Taneli Äikäs

RL-04 lentoonlähtö Jämillä 19.8

15 viestiä aiheessa

Aika lyhyeltä baanalta lähtee..

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Anteeksi tyhmä kysymykseni, mutta kuinkas tuollainen sitten tulee alas kun ei siinä pyöriäkään näy?!

 

Lennetään päin pysäytysverkkoa, joka pysäyttää koneen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lennetään päin pysäytysverkkoa, joka pysäyttää koneen.

 

Kone laskeutuu jalaksilleen kiitotien keskilinjalle haluttuun kosketuskohtaan (TDP eli touchdown point) - ei pysäytysverkkoon. Kosketuksen jälkeen Ranger liukuu n. 90-100m - jalaksissa olevat kumipalat (talvella jääkynnet) kuluvat tehokkaasti.

 

LND

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lenteleekös tämä härpätin ihan itsenäisesti, vai onko joku lennättäjä jossain bunkkerissa pyörittelemässä joikkaria?  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä sitä ihan ihminen lennättää ohjaimen avulla. Laskeutuminen voidaan suorittaa myös laskuvarjon avulla mikä pomppaa RL:n päältä esiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys Taneli!

 

Onkohan tässä threadissasi nyt kyseessä se ns. "väkivaltakoneisto"(ilmailukaveriani lainatakseni), joka rajoittaa bulletiinien merkeissä lentoja Jämille? Ei sen puoleen, ehtiihän noita rajoitusalueita ja -aikoja kiertää...

 

 

-Kari-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys Taneli!

 

Onkohan tässä threadissasi nyt kyseessä se ns. "väkivaltakoneisto"(ilmailukaveriani lainatakseni), joka rajoittaa bulletiinien merkeissä lentoja Jämille? Ei sen puoleen, ehtiihän noita rajoitusalueita ja -aikoja kiertää...

 

On kyseessä. Puolustusvoimat. Sinuakin varten.

 

Hyvät kuvat muuten Taneli  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys Taneli!

 

Onkohan tässä threadissasi nyt kyseessä se ns. "väkivaltakoneisto"(ilmailukaveriani lainatakseni), joka rajoittaa bulletiinien merkeissä lentoja Jämille? Ei sen puoleen, ehtiihän noita rajoitusalueita ja -aikoja kiertää...

 

 

-Kari-

 

Onhan se.. mutta henkilökohtaisesti, erittäin suuri kiitos lentotiedustelupatterille kaikesta avusta vuosien varrelta.. Itse toivon että olisitte enemmän Jämillä, teistä on ehdottomasti enemmän hyötyä kuin haittaa.. tee työtä jolla on tarkoitus  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi

 

Kun tämä aihe liippaa läheltä niin kerrottakoon järjestelmästä muutama sana.

 

Kyseessä on Tykistöprikaatiin sijoitettu lentotiedustelujärjestelmä. Pääkomponentteihin kuuluvat mm. miehittämätön ilma-alus (UAV), ohjausasema, antenniasema, katapultti ja laskeutumissensori.

 

Koneessa on hyötykuorma, joka meillä suomalaisilla on kamera - IR (infrared) ja päivä - paino 39kg.

 

Koneen suorituskyvystä:

nopeusalue 70-130kt, korkeus max 15000ft, moottorina kakstahtinen Hirth - syö 100LL - toimii n.5h. MTOW 285kg. Siipien kärkiväli n. 6m

 

Konetta ohjaa IP (internal pilot) - toimii ilma-aluksen päällikkönä. Kone laukaistaan ilmaan katapultin avulla. Maksimi kantama lentopaikalta on n. 150km.

Tuo IP:n työ on hyvin mielenkiintoista. Käytännössä konetta ohjataan autopilotin avustamana, annettaan koneelle haluttua nopeus, korkeus ja ohjaussuunta. Ohjaamiseen on olemassa useita eri variaatioita - aina sisältä tehtävästä RC -ohjauksesta, täysin ohjelmoituun reittiin. Mittaristo on kuten lentokoneessa - lähestyminen ja laskeutuminen esim. tehdään ILS -näytön avulla. Muutenkin tuo lentäminen on lähes täysin mittaria, jossa (luonnollisesti) minkäänlaiset G -voimat eivät pilottia heiluta. Homma on sikäli turvallista, että jos lokki tömähtää kontin kylkeen niin pilotin ei tarvitse hypätä heittoistuimella  :D. Eräänä moodina on ns. pilot window, jolloin kamerasta näkee "ulos" kuin lentsikasta konsanaan.

 

Laskeutuminen tehdään tavallaan puoliautomaattisesti. Konetta ohjataan IAF:n, FAF:n kautta kohti MAP:pia - jos laskeutumissensori ei saa trackkiä koneeseen, järjestelmä tekee MAPilta automaattisesti ylösvedon. MAP on noin 1km etäisyydellä kosketuskohdasta.  Ylösvedon voi tehdä missä tahansa lähestymisen vaiheessa, paitsi kun 11ft eli n.4m on läpäisty. DH on siis tuossa 4m korkeudessa, jolloin kone tekee automaattisesti flaren. Laskeutumistarkkuus tuohon kosketuspisteeseen on yleensä plusmiinus 20m ja aina keskilinjalla.

 

Laskuvarjo eli hätävarjo on nimensä mukainen. Sitä käytetään vain äärimmäisessä hädässä, jolloin konetta ei voida turvallisesti tuoda sisäpilotin tai ulkopilotin toimenpitein laskuun. KOP KOP KOP, hätävarjoa ei ole meidän järjestelmässä käytetty vielä koskaan.

 

Niinisaloon on rakenteilla oma lentopaikka järjestelmää varten. Jatkossa (kun se kenttä valmistuu) tulemme olemaan enemmän poissa Jämiltä - mutta silti Jämillä kuitenkin käydään. Valitettavan paljon viime vuosina on supplementoitu tuota Jämiä, pitkiäkin aikoja - se on silloin TEMPO D -alue ja pääsy Jämille ilmateitse on kiellettyä. Toki EFESin (tiedän, vanha nimi) kautta meille soittamalla jotain voidaan sopia, jos jollain olisi pienkoneella ehdottoman tärkeää asiaa Jämille - pääsääntöisesti kuitenkin vastaus on - ei. Jokaisesta vaara-aluetta rikkoneesta siviili- ja sotilaslentsikasta (puukotetaan lentoturvallisuuden nimissä myös omia) raportoidaan aluelennonjohtoon.

 

Voimme toimia myös valvotussa ilmatilassa - tällöin meitä saatta ns. saattokone (HH tai RG). Ei ole tavatonta kuulla jonkun tornin jaksolla, että: "OXX, huomioi miehittämätön ilma-alus itäisessä odotuksessa..."

 

Kaikki kirjoittamani tieto löytyy myös julkisista lähteistä - näitä samoja tietoja kertoillaan mm. erilaisilla messuilla, PV:n juhlilla näyttelyissä jne.

 

LND

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla