Tatu Kantomaa

Tervasmaa: Tavallinen kapteeni

17 viestiä aiheessa

Satuin kirjastossa törmäämään kirjaan "Tavallinen kapteeni", varmaan monelle foorumilaisellekin tuttu kirja. Ajattelin lukea vähän ennen nukkumaanmenoa toissapäivänä, mutta en malttanut lopettaa ennen kuin olin lukenut koko kirjan.  ;D Siinä on todella huikeita tarinoita ja todella mielenkiintoista luettavaa.

 

Mutta on yksi asia joka jäi vähän askarruttamaan... nimittäin kapteenin viimeiset työvuodet tuntuivat aika paljon pyörivän matkustamohenkilökunnan työaikojen ja sitä seuranneiden konfliktien ympärillä. Olisin ehkä odottanut että yksi tällainen tarina kirjassa olisi riittänyt tästä aiheesta, mutta kullakin on oma tarinansa. Kysymykseni kuitenkin kuuluu että vieläkö nykyisin nämä työajat ovat erilaiset ohjaamossa ja kabiinissa? Todennäköisesti järjestelmät ovat kehittyneet nykyisin ja vaikeita konflikteja ei synny niin usein? (ko? kö?)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve Tatu ! Antinkin ao kirjassa mainitsema Tenerifen B747 onnettomuus selvästikin kyllä oli sidoksissa myös ao työaikoihin.

Olen aikanaan Antin kanssa lyhyesti keskustellut asiasta. Muut tuntemani sen aikaiset kymppikipparit eivät juurikaan ole olleet halukkaita ottamaan kabiinihenkilökunnan työaika-asioihin ainakaan tietynlaista kantaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ennen oli koneet rautaa hiijo hoi! ja sen mukana myös kapteenit ajansa legendoja Finnairilla.

Matkustelin seuraavilla koneilla super caravelle, dc8, dc9, dc10 ja md 82-83

aikavälit taisi olla 1975-1992 !!!

Eipä ollut kyseisissä konetyypeissä hienoja screenejä mistä seurattiin lennon etenemistä !!!

Kun kapteeni ilmoitti matkustamoon lentokorkeuden, jäljellä olevan lento-ajan ja kohteen lämpötilan

se riitti matkustajille, oltiin tyytyväisiä !! Kyllä varmaan sen ajan lentokapteenit joutuivat hoitamaan myös koko

matkustamohenkilökunnan asiat !!!!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samanlaisia huomiota kuin Tatulla.

 

Hyvä kirja, jossa loppua kohti tuntuu olavan henkilökohtaisempi sävy ja näitä asioita vatvotaan ehkä liiankin kanssa.

Mutta ymmärrän kyllä Tervasmaan kannan monessa kiistassa, vaikkakin tässä on myös vain se mitalin toinen puoli esillä.

 

Suosittelen myös: Anja-Brita Huttunen, Ammattina lento-emäntä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suosittelen myös: Anja-Brita Huttunen, Ammattina lento-emäntä.

 

Jos haluaa saattaa itsensä hämmennyksen valtaan, suosittelen lukemaan tämän ja Tavallisen kapteenin peräkkäin.

 

Tervasmaan kirja on mielenkiintoinen ajankuva, ja muistutus siitä ettei lentokapteeenin työ ole pelkästään lentämistä.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä kirja on..

 

Antaa aika hyvin näköalaa myös sinne kabiinin puolelle.

 

Sanotaan niin että lentäjiä on monenlaisia, kuten myös lentoemäntiä. Ja hyvä niin.

 

Jonkin aikaa sitten kirjaa sai Vantaan ilmailumuseolta 5 euron hintaan. Jossain vaiheessa oli myös englanninkielisenä. Suosittelen. Ammattilaisen rehellistä kerrontaa myös ammatin, ei aina niin positiivisista piirteistä.

 

- 8) jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve Tatu ! Antinkin ao kirjassa mainitsema Tenerifen B747 onnettomuus selvästikin kyllä oli sidoksissa myös ao työaikoihin.

 

Juu, aivan totta. Tämä puoli KLM/Pan am onnettomuudessa on jäänyt vähemmälle huomiolle.

 

Sanotaan niin että lentäjiä on monenlaisia, kuten myös lentoemäntiä. Ja hyvä niin.

 

Kyllä vain.

 

Suosittelen myös: Anja-Brita Huttunen, Ammattina lento-emäntä.

 

Jaaha... pitääpä katsoa jos tämäkin kirja vielä löytyisi jostain.

Tervasmaan kirjassa käy toki selvästi ilmi että hänen vaimonsa on lentoemäntä, mutta ei siitä sen enempiä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

A-B Huttusen kirjasta mainitessani, monelle lentoemännälle ,olen saanut nämä nauruhepuliin. ;D

 

Näin käy myös monelle mulle kuin lentoemännille kun kirjasta mainitsee.

Kirjojen kontrasti on aika voimakas. Toisen on kirjoittanut yksi firman vanhimmistä kippareista ja toisen yhtiön pääemäntä. Tietysti täytyy muistaa, että Tervasmaan kirja on syntynyt vuosia jälkeenpäin, kun Huttusen kirja on julkaistu aivan 1980-luvun alussa.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja sitten asiasta täysin tietämätön ajattelee, tuohon aikaan kippari edusti yhtiötä ja oli lennonjohtajan jälkeen seuraava johonkin suuntaan, emo taasen jonossa olevaa naisistoa jota aina löytyi, oli jonossa. 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos antaa mielikuvitukselle vallan, eivät asiat nykyäänkään ole hullummin. Toissapäivänä oli matkustajina yksi kuningatar ja prinsessa eli hänen tyttärensä. Olivat ihan mukiinmenevän näköisiä, varsinkin tämä prinsessa. Kyselin vähän emänniltä neuvoa, millaisilla eväillä tällaisen prinsessan kanssa voisi aloittaa vakavammanhenkisen seuranpidon. Sen lisäksi, että sain paljon hyviä neuvoja, ristivät emännät minut loppupäiväksi prissikapteeniksi. Ja koska kuningatarkaan ei enää niin nuori ollut, arvelivat emännät, että ennen eläkkeellelähtöä voisin edetä urallani jopa kuningaskapteeniksi, tämä tietenkin erittäin suotuisten myötätuulien vallitessa.

 

Seppo 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No luin sitten vähän puoliväkisin sen "Ammattina lentoemäntä" kirjan. Olihan siinäkin muutama kiva tarina, mutta miten ihmeessä maailmassa on lentoemäntiä kun se on maailman haastavin, vaikein ja väsyttävin ammatti?  ::)

 

No joo, en tiedä... mulle nyt jäi vain sellainen kuva että kirjassa koko ajan yritettiin puolustella jotain. Mitä se jotain on, jäi sekin vähän epäselväksi, mutta voisi olla esim. valintoja elämässä, tai valintaa ryhtyä lentoemännäksi. Vaiko naisena olemista miesten keskellä? Kun sivukaupalla on lukenut siitä kuinka raskasta työ on, eivät enää ne hyvätkään puolet tai hauskat tarinat jaksa niin viihdyttää ja tämän lisäksi asiat kerrotaan varsin ristiriitaisella tavalla.

 

Täytyy nyt tietty muistaa että tämä oli vuonna 1984... moni asia lienee muuttunut kahdessakymmenessä vuodessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos antaa mielikuvitukselle vallan, eivät asiat nykyäänkään ole hullummin. Toissapäivänä oli matkustajina yksi kuningatar ja prinsessa eli hänen tyttärensä. Olivat ihan mukiinmenevän näköisiä, varsinkin tämä prinsessa. Kyselin vähän emänniltä neuvoa, millaisilla eväillä tällaisen prinsessan kanssa voisi aloittaa vakavammanhenkisen seuranpidon. Sen lisäksi, että sain paljon hyviä neuvoja, ristivät emännät minut loppupäiväksi prissikapteeniksi. Ja koska kuningatarkaan ei enää niin nuori ollut, arvelivat emännät, että ennen eläkkeellelähtöä voisin edetä urallani jopa kuningaskapteeniksi, tämä tietenkin erittäin suotuisten myötätuulien vallitessa.

 

Seppo 

 

Kuningaskalastaja  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieman asiaa liipaten kannattaa lukea myös Veikko Huovisen vuonna 1986 ilmestyneestä "Matikanopettaja" romaanista novelli "Vanha lentoemäntä". Kainuun ajattelija pystyi jo silloin ennustamaan lentoyhtiöiden säästökuurit.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieman asiaa liipaten kannattaa lukea myös Veikko Huovisen vuonna 1986 ilmestyneestä "Matikanopettaja" romaanista novelli "Vanha lentoemäntä". Kainuun ajattelija pystyi jo silloin ennustamaan lentoyhtiöiden säästökuurit.

 

 

Joo.  :)  Huovis-Veikko rulaa muutenkin. Ajankuva ja ihmisluonnon tuntemus on armotonta. Ja niin hienoa.

 

P

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään