Jukka Nisula

MFI-9 Junior täyttää 50 vuotta

18 viestiä aiheessa

MFI-9 Junior

 

10. lokakuuta 2008 tulee 50 vuotta täyteen siitä, kun kotitekoinen BA-7 lensi ensilennon. Tämä kone, jonka suunnitteli ja rakensi ruotsalainen Björn Andreasson autotallissaan USA:ssa ollessaan töissä Convairilla, sai myöhemmin nimen MFI-9. Andreasson tuli koneineen Ruotsiin muutama vuosi koneen valmistumisen jälkeen, ja pienen modifioimisen jälkeen konetta alettiin rakentaa Malmö Flygindustrin (MFI) tehtailla sarjatuotantona. Tällöin koneen tyypiksi muuttui MFI-9 Junior. Konetta valmistettiin Malmössä 1960-70-luvuilla 70 kappaletta. Noin 30 konetta lentää vielä, niistä 25 Ruotsin rekisterissä. Koneella on värikäs historia, mm. neljää viittä MFI-9B-konetta käytettiin meilläkin tutun Carl-Gustaf von Rosenin johdolla Biafrassa sotatoimiin vuonna 1970, ja ne luokiteltiin Ruotsissa sotamateriaaliin kuuluviksi. Viimeisimmässä Svensk Flyghistorisk Tidningissä 4/08 on hyvä artikkeli runsaine kuvineen ja piirustuksineen koneen vaiheista.

 

Suomeen ensimmäinen MFI-9 Junior tuli 1960-luvun alussa, se oli alkujaan rekisteriltään SE-EBP ja valmistusnumeroltaan 5/1962. Kone rekisteröitiin meillä tunnuksin OH-MFA. Ensimmäinen omistaja rekisteröintipäivämäärällä 5.1.1963 oli Kaj Lagerblad Helsingistä. Kone siirtyi 17.6.1963 helsinkiläisen Oy Exim Ab:n omistukseen. OH-MFA myytiin takaisin Ruotsiin jo 21.9.1964.

 

Suomessa on ollut käytössä kaikkiaan 4 kappaletta MFI-9 koneita, ja yksi MFI-9B Trainer -versio. Tunnukset: OH-MFA, -MFB, -MFC, -MFD ja MFI (Trainer). OH-MFB on Keski-Suomen Ilmailumuseon kokoelmissa.

 

Tässä alla olevassa kuvassa Suomen ensimmäinen MFI-9 Junior OH-MFA Vaasan lentoaseman konehallin edessä kesäkeleillä joskus 1963-64. Kuva Henry Laaksonen via Jukka Nisula.

 

[ attachment removed ]

 

Jukka

 

edit: korjaus koneiden lukumäärään Biafrassa

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kemissä piti majaa joskus 60-luvun alkupuolella SE-EBY, joka lienee ollut kyseisen seudun suomalaisten ja ruotsalaisten ilmailun harrastajien yhteisomistuksessa ja -käytössä. Pääsin tuolloin usein ko. koneen kyytiin pikkunaskalina isäni käydessä lentämässä sillä Kemissä ja Pudasjärvellä. Koneella jopa hinattiin purjekoneita Pudasjärven lentoleireillä.

 

P.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kemissä piti majaa joskus 60-luvun alkupuolella SE-EBY, joka lienee ollut kyseisen seudun suomalaisten ja ruotsalaisten ilmailun harrastajien yhteisomistuksessa ja -käytössä. Pääsin tuolloin usein ko. koneen kyytiin pikkunaskalina isäni käydessä lentämässä sillä Kemissä ja Pudasjärvellä. Koneella jopa hinattiin purjekoneita Pudasjärven lentoleireillä.

 

P.

 

 

Tuo SE-EBY on samainen yksilö, joka myöhemmillä tunnuksillaan OH-MFB on Keski-Suomen Ilmailumuseon kokoelmissa nykyään. Sen verran konetyypistä kannattaa varmaan vielä mainita, että sitä rakennettiin lisenssillä myös Saksassa 1962 - 1969 tyyppimerkinnällä Bölkow 208 peräti 210 kappaletta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onnittelut keski-ikäiselle! Tässä muutama väritysvaihtoehto läntisiltä naapureiltamme.

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täällä puhutaan viidestä Biafra Babies MFI-9B MiniCOIN koneesta. Kolme ruottalaista ohjaajaa ja kolme biafralaista kuskia olisi ollut rivissä aluksi vuonna 1969....

 

Niinpä näkyy olevan, ja asia onkin juuri noin. Viisi konetta toimitettiin huhtikuun alussa 1969 Biafraan Ruotsista, SE-EUE, SE-EUL, SE-EUN, SE-EWE ja SE-EWF.  Koneet myytiin virallisesti bulvaaniyrityksen kautta ( Aircraft Lease Co.) Juuri tulleessa SFF:n lehdessä, johon viittaan eka viestissäni, mainitaan kuitenkin, että vielä neljä MFI-9B- konetta, SE-EFU, SE-EUB, SE-EUP ja SE-EWB, ostettiin Biafran toimesta ennenkuin sota loppui vuoden 1970 alussa. Konetta kutsuttiin Afrikassa tosiaan lempinimellä "Biafra Baby".

 

MFI:stä tehtiin vielä 1970-luvun lopulla versio MFI-9C (SE-FIG) johon laitettiin 130 hv Rolls-Royce/Continental-moottori, ja siiven kärkiväli oli hieman pidempi kuin lisenssiversio Bo 208:ssa. Sitä käytettiin mm. hinauskoneena Malmössa. Lisäksi kotitekoinen MFI-9HB (home built) rakennettiin valmiiksi tunnuksin SE-XDK vuonna 1982 ja toinen, eli SE-XDM samana vuonna. Vielä SE-XET valmistui muutama vuosi myöhemmin. 1980-luvun puolessa välissä valmistui lisää HB-versioita, mm. SE-XHD, SE-XHG ja SE-XIS.

 

Viimeisin versio MFI-9UL ( tai LD-1) lensi v.2004. HB:n piirustuksiin perustuva Rotaxin moottorilla varustettu ultra-versio rakennettiin Aviation Prague-firman toimesta Tsekissä tunnuksella OK-JUU-55.

 

Alkuperäinen prototyyppi BA-7 tunnuksella SE-COW romutettiin 1960-luvun puolivälissä Ruotsissa.

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

[ attachment removed ]

 

OH-MFC Malmilla 70-luvun alussa. Kuva: Kaj Granström

 

Kone oli mukava lentää. Ymmärrän miksi von Rosen valitsi tämän tyypin Biafraan.

 

> Göran

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MAtalalentoa MFI 15:llä, joskaan ei Suomessa, niinkuin kehtaavat väittää...

 

 

Kone mahtaa olla Juhankin kuvassa esiintyvä SE-XUH...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Wikipedia

von Rosen hankki viisi rakettiputkin varustettua ruotsalaista MFl-9B Militrainer -pienkonetta, joilla tuhosi matalahyökkäyksin nigerialaisia ilmavoimien koneita

 

Minkä maalaisia lentäjiä von Rosenin kanssa kanssa lensi? Montako heitä mahdollisesti oli, 1 per kone, enemmän vai vähemmän?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ohjaajina oli alussa 3 ruotsalaista, von Rosen mukaanlukien ja 3 biafralaista. Lensivät yhden hengen miehistöllä.

Myöhemmin kun ruotsalaiset olivat lähteneet kotimaahansa yksi biafralainen ja uusi ruotsalainen ohjaaja hoiti homman.

Aiheesta hyvä ruotsinkielinen kirja olemassa.

> Göran

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä OH-MFC Malmilla joskus 70-luvun tienoilla, takana mm liberialainen Piper EL-AFL, josta aikoinaan juttua toisessa yhteydessä,

t: Pena

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäs lienee tuon OH-MFI:n status nykyisellään?

T. Mäkisen ja E. Ritarannan kirjan mukaan se on poistettu 30.06.97 rekisteristä, mutta seisoo edelleen Pirkkalassa hallin nurkassa... Ohessa Ilpo Ojanperän ottama kuva, aikaa en tiedä, Ritarannan Eikka hankki julkaisuluvan.

t: Pena P

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, samassa asennossa näyttää seisovan edelleenkin.

 

Asento oli seuraavanlainen heinakuun alussa 1979 Harmalan hallissa. Edella oleva kuva OH-MFI:sta saattaa myos olla samoilta ajoilta. Ainakin halli nayttaa samalta ellei Pirkkalaan ole rakennettu 1:1 hallia...

[ attachment removed ]

 

Tassa viela OH-MFC elokuussa samana vuonna:

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
"Asento oli seuraavanlainen heinakuun alussa 1979 Harmalan hallissa. Edella oleva kuva OH-MFI:sta saattaa myos olla samoilta ajoilta. Ainakin halli nayttaa samalta ellei Pirkkalaan ole rakennettu 1:1 hallia..."

Halli on LÄHES 1:1, saattaisi olla jopa Härmälästä siirretty, mutta erojakin on : pilareitten perustus, ikkunan puuttuminen ja ennenkaikkea, Ojanperän kuvassa ei ole taloja taustalla, lisäksi MFI:n seisontapainot erilaiset ja ainakin E. Ritarannan mukaan se on Pirkkalasta, nokka näkyy tänä päivänäkin kentän viereiselle tielle avopäätyisestä hallista, ja asento sama kuin kuvassa (vrt Jani Hintikka)... Tietääkö joku omistajasta tms....?

t: Pena P

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei näköjään -B:stä tule parempaa kuvaa, joten tässä -MFB Kymissä jossakin lentonäytöksessä aikaan miekka ja kilpi.

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään