Guest Henkka

Läppäri oirehtii.

15 viestiä aiheessa

En tiedä onko tästä mitään apua, mutta yritetään.

Minulla asustaa naapurissa vanhempi herra, jota olen autellut tietotekniikkaan liittyvissä pulmissa mutta tänään nousi seinä pystyyn.

Herra soitti ja kertoi, ettei pääse kirjautumaan Googleen, kun kentään tulee vain ykkösiä loputtomasti.

Menin paikalle ja havaintoni oli seuraavat. Kone käynnistyy todella hitaasti. Loppuvaiheessa käynnistystä kone alkaa pitämään hitonmoista piippaavaa ääntä, joka loppuu ennen Vistaan kirjautumista.

Netti toimii, mutta jokaiseen sivuun, missä on mm. kirjautumiskenttä, alkaa tulla loputtomasti ykkösiä, eikä niitä saa pyyhyttyä pois. Nuolinäppäimestä kursori kylä liikkuu, muttei mm. backspacesta

Myös mm. itse Vistan hakukenttiin alkaa tulla loputtomasti näitä ykkösiä. Samalla kone piipittää heikosti, jos avaan esimekiksi tehtävienhalinnan tai ohjauspaneelin.

Virusohjelma ei löydä mitään, kovalevyt eivät ole täynnä, näppiksen nappeja ei ole pohjassa ja itse kirjoitan tänne, koska minulla ei ole näkemystä tällä kertaa että viittaako oireet viruksiin, haittaohjelmiin vai rautapuolelle, tms?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jumittaisiko ykkösnäppäin kuitenkin fyysisesti alhaalla ? Siltä vähän kuulostaisi. Koitapa käynnistää vaikka notepad tai Word. Sinnekin pitäisi tulla pelkkää ykköstä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuten Arttu totesinkin niin tuo kuulostaa siltä että näppis on jumissa. Luultavasti menee vaihtoon. Kannattaa kuskata huoltoon ja kysyä paljon maksaa näppisen vaihto kokonaisuudessaan, saattaa olla et uusi läppäri olisi halvempi ellei takuu ole voimassa jolloin se kattaa huollon kustannukset.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuten Arttu totesinkin niin tuo kuulostaa siltä että näppis on jumissa. Luultavasti menee vaihtoon. Kannattaa kuskata huoltoon ja kysyä paljon maksaa näppisen vaihto kokonaisuudessaan, saattaa olla et uusi läppäri olisi halvempi ellei takuu ole voimassa jolloin se kattaa huollon kustannukset.

Harvemmin nuo näppäimistöt uuden koneen hintaa kustantaa, asennettunakaan. Uskoisin, että varmaankin alle 200€:n pitäisi selvitä tuosta. Toki jos kannettava alkaa olemaan muutenkin jo eläkkeen tarpeessa, niin kannattaako tuota sitten korjata.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voihan sitä koittaa rämpyttää sitä ykkösnäppäintä. Saattaa auttaa, muttei ainakaan pahenna. Ja ainakin katsoa, ettei siellä näppäimen välissä ole mitään asiaankuulumatonta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos vastauksista ja perehdytään tuohon huomenissa uudestaan, tarkemmalla otteella.

Käsittääkseni kone on herralla jonkinlaisella kuukausisopparilla, joten huollot järjestynevät sitä kautta.

[ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin, läppärissäkin näppis on vaihdettava osa, eli ei siinä koko emo mene vaihtoon sentään, niinkuin useimmissa läppärivioissa. Varaosahinnat voivat olla suolaiset, kun ovat mallikohtaisia lärpäkkeitä, mutta kannattaa kysyä. Ja tietty jos koneessa on takuu (joissain on 3 vuotta vakiona, 4 vuotta laajennettuna) niin sitten ei maksa mitään. Paitsi jos aiheuttaja on se tavallisin, näppikselle kaadettu neste.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niinkuin Esa tuossa jo kirjoittikin, oireet kuulostavat kovasti siltä että näppis on kärsinyt nestevaurioita.  Tällöin näppis saattaa päällisin puolin olla ok ja toimiva (varsinkin kun se on vahingon jäljiltä pyyhitty), mutta näppiksen sisuksissa on peruuttamatonta vahinkoa tapahtunut.

Olen oman läppärini näppiksen kastellut kaksi kertaa, ensin gini-appelsiinimehupaukulla ja toisen kerran kokiksella.  Molemmilla kerroilla meni näppis vaihtoon välittömistä pesu- ja hiustenkuivaajakuivauksista huolimatta.  Ainakin Aceriin tuntuvat läppärin näppikset maksavan noin 100 euroa postikuluineen. Vaihdon suoritin itse - se ei ole yybervaikeaa jos on koneita joskus muutoin kasaillut.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ongelma tosiaan ratkesi muutamalla napakalla kopautuksella näppikseen. Näppäin ei mitenkään tuntunut erilaiselta kuin muut.

Mutta hyvä että selvittiin vain säikähdyksellä. Ja tattis kaikille, vielä kerran  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ongelma tosiaan ratkesi muutamalla napakalla kopautuksella näppikseen. Näppäin ei mitenkään tuntunut erilaiselta kuin muut.

Mutta hyvä että selvittiin vain säikähdyksellä. Ja tattis kaikille, vielä kerran  :thmbup:

On harvassa sellaiset ongelmat, joissa napakka potku kylkeen ei auttaisi. :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Huolestuttava näkökanta lääkärille ;D

Useampi "tajuton" on tuolla metodilla tullut ihmeparannettua... ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niinkuin Esa tuossa jo kirjoittikin, oireet kuulostavat kovasti siltä että näppis on kärsinyt nestevaurioita.  Tällöin näppis saattaa päällisin puolin olla ok ja toimiva (varsinkin kun se on vahingon jäljiltä pyyhitty), mutta näppiksen sisuksissa on peruuttamatonta vahinkoa tapahtunut.

Näppäimistössä tuskin on sellaista tekniikkaa jolle saisi aiheutettua peruuttamatonta vahinkoa nesteillä? Jos ei sitten koko laiteohjainta saa tuhottua.

Hannu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Yllättävän paljon niitä kosketuspintoja niissä on sisällä.  Usko huvikses, mistään laiteohjaimesta ei tarvitse olla kyse kun näppiksestä menee nesteillä osa täysin käyttökelvottomaks.  Korroosio noilla ohuilla pinnoilla on uskomattoman tehokasta, ja se ei todellakaan vaadi paljoa, kun näppiksestä joku näppäin ei toimi, tai jopa useampi

Tuossa mun Acerissa oli sen verran tuuria mukana, että näppis oli sellaisessa eristetyssä kaukalossa, josta nesteet ei sitten valunu sisemmälle koneeseen. 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tavallisessa päytänäppiksessä neste imeytyy kalvojen väliin ja on kuivattavissa ainoastaan avaamalla koko vehje. Kun ne ovat semmoisia muoviklipsuhärpäkkeitä kuin ovat, niin avaaminen rikkomatta on hankalaa. Toisaalta uuden saa kympillä. Sen takia en ole koskaan tullut kokeilleeksi sellaisen kuivaamista, mutta voisi hyvinkin onnistua. Tuntipalkoille ei pääse.

Läppärin näppis on toista maata. Se on semmoinen ohut lätty, joka lienee yleensä kasattu liimaamalla. Vahvasti epäilen, pystyisikö semmoista avaamaan ja kasaamaan takaisin toimivaksi. En ole kyllä koskaan sillä silmällä tutkinut. Mutta läppäreitä tehdään myös roisketiiviillä näppäimistöillä, mikä on minulle yksi tärkeistä kriteereistä niitä ostaessa iskusuojauksen ohella.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään