Guest jensseeeni

Göteborg Aero Show 30-31.08 2008, Osa 2 (16 kuvaa)

8 viestiä aiheessa

Tässä loput kuvat joukon jatkoksi.

 

 

J 34Hawker Hunter, J-4082

[ attachment removed ]

 

Hawker Hunterin keulaa

[ attachment removed ]

 

..sekä lentäjän kypärä.

[ attachment removed ]

 

Hunter nousee.

[ attachment removed ]

 

Mutta sitten itse asiaan, eli lentävään tynnyriin! J 29 Tunnan, SE-DXB

[ attachment removed ]

 

Tunnan toisesta vinkkelistä.

[ attachment removed ]

 

 

Ruma kone ehkä ulkonäöltään, mutta ihmeen kauniisti liikkui taivaalla.

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

J 32 Lansen, myös tämä on ruotsalaisen lentokoneteollisuuden hedelmiä suoraan 50-luvulta.  :)

[ attachment removed ]

 

Lansen etusektorista

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Lähikuva Lansenin kabiinista, muistaako kukaan lentäjän nimeä?

[ attachment removed ]

 

Viimeisenä muttei vähäisimpänä vähän nykyaikaisempaa kalustoa, JAS 39 Gripen.

[ attachment removed ]

 

Gripen poseeraa.

[ attachment removed ]

 

200mm linssillä ei mitään pienimpiä pohjaniittejä saa näkyviin nopeasti lentävästä kohteesta

[ attachment removed ]

 

Yhä ylös yrittää.

[ attachment removed ]

 

 

Siinä muutama valikoitu kuva, muutama sata kuvaa tuli otettua yhteensä tapahtumasta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos kuvista!

 

Heräsi kysymys, mikä on tuon Lansenin takapenkkiläisen ylimääräisen "tuulilasin" merkitys? Ensimmäistä kertaa tuollaisen näen missään konetyypissä....  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos kuvista!

 

Heräsi kysymys, mikä on tuon Lansenin takapenkkiläisen ylimääräisen "tuulilasin" merkitys? Ensimmäistä kertaa tuollaisen näen missään konetyypissä....  ???

 

Drakenin Cesar-mallissa on ihan samanlainen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Drakenin Cesar-mallissa on ihan samanlainen.

 

Ok. Onko tietoa käyttötarkoituksesta? Liittyykö jotenkin esim. heittoistuin-toimintoihin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ok. Onko tietoa käyttötarkoituksesta? Liittyykö jotenkin esim. heittoistuin-toimintoihin?

 

Kyllä se siihen oman muistini mukaan liittyi, suojasi takana istuvaa roiskeilta. Vaan muistanpa kuulleeni yksityiskohdan DK-270:n kuomun irtoamisesta (11.10.1985) lennolla. DK:n heittoistuimen varmistussokka (paksuhko fokkerneula) nimittäin pistetään päätuen vasemmassa sivussa olevaan taskuun, ainakin 1-paikkaismalleissa niin että siitä jää keltamusta varoitusviiri näkyviin. Sillä hetkellä kun 270:n kuomu oli lähtenyt, oli etuistuimen sokka iskeytynyt takaistuimen tyynyyn sojottamaan eikä suinkaan takana istuvan kuskin naamaan. Ilmeisesti tuulilasi pelasti tässä.

 

Disclaimerina: Tää nyt oli tällaista, töissä on muutama entinen DK-kuski ja välistä kuulee juttuja, eikä niistä kaikkia yksityiskohtia muista. Omat mielikuvat on taas hataria, olin viimeksi vuonna -90 lennättämässä Raakkenia Hiirolassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hawkissa on myös takapenkkiläisen tuulilasi. Tarkoituksena sillä on kyseisessä koneessa suojata takapenkkiläistä (usein opettaja) ja turvata näkyvyys eteenpäin, jos etupenkiltä (oppilas) hypätään. Esimerkkitapauksista en ole kuullut, mutta järkeenkäypää sikäli, että jos oppilas jostain syystä päättää hypätä vaikka kone on lentokelpoinen, voi opettaja vielä tuoda koneen laskuun.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hawkissa on myös takapenkkiläisen tuulilasi. Tarkoituksena sillä on kyseisessä koneessa suojata takapenkkiläistä (usein opettaja) ja turvata näkyvyys eteenpäin, jos etupenkiltä (oppilas) hypätään. Esimerkkitapauksista en ole kuullut, mutta järkeenkäypää sikäli, että jos oppilas jostain syystä päättää hypätä vaikka kone on lentokelpoinen, voi opettaja vielä tuoda koneen laskuun.  :thmbup:

 

No niinpäs onkin! http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=128933&nseq=14

 

Niin on kätevästi tuossa kuomun karmissa, ettei tuota ole ennen tajunnut....aina oppii...  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä täsmennyksenä, kun duunissa tarkistin asian... se tuulilasi on tosiaan suojana istuinhypyn varalta. Tuossa DK-270:n tapauksessa kuomun takareuna iski päätukeen. Onneksi takajakkaralla ei istunut ketään. (Normaalistihan DK:ssa kuomu heitetään räjähdyspanosten käyttämillä tapeilla ilmaan ja se poistuu kiivaalla vauhdilla paikalta.)

 

Lentokoneenkuljettaja Erkinheimo ajoi koneen platalle luu ulkona, kun kerrankin oli mahdollisuus.

 

Pirkkalan HW-320 kaputissa (16.12.1988) takana istunut sai tuulilasista huolimatta palamiskaasut naamalleen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla