Markku Vierelä

Air Francen kone ulos kiitoradalta Montrealissa

8 viestiä aiheessa

Air Francen lentokone ajautui ulos kiitotieltä Montrealissa

27.8.2008 2:17

Air Francen kone on ajautunut ulos kiitotieltä Montrealin Trudeaun lentokentällä Kanadassa.

 

Pariisista saapunut Boeing 747-kone ei pysähtynyt kiitotien päässä, vaan jatkoi ulos siltä.

 

Lentokentän henkilökunnan mukaan kukaan ei loukkaantunut.

 

 

STT-REUTERS-AFP

 

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/200808278172725_ul.shtml

 

http://www.canada.com/globaltv/ontario/story.html?id=ab9730df-3d8b-4e24-9cd7-e35ee27be4d3

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jopas sitä nyt sattuu ja tapahtuu. Toinen AF:n pitkäksi meno Kanadassa kolmessa vuodessa. Onneksi kummassakaan ei hämmästyttävää kyllä ole tullut hengenmenetyksiä. Se on hieno asia se.

 

Asioita on tietty hyvä olla paisuttelematta liikaa, mutta onko tuossa jo vähän vähättelyn makua?

“It’s a minor event,” said Stephanie Lepage, a spokeswoman for Aeroports de Montreal.

“It was a regular landing, it’s just that it slid off at the end of its” course, Lepage said.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Air Francen kone ulos kiitoradalta Montrealissa, Madridissa vakava lentoturma, ATR laskutelinepalo Münchenissä 25.8. video, Ryanairin 737:ssa paineistusongelma, hätälasku Limogesiin, konekaappaus Sudanissa, C-130 pudonnut Fiilippiineillä, 9 pelätään menehtyneen, matkustajakone pudonnut Kirgisiassa ja suomalainen kone maahan Itävallassa (OLI: Pienkoneonnettomuus).

 

Kyllä ainakin otsikoiden perusteella sattuu ja tapahtuu. En tiedä onko uutiskynnys pienetynyt, vai onko

ongelmia tavallista enemmän. Ei näytä hyvältä  :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielestäni uutiskynnys on pienentynyt, eli senkin takia syntyy mielikuvia suurelle yleisölle siitä, että onnettomuuksia ja vaaratilanteita tapahtuu enemmän.

 

Itse olen huomannut sen että jälkeen kun lentoyhtiö X:lle tapahtuu suuri onnettomuus tai vaaratilanne, uutisoidaan meillä (ja varmati maailmallakin) herkästi jokainen vikatilanne tai tekninen välilasku.

Kun aikoinaan Alaskan MD80 tippui, oli seuraavina viikkoina paljon "vaaratilanteita" kyseisellä yhtiöllä. Nyt myös media seuraa herkästi Spanairin edesottamuksia ja äskettän Quantasin. Sama kuvio tuntuu aina toistuvan.

 

Se vaikuttanee myös siihen, miksi monista tuntuu että onnettomuusuutisoinneissa tuntuu toistuvan se sama kuvio, että ne tapahtuvat "rykelmissä". Nyt on tosin tonttiin tullut jo kaksi matkustajakonetta lähekkäin, eli on uutisointiin aihettakin toisinaan.

 

Mutta monesti pienemmät kaputit maailmalla saavat normaalisti jäädä meidänkin mediassa vähemmälle huomiolle. Jenkeissäkin menetetään henkiä pienkoneonnettomuuksissa paljon enemmän kuin uutisoinnista täällä voisi päätellä. Erikoisemmat onnettomuudet (esim, yhteentörmäykset Losin kaupunkialueella) ja varsinkin, jos mukana jon jonkin tason julkkis, saavat palstatilaa täälläkin suuremmalla varmuudella.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Air Francen kone ulos kiitoradalta Montrealissa, Madridissa vakava lentoturma, ATR laskutelinepalo Münchenissä 25.8. video, Ryanairin 737:ssa paineistusongelma, hätälasku Limogesiin, konekaappaus Sudanissa, C-130 pudonnut Fiilippiineillä, 9 pelätään menehtyneen, matkustajakone pudonnut Kirgisiassa ja suomalainen kone maahan Itävallassa (OLI: Pienkoneonnettomuus).

 

Kyllä ainakin otsikoiden perusteella sattuu ja tapahtuu. En tiedä onko uutiskynnys pienetynyt, vai onko

ongelmia tavallista enemmän. Ei näytä hyvältä  :thmbdn:

 

Jälleen kerran toistan tämän kuten vuonna 2005, eli jostain kumman syystä lento-onnettomuudet/vakavat incidentit tulevat aina sykleissä peräkkäin aivan viikkojen sisään ja tämä ei ole mitään taikauskohöpinää.

Kun katsoo airdisastercomia niin sieltä huomaa saman.

 

Ja jostain syystä elokuu on tällainen eli elokuu 2005 kaikki muistavat ne lukuisat pahat ihmisiä paljon vaatineet onnettomuudet jotka Air France aloitti Torontossa aivan elokuun alussa pitkäksi menneellä laskulla jossa tosin kukaan ei kuollut.  Ja siitä alkoi oikea onnettomuussuma koko elokuun 2005 ajan.

 

Nyt näyttää samalta ;aivan tässä kahden viikon aikana elokuun loppupuolella päivittäin melkein jotain, tosin Qantasin Jumbon reikäepisodi oli heinäkuun loppua mutta kun Suomea koskettanut Piperin koulukoneen putoaminen tuli uutisiin niin siitä alkoivat päivittäiset uutiset...  Ja loppua ei näköjään näy;pahimpana tietenkin Spanairin viimeviikon fatal crash!

Kun katsoo tätä threadia niin monta onnettomuutta on ollut juuri näinä päivinä, pieniä joissa on kuollut alle 20 henkeä!!

 

Ajassa taaksepäin 1985 elokuussa 4 pahaa onnettomuutta jossa pahin JALin jumbon 520 henkeä vaatinut crash ja Delta L1011

KDFW:n  134 henkeä vaatinut turma.

 

Siis ei taikauskoa mutta elokuussa näyttää sattuvan...

 

Jukka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kelailin noita tilastoja (http://aviation-safety.net/database/) mutta en huomannut minkäänlaista sykliä noissa onnettomuuksissa.

Saatikka että elokuu olisi muita kuukausia yleisemmin esillä kaputtitilastoissa.

 

Toki on nähtävillä onnettomuuksia, jotka ovat tapahtuneet lyhyen ajan sisällä, muttta mielestäni tämä menee sen piikkiin että joskus niitä vain sattuu lähekkäinkin. Ei ne tilastollisesti aina sattua ns. etäälle toisistaan.

Edelleen laitan nämä myös sen piikkiin että muistiin jäävät helpommin onnettomuudet jotka ovat sattuneet lyhyen ajan sisällä.

Näihin voi kiinnittä myös huomaamattaan enemmän huomiota ja mediallakin on osansa mielikuvien muodostamisessa.

 

Nyt Hesariinkiin päätyy se että SAS:n koneen renkaaseen on jäänyt pinni paikalleen.

Ja kuten mainittua, äskettäin Qantasin (<-- huom! T.K  ;) ) ns. ongelmista uutisoitiin yleisesti, tuon reikäepisodin jälkeen. Kunnes tuli taas maailmalta uutishuoneisiin uutta ajateltavaa.

 

Mielestäni kyseessä on siis sama asia kuin vaikkapa se, että joskus tuntuu liikenteessä tunaroivien liikkuvan merkillä X , olevan hattupäisiä setiä, jne.

Eli inhimillisiä asioita enemmän kuin raakaa dataa.

 

Toki otan vastaan mielelläni tämän asian tiimoilta sitä dataakin, jos sitä on esittää tämän sykliteorian puolesta. Itse en löytänyt sellaista joka puhuisi jonkinlaisen säännönmukaisuuden puolesta.

Olettaisin kyllä että tilastollisesti on olemassa hienoisia eroja vuodenaikojen väleillä. Syksyn ja kevään välissä,  sääolosuhteet asettavat haasteita enemmän operointiin osassa maailmaa (huono näkyvyys, jää, lumi, jne..).

Joten voisin olettaa, että sillä välillä on tapahtunut aikojen saatossa suhteessa enemmän onnettomuuksia kuin kesäaikaan. Mutta vain olettaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja kuten mainittua, äskettäin Qantasin (<-- huom! T.K  ;) )

TK kiittää ja kuittaa, pilkut on viilattu ja hiukset haljottu tällä erää, toivottavasti lopullisesti, varsinkin väärä "u" huomattu :thmbup:.  OT loppu :).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään