Kari Järvinen

Purjelentäjän lentopäiväkirja.

19 viestiä aiheessa

Innostuin kesällä lentämään lupakirjoja lisää mm. GPL ja MGPL kirjat. "Isot pojat" on kertonut että purjelentäjän lentopäiväkirjassa mopu ja pursitiima lasketaan yhteen samaan kokonaislentoaikaan. Moputunnit sitten lasketaan lisäksi eri sarakkeessa. Nyt kun sain tänään päiväkirjat takaisin laitoksesta, siellä oli yliviivattu kokonaislentoajasta moputiimat pois. Ilmeisesti niitä ei sittenkään lasketa purjelennon kokonaistiimaan mukaan  ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä "isot pojat" ovat tainneet olla vanhoja poikia tällä kertaa.

MGPL on oma lupakirjansa ja GPL omansa.

Tuollainen käytäntö lienee peruja ajalta, jolloin purjelentäjän lupakirjaan sai mopu-kelpuutuksen tjsp.

 

Siitä vaan SIL-kauppaan ja ostamaan itsellesi lisää lentopäiväkirjoja. Oma kummallikn lajille. Tai sitten ostat ulkomailta sellaisen yhdistelmäkirjan, jossa on mahdolista samaan kirjaan kerätä kaikki lentokokemus. En ole kyllä ihan satavarma siitä, että GPL/UPL/MGPL/PPL/ tiesmitämuuta kombinaatioita löytyy.

Lentopäiväkirjan mallia ei ole erikseen säädetty (vielä), sellainen vaan pitää olla ja vieläpä ajantasalla.

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mää oon modifioinu omat kirjani sillä tapaa, että siinä on oma sarakkeensa pursitiimalle, oma moputiimalle ja sitten molemmille yhteensä. Siinä on alunperin jotain turhanaikaista. En nyt muista juuri tähän hätään mitä. Toisaalta oon muutenkin vähän omituinen, kun tapaan laskea sekä ilma-ajan, että blokkiajan (juu en pursitiimaan...). Tosin ensinmainitun ajattelin vastedes jättää Excelin huoleksi, kun se osaa homman kuitenkin paremmin ja ilmailumääräys komentaa blokkiajasta kirjaa pitämään.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lähestytään uhkaavasti sitä hetkeä, että perustetaan työryhmä miettimään lentopäiväkirjojen rakennetta (siis fyysistä, paperi nahkakansilla... vai riittääkö tiedosto) ja sisältöä, merkitsemistapoja (ja vaatimuksia niille, myös kynille ja/tai tiedostomuodoille) ja pian sen jälkeen, raskaan lausuntokierrosruletin päätteeksi asiasta laaditaan ensin kansallinen ja sen jälkeen kansainvälinen (vähintään Eurooppa) säännöstö / määräyspumaska.

Sen jälkeen asiasta ei ota tolkkua kukaan.

 

Eli "pidetään vaan kirjaa" ja suut suppuun ny !!

 

Sori, syysmasennus....   :-\

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kesälomalta on hyvä huudella syksyn sekaan. Sitä paitsi mulla ois muutama hyvä idea tuohon hommaan...  ;)

 

-A-

 

Huh. Onneksi merkinnöistä on olemassa selkeät määräykset, niin threadi ei veny takamaan pituiseksi..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mä isken kiinni kuin sika omenaan :P

 

"... vaaditaan, että lentolupakirja haltijan on kirjattava määrätyt tiedot kaikista lennoistaan sellaisessa muodossa, joka on lupakirjan tai kelpuutuksen myöntänyttä viranomaista tyydyttävä."

 

Pitäisiköhän jokaisen oman version kehittelijän varmistaa, että viranomainen on tyytyväinen? ::)

Ja samassa Jarrissa on ihan tulostettavia sivuja lentopäiväkirjaksi, ei tarvi edes kauppaan lähteä.

 

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ahaa....  On siis olemassa erillisiä MGPL kirjojakin. Tuo pursikirja, jonka tänä kesänä sain on siis jostain vuodelta kirves ja miekka. Siinä nimittäin kannessa lukee Purelentäjän lentopäiväkirja, ja  sisällä on sitten kokonaistiiman lisäksi erittelyt mopu tiimalle. Lentoonlähtötapojen selityksissäkin mainitaan M= Moottoripurjehtija. Koitin kovasti etsiä IH_n sivuilta tähän asiaan selvennystä siinä onnistumatta. Tuollainen  GPL/UPL/MGPL/PPL yhdistelmäkirja olisi kyllä kätevä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä puhunkos lain mukaisesti, mutta käsittääkseni "ohjaajan lentopäiväkirja" kelpaa, JOS huomautus-sarakkeeseen merkitään lennon laatu.

 

Tuo olisi järkevintä merkintää = kaikki samassa kirjassa  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täytyy vielä muistaa se, että jos lentää mopua MGPL:llä, tiima merkitään erikseen moottoripurjelentokokemukseksi, mutta JAR-PPL-TMG-hässäkän haltijat (joita ei sivumennen sanoen juuri ole eikä toivottavasti tule) merkitsevät tiimansa moottorilentokokemukseksi. En ole vieläkään saanut järjellistä vastausta siihen, mihin sarakkeeseen tiima sitten merkitään, jos on kansallisella puolella mopuopettaja ja sattuu jostain aivonystyrän oikusta johtuen (haluaa sitten vaikka lentää Ranskan rekkarissa olevaan mopua Ranskassa) hankkimaan myös sen JAR-läpyskän lentäessään hurua kotimaassa päällikkönä. En varsinaisesti ole saanut sitäkään selville, onko tällainen kaksoiskansalaisuus sallittua saati mahdollista. Miksei?

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä eroa noilla erilaisilla lentopäiväkirjoilla on? Jos saan hankittua GPL:n, MGPL:n ja UPL:n, niin onko mahdollista laittaa kaikki lennot noilla samaan lentopäiväkirjaan? Vaiko jokaiselle oma?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentopäiväkirjoja on monenlaisia ja aina ei tarvi olla se SIL-Shopista ostettava versio. Jos erehtyy sekakäyttäjäksi voisi tietty katsella löytyykö maailmalta itselle sopivaa yhdistelmäkirjaa ja ainahan voi tehdä oman version.

Määräykset velvoittavat pitämään kirjaa mutta sen muodosta ei ole erityisiä vaatimuksia. Tai siis on sisällöstä, mutta ei varsinaisesti toteuttamistavasta.

Pääasia on, että voit lentopäiväkirjallasi osoittaa kokemuksesi ja oikeuksiesi voimassaolon.

 

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sähköisen version käytännön ongelmat liittyvät mm. siihen, millä menettelyllä siihen lennonopettaja voi tehdä merkinnän esimerkiksi hyväksymisestä yksinlennolle, tai myöhemmin esimerkiksi lähtötapa- tai matkustajankuljetusoikeuksista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toinen käytännön ongelma sähköisessä on sen kenttäkelpoisuus.

Suosittelisin vaikka itse pitämään tiimat sähköisesti jollain laitteella ja sitten tulostelemaan asianmukaiset sivut kentälle mukaan. Niihin voi sitten opettaja laittaa merkinnät ja niitä on kiva esitellä ramppitarkastajalle.

Eli papruversio tavallaan pitää olla, ainakin näin harrastekäytössä mm edellä esitetyistä syistä.

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kurssin yksinlentoja lukuunottamatta henkilökohtaista lentopäiväkirjaa ei kuitenkaan tarvitse pitää lennoilla mukana, eikä siis myöskään esitellä ramppitarkastuksessa... enkä nyt sano varmaksi, että sitä tarvii edes upl/gpl-yksinlennoillakaan olla määräysten mukaan, enkä jaksa nyt tarkistaa tilannetta :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä ole kokemusta ramppitarkastuksesta. Arvelin vain (enkä ihan yksin) että jotenkin pitäisi pystyä todistamaan lupakirjan käyttöoikeus. Lentokokemusvaatimuksia ei kai oikein muutenkaan voi todistaa ja purjelennossa tulee eteen myös tuo lähtötapaoikeus jos sitä pitää alkaa todistamaan.

Onko kukaan päässyt ramppitarkastukseen?

Tässä olisi mainio tilaisuus avautua kokemuksesta.

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään