Nils Rostedt

Ryanairin 737:ssa paineistusongelma, hätälasku Limogesiin

15 viestiä aiheessa

"Hätätilanne pakotti Ryanairin koneen välilaskuun

26.08.2008 08:22 

 

 

Britanniasta Espanjaan matkalla ollut Ryanairin lentokone joutui laskeutumaan tiistain vastaisena yönä Ranskaan.

 

Viranomaiset kertoivat, että matkustamon ilmapaine oli laskenut ja pakottanut alentamaan nopeasti lentokorkeutta.

 

Boeing 737-tyyppinen kone laskeutui Limogesin lentokentälle Keski-Ranskaan. Koneessa oli 175 ihmistä, joista osa kärsi korvakivuista.

 

Suurin osa matkustajista pääsi jatkamaan matkaansa aamuyöllä Girona-Barcelonan lentokentälle. Koneen vian syystä ei ole vielä tietoa.

 

STT"

 

Kone oli todennäköisesti melko uusi 737-800 ja oli matkalla Bristolista Barcelonaan. 16 matkustajaa on viety sairaalahoitoon korvakipujen takia. BBC:n uutinen tässä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Iltalehti taas osaa:

 

Matkustajakone syöksyi 8 000 metriä alas Ranskassa.
  :P

 

On se kumma kun aina näissä paineistuksen menettämis tapauksessa uutisoidaan että kone "syöksyi kohti kuolemaa" mutta sitä ei kerrota että se tehdään hallitusti lentäjien toimesta ja proseduurien mukaisesti  :thmbdn:  ::)

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On se kumma kun aina näissä paineistuksen menettämis tapauksessa uutisoidaan että kone "syöksyi kohti kuolemaa" mutta sitä ei kerrota että se tehdään hallitusti lentäjien toimesta ja proseduurien mukaisesti  :thmbdn:  ::)

 

No ihmettäkö luette noita julkaisuja, jotka kirjoittavat miten sattuu? Ihmeellistä vinkumista koko ajan siitä miten pieleen ne kirjoittaa ja siitä huolimatta aika monessa viime viikkojen ketjussa on ensimmäinen linkkivinkki on juuri noille sivuille.

 

t. nimimerkki.

"Luen vain laatulehtiä enkä saa näppylöitä oudoista kirjoituksista"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"He also denied passenger claims that the oxygen masks had not been working."

 

Mitenkäs ne maskit oikein toimivat? Puhaltavatko ne vapaasti ilmaa vai antavatko ne happea vasta kun se on tiiviisti nenällä ja sisäänhengittämällä tehdään pieni alipaine?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"He also denied passenger claims that the oxygen masks had not been working."

 

Mitenkäs ne maskit oikein toimivat? Puhaltavatko ne vapaasti ilmaa vai antavatko ne happea vasta kun se on tiiviisti nenällä ja sisäänhengittämällä tehdään pieni alipaine?

Diluter -tyyppisiä (sekoitus happea ja ympäröivää ilmaa) jotka antavat jatkuvalla syötöllä, aktivoituu kun sitä vetää itseään päin

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkäs ne maskit oikein toimivat? Puhaltavatko ne vapaasti ilmaa vai antavatko ne happea vasta kun se on tiiviisti nenällä ja sisäänhengittämällä tehdään pieni alipaine?

 

Jos koneessa on hapenkehittimet, eli laite joka kehittää tietyn ajan happea kemiallisesti, voisi teoriassa olla ettei yksittäinen kehitin olisi lauennut.

 

Kehittimiä on yleensä yksi/vierekkäiset istuimet, eli yhdessä kehittimessä on kiinni 2-4 maskia. Maskit jäävät roikkumaan narun varaan kun luukku aukeaa. Yhden maskin narun päässä on tappi ja muiden maskien naruissa renkaat, jotka roikkuvat sen yhden maskin tapissa. Kun mitä tahansa maskia vetää alaspäin irtoaa tappi ja päästää iskurin laukaisemaan kehittimen. Jonka jälkeen kehittimestä virtaa happea kaikkiin makseihin tietyn ajan. Kehitin kuumenee toimiessaan.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
On se kumma kun aina näissä paineistuksen menettämis tapauksessa uutisoidaan että kone "syöksyi kohti kuolemaa" mutta sitä ei kerrota että se tehdään hallitusti lentäjien toimesta ja proseduurien mukaisesti  :thmbdn:  ::)

 

Kun se ei myy...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Lentokone lähestyi uhkaavasti maata huomattavalla nopeudella, mutta lentäjät saivat sen ohjattua kiitoradalle..."  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten tuo proseduuri tuossa paineistuksenmenetystilanteessa käytännössä toimii? Ilmoitus paineistushäiriöstä ja selvityksen pyyntö alaspäin lennonjohdolle ja matkustamoon ilmoitus, tehot pois, spoilerit auki, nokkaa alas, näinkö?  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten tuo proseduuri tuossa paineistuksenmenetystilanteessa käytännössä toimii? Ilmoitus paineistushäiriöstä ja selvityksen pyyntö alaspäin lennonjohdolle ja matkustamoon ilmoitus, tehot pois, spoilerit auki, nokkaa alas, näinkö?  :-\

Ei siinä mitään selvityksiä pyydellä, kun niin tehdään ja asiasta lähinnä ilmoitetaan lennonjohdolle että nyt tehtiin näin, yleensä tosin käännytään 45 tai 90 astetta reitiltä sivuun ettei mennä kenenkään niskaan.

 

Riippuen koneesta, mutta noin yleisesti ottaen autopilotille FL100 korkeudeksi, nopeus niin isoksi kuin saa vetää(olettaen ettei ole rakenteellisia vaurioita), spoileri/ilmajarru ulos ja tehot idlelle, sitten ko. konfiguraatiolla lasketaan niin kovaa kuin nopeuden puitteissa voi tehdä, riippuu sitten aika paljon koneesta yms. että paljon se pystynopeus on mutta noin yleisesti ottaen, paljon.

 

Ja järjestys Aviate, Navigate, Communicate pätee myös tässä...eli ensin katotaan että se lentäminen on kunnossa ja sit kun ehditään niin kerrotaan lennonjohdolle/cabiiniin että mikä on homman nimi.

 

Nämä jutut nyt sitten oletuksella että on ns. rapid decompression ja ne paineet lähtee tosiaan nopeaa...

 

EDIT: Suosittelen myöskin tutustumaan tähän tutkintaraporttiin, siinä on juttua tästä koko aiheesta. http://www.onnettomuustutkinta.fi/38197.htm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään