Ilkka Mäkelä

Red Bull tuo kunnostetun P-38 Lightningin Eurooppaan

19 viestiä aiheessa

Haverissa vaurioita kärsinyt, nimellä "White Lightning" aikaisemmin tunnettu P-38 on saatu lentokelpoiseksi yli kolmen vuoden kunnostuksen jälkeen. Kone lennetään Euroopan puolelle tavanomaista reittiä ja se liittyy Red Bullin kokoelmiin ja tulee siis esiintymään Euroopassa. Kunnostukseen on mennyt niin paljon rahaa, etteivät Red Bullin miehetkään tunnusta, paljonko sitä kului.

 

http://www.star-telegram.com/business/story/854253.html

 

Valokuvan alapuolella on pieni, huomaamaton videolinkki, jossa ei ole varsinaista videota, mutta kuitenkin diaesitys ja haastattelua.

 

Videota ajalta ennen haveria täällä:

 

Juttua koneelle vuonna 2001 tapahtuneesta kaputista:

 

http://p38assn.org/white-light.htm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Elokuussa julkaistu juttu on näköjään vanhentunut, mutta googlaamalla löytyy muita asiaa koskevia uutisia, ei kuitenkaan Star-Telegramin juttua enää näköjään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Elokuussa julkaistu juttu on näköjään vanhentunut, mutta googlaamalla löytyy muita asiaa koskevia uutisia, ei kuitenkaan Star-Telegramin juttua enää näköjään.

 

Mietinkin tuossa aiemmin että miksi juuri Star-Telegram asiasta uutisoi mutta tietenkin siis koska kone on kunnostettu tuolla Breckenridgessä......  :-[

 

Pitääkö muuten paikkansa että ainoastaan 5 kpl P-38:a olisi lentävässä kunnossa? Pikainen FAA haku tuotti 14 rekisteröityä ja Wiki on tietävinään kolmatta kymmenettä???

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Red Bull saisi muuten tuoda koneensa (monikossa) vaikkapa Helsinki International Airshow 2009:ään Malmille 15.08.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko ko. yksilössä toimivat turboahtimet? Kaikissa warbird-Lightningeissa ei ole, mikä on mielestäni pyhäinhäväistys >:(

 

Riippunee siitä mitä tarkoitat toimivilla? Kyllähän ne paikallaan on ja pyöriikin varmasti mutta tuskin kovia ahtopaineita otetaan ihan vaan moottorien säästämiseksi. Alunperinhän ne oli nimenomaan parantamaan tehoja korkealla toimiessa ja nykyäänhän tuskin moiseen on Warbirdeillä tarvetta.

 

Tästä oli joskus juttua Collingsin mekaanikkojen kanssa ja kertoilivat että vaikka heitin B-17 ja B-24 koneissa ahtimet on paikallaan niin käytännössä ahtopaineet on nolla. Moottoreiden omat mekaaniset ahtimet ( jotka V-1710ssäkin on ) ovat toki sitten asia erikseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo ajatus pelkästä korkeusedusta on harhaanjohtava. Jos nimittäin haluaa käyttää esim. käsikirjan lentoonlähtötehoja, niin turbojen on oltava toiminnassa. Ja näin toimitaan esim. Confederate AF:ssa. Ja esim. B-17G:ssä käsikirjan mukaan toimittaessa turboja käytetään aina.

 

Toiseksi, noissa turboahtimilla varustetuissa jenkkikoneissa pakokaasuahtimet oli suunniteltu siten, että ne pyrkivät tuottamaan merenpintapaineen kaasuttimen kurkulla korkeudesta riippumatta*. Ts. turbojen varsinainen  "ahtopaine" on pieni. Todennäköisesti tätä ne Collingsin mekaanikot ovat tarkoittaneet.

 

*Koska käytetyt kaasuttimet (eli kalvo-ohjatut yksipisteruiskut) eivät toimineet hyvin positiivisen paineen alla.

 

Eli pyhäinhäväistystä olisi olla käyttämättä turboja >:( Jos lennetään koneella, niin lennetään kunnolla sotakoneen lailla eikä kuten mausoleumissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onnistuin ilmaisemaan itseni harhaanjohtavasti  ::)

 

Koskapa nuo turboahtimet on rakennettu melko kiinteäksi osaksi moottorin toimintaa, ovat ne varmastikin käytössä. Tuo ahtopaineen säätö on enimmäkseen mekaaninen ( onhan siinä toki takaisinkytketty ahtopaineen säädin, joskin hyvin yksinkertainen sellainen ) kuten alla olevasta B-24D manuaalista skannatusta kaaviokuvasta näkyy.

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Mitä yritin sanoa on että koska se ahtopaineen säätö on enemmän tai vähemmän pilotista kiinni, sitä varmasti käytetään hellemmin kuin esmes aikanaan taistelutilanteessa hengen ollessa kyseessä. Käsikirjan asettamissa rajoissa luonnollisesti. Oheisessa aikanaan Collingsin kyydissä napatussa kuvassa näkyy mielestäni kohtuu selvästi että ahtopaineen asetus on sangen maltillinen ( vivut vasemmalla ) 

 

[ attachment removed / expired ]

 

"merenpintapaineen" ylläpitämisen suhteen olet aivan oikeassa... ennen kaasutinta olevalla turboahtimella ei voi suuria ahtopaineita käyttää, vaikka ei ihan tavallista kohokammiokaasutinta käytettäisikään.

 

Mistä muuten löysit tiedon että Lightningeja käytetään ilman ahtimia? Vai tarkoititko juuri sitä että lennetään hyvin pienellä ahtopaineella hukkaportit auki?

 

EDIT: Niin siis löytyyhän se kaasuttimenkin kaavio sieltä manuaalista kun tarpeeksi kauan penkaa

 

EDIT II: Ja sitten kun oikein kovasti yrittää niin saa sen linkitettyä tännekin  :-[

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No on mukava välillä keskustella tästä kun toisetkin ymmärtävät jotakin eivätkä jankkaa jotakin minkä ovat jostain in actionista tai jonkun kuuluisuuden muistelmasta lukeneet:)

 

Eli ensiksi turbottomat Lightningit. Esim. Lefty Gardnerin kone (se valkeaksi maalattu), se jolla Jeff Ethell (uskoon hurahtanut puolihuijari ainakin Warren Bodien mukaan, mutta ei Bodiekaan ihan täyspäinen ollut*) haukkasi multaa, oli kone josta turbot oli poistettu:(

 

*Oli kovasti pahoillaan, kun se "munaton Truman" ei "opettanut haiseville kinuskeille tapoja muutamalla atomipommilla"

 

Mitä tulee ahtipaineen säätäjiin, niin ainakin B-17G.ssä oli sähköiset Minneapolis-Honeywell-säätimet joita ohjattiin 8-asentoisella (muistaakseni) napilla. Aiemmat GE:n hydraulisäätimet kun eivät pitäneet pakkasesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kappas tosiaan

 

Eli juurikin se samainen kone josta tässä keskustellaan. En ole tuota älynnyt aiemmin edes ihmetellä mutta niinhän sen näyttää olevan. Tuota oheista videota kun kattelee ( sopivasti kamera oikeanpuoleisessa sivuperäsimessä ) niin ei näy ahtimia ei ??

 

http://p38whitelightnin.com/gallery/vid/LEFTY-384K.WMV

 

Mutta vaikka White Lightningkin haukkasi puuvillapellon multaa niin eikö Jeffrey Ethell kuitenkin menettänyt henkensä eri koneella? Allaoleva linkki väittää että se olisi ollut F-5G N7973

 

http://www.warbirdregistry.org/p38registry/p38-4426969.html

 

Sähköisistä ahtopaineen säätimistä muistelen itsekin joskus jotain lukeneeni mutta B-17G manuskaa ei löydy hyllystä  ::). Oliko niin että nämä säätimet olivat vaihtosähkökäyttöisiä eli jos AC oli pois käytöstä niin eipä säädeltykään enää?

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Eli ensiksi turbottomat Lightningit. Esim. Lefty Gardnerin kone (se valkeaksi maalattu), se jolla Jeff Ethell (uskoon hurahtanut puolihuijari ainakin Warren Bodien mukaan, mutta ei Bodiekaan ihan täyspäinen ollut*) haukkasi multaa, oli kone josta turbot oli poistettu:(

 

 

Tämä Red Bullin P-38 on nimenomaan juuri äskettäin joukostamme poistuneen Lefty Gardnerin vanha "White Lightning" N25Y. Jeff Ethellin kaputtikonetta ei vissiin tarvinnut enää korjata. Puolihuijarista enkä uskoon hurahtamisesta tiedä mitään, mutta aikanaan juttelin miehen kassa Renossa mukavia pitkään, ja vasta n puolen tunnin tarinoinnin jälkeen huomasin juttelevani juuri Ethellin kanssa. Mukavan vaikutelman antoi itsestään. Sattoi tietysti suunnitella puolihuijaavansa minut johonkin uskontoon mukaan... :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saatanpa olla Ethellin multauskoneen osalta väärässä. Kyseinen Bodie muuten väitti kivenkovaa, että Ethell viilasi häntä linssiin Widewing Publications-hommassa. Toiset ovat sitten kertoneet toista. Mutta  ainakin Roaring Glory-sarjassa Ethell tuntui viljelevän tavallista enemän näitä jeesusfraaseja:)

 

Bodie ei nyt välttämättä ole täysin tasapuolinen todistaja. Kun kerran kysyin miksi hänen P-47-kirjasta puuttuvat lähdeviitteet ja/tai ainakin tarkka lähdeluettelo, niin hän raivostui tyyliin "S**tana, epäiletkö minua valehtelijaksi?"...

 

En muista sähköisten säätimien tarkempaa rakennetta. Olisi mulla B-17G manuaalikin, mutta kun se juutas on rompulla, niin ei sitä tule juurikaan luettua:(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heh

 

Mielenkiintoisia tyyppejä. Muistaakseni Martin Caidin-vainaakin vihjasi Warren Bodiesta jossain kirjassaan... määttiijjä sanois savolainen.

Täytyypä lukaista jossain vaiheessa uudelleen herran Widewing P-38 kirja ( jossa on se punainen YIPPEE kannessa ) vähän join niinkuin ajatuksen kanssa. WWII War Eagles ilmeisesti oli viimeinen kirja minkä herrat teki yhdessä ja Republic P-47 Thunderbolt on Warren Bodien nimellä?

 

Jos se romppu joskus sattuu koneeseen niin uteliaisuutta vielä riittäisi. Lienee mukavampi kopioidakin se sieltä kuin skannata yli 60 vuotta vanhoja koinsyömiä sivuja  ::)

 

EDIT: eipäs näytä lupaavalta niitten ahdinten suhteen . 0:25 kohdalta kun kattoo tuota videota niin ei näyttäis ahtimelta minusta.  Tosin Lefty Gardner aikanaan vaihtoi koneeseen vanhemman mallin öljynjäähdyttimet ja moottoripellityksen.... ja jos nyt en ihan puusilmä ole niin taitaa nuo moottoritkin olla vanhempia Allisoneita planeetta-alennusvaihteistolla ( no eihän ne pellit siihen  tietty muuten kävisikään ). Taitais olla melkoinen savotta rakentaa uudestaan takaisin L-versioksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistähän lienevät saaneet vanhoja Allisoneja, kun muistaakseni noita planeettamalleja ei hirveästi tehty, kun oli epäonnistunut. Sullahan on varmaan Whitneyn Allison-aapinen?

 

Lue vaan Bodien P-38 uudelleen. Lue etenkin tykkejä käsittelevä osio. Varmaan huomaat missä herra B. menee metsään...

 

Muutenhan kirja on hyvä ja etenkin taitoltaan yksi parhaista lekokirjoista mitä olen nähnyt! Mutta paikoitellen Bodien tekstin politiikka käy hermoille. Ja joka kirjassaan muistaa kehua niin ihkua akkaansa.

 

Ai niin, P-47 kirjassaan Bodie toteaa tuosta vaan kuinka Thunderboltin kahdeksan konekivääriä syytivät maaliin enemmän rautaa kuin Tempestin neljä tykkiä per sekunti. Kun todistin väitteen pötypuheeksi, vieläpä amerikkalaisen manuaalin avulla, niin hemmo herkesi pitkään ylistyspuheeseen kuinka jenkkien raskas-kk oli sodan ylivertaisesti paras lentokonease...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistähän lienevät saaneet vanhoja Allisoneja, kun muistaakseni noita planeettamalleja ei hirveästi tehty, kun oli epäonnistunut. Sullahan on varmaan Whitneyn Allison-aapinen?

 

 

Tarvinnee varmaan ruveta perumaan puheitaan kun näköjään olen puhunut läpiä päähäni.....  :-[

 

Juuei ne vissiin sitten kuitenkaan ole niitä planeettavaihteistoisia. Nyttemmin kun olen itseäni aiheesta sivistänyt niin niistähän luovuttiin jo -F mallissa johon tuli V-1710-27/29 moottorit, kunnei ko. vaihteisto kestänyt kuin sen 1100hp.  Hämäsi nuo koolingit luulemaan että potkurilinja olisi ollut eri ( siitäkin jo varmasti tulisi omat ongelmansa ).  Kyllä ne Punaisen Härjän moottorit on V-1710 -111/113 niinkuin kuuluukin. Lisää aiheesta tuolla

 

Dan Whitneyn Allison-kirjalla tarkottanet tätä varmaan. Nuukuuksissani en ole vielä hankkinut vaan odotellut että sellainen tulisi vastaan Half Price Booksilla tai muussa divarissa... Mutta täytynee se jossain vaiheessa haalata.  Tähän asti tullut noita pyöreitä moottoreita yritettyä opiskella enimmäkseen...

 

Aloittelin sitä Bodien kirjan lukemista ja otti silmään muuan kohta jossa Warren vuolain sanakääntein kuvailee kuinka Amerikkalaisten ja Brittien piti "kansallisen ylpeytensä niellen ottaa ranskalainen konstruktio konetykistä ja alkaa sarjavalmistamaan lentokoneaseeksi".......

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juuri tuota Whitneyn opusta tarkoitan. On monessa suhteessa parempi kuin Whiten tähtimoottorikirjat (R-2800 ja R-4360). Whitneyllä on muuten entisöity Allison traileriin asennettuna:) Niinkuin Whitellä on useita myllyjä. Liberty-moottoristakin on juuri ilmestynyt hiton hyvä opus Robert Nealilta, kuten eräs foorumia verhojen takaa kurkkiva hemmo tietää:)

 

P-38-kirja ei ole käsillä mutta muistaakseni Bodiella menee ainakin yhdellä sivulla Hispanon ja Oerlikonin tykit aivan sekaisin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään