollisesti kysyisi, luin annetut materiaalit läpi ja läpäisin myös laitoksen tentit ekalla yrittämällä. Ja kun taidetaan saman kerhon väkeä olla, niin varmaan ne eväät hyvään suoritukseen on sullekin jo annettu...

-m

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ööh, mun korvaan kuulostaa nyt vähän siltä kuin kaipaisit tärppejä, joilla saa pakkopullaisen kokeen läpi. Kun taas se, mitä sä ihan oikeasti tarvitset, on lukea ppl-kurssin matskuja riittävästi, että susta tulee turvallinen ilmailija, sekä itsellesi, että muille tuolla taivaalla. Ja näillä riittävillä tiedoilla pääsee sitten kokeistakin läpi. :)

Tarkoitus ei ole tylyttää, mutta ainakin itse sain aikoinaan omalta ppl-kurssilta riittävät eväät myös laitoksen kokeisiin ja sen kummemmin pohtimatta mitä laitos mahdollisesti kysyisi, luin annetut materiaalit läpi ja läpäisin myös laitoksen tentit ekalla yrittämällä. Ja kun taidetaan saman kerhon väkeä olla, niin varmaan ne eväät hyvään suoritukseen on sullekin jo annettu...

-m

Terve,

Kiitos Mikko asiallisesta "tylytyksestäsi"!  :thmbup:

Ajattelin aiemmin kirjoittaa hieman taustoista, mutta en pitänyt sitä tärkeänä. Joten kerronpa sitten tässä välissä...  :D

Ilmailulaitoksen kokeet on suoritettu 2003 ekalla läpi! ;) Ja edellisen kerran olen taivaalla ollut 2003, koska tuo lompakko ei ollut halukas yhteistyöhön silloin loppuun asti, niin nyt jatketaan. Heinäkuun alusta on nyt -08 lennetty ja yhtä antoisaa se edelleenkin! HUOM! Vaikka en ole taivaalle tuossa välissä päässyt, olen vähintään kerran vuodessa kerrannut koko opetusmateriaalin kannesta kanteen, eli tässä ei ole nyt kyseessä "pakkopullainen" asia!  ;) Luen ja opettelen mielelläni ilmailuun liittyviä asioita!  :thmbup:

Nyt, oppilaslupakirja vanhenee 9.9 ja nyt on aika viedä tämä koulutus päätökseen. Olin IL-kokeissa 14.8 ja ilmailun säädökset pitää nyt uusia. En ole etsimässä  suoria vastauksia IL-kysymyksiin, taikka oikotietä, vaan pointtini on se, että opetusmateriaalissani (liekö oma vikani) ei ole nippua papereita otsikolla "ilmailun säädökset"! Toinen pointti on se, haluan oikeasti osata nuo ilmailun säädökset, enkä lukea aihetta sivuuttavia asioita tässä vaiheessa, koska uusintakoe on 27.8 ja siksi haluaisin nyt keskittyä siihen "oikeaan" aihealueeseen täysillä!

Mikko, olen kanssasi täysin samaa mieltä: Turvallinen taivas, on hyvä taivas!  :thmbup:

Pehmeitä laskuja kaikille!  :thmbup:

-Kaitsu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuossa Mikon vastauksessa on kyllä totta se, että kaikki mitä ainakin tuossa CPC-kurssimatskussa on tukee suoraan tai epäsuorasti määräysten osaamista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuota...  :-[ *Kysyy nolona*

Onko ilmailun säädökset sama asia, kuin ilmailumääräykset? :(

Jos näin on, niin taas on "urpoa" kusetettu... Kun ei oo hienoja kuoluja käyty, ni ei aina pysty ymmärtämään... :'(

-Kaitsu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Säädös on yleisnimitys, jolla voidaan tarkoittaa lakia, asetusta, viranomaisen määräystä jne. Ilmailumääräys on siis ilmailuviranomaisen ylemmänasteisen säädöksen, kuten ilmailulain perusteella antama määräys. Eli ilmailumääräykset ovat säädöksiä. Onhan tarpeeksi sekavaa, onhan? Yleensä nuo käsitetään samaksi asiaksi ja niitä käytetään vähän sekaisin. Opettele lentosäännöt hyvin!

:)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos Mikko asiallisesta "tylytyksestäsi"!  :thmbup:

...En ole etsimässä   suoria vastauksia IL-kysymyksiin, taikka oikotietä, vaan pointtini on se, että opetusmateriaalissani (liekö oma vikani) ei ole nippua papereita otsikolla "ilmailun säädökset"! Toinen pointti on se, haluan oikeasti osata nuo ilmailun säädökset, enkä lukea aihetta sivuuttavia asioita tässä vaiheessa, koska uusintakoe on 27.8 ja siksi haluaisin nyt keskittyä siihen "oikeaan" aihealueeseen täysillä!

Hyvä homma! :)

Oma käsitykseni on, että parhaat vihjeet on tässä jo annettukin, eli Joelin linkittämät lentosäännöt OPS M1-1 sekä Ismon mainitsema VFR-Suomi ovat niitä, missä varmaan suurin osa oleellisimmasta tiedosta on.

Tsemppiä koulutuksen loppusuoralle!

-m

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kivoja kyssäreitä aiheen ulkopuoleltakin :)

1.Lentokentän lähestymiskartan tulo- ja lähtöporttien korkeuksia on

a) aina noudatettava

b) ovat maksimi korkeuksia

c) ovat minimi korkeuksia

d) ei tarvitse noudattaa

2. Suuntahyrrä näyttää ohjaussuuntaa 180, ja ADF näyttää suhteellista suuntimaa 300 . Mikä on QDM ADF:ään viritetylle majakalle?

a) 180

b) 120

c) 300

d) 60

3. Lennät suuntaan 180, ADF‑ näyttää 300. Mikä on QDM majakalle?

a) 120

b) 180

c) 060

d) 240

4. Lennettäessä suljettua rataa edestakaisin, kolmio, neliö tuulessa verrattuna tyyneen lentoaika on

a) sama

b) pitempi

c) lyhyempi

d) ei vaikutusta

Tahtoopi tuo Gps:n takia jäädä vähälle ko.laitteiden käyttö niin joutunee aina pinnisteleen  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moro!

Sain käsiini kättä pidempää! Laitan tähän tiedoksi, jos joku haluaa aiheeseen vielä paneutua!  :thmbup:

Ilmailun säädöksiin kuuluu, (jos olen asian oikein ymmärtänyt):

OPS M1-1

OPS M1-6

OPS M1-7

OPS M1-16

OPS M1-19

OPS M1-21

(Tarkoittaako samaa, kuin OPS M1-21)

OPS M2-1

OPS T1-4

OPS T1-21

AIR M1-2

AIR M1-12

AIR M1-14

(Tarkoittaako samaa, kuin AIR 1-14)

JAR-FCL 1 (PPL (A))

Toivottavasti tästä on joillekin apua ja korjata saa tietenkin.

-Kaitsu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Täytyy kompata Miukua.

Ilmailu säädökset oppiaineena on melko laaja kokonaisuus ja loppumetreillä riippuu suoritettavast lupakirjasta, mitä kaikkea sen katsotaan sisältävän. Ilmailulaki ja vakuutusasetus taitanevat kuulua listalle. Maksuasetus ei ehkä.

Kaikkia ilmailun säädöksiö ei tarvi lukea mihinkään lupakirjaan (paitsi jos haluaa itselleen kaikki h..tin stetit ymsyms...).

Suosittelisin siis tälläkin kertaa lukemaan oman koulutuksesi koulutusohjelman ja kyseiseen lupakirjaan liittyvät vaatimukset (löytyvät näistä jo esille tulleista ilmailun säädöksistä) ja alat niistä laatimaan itsellesi listaa. Voi olla, että havaitset listan pitkäksi....

-M-

edit: Taitaa muuten olla kaikki ihan ilmaiseksi luettavissa netistä....

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään