Marko Pesonen

1000 metrin vinttaus Kiteellä!

38 viestiä aiheessa

 

 

Eikä se lekostakaan nyt niin helppoa näytä olevan. On niitä kavereita, jotka kerta toisensa jälkeen räpsivät. Mutta eivätpä vaan ota hinausta 1000 metriin, mikä lie kunniakysymys taustalla.

Niin ei se helppoa ole, mutta mäenlaskukeleillä voi ottaa hinauksen vaikka sinne 1000 metriin jos se on pilvikorkeuden kannalta mahdollista esim. koululennoilla tai muutenkin jos vain raskii. Itse voin ja otankin hinauksen yleensä 1000 metriin jos mahdollista, sillä olen niin kokematon purjelentäjä, että tarvitsen aikaa etsiä nostoja tai jos niitä ei löydy niin sitten saanpahan ainakin tiimaa enkä räpsähdä ihan heti. Usein kuitenkin hinauslentäjämme osaavat ajaa suoraan termiikkiin jossa aloittelijakin pääsee jotenkin ainakin ylös.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu

 

Sieltä EFHV kentältä tuli tietoa, että bigblokista päästettiin irti muutama heppa. Meillä ku on vielä baanaa niukasti, palttiaralla 1400m, Aski nousi 780m:iin joka kerta. Ai niin pintakaasulla ;D

Pojat lähti hakeen moottorisahoja, laajennetaan sinne kaupunkiin päin vähä lisää aukkoa, menee kohta toppiin heittämällä :D

Kone kuulemma lähti ku jänis makuulta :thmbup:

HS

Palijoos siellä EFRY saa lankaa ulos 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Palijoos siellä EFRY saa lankaa ulos 8)

 

Riittävästi. Ajetaan vintturi lautalle ja melotaan järvelle, jollei muu auta. Sinne järveen niitä hinureita on ennenkin viety.

 

Mutta vakavasti puhuen, ei se hinaustavan muutos ihan niin yksinkertaista olisi. Pääomakysymys pitkälti. Nykyistä toimivaa lautturikalustoa ei oikein ole varaa romuttaa, eikä ole varaa pitää kahta systeemiä rinnakkain. Yksittäiselle lentäjälle kustannuskysymyskin on aika pieni. 18 hinausta tuli näköjään tänä vuonna kisojen ulkopuolella. Siis minulle.

 

Mitenkäs nämä uudet vintturit, joko uskaltaa startata vesillä lastattuna?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei jälleen kaikille palstaa lukeville.

 

Vastaan osaltani esitettyyn kysymykseen.

 

Mitenkäs nämä uudet vintturit, joko uskaltaa startata vesillä lastattuna?

 

Kiteen vintturissa taitaa voimaa olla noin 240 hv tai jotain sinne päin.

Tarkemmin tästä tietää rakentamisesta vastuussa olleet henkilöt.

 

Vintturissa ja vintturistartissahan ei ole oleellista voiman määrä, silloin kun sitä on riittävästi. Kiteelläkin on todettu voimaa jäävän reserviin kakkosten ja raskaidenkin alusten kanssa. Oleellisin tekijä onkin se, onko ko. ilma-aluksella vintturistartti vesien kanssa sallittua. Kaikilla koneillahan ei saa täysillä vesillä toimia vintturista. Tämä on ehkäpä se suurin huono puoli lähtötavan suhteen kun ajatellaan kilpalentäjiä.

 

Tärkeimmäksi tekijäksi korkeissa vinttauksissa on osoittautunut käytettävissä oleva lanka ja langan pituus, silloin kun voimaa on sopivasti eli riittävästi. Lähtö on joustava ja kuin pyssyn suusta kirmaava sekä kiihtyvyyden kyllä tuntee, mutta voimaa ei saa hyödyntää ilma-aluksen käsikirjan mukaisia raja-arvoja rikkoen (eikä siitä ole kyllä hyötyäkään). Keinokuidun kestävyyden osalta on myös tärkeää olla ottamatta siitä ihan kaikkea irti, ainakin lakikorkeuden lähestyessä. Tällä säästetään lankaa ja hikeä.

 

Kiteelläkin saa vintattavan kulkemaan aivan liian lujaa kuidun perässä, joten se voima ei siis ole oleellisin tekijä korkeissa hinauksissa - toki merkityksellinen silti.

 

Mutta mutta, ruskaretkelle ja joukolla tutustumaan EFIT:n työkaluun.

 

Tervetuloa!

 

Matti P.   8)

 

 

jk.

 

Ai niin.

Tosi upeelta kuulostaa EFHV:n testit. Mahtavaa, saadaan toinenkin paikka järjestää temppukursseja.

1.000 m riittää hyvin sillä figurista riippuen vääntää kierrokseen 7-12 liikettä. Aivan upeeta!!!

 

sama

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laittakaas pojat ajo-ohje sinne kiteen kentälle. Ajoin tossa männä sunnuntaina Kiteen ohi suuntana Joensuu ja bongasin siinä jossain kiteen korvilla viitan lentokenttä. Olisiko ollut oikea risteys, aika korvessa sekin risteys oli niinkun tänäpäivänä kaikki toivoo paitsi lentäjät et kentät on hevon pe...ssä. Voi nimittäin olla et tuun piipahtaan ens viikolla jos siellä silloin on jotain toimintaa. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laittakaas pojat ajo-ohje sinne kiteen kentälle. Ajoin tossa männä sunnuntaina Kiteen ohi suuntana Joensuu ja bongasin siinä jossain kiteen korvilla viitan lentokenttä. Olisiko ollut oikea risteys, aika korvessa sekin risteys oli niinkun tänäpäivänä kaikki toivoo paitsi lentäjät et kentät on hevon pe...ssä. Voi nimittäin olla et tuun piipahtaan ens viikolla jos siellä silloin on jotain toimintaa. ;)

 

Siinä se Kiteen pohjoispuolella Joensuun tien varressa on se risteys. Lentokenttää ja olikohan jotain moottorirataa jne. siinä kyltitetään :) Eli eiköhän tuo liene ollut juuri se risteys... Siitä kun käännyt, n. kilometrin jälkeen kääntyy risteys oikealle ja sen jälkeen et voi kuin ajaa kentän ohi ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi vaan

Tänään tuli virallinen tiedote Hyvinkään hinauksista: Neljä hinausta 740m - 780m - 720m - 780m, tuuli lähes tyyni. Täytyhän sitä keskipohjalaisena retostella noita aiempia tuloksia. Mutta meillä jaettiin lanka kahdelle kelalle ja niitä on 1400m/kela, se riittää Hyvinkäällä.

Upeaa on myös se, että nyt vinttureilla, niin siellä idässä, kuin täällä pääsee toisiin korkeuksiin. Siitä tulee huomattavasti lisäarvoa koulutukseen.

Hyvinkään vintturi on tosiaan telikärryllä, joten sen voi periaatteessa viedä minne tahansa, tätä mahdollisuutta on jo väläytelty (Padasjoki arktinen esim.)

HS

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään tuli virallinen tiedote Hyvinkään hinauksista: Neljä hinausta 740m - 780m - 720m - 780m, tuuli lähes tyyni.

 

Ei muuta kuin onnea Hyvinkään Ilmailukerholle ja erityisesti vintturiprojektiin osallistuneille noista tuloksista ja siitä, että vinssi on lopultakin koevetovaiheessa. Nuo korkeudet tuntuvat jotenkin uskomattomilta, kun muistaa, että V-60:lla saatiin vastaavassa vaiheessa eli ensimmäisllä koevedoilla samalla ASK-21:llä 600 m korkeuksia, mitä sitäkin pidettiin hyvänä saavutuksena!

 

t. Mikko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kellotin tänään noita vinttausaikoja lähdöstä irroitukseen. Korkeudet tänään välillä 750-850m ja vinttausajat 60-65 sek. Elikkä noustaan n.12,5-14m/sek.

Tuota1020m ennätyskorkeutta ei kellotettu mutta siinä on varmaan noustu n. 15 m/ sek.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käväisin sitten katsomassa tänään Hyvinkään IK:n uutta Skylaunch-vinssiä, kun se oli tositoimissa. Hienosti se toimi ja äänet olivat komeat. Komeita olivat nousutkin, kaikilla näkemilläni koneilla (Ka-8B, Astir CS Standard ja ASK-21). Varsinkin kasi näytti saaneen viimeisellä vedolla hyvät korkeudet. Dyneema-punos soi ilmassa selvästi erilaisella äänellä kuin muinainen teräslanka.

 

t. Mikko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään