Guest akos

Finncomm kuulutukset?

30 viestiä aiheessa

Terve!

 

Nyt pitäisi saada jonkinlainen käsikirjoitus aikaan Finncomm-tyylisistä matkustamo kuulutuksista. Nämä siis olisi tarkoitus myöhemmin itse äänityttää ja käyttää simulaattorissa hyväksi. Omasta Finncomm-lennosta on jo jonkin aikaa ja keskittyminen taisi silloinkin olla jossain muualla, joten olisi kiva saada vähän apua tässä.

 

Tämmöistä sain aikaan omien muistikuvien ja netistä löytivien juttujen perusteella:

 

"Hyvät matkustajat, tervetuloa tälle Finncommin savuttomalle lennolle Helsinkiin. Lentoaikamme on arviolta 40 minuuttia. Lento lennetään yhteistyössä Finnairin kanssa."

(sama ainakin englanniksi)

 

"Hyvät matkustajat, pyydämme teitä kiinnittämään hetkeksi huomionne......??

"Aina turvavyömerkkivalon palaessa vyö on pidettävä kiinni. Suosittelemme pitämään vyötä kiinni aina istuessanne paikallanne. Vyö kiinnitetään näin ja avataan näin."

"Istuimen selkänojan on oltava pystyasennossa ja pöydän lukittuna yläasennossa nousun ja laskeutumisen ajan."

"Kaikki elektroniset laitteet on pidettävä sammutettuina turvavyömerkkivalon palaessa. Matkapuhelimet on pidettävä suljettuina koko lennon ajan."

"Hätätilanteessa teidän on noudatettava miehistön antamia ohjeita."

"Ilmanpaineen laskiessa koneessa, tulevat happinaamarit yläpuoleltanne automaattisesti esiin. Naamari kiinnitetään näin. Kiinnittäkää naamari aina ensin omille kasvoillenne ja auttakaa muita vasta sen jälkeen."

"Koneessa on neljä EXIT-kyltein merkittyä hätäpoistumistietä, kaksi edessä ja kaksi takana. Lattiahätävalot johtavat poistumisteille."

"Pelastusliivit löytyvät istuimenne alta. Liivi täytetään vetämällä liivin alaosassa olevista naruista. Lisäilmaa voi tarvittessa puhaltaa liivissä oleviin putkiloihin. Täyttäkää liivi vasta koneen ulkopuolella."

"Tupakointi on koneessa kielletty koko lennon ajan."

 

"Hyvät matkustajat, turvavyömerkkivalo on nyt sammutettu...??

 

"Hyvät matkustajat, olemme aloittaneet lähestymisen. Pyydämme teitä kiinnittämään turvavyönne ja nostamaan istuimenne selkänojan pystyasentoon."

 

"Hyvät matkustajat, terve tuloa Helsinkiin. Kello on 13.00 paikallista aikaa. Pyydämme teitä istumaan paikallanne turvavyöt kiinnitettynä kunnes kone on kokonaan pysähtynyt."

 

 

Siitä vain vapaasti korjailemaan täydentämään.

 

Ohjaamon ja matkustamohenkilökunnan väliset kuulutukset("Cabin OK", "Cabin crew prepare for landing" jne.) taidetaan hoitaa jollain intercom-systeemillä(?), sillä ainakaan en muista mitään tälläistä matkustamossa kuulleeni?

 

Oskari.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

kesäkuussa lensin finncommilla viimeksi jyväskylään ja kyllä siellä ihan kuulutettiin yleisesti "cabin crew take your seats ja "cabin crew open door" sen tarkemmin en minäkään muista vaikka monesti finncommilla lentelen.

 

ps. oli muuten pomppuinen lento :-[ ja koneena OH-ATA

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

kesäkuussa lensin finncommilla viimeksi jyväskylään ja kyllä siellä ihan kuulutettiin yleisesti "cabin crew take your seats ja "cabin crew open door" sen tarkemmin en minäkään muista vaikka monesti finncommilla lentelen.

Ahaa, no sitten on mennyt vain minulta ohi.

 

Noi matkustamokuulutukset on selvä juttu. Niissä en enää apua tarvi. :)

 

Oskari.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

ps. oli muuten pomppuinen lento :-[

 

FC:llä on. Niinkuin tollaisilla koneilla yleensäkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FC:llä on. Niinkuin tollaisilla koneilla yleensäkin.

 

Ne mihkään pompi, jollei ole pomppuista keliä. Sellaisessa pomppii jumpojettikin.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nuo ATR:n pikkuräpistimet vatkaa pikku pilvessäkin kun kaarnalaiva Itämerellä.

Ne mitään pikkuräpistimiä vielä ole. :P Sulle pitäis antaa kyytiä jollakin ultralla oikein lämpimänä kesäpäivänä. ;D

 

Oskari.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisäilmaa voi tarvittessa puhaltaa liivissä oleviin putkiloihin.

Ei tämmöstä ole sanottu. Ainakaan lennoilla, joilla itse olen ollu. Viimeisestä FC:n lennosta on jo lähes vuosi......

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tämmöstä ole sanottu. Ainakaan lennoilla, joilla itse olen ollu. Viimeisestä FC:n lennosta on jo lähes vuosi......

No kyllä nykyään ainakin sanovat. ;) Ei tosin ihan sanasta sanaan noin...

 

Oskari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ah.. putkiloista tuli mieleen.. FC ei näytä happimaskeja (ainakaan vispilöissä), koska niitä ei kai niissä ole :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ah.. putkiloista tuli mieleen.. FC ei näytä happimaskeja (ainakaan vispilöissä), koska niitä ei kai niissä ole

Joo näin on. Sain tosiaan jo noi kuulutukset FC:llä työskentelevältä henkilöltä. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo näin on. Sain tosiaan jo noi kuulutukset FC:llä työskentelevältä henkilöltä. :)

 

Empuissa kuitenkin on?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aluksi kuuluttaa emo ja kertoo lentoajan / kapteenin nimen:   (Omilla lennoilla emo on sanonut joskus, että lento lennetään Finnairin kanssa, mutta ei läheskään aina)

 

"Hyvää iltaa hyvät matkustajat, sekä tervetuloa tänne Finncomm Airlinesin savuttomalle lennolle Helsinkiin. Arvioitu lentoaikamme Helsinkiin on noin 55 minuuttia. Olkaa hyvä ja varmistakaa, että matkapuhelimenne virta on nyt katkaistu. Kapteeni **** toivottaa teille nyt oikein viihtyisää lentomatkaa"

 

Ruottiks ja englannikss....

 

Sitten nauhalta:

 

"Hyvät matkustajat, pyydämme teitä nyt kiinnittämään turvavyönne ja..." plaaplaaplaa... sit ruottiks ja enkukss... sitten tulee taas eriskeen vielä turvaohjeet. Kiva Oskari jos sait. Olisin itsekkin aika kiinnostunut  :)

 

(Itsellä löyty noi kännykästä. Hyihyi mua ku oon äänittänyt =))

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Pyydämme teitä istumaan paikallanne turvavyöt kiinnitettynä kunnes kone on kokonaan pysähtynyt."

 

Johan sitä sysätään vastuuta matkustajille? Yleensä kehotetaan istumaan paikallaan vyöt kiinnitettynä kunnes merkkivalo on sammutettu. Matkustajan voi olla vaikea tietää, onko kone pysähtynyt vaan rullaustien risteyksessä antamaan tilaa toiselle, onko se käsketty pysähtymään vai onko se jo lopullisesti pysähtynyt ja seisontajarru kytkettynä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Johan sitä sysätään vastuuta matkustajille? Yleensä kehotetaan istumaan paikallaan vyöt kiinnitettynä kunnes merkkivalo on sammutettu. Matkustajan voi olla vaikea tietää, onko kone pysähtynyt vaan rullaustien risteyksessä antamaan tilaa toiselle, onko se käsketty pysähtymään vai onko se jo lopullisesti pysähtynyt ja seisontajarru kytkettynä...

 

Ja kukaan ei oikeasti noudata tätä kohtaa... Leikin lentäessäni ajatuksella, että portilla olisi pelikaani joka yrittäisi juosta turbiiniin, ja kippari joutuisi lyömään ns. liinat kiinni. Seurauksena olisi varmaan hauskan näköinen dominoefekti kun liian aikaisin pystyyn pomppineet idiootit kaatuilisivat pitkin käytävää  ;D

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Johan sitä sysätään vastuuta matkustajille? Yleensä kehotetaan istumaan paikallaan vyöt kiinnitettynä kunnes merkkivalo on sammutettu. Matkustajan voi olla vaikea tietää, onko kone pysähtynyt vaan rullaustien risteyksessä antamaan tilaa toiselle, onko se käsketty pysähtymään vai onko se jo lopullisesti pysähtynyt ja seisontajarru kytkettynä...

No ei sysätä ei. FC:llä pyydetään todellakin istumaan paikoillaan kunnes seatbelt-valo sammutetaan. Noi tossa ensimmäisessä viestissä kirjoittamani "kuulutukset" ei oikeesti perustu kuin OMIIN hatariin muistikuviini ja muuhun netissä olevaan sekalaiseen materiaaliin, joten niistä löytyy ihan varmasti virheitä...

 

Oskari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tämmöstä ole sanottu. Ainakaan lennoilla, joilla itse olen ollu. Viimeisestä FC:n lennosta on jo lähes vuosi......

 

Jeps, nykyisin ainakin asiasta sanotaan ja termi jota käyttävät on "puhallusputki". Kiinnitin huomiota viimekuussa lentämilläni 3:lla Tampereen lennolla asiaan, sillä mielestäni puhallusputki on se muoviputki, jolla pikkupoikana ammuttiin kuivattuja herneitä.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jeps, nykyisin ainakin asiasta sanotaan ja termi jota käyttävät on "puhallusputki". Kiinnitin huomiota viimekuussa lentämilläni 3:lla Tampereen lennolla asiaan, sillä mielestäni puhallusputki on se muoviputki, jolla pikkupoikana ammuttiin kuivattuja herneitä.  ;)

 

Jotkut ampuvat puhallusputkella nuoliakin.  ;D

 

Onko se pilli kaikkien yleisten matkustajakonetyyppien liiveissä vai ei ? (Airbus,Bojoing,Mädär,ATR,Canadair esim.) Ainakin vaihtelevalla menestyksellä emot ko. pilliä esittelevät, toiset mainitsevat , toiset eivät?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Johan sitä sysätään vastuuta matkustajille? Yleensä kehotetaan istumaan paikallaan vyöt kiinnitettynä kunnes merkkivalo on sammutettu. Matkustajan voi olla vaikea tietää, onko kone pysähtynyt vaan rullaustien risteyksessä antamaan tilaa toiselle, onko se käsketty pysähtymään vai onko se jo lopullisesti pysähtynyt ja seisontajarru kytkettynä...

 

JetX:n (Primera Air) lennolla kuulin ainakin kuulutettavan "Pyydämme teitä istumaan paikallanne turvavyöt kiinnitettynä kunnes kone on kokonaan pysähtynyt". Sielä sitten ilmeisesti sysättiin vastuuta matkustajille. :o    ...no hyvä että Finncommilla toisin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

JetX:n (Primera Air) lennolla kuulin ainakin kuulutettavan "Pyydämme teitä istumaan paikallanne turvavyöt kiinnitettynä kunnes kone on kokonaan pysähtynyt". Sielä sitten ilmeisesti sysättiin vastuuta matkustajille. :o    ...no hyvä että Finncommilla toisin.

 

Eikös normikuulutus ole "pyydämme teitä istumaan paikallanne turvavyöt kiinnitettyinä kunnes kone on pysähtynyt ja turvavyön merkkivalo on sammutettu" ?

 

Tällaista muistan kuulevani joka kerta laskun jälkeen ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

JetX:n (Primera Air) lennolla kuulin ainakin kuulutettavan "Pyydämme teitä istumaan paikallanne turvavyöt kiinnitettynä kunnes kone on kokonaan pysähtynyt". Sielä sitten ilmeisesti sysättiin vastuuta matkustajille. :o    ...no hyvä että Finncommilla toisin.

Oliko koneessa kuitenkin myös (toimivat) merkkivalot?-)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja kukaan ei oikeasti noudata tätä kohtaa... Leikin lentäessäni ajatuksella, että portilla olisi pelikaani joka yrittäisi juosta turbiiniin, ja kippari joutuisi lyömään ns. liinat kiinni. Seurauksena olisi varmaan hauskan näköinen dominoefekti kun liian aikaisin pystyyn pomppineet idiootit kaatuilisivat pitkin käytävää  ;D

Juha

Nojaa, viimeksi finskin lennolla purseri otti pystyyn nousseesta epelistä otteen ja istutti takaisin :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään