Matti Huoviala

Äänetys suljettu: Kesätöihin ilmailuhallintoon RATKAISU on saatu!


25 viestiä aiheessa

Tästä pienestä harjoitustehtävästä kun selviää kunnialla, niin voinee hakea duuneja IH:sta lupakirjapuolelta.

Aikaa äänestykseen vastaamiseen pitäisi olla riittävästi, koska oikea vastaus on vasta tulossa lupakirjaosastolta.

 

Tehtävä on siis seuraava: Millaisen lupakirjan tarkastajan asemassa kirjoittaisit seuraavilla tiedoilla?

 

Hakija anoo pelkästään uutena kelpuutuksena FI(UP) ilman rajoituksia lomakkeella LU3133. Lomaketta LU3135 ei edes täytetty. LU3133 on harrasteilmailijan(GPL, UPL jne) hakemus ja LU3135 ohjaajan (PPL ja yli).

 

Hakijalla on seuraavat voimassaolevat lupakirjat ja kelpuutukset:

PPL, GPL, UPL, FI(GP), TOW, SEP, R/T E

 

Hakija täyttää PEL M2-71 vaatimukset viimeaikaisen lentokokemuksen suhteen moottorilentokoneella (tätä tosin ei kysytä lomakkeessa LU3133 moottorilentokoneiden osalta, joten hakija ei ilmoittanut sitä).

Samassa lomakkeessa ei myöskään ole vaihtoehtoa hakea FI(UP) kelpuutusta suoraan PEL M2-71 mukaisesti (perustuen toiseen voimassaolevaan harrasteilmailun opettajakelpuutukseen).

 

Hakijalla ei ole todistusta PEL M2-92 mukaisesta kielitaitokokeesta.

 

Miksi tällainen kysymys? Siksi, että menettely kielitaitokokeen puuttuessa on mielenkiintoinen. PPL:n osalta pitäisi olla tasokoe tehtynä uutta lupakirjaa tai kelpuutusta haettaessa, mutta taas GPL ja UPL lupakirjojen puolesta sitä ei vaadita. Uusi kelpuutus ei taas liity PPL lupakirjaan, mutta on anottu juuri PPL lentokokemukseen ja FI(GP) kelpuutukseen perustuen UPL lupakirjan kelpuutukseksi. Kaikki lupakirjat ovat kuitenkin samalla ”lapulla” (kansallisia lupakirjoja, PPL ei ole JAR-kirja).

 

Jos haluat kokeilla tarkastajataitojasi, niin tarvitset seuraavia määräyksiä ja lomakkeita harkintasi tueksi:

 

PEL M2-71 www.ilmailuhallinto.fi/tietopalvelu/FI/ilmailumääräykset/pdf/imt/pel/m/pem2_71.pdf

PEL M2-92 www.ilmailuhallinto.fi/tietopalvelu/FI/ilmailumääräykset/pdf/imt/pel/m/pem2_92.pdf

PEL M2-92 www.ilmailuhallinto.fi/tietopalvelu/FI/ilmailumääräykset/pdf/imt/pel/m/pem2_93.pdf

LU3133 www.ilmailuhallinto.fi/tietopalvelu/FI/asiakaslomakkeet/pdf/lomake/LU3133.pdf

 

Ryhdy siis tarkastajaksi ja päätä, mitä myöntäisit! Aikaa on siihen asti, kunnes hakija saa virallisen vastauksen, joka saattaa kestää ruuhkan takia taas aika pitkään. Vaihtoehdot ovat seuraavat:

1:  Myönnetään kaikki lupakirja ja kelpoisuudet uusilla päivämäärillä mutta muutoksena  R/T F

2:  Myönnetään uusi FI(UP) ja muut säilyvät ennallaan (voimassaoloajat ja R/T E)

3:  Myönnetään kaikki lupakirja ja kelpoisuudet uusilla päivämäärillä mutta kirjoitetaan rajoitus koskien PPL R/T oikeuksia vain suomen kielisenä (R/T F), GPL ja UPL R/T oikeus englanninkieliseen säilyy (R/T E)

4: Ei  myönnetä mitään ilman kielitaitokoetta

5: Ei myönnetä mitään, koska hakija on vaikea tapaus ja otetaan vanhatkin pois.

 

Äänestykseen osallistuminen siis edellyttää pientä perehtymistä mainittuihin määräyksiin.

Säikeessä saa kysyä lisätietoja ja tietenkin kunnon tarkastajana perustella päätöksiään, jos tuntee voimakasta tarvetta selittelyyn.

 

-M-

Edit: linkit

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Wow!  :thmbup:

 

Olenko kuulevinani gurutaholta kiihkeää paperienplarausääntä ja hiiren naksuttelua?  ;D

 

Minä en kyllä uskalla koulutuksen tässä vaiheessa sanoa vielä mitään. Taidan jäädä uteliaana kuulolle näölle, ja tyytyä sillä haavaa sähläämään näiden rakennetun ympäristön kuponkien kanssa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmmm :o mielenkiintoista.

Ja muka Venäjälla kukoisti byrokratia. :o

Eikö olisi helpompi laittaa hattuun nämä vaihtoehdot ja vetää sillai se oikea?

Odotan mielenkiinnolla oikeaa vastausta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ottiatuota...Nyt putos lakimies kuin eno veneestä. On niillä oltava luja ammattitaito ja piiiiitkä pinna.

 

Ei sillä että tuollaista sillisalaattia kukaan edes jaksaisi ryhtyä penkomaan. Tänään alkaa Loma. Lomalomalomaloooomaaaa

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mietitäänpäs fiktiivistä ratkaisumallia. Olkoon olemassa fiktiivinen pohjoismainen valtio ja siellä fiktiivinen ilmailuhallinto, jossa koulutus- ja  lupakirjaosastoa johtakoon fiktiivinen tarkastaja, olkoon hän nimeltään vaikka Örjö Myrsky.

 

Ratkaisu perustuu lähtökohtaisesti siihen, onko Örjö Myrsky vielä talossa vai ei.

 

Jos on (ja jos hän ei huomaa hakemusta ja sen käsittelee joku nuorempi vähemmän vihainen henkilö) niin silloin ratkaisun perusteena käytetään maalaisjärkeä ja määräyksiä.

Jos hän huomaa hakemuksen, hän todennäköisesti vaatii saada käsitellä sen itse.  Käsittely alkaa hautomisella.  Hakemus laitetaan hautomoon (kirjoitusalustan alle puoleksi vuodeksi).  Puolen vuoden hautomisen jälkeen se otetaan esille.  Hakemus hylätään ja samalla määrätään aiemmatkin lupakirjat ja kelpuutukset peruutettaviksi.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ponttihan on varmasti siis, että et ilmeisesti halua suorittaa kielitaitokoetta? Siis jos oikein ymmärsin?? Olen pahoillani jos ymmärsin sitten väärin, mutta jouduthan sen suorittamaan joka tapauksessa tuohon PPL:n rinnalle vuosikymmenen vaihteen jälkeen. Ellet sitten halua PPL:ään sitä wanhaa RTF/F jolloin se rajoittaisi sitten lentelyä vain rajojen sisällä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hakija aikoo suorittaa kielitaitokokeen, se vaan ei onnistunut tähän hätään.

Hakija on ilman koetta kelvannut vastaanottamaan tarkastuslennon Australialaisilta lentäjiltä toistaiseksi todistamattomallaan kielitaidolla.

Nyt onkin kyse siitä, miten tässä tilanteessa kuuluisi toimia?

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muttamutta, miksi et tee hommaa helpoksi ja suoritat sen kielitaitokokeen? Homma kestää vajaa puoli tuntia ja koe varmasti järjestyy vaikka sunnuntaisin? Miksi kuluttaa energiaa ja taistella tutkainta vastaan?

PS. ja IH varmasti karhuaa jokaisesta (turhasta) anomuksesta x dollaria.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Anomukset tuskin on turhia, tarpeeseen tämäkin kelppari tulee (oppilaat odottaa jo).

Maksuperustet löytyvät täältä http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2006/20061076

 

Nyt siis on anottu vain tätä pulmallista kelpuutusta.

Kyse ei ole taistelusta ja kielitaitokoe on aikanaan tulossa.

 

Olisiko tiedossa kielitaitokokeen vastaanottajaa, joka hoitaa homman vajaassa puolessa tunnissa?

Laita pm jos on...

-M-

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoista. Painin itsekkin aihepiiriä liippaavien ongelmien kanssa.

 

Tapauksessasi uskon vaihtoehtoon "ei myönnetä mitään ilman kielitaitokoetta", vaikka pykälien mukaan GPL ja UPL RT/E ei tarvitsekkaan koetta. Todennäköisesti löytyy joku lupakirjan kirjoittamiseen liittyvä ongelma, jonka takia ei voida tulostaa kuponkia, jossa olisi RT/F rajoitus pelkän PPL:n osalta.

 

Minusta on aika erikoinen ajatus, että kyky (tai ehkä ennemmin lupa) puhua englantia radioon riippuu ilma-aluksesta, jolla toimitaan. Jos tulee tuo RT/F rajoitus PPL:n osalta niin saako Matti Epsanjan lentomatkalla platalla seistessään puhua omistamaansa ICOM-käsiradioon englantia? Kuvittelisin että saa, kun rajoitus koskee vain PPL:lää. No entäs sitten kun Matilta kysytään voiko hän rullata paikallisen hinauskoneen hallille. Nyt ei englannin puhuminen radioon enää taida onnistua, kun Matti siirtyi istumaan moottorikoneeseen. Hetken kuluttua Matti hyppää purjelentokeikalle päällikkönä, jonka aikana taas voikin sujuvasti kommunikoida englanniksi. Näppärää.

 

Luonnollisesti myös viimeinen vaihtoehto kutkutti näppäämään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ovathan kyseiset normit läpäisseet laillisuustarkastelun. Tähän on pakko olla oikea vastauskin olemassa.

 

Onhan noita pelkkiä R/T ? kelpparin omaaviakin henkilöitä olemassa, siis sellaisia, joilla on vain R/T kelppari jollain kielellä mutta ei mitään muuta ilmailulupakirjaa. He eivät joudu siis uudelleenkirjoituttamaan kelppariaan.

Ja sitten on vielä ne ikuaikaiset Posti ja telehallituksen? omalla lapullaan aikanaan myöntämät elinikäiset kelpparit....

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kovin moni haluaa kaikki lupakirjat pois hakijalta. Voisi arvella, että samanlainen hinku on myös pääkallåpaikalla.

Tosin sen nappulan painaminen edellyttäisi jotain perustetta.

 

Edelleen voisin odotella yleisön ehdotuksia sitä virallista vastausta odotellessa.

Yhdellä kaverilla kesti yli 2kk pelkkä lupakirjan uudelleenkirjoittaminen. On siellä ruuhkaa, sano...

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kovin moni haluaa kaikki lupakirjat pois hakijalta. Voisi arvella, että samanlainen hinku on myös pääkallåpaikalla.

Tosin sen nappulan painaminen edellyttäisi jotain perustetta.

-M-

 

Jaaa....  Voisin kyllä olla toista mieltä.  Ei siihen perustetta tarvita jos on muuten halu perua.Tai esimeriksi etukäteen päättää, että "sen lentä X:n seuraava tarkastuslento sitten hylätään, onko selvä?"

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vieläkö tarvitsee änestää? Onko paperi jo saatu? Aikaahan on mennyt aika paljon....

 

saku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vieläkö tarvitsee änestää? Onko paperi jo saatu? Aikaahan on mennyt aika paljon....

 

Paljon? Nykymittapuulla pari viikkoa tuntuu olevan aika vähän. Ei taida mitään lappuja tulla ulos alle neljän viikon (lukuunottamatta medikaaleja). Minulla on vielä sisällä hakemus, joka on jätetty kesäkuun viimeisellä viikolla. Pari viikkoa käsittely ehti seisomaan englannin kielitaitokokeen uupuessa, mutta on se silti aika pitkä aika.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jännitys tiivistyy, vielä on hetki aikaa äänestää!!

 

IH on ylittänyt itsensä ja ko pahvi on valmis. Teen velipojalle palveluksen ja haen, muutaman minuutin kuluttua on arvoitus ratkennut!!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Arvoitus ratkesi siten, että nyt IH:sta haetusta pahvista puuttuvat viittaukset PPL lupakirjaan liittyen. Siinä on GPL ja UPL lupakirjat, FI kelpparit, uusin päivämäärin ja R/T E.

PPL siis säilyi vanholla päivämäärillä. Kielitaito siis ei toistaiseksi kadonnut.

 

Hassua on se, että juuri tätä vaihtoehtoa ei ollut kuvattu mutta vaihtoehtoa 2 äänestäneet olivat lähinnä totuutta. Jos kesäduuni IH:ssa kiinnostaa edelleen, niin kannatanee silti harkita toisenkin kerran ennen kuin osallistumista tähän äänestykseen merkkaa omaan CV:een :P

 

Mielestäni ratkaisu ei ole epäoikeudenmukainen.

 

Toinen tarina on sitten se, kuinka nopeasti tämä juttu ratkesi. Sekään ei loppujen lopuksi kestänyt kauempaa kuin muillakaan hakijoilla, poislukien 2kk käsittelyaika (jokunen tapaus tältä kesältä). Kesätyöntekijöille siis olisi tarvetta. Kyllä näistä pitäisi selvitä 2 viikossa vaikka vähän ruuhkaa olisi. Lienee kuitenkin toinen kesustelu, missä työtehon parantamista voisi pohtia.

 

-M-

 

EDIT:

Juuri äskeisen postauksen jälkeen minulle soitti tarkastaja Ilmailuhallinnosta ja kehui nopeaksi hakemaan lupakirjani. Hän olisi tuonut vain sen puuttuvan PPL lapun. Näin siksi, että PPL ja harrastelupakirjat ovat nykyään eri lapuilla. Lentotoimintaa saan kuulemma jatkaa sillä vanhalla lapulla siihen asti, että uusi saavuttaa minut.

No, oikeastaan tästä osasta on annettava hyvät asiakaspalvelupisteet. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oman kokemukseni pohjalta on pakko antaa Ilmailuhallinnolle hyvä arvosana asiakaspalvelusta.

Olen "joutunut" olemaan yhteyksissä IH:n koulutusasioiden takia.

Viimeisimmän (sen 250e maksavan) lupakirjan käsittely vei aikaa 2 viikkoa ja 5 päivää. Tämä aika on laskettu siitä, kun postitin hakemuksen, siihen saakka kunnes hain lupakirjani postista (vai mikä hiton Itella se nyt onkaan :P) Soittaessani IH:lle ja tiedustellessani käsittelyaikoja ne olivat 3-4 viikkoa, johtuen tarkastajien koulutustilaisuudesta ja ruuhkista, sekä työvoimapulasta. Pahoittellen virkailija kehoitti vain odottamaan. Eipä siinä tietenkään muutakaan voi tehdä, kun kuulemani mukaan jopa se 600€ maksava "ohita jonot"-lahjuskaan ei ole enää käytössä ruuhkien takia :-\

 

:thmbup: Peukku pystyyn IH:lle kaikista niistä tiedoista, joita olen tarvittaessa saanut. Joskus jopa virkailijan oma-aloitteinen sähköposti esim. puuttuvien liitteiden johdosta on säästänyt paljon kallista aikaa. Se virkailija joka itsensä tästä tunnistaa, on kiitoksena ansainnut! Helpompaa yhteistyö tuskin olisi voinut olla :)

 

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täältä myös yksi kiitoksen ääni IH:n vuoden takaisista palveluksista: ystävällistä palvelua sekä sähköpostitse että puhelimitse, eivätkä käsittelyajat revenneet luvatuista/arvioiduista  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oman kokemukseni pohjalta on pakko antaa Ilmailuhallinnolle hyvä arvosana asiakaspalvelusta.

Olen "joutunut" olemaan yhteyksissä IH:n koulutusasioiden takia.

Viimeisimmän (sen 250e maksavan) lupakirjan käsittely vei aikaa 2 viikkoa ja 5 päivää. Tämä aika on laskettu siitä, kun postitin hakemuksen, siihen saakka kunnes hain lupakirjani postista

 

Minulla meni käsittelyyn 5 viikkoa ja 2 päivää, postit huomioiden yli 6 viikkoa. Jee. Kyseessä oli niinkin vaikea tapaus, että vanha lupakirja oli SP GPL ja GPL piti saada... hohhoijaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

GPL:n uudelleenkirjoittaminen on kestänyt tänä kesänä 8 viikkoa.

Se on hankalaa se. Virkailija oli tuolle hakijalle (en minä) sanonut homman kyselyiden jälkeen valmistuttua, että onhan kesää velä jäjellä...

 

Sen kun tietäisi ja voisi itse vaikuttaa, että ammattitaitoinen ja avulias henkilö käsittelee hakemusken. On sieltä vuosien saatossa saanut useinkin hyvää palvelua, mutta tämä mennyt kesä enimmäkseen ei ole ollut sitä aikaa.

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Hakemus hylätään ja samalla määrätään aiemmatkin lupakirjat ja kelpuutukset peruutettaviksi.

 

 

Tulipas mieleen, että vanhoissa ilmailumääräyksissä oli tällainen pykälä:

 

" ... mikäli hakija on elämäntavoiltaan tai muuten soveltumaton ilmailutoimintaan"  (niin hakemus hylätään).

 

Vaikka tämä ns. pärstäkertoimen perusteella määräytyvän lupakirjaneväämisen mahdollistanut kansallinen määräys ehkä on poistunut, niin sen "henki" saattaa edelleen kytätä nurkan takana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täytyy nyt vielä vähän kehaista IH:ta nopeasta medical 1:sen toimittamisesta.

 

Kävin tiistaina 9.9 Tukholmankadulla AMC:ssä uusintatarkastuksessa. Posti oli tuonut lappusen kotiin Kuopioon eilen 11.9,  jolla valtuuttamani henkilö kävi medikaalin noutamassa postista :o

 

Melko nopeaa toimintaa, sanoisin :thmbup: :thmbup:

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään