Ali Hiltunen

Vika taas SAS:n koneessa, ILTASANOMAT uutisoi

32 viestiä aiheessa

Iltasanomat uutisoi:  ' Turun lentoasemalla sattui varhain aamulla vaaratilanne, kun matkustajakoneen laskutelineisiin tuli vikaa. Kone laskeutui kuitenkin lopulta turvallisesti.'

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Turun radio: "...Koneiden laskutelineissä on varmistimet, jotka estävät telineiden noston koneen ollessa maassa.

SAS:n tytäryhtiön Blue1:n viestintäjohtajan Tom Christidesin mukaan varmistin oli ilmeisesti unohtunut kytkeä pois päältä ennen lentoon lähtöä."

 

http://194.252.88.3/rswebtku.nsf/sivut/uutisaihe?opendocument&pageid=ContentB4CEC

 

Onko noi varmistimet koneen ulkopuolella ja kenen tehtävänä on kytkeä ne pois päältä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näköjään kai sitten gear pin:nit on unohdettu telineisiin paikalleen eikä walk aroundissakaan kukaan ole moista huomannut. Ja olipa muuten toooodella uhkaava ja vaarallinen tilanne, kun teline ei tulekaan ylös, vaan jää alas ja lukkoon. Toivottavasti kriisiapua ja nenäliinoja on ollut heti tarjolla....oh, please!

 

Hyvin nuo asiantuntijatoimittajat taas vetää. No pitäähän kai sitä roskalehteä jollakin konstilla koettaa myydä. :-[:thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Hyvin nuo asiantuntijatoimittajat taas vetää. No pitäähän kai sitä roskalehteä jollakin konstilla koettaa myydä. :-[:thmbup:

Näin on, roskalehti se iltasanomat todellakin on. >:(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Turun radio: "...Koneiden laskutelineissä on varmistimet, jotka estävät telineiden noston koneen ollessa maassa.

SAS:n tytäryhtiön Blue1:n viestintäjohtajan Tom Christidesin mukaan varmistin oli ilmeisesti unohtunut kytkeä pois päältä ennen lentoon lähtöä."

 

http://194.252.88.3/rswebtku.nsf/sivut/uutisaihe?opendocument&pageid=ContentB4CEC

 

Onko noi varmistimet koneen ulkopuolella ja kenen tehtävänä on kytkeä ne pois päältä?

Gear pinnit on laskutelineissä, siis koneen ulkopuolella ja mekaanikko ottaa ne aina ennen lentoa pois.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Gear pinnit on laskutelineissä, siis koneen ulkopuolella ja mekaanikko ottaa ne aina ennen lentoa pois.

 

Niin tai ainakin mekaanikon pitäisi ottaa ne pois ennen lentoa  ;D. Noh pitäisihän sitä tietty kuskienkin huomata, jos ne nyt on unohtuneet paikalleen....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, eikös niissä pinneissä yleensä roiku sellaiset punaiset lärpäkkeet joihin on kirjailtu Remove Before Flight???  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin tai ainakin mekaanikon pitäisi ottaa ne pois ennen lentoa  ;D. Noh pitäisihän sitä tietty kuskienkin huomata, jos ne nyt on unohtuneet paikalleen....

 

Vanha kunnon "pinnat pakoillaan" moka  :laugh:

Tähän on pakko kertoa hauska tarina minkä luin joskus jostakin. En muista mikä kenttä tai yhtiöt, mutta tarina menee jotenkin näin:

Iltapäivä ruuhkan aikana lentoonlähtöä odottavien koneiden jono matelee jenkki lentokentän rullaustiellä. Unitedin koneen miehistö kutsuu tornin jaksolla edessään rullaavaa Deltaa. Delta ei vastaa ja United uudistaa kutsun. Tämän jälkeen Delta kutsuu tornia, ja pyytää lennonjohtajaa kertomaan Unitedille, että he ovat Deltan ammattilaisia, eivätkä käytä tornin jaksoa miehistöjen väliseen jutusteluun. Tämän jälkeen United pyytää lennonjohtajaa kertomaan "Deltan ammattilaisille, että heidän laskutelinepinnansa ovat paikoillaan"...

 

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvin nuo asiantuntijatoimittajat taas vetää. No pitäähän kai sitä roskalehteä jollakin konstilla koettaa myydä. :-[:thmbup:

 

Mitä ilmeisemmin se on kuitenkin arvostettu ilmailun ammattilehti, koska sen julkaisuja siteerataan täällä vähän joka ketjussa ja monisanaisesti. Roskalehteähän ei kukaan noteraa.

 

t. nimim. edelleenkään en uhraa euroja irtonumeroihin

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...joihin on kirjailtu Remove Before Flight???  :P

Juu, ihan niiku meidän koulutuspäällikön t-paidassa ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvin nuo asiantuntijatoimittajat taas vetää. No pitäähän kai sitä roskalehteä jollakin konstilla koettaa myydä. :-[:thmbup:

 

Näin on, roskalehti se iltasanomat todellakin on. >:(

 

Tämä joka ketjussa toistuva valitus alkaa olemaan jo aika lapsellista. Moniko on lukenut Ilta-Sanomien uutisen? Uutisen jota ketjun avaaja ei ole viitsinyt linkittää tänne.

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1577230

 

Mikä tuossa uutisessa on väärin tai tekee sen julkaisseesta mediasta roskalehden?

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei huoh.. tunkekoon vaaratilanteensa pers.. sinne minne aurinko ei paista... ::) Ja jos tuo kerran Blue1:n kone oli niin sillä on vissiin yhtä paljon tekemistä SASsin kanssa kuin Spanairilla... ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä joka ketjussa toistuva valitus alkaa olemaan jo aika lapsellista. Moniko on lukenut Ilta-Sanomien uutisen? Uutisen jota ketjun avaaja ei ole viitsinyt linkittää tänne.

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1577230

 

Mikä tuossa uutisessa on väärin tai tekee sen julkaisseesta mediasta roskalehden?

Juha

 

Tassa on hyva esimerkki Ilta-Sanomien lahdekritiikista... Kun Daily Mail julkaisi taman uutisen toissa paivana, niin Ilta-Sanomat kiirehti laittamaan sen eilen viime hetken uutisiin:

 

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkomaat/uutinen.asp?id=1576761

 

Huomautin heille, etta kyseinen pidennystyo tapahtui jo yli 3 vuotta sitten, niin sitten he paivittivat uutisen. Ja, koska tutkivaa journalismia harrastettiin huonosti, jatettiin kertomatta, etta SUOMALAISET (Aker Yards Lifecycle) tekivat tuon pidennystyon!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tassa on hyva esimerkki Ilta-Sanomien lahdekritiikista... Kun Daily Mail julkaisi taman uutisen toissa paivana, niin Ilta-Sanomat kiirehti laittamaan sen eilen viime hetken uutisiin:

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkomaat/uutinen.asp?id=1576761

Huomautin heille, etta kyseinen pidennystyo tapahtui jo yli 3 vuotta sitten, niin sitten he paivittivat uutisen. Ja, koska tutkivaa journalismia harrastettiin huonosti, jatettiin kertomatta, etta SUOMALAISET (Aker Yards Lifecycle) tekivat tuon pidennystyon!

 

Ja tämä todistaa tämän päivän uutisen lentokoneen laskutelineviasta vääräksi  ???

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin tai ainakin mekaanikon pitäisi ottaa ne pois ennen lentoa  ;D. Noh pitäisihän sitä tietty kuskienkin huomata, jos ne nyt on unohtuneet paikalleen....

 

Ei se mekaanikko niitä ota, pushback kaverien pitäisi ne sieltä kaivaa pois...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä joka ketjussa toistuva valitus alkaa olemaan jo aika lapsellista. Moniko on lukenut Ilta-Sanomien uutisen? Uutisen jota ketjun avaaja ei ole viitsinyt linkittää tänne.

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1577230

 

Mikä tuossa uutisessa on väärin tai tekee sen julkaisseesta mediasta roskalehden?

Juha

 

No eihän koneessa mitään vikaa ollut eli siinä mielessä ko. uutinen on otsikon ensimmäisestä sanasta lähtien väärin.  

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei se mekaanikko niitä ota, pushback kaverien pitäisi ne sieltä kaivaa pois...

 

Jahas....harvoinpa sitä push-backia pinnit kiinni suoritetaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä joka ketjussa toistuva valitus alkaa olemaan jo aika lapsellista. Moniko on lukenut Ilta-Sanomien uutisen? Uutisen jota ketjun avaaja ei ole viitsinyt linkittää tänne.

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1577230

 

Mikä tuossa uutisessa on väärin tai tekee sen julkaisseesta mediasta roskalehden?

Juha

Voiko odottaa ilmailuasiantuntemusta lehdeltä, joka julkaisee aivan älyttömiä julkkisjuttuja tämän tästä parempien juttujen puutteessa ja päälle päätteeksi kaikki jutut ovat ihan liikaa väritettyjä ja liioiteltuja. Esim. Madridin turmajutusta kerrottiin iltapäivälehdessä(en muista oliko iltasanomat tai iltalehti), että kun ilman lämpötila nousee, niin tiheys nousee ja heikentää moottorin tehoa ja siivestä saatavaa nostovoimaa vaikka oikeasti kun lämpötila nousee niin ilman tiheys laskee. Jos lehden fysiikantietämys on tuolla tasolla, niin ei siitä mitään ilmailuasiantuntijalehteä saa kyllä tekemälläkään. Itse uskon onnettomuustapauksista kertovissa lehtijutuissa asiantuntijoiden lausuntoja ja onnettomuustutkinnan loppuraporttia. Iltapäivälehti on kyllä ihan väärä lehti lukea ilmailuonnettomuuksista ja yleensäkään ilmailusta. Hyvin monesti paineistushäiriön sattuessa iltapäivälehdet ovat kirjoittaneet, että "kone syöksyi maata kohti" vaikka kyseessä on ollut ihan hallittu proseduuri paineistushäiriön sattuessa, että päästään turvalliseen ja tiheämpään ilmaan. Samalla tavalla kirjoitetaan yleensä ko.tilanteessa, että "kone teki pakkolaskun" vaikka kyseessä on ollut ihan rutiinilasku, että tuollaista tasoa näissä iltapäivälehdissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei huoh.. tunkekoon vaaratilanteensa pers.. sinne minne aurinko ei paista... ::) Ja jos tuo kerran Blue1:n kone oli niin sillä on vissiin yhtä paljon tekemistä SASsin kanssa kuin Spanairilla... ???

 

Mistäs lähteestä sait tuon Blue1:n? Kaikkialla puhutaan SAS:n koneesta ja tyyppi olisi MD-87.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Iltapäivälehti on kyllä ihan väärä lehti lukea ilmailuonnettomuuksista ja yleensäkään ilmailusta.

 

Nostaisi tämän forumin tasoa, jos näitä nimeltä mainittuja iltapäivälehtiä ei jatkuvasti käytettäisi uutislähteinä, jos ne kerran eivät ole sen väärtejä. Mikään ei ole niin puuduttavaa kuin lukea heti perään seuraavassa viestissä miten pieleen se uutinen taas meni kun ei ole toimittajalla fysiikan professorin tietämystä alasta ja jokin termi meni päin mäntyä. Antaa niiden elää ihan omaa elämäänsä ja kirjoittaa niin kuin kirjoittavat. Eivät täällä olevat rutinat vaikuta näiden lehtien sisältöön, se on jo moneen kertaan nähty.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään