Tommi Manninen

Pacific Aviation Museum, Ford Island, Hawaii

8 viestiä aiheessa

Pari pokkariräpsyä tuolta: www.pacificaviationmuseum.org

Laatu on mitä on, koittakaa kestää.

 

Museon sisäänkäynti.

[ attachment removed ]

 

Museo sijaitsee Hawajilla Ford Islandilla. Luke Field oli kentän nimi ja elokuvissakin nähty torni on museon välittömässä läheisyydessä.

[ attachment removed ]

 

Tässä kuvassa näkyy hieman aulan lattiaa jossa oli koko aulan kokoinen ilmakuva jossa näkyi ainakin Pearl Harbor ja Ford Island.

[ attachment removed ]

 

Tora tora tora

[ attachment removed ]

 

Curtiss P-40

[ attachment removed ]

 

Doolittle raid

[ attachment removed ]

 

Dauntless

[ attachment removed ]

 

Wildcat

[ attachment removed ]

 

Museo ei ole vielä täysin valmis, kävimme myös kuvassa näkyvässä hallissa (tuo missä ovi on raollaan) joka toimi jonkinlaisena workshoppina missä fiksailivat koneita näyttelykuntoon. Tuostakin hallista on tulossa osa museoa myöhemmin. Museon nettisivuilla aiheesta enemmän.

[ attachment removed ]

 

Sisäkuva hallista.

[ attachment removed ]

 

Myös nämä olivat hallissa:

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

Kaikenkaikkiaan hieno paikka on tuo.

 

Museon välittömässä läheisyydessä oli muitakin vierailemisen arvoista kohteita joissa tuli vierailtua

Tässä kuvassa näkyy niistä pari:

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itsekin alle 10v muksuna käynyt hulahula-saarella :)

Nähty tuo Pearl Harborin muistomerkki.

 

Kyllä uudestaan tahdon samaan paikkaan !

Onhan tässä vielä aikaa.. :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kolmas esillä oleva lentokone on Aeronca 65TC NC33768, joka seikkaili ilmassa japanilaisten iskun aikana. Kone on siis ainoa jälkipolville säilynyt lentokone, joka oli ilmassa 07.12.1941 Nipponin poikien iskun aikana, ja on siksi paikkansa lunastanut ko. museossa. Konetta ohjasi Roy Vitousek. Kyydissä oli hänen poikansa Martin ja matkan kohteena oli Oahun saari. Matkanteko kuitenkin häiriintyi klo. 07.55, kun korpraali Brown joi sitä kuuluisaa inkiväärioluttaan....

 

Japsit avasivat tulen konetta kohti ja kone sai osumia. Roy vei vaurioituneen koneen laskuun John Rodgersin kentälle, jonne Aeronca laskeutuikin tasan klo. 08.10. Havaijin kundit hyppäsivät Aeroncan kyyristä ja maastoutuivat lähimpään puskaan haisevat näytteet housuissaan. Kunniakas koneyksilö oli esillä lentokentällä useita vuosia, kunnes se löysi tiensä museon hangaarien suojaan. Syntyperäisestä Havaijin Roystä tuli myöhemmin senaattori.

 

Tässä kuva tuosta koneesta:

[ attachment removed ]

 

Se Boeing N2S-3 Kaydet 6707 ei taida roikkua katosta, kts Dauntless kuva.

 

Noista turvatoimista sen verran että omalla autolla ei taida päästä saarelle, muuten en huomannu oikeastaan mitään sen kummempaa ku mihin jenkkilässä museoissa ja vastaavissa mestoissa näinä päivinä törmää. Vaihtoehdot on mennä autolla USS Bowfin sukellusvenemuseolle josta ostetaan liput ja sitten kuljettavat bussilla museolle. Myyvät paketteja että voi myös vierailla Bowfin museolla ja Missourilla. Toinen vaihtoehto on kiertoajelutyyppinen "tour" joka me tehtiin, niissä huono puoli on se että ei voi mennä omaan tahtiin vaan aikataulu saattaa olla "kireähkö".

 

Hawaijilla on pienehkö US Army Museum (ilmainen sisäänpääsy) joka on myös mielenkiintoinen mesta, siellä oli esim. tämä vempele esillä:

[ attachment removed ]

Oli siellä muutakin ilmailuun liittyvää esillä.

 

Ai niin. Missourin kannella pyöriessäni kuului etäistä jyrinää taivaalta ja siellähän se F-15 Eagle veti pystysuoraan ylös ja aikansa noustuaan oikaisi/kaarsi tiukasti jättäen tiivistysvanat jälkeensä. Se ikäänkuin sopi teemaan aika hyvin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Perhana tonne hula-hula saarelle pitää joskus päästä. Ja tiedän jo kuka lähtee taistelupariksi  :thmbup:.

 

Ai kuka muka........  ::)

 

Asiallista kuvareportaasia ja historian siipien havinaa.  Jukan muuten erinomaiseen FlyPast käännökseen pitää sen verran viilata pilkkua vielä että Doolittle Raidin -B malleissahan ei siis varsinaista taka-ampumoa ollut luudanvarsineen vaan ylä-ampumo oli huomattavasti taaempana kuin myöhemmissä versioissa. Luudanvarsien kanssahan tämä on luonnollisesti ihan se ja sama mutta tämä on joskus ennekin pistänyt silmään esmes museoiden dioraamoissa USS Hornetista.

 

727px-060415-F-0000G-022.jpg

 

Kuva Wiki.

 

Onko muuten kukaan muu koskaan ihmetellyt että mitä korpraali tekee laivaston kanttinissa särpimässä inkivääriolutta.  Tottahan se on varmasti helpompi saada rimmaamaan kuin ylimatruusi mutta.......

 

Jokohan tuli saivarreltua tarpeeksi......  :-[

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Museossa on myös ihan mukava simu osasto, jossa pääsee lentämään itse myös  ;)

 

[ attachment removed ]

 

ja sisältä

 

[ attachment removed ]

 

Koko aluehan on mielenkiintoinen ja sisältää:

 

[ attachment removed ]

 

S

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ai, että mitä teki korpraali (private 1st class) laivaston kantiinissa...? Mutta hyvä veli! Merijalkaväen miehet kantavat maavoimien arvoja. Pearl oli USMC:n kansoittama jo vuonna 1941. "Täältä ikuisuuteen" leffa ja TV-sarja taisivat käsitellä juuri merijalkaväen suhdesotkuja sotimisen lomassa. Eiköhän se korpraali kantautunut sieltä juuri sinne Kotka Ranki ohutta yläpilveä lohkolle.... Ja sointuuhan se tosiaan paremmin  :thmbup:.

 

 

Ahaa Korpraali Brown olikin siis USMC E4. Hyvä että tuo vuosikausia vaivannut kysymys ratkesi.....  ;D

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla