Guest Sr-71

Gallup: mikä on "kaunein" suihkuhävittäjä?

80 viestiä aiheessa

...Mutta Fouga on kaunein harjoituskone vai mikälie se nyt sitten onkaan...

Ei vaan Fougaa ja Harwardia ( P-50 ? ) on molempia käytetty taistelutoiminnassa, joten nekin ovat hävittäjiä....ei välttämättä ilmaherruusshävittäjiä vaan enemmän rynnäkkösellaisia.

Mirage III tosiaan on aika kompaktin oloinen, jossa olit omat lastentautinsa. F-16 on klassikko ja F-15 dynaaminen ja aikaansa edellä ollut innovaatio aikanaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

"F" on kyllä tosiaan kaunis kone sanan vars. merkityksessä, etenkin tuossa "lakka"värityksessä. Toinen silmiähivelevä design on mielestäni Starfighter. Kelly Johnsonilla oli todellakin silmää estetiikalle.

Ja eikös sitä sanota, että yleensä kaunis kone lentääkin hyvin. ;-)

P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Ja eikös sitä sanota, että yleensä kaunis kone lentääkin hyvin. ;-)

Tässä on yksi ongelma...määrittele kaunis ?

Aikoinaan pidin P-51D mustangia todella kauniina...nyt kun olen nähnyt P-51H:n on P-51D mielestäni "karsee punkero".

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässä on yksi ongelma...määrittele kaunis ?

Subjektiivinen seikka, luulen ma. "Minun itseni siis niinku henkilökohtaiseen silmään" useimmat K. Johnsonin aikaansaannokset Conniesta lähtien näyttävät kauniilta, kun esim. taas Tunnan ei näytä. Tomcat ja muutama muukin ovat erittäin räyhäköitä mutta jotenkin yhdistän kauneuden sulavalinjaisuuteen. Veli venäläinenkin on tehnyt joitakin kauniita lentolaitteita - vastapainoksi myös hirveän näköisiä. Räyhäkätkin koneet varastavat kyllä katseen ja niitä voi katsella kauankin.

Toisaalta esim. luonnossa haikala taas on sekä sulavalinjainen ja julmalla tavalla kaunis että myös räyhäkkä.

Oxcart (myöh. SR-71) olisi listallani korkealla mikäli olisi topicin edellyttämä hävittäjä. Alun perinhän se taidettiin tosin kyllä suunnitella interceptoriksi eli siinä mielessä hävittäjä, ja reccehommat tuli kuvaan myöhemmin ellen ihan metsään muista. Jotain Tornadoa ja Jaguaria on kyllä mielestäni vaikea pitää varsinaisesti kauniina siinä mielessä kuin minä sen määrittelen - ja sitähän "kysyttiin".  :)

P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei vaan Fougaa ja Harwardia ( P-50 ? ) on molempia käytetty taistelutoiminnassa, joten nekin ovat hävittäjiä....ei välttämättä ilmaherruusshävittäjiä vaan enemmän rynnäkkösellaisia.

Sikäli kun tästä piperryksestä saa mitään selvää... Hävittäjä ja rynnäkkökone ovat kaksi eri asiaa. Tällä logiikalla esim. C-47 on hävittäjä koska sitä on käytetty taistelutoiminnassa...

Juha

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään