Teemu Lokka

Venteen laskeutuminen...

18 viestiä aiheessa

Tere!

 

Tässä on jonkin aikaa mieltä askarruttanut asia miten tulisi laskeutua tuollaisella kapea/laaja runko koneella veteen jos sellaisen joutuisi tekemään. Kai siinä pyritään mahdollisimman alhaiseen ilmanopeuteen jotta se töyssy kun veteen tullaan olisi mahdollisimman pieni. Onkos muita mielipiteitä/näkemyksiä asian tiimoilta?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alkuperäisessä kysymyksessä ehkä ajateltiin lähinnä liikennekoneiden kokoisia kulkupelejä. Omasta harrastuksestani johtuen tuli kuitenkin mieleen lisätä yksi meille "höyhenkuskeille" opetettu kikka, jota ei mainittu Ollen mainioissa linkeissä: kiintein laskutelinein varustetulla koneella kannattaa lukita pyöräjarrut ennen kosketusta veteen. Silloin pyörä plaanaa paremmin, jolloin nopeus - ja nokan nykäisy alas - telineen upotessa on mahdollisimman pieni.

 

Tässä pojat leikittelevät:

 

Englanninkielisessä linkissä tähdennettiin pienten vajoamis- ja vaakanopeuksien merkitystä, mutta suositeltiin silti vain "medium"-laippoja ???

 

Muistelen lukeneeni erityyppisten koneiden manuskoista aika erilaisia konekohtaisia ohjeita: joillekin ei suositeltu ollenkaan veteen laskeutumista heikon pyrstövärkin takia, toisia kehotettiin tuomaan aaltoihin sivuluisussa koneen mahamuotojen takia jne...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laajarunkoinen on allekirjoittaneelle piiper,kapearunkoinen kesna 150. :P

 

Eihän näillä muilla onnistu veteen laskeutuminen. :o

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo ruotsalainen oli mielenkiintoinen.

 

Siinä käskettiin laskea aaltojen suuntaisesti! Minä olen aina luullut, että vastatuuleen... Vaikka tuossa kyllä puhuttiin isoista aalloista. Suomen sisävesillä ei taida päteä ihan samat ohjeet.

 

Tuo ison aallon takarinteeseen laskeutuminen (sivulla 22) herätti minussa hilpeyttä. Se ei nimittäin ole ihan helppoa, kovassa tuulessakaan. Olen kerran kokeillut peltoon, jossa oli peräkkäin kaksi "aaltoa". Kyllä laskun sai osumaan siihen ekan aallon harjalle, mutta vauhti ei pienentynyt yhtään ennen kuin toinen vastarinne oli vastassa, ja loppumatka olikin aikamoista kolinaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...ja lisämielenkiintoa tuotti ohje pitää siivet vedenpinnan suuntaisina = isojen aaltojen kupeessa siis kallistettuna horisonttiin nähden. Eli siis verrattuna  sivutuulilaskuihin, et välttämättä kallistakaan konetta tuulen puolelle ja anna vastajalkaa. Siinä voi mennä hieman pasmat sekaisin vaikka vetinen kiitotie liikkuukin tuulen mukana. Sinänsä kallistuksen ymmärtää, sillä jos siivenkärki nappaa aaltoon ekana, tanssitaan winhaa wetehisen walssia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nooh, onnistuihan se teekkareiden "Timantillakin" (OH-FDA)  :thmbup:

 

Timantti on laajarunkoisen ja kapearunkoisen risteytys. ::)

Ja hattua nostan pilotille,ei ollut pelkkää tuuria että päättyi lasku onnellisesti. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...ja lisämielenkiintoa tuotti ohje pitää siivet vedenpinnan suuntaisina = isojen aaltojen kupeessa siis kallistettuna horisonttiin nähden. Eli siis verrattuna  sivutuulilaskuihin, et välttämättä kallistakaan konetta tuulen puolelle ja anna vastajalkaa. Siinä voi mennä hieman pasmat sekaisin vaikka vetinen kiitotie liikkuukin tuulen mukana. Sinänsä kallistuksen ymmärtää, sillä jos siivenkärki nappaa aaltoon ekana, tanssitaan winhaa wetehisen walssia.

 

Rankka harjoittelu tekisi mestarin,vaikeahko tietenkin toteuttaa käytännössä. :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siinä käskettiin laskea aaltojen suuntaisesti! Minä olen aina luullut, että vastatuuleen... Vaikka tuossa kyllä puhuttiin isoista aalloista. Suomen sisävesillä ei taida päteä ihan samat ohjeet.

 

Noissa isoissa aalloissa tarkoitetaan varmaan suomenkielen termiä maininki.

Maininki kun voi liikkua eri suuntaan kuin vallitseva tuuli ja on vallitsevan tuulen aaltoihin nähden paljon pitempiaaltopituudeltaan.

Jos kohta sen havaitseminen on vaikeampaa ilmasta.  Mutta maininkia ei pahemmin saaristossa/sisävesillä ole, joten se osa ohjeista kuuluu avomerelle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Avauksessa taidettiin tosiaan puhua matkustajakoneista. Ison koneen kanssa ongelma taitaa olla se, että ohjaamosta on vaikea nähdä alaviistoon. Ja näin korkeuden arviointi juuri enne veteen kosketusta on vaikeaa. Lisäksi suurimmassa osassa matkustajakoneita moottorit on siiven alla. Jos kone on kallistunut sen osuessa veteen, osuu toinen moottori veteen ensimmäisenä, mikä pyöräyttää koneen sivuun ja tuloksena on täystuho...

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites keskikokoisella matkustajakoneella homma menee? Olettaen että voidaan laskeutua kaikessa rauhassa miniminopeudella? Olen ollut tähän asti siinä käsityksessä että se ei juurikaan eroa pakkolaskusta maalle, eli ruumiita tulee melko varmasti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotenkin ajatuksena vois olla hyvä tuoda "peräkartio" edellä, eli perä viistäisi vettä niin kauan että ilmanopeus menee alle sakkausnopeuden. Hiljentäis ainakin törmäysnopeuden mahdollisimman alhaiseksi.

Kyllä tuosta varmaan erään (wake turbulence category "M") koneen OM-B:stä faktaakin löytyisi jos jaksaisi alkaa etsimään.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seuraavat pääpiirteet erään toisen koneen (pyörrevanaluokka M) OM-B:stä:

 

  • laskutelineet ylhäällä
  • täydet laipat
  • polttoainepumput off-asentoon ennen kosketusta
  • laskeutumisnopeus (rate of descent) mahdollisimman pieni kosketuksen tapahtuessa

 

EDIT: ja erään kolmannen koneen:

 

  • laskutelineet ylhäällä
  • mahdollisimman paljon laippoja
  • veteen samansuuntaisesti aallonharjojen kanssa
  • kosketus pienellä laskeutumisnopeudella nokka korkealla
  • siivet suorassa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites keskikokoisella matkustajakoneella homma menee? Olettaen että voidaan laskeutua kaikessa rauhassa miniminopeudella? Olen ollut tähän asti siinä käsityksessä että se ei juurikaan eroa pakkolaskusta maalle, eli ruumiita tulee melko varmasti.

 

Paitsi että hallitussa pakkolaskussa maalle harvemmin syntyy ruumiita? :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

erään (wake turbulence category "M") koneen OM-B:stä faktaakin

 

eräällä luokka "M" jetillä (joita Suomessakin on)  joka on suunniteltu (ja myydään) valtamerien ylitykseen Flight manual on melko selkeä.

Rajoitus osassa lukee että (ja nämä rivit ovat juuri tässä järjestyksessä ja peräkkäin):

"

This airplane is eligible for over-water operations with applicable equipment specified in the appropriate operating rules.

 

This airplane is not approved for ditching.

"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään