Otto Nieminen

Neliydinprosessorin ylikellotus (oli: Tyhmiä kysymyksiä muusta kuin ilmailusta, tietokoneista tms.)

40 viestiä aiheessa

Onko neliydinprosessorin kellotus kuinka järkevää puuhaa? Antaako se niin paljon enemmän tehoa, kuin kellottamatta jättäminen?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko neliydinprosessorin kellotus kuinka järkevää puuhaa? Antaako se niin paljon enemmän tehoa, kuin kellottamatta jättäminen?

Takuu siitä ainakin menee jos kellotat.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ylikellotus ylipäätään on järkevää vain, jos haluaa harrastaa ylikellottamista. Tietokoneen suorituskyvyn kasvattamisessa sen hyöty ei ole merkittävä muuten kuin kalliilla jäähdytysratkaisuilla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onhan siinä ylikellottamisessa omat puolensa. Omassa koneessa Core 2 duo e6600@2.8Ghz tällä hetkellä ja normi jäähdytyksellä mennään, normaalisti siis 2.4Ghz.

En nyt suurempaa eroa ole peleissä huomannut ainakaan silmä määräisesti. Jos kone toimii tarpeeksi hyvin nyt, niin ei siinä kellottamisessa suurtakaan järkeä välttämättä ole. Jos halutaan sitten Benchmarkata yms niin silloin kellotus on tärkeää.

Tietenkin, jos emolevy antaa hyvin väylää niin voihan sitä kokeilla. Kanattaa muistaa sitten katsoa koneen lämpötiloja kun laittaa lisää kelloja ja katsoa muistien jännitteet yms. Googla vaikka koneesi emolevy ja katso millaista ylikellotus potentiaalia sillä on, jos siis haluat kokeilla.

Edit. Huomasinkin, että tuo sinun emolevysi on ihan hyvä kellottumaan, kun on vielä Deluxe malli  :P. Lue vaikka jotain tutoriaaleja ensin ei kannata mennä sinne Biosiin säätämään, jos ei tiedä mitä tekee

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itselläni oli ennen 3.65GHz normaalista 2.66GHz:n nopeudesta, siellä alkoi kaatuilemaan esimerkiksi simu ja 3Dmark kovassa rasituksessa. Nyt 3,6GHz:n nopeudella simu ja 3Dmark pysyvät pystyssä vakaasti, ja performanssi on ihan kohtuu-hyvää. Lähinnä hain tässä sitä, että onko siitä 4-ydin prossun kellotuksesta mitään hyötyä, sillä kun prossulla itsellään on jo 4 2.66GHz-ydintä, joten riittäisivätkö ne esim. simun pyöritykseeen täysillä grafiikoilla. Nykyisellä kellotuksella lämmöt pysyvät normaalisti alle 55C, kovassa rasituksessa maksimissaan 60C. Tuulettimena on Xigmatek HDT-S1283, eli ei varmaan mikään ihan lelu?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

FS9:nkin saa tweakkaamalla käyttämään 2 ydintä tietääkseni?

Ei saa. Ei muutu yksisäikeinen ohjelma monisäikeiseksi "tweakkaamalla".

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei niin, mutta muistaisin että fs9 on mahdollisuus tukea 2 ydintä, muttei sitä ole laitettu "päälle" myyntiversiossa. Sen kuitenkin vissiin sai laitettua päälle jotakin riviä jossain tiedostossa muokkaamalla. (luultavasti fs9.cfg)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

FS9 ei osaa käyttää kuin yhtä ydintä. Siinä mielessä ihan sama onko Quad vai Dual...FSX osaa käyttää kyllä neljää ydintä.

Itsekin olen kuullut tällaista. Mutta auttaako tuo kellotus esimerkiksi taustaohjelmien pyöritykseen kolmella muulla ytimellä sulavammin?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä. Jos Activeskyn ja vaikkapa squawkboxin saa eri ytimelle rasittumaan niin onhan se aina vapaata sit simua käyttävälle ytimelle :)

Sivuaa sopivasti omaa probleemaa, kuinka ohjelmia siirrellään ytimeltä toiselle Vistassa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei niin, mutta muistaisin että fs9 on mahdollisuus tukea 2 ydintä, muttei sitä ole laitettu "päälle" myyntiversiossa. Sen kuitenkin vissiin sai laitettua päälle jotakin riviä jossain tiedostossa muokkaamalla. (luultavasti fs9.cfg)

Olen saanut nuo kummatkin ytimet käyttöön, ilman että muokataan mitään koodeja (en rohkenisi sitä tehdä :-[)

Aloita FS9-->Ctrl+Alt+Del--->Tehtävien hallinta-->Prosessit-->FS9-->hiiren oikeaa näppäintä-->Aseta affiniteetti-->Poista toinen ydin käytöstä-->mene takaisin fs9 peliin-->mene takaisin sovellusten hallintaan-->Laita ydin takaisin päälle kuten edellä otit sen pois päältä.

Tämä pitää toistaa joka kerta kun aukaiset FS9.

Ainakin diagrammit näyttävät nyt minulla, että kummatkin ytimet on pelatessa käytössä ja kaikki kuormat jakautuu kahdelle ytimelle.

Toiottavasti ei ollut vanha ohje :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moro!

Testailin hieman kellottelua biossista käsin. Nostelin prosentteja pikku hiljaa 5%,8% ja 10%. Ajoin nTunella vakaustestit ja no problem. Prossun lämmöt pyöri n. 40-60c. Kellot nousi siis ylimmillään 2,86MHz. Ja mitään vcore ym voltteja en säädellyt. No aluksi kaikki pelasi hyvin, mutta sitten alkoi kone kaatuileen. Välillä esim FSX pelasi pirun hyvin, parannus oli omasta mielestä melkoinen, mutta yhtäkkiä kone vaan sammui. Ajoin pari kertaa 3DMark 06 läpi ja tulokset parani huomattavasti, mutta sitten rasituksessa kone sammui.

Joten, olisiko biossista pitänyt säädellä jotain muitakin arvoja?

Vai loppuisiko virtalähteestä potku......

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kerroppa paljon siinä on sitten kertoimia ja FSB nopeutta? Mutta koita laskea sitten noita kelloja ja katso minkä verran kestää. Itse en tiedä miten paljon AMD kellottelua kestää, mutta toi on minusta aika vähän. (oma prossu 2.83ghz->4.0ghz eikä kaatuile) Voltteja ei tarvitse säätää, jos se on valittu "auto" kohtaan, jolloin se säätää itse sitä minkä verran se tarvitsee.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kerroppa paljon siinä on sitten kertoimia ja FSB nopeutta? Mutta koita laskea sitten noita kelloja ja katso minkä verran kestää. Itse en tiedä miten paljon AMD kellottelua kestää, mutta toi on minusta aika vähän. (oma prossu 2.83ghz->4.0ghz eikä kaatuile) Voltteja ei tarvitse säätää, jos se on valittu "auto" kohtaan, jolloin se säätää itse sitä minkä verran se tarvitsee.

Kyllä sitä pitäs pystyä kellotteleen vielä korkeammaksikin. Ja voltit on "autolla".

Tässä pari kaappausta nTunesta. Näistähän selviää kaikki.....? Tällä hetkellä kellotus 8%.

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mjaah, emmä tommosista tiedä mitään, luulin että olet kellottanut prossua BIOSista, etkä winukasta. Joku älykkäämpi voi vastata tällaiseen kysymykseen. Ei se BIOS kellotus vaikeaa ole, kunhan tietää mitkä ne oikeat nappulat on. (itse tajusin asian päättelemällä ekalla kerralla)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu juu Biossista menin sinne jumper jotain ja sieltä valitsin Ai overlock tai jotain ja sen alapuolelta 8% overlock. Mistä nään kertoimet ja FSB nopueden? Noissa kuvissahan näkyy nyt ainaki joitain lukuja.....

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sen huomasin joo, mutta paljon FSB? ainakin vois olla hyvä laittaa kerroin johki 8 (vaikka) ja FSB sitten vaikka vähän alaspäin. Mutta tollasista prosentuaalisista jutuista en kyllä tiiä. P5Q emo ei tollasia ole...

Edit:Niin, mulla vissiin FSB 470 MHz ja kerroin 8.5, eli kellot on 3.9GHz. Jos laittaa enemmän väylää siihen, niin mulla ei homma toimi. (max kerroin 8.5)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No niin jos nyt en aivan väärin katsonut, niin FSB olis 702MHz ja kerroin 4. Tästähän tulee 2808 MHz, mitkä nyt onkin.........

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No niin jos nyt en aivan väärin katsonut, niin FSB olis 702MHz ja kerroin 4. Tästähän tulee 2808 MHz, mitkä nyt onkin.........

Aivan oikein mulkasit, katsoin tuon Hyper Threadingin kertoimen vahingossa :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olisiko nyt sit järkeä kokeilla isommalla kertoimella? Tuota FSB ei pysty ite muuttamaan niin muuttuukohan se sit automaattisesti.....

Edit: Juuri tein tällaisen havainnon. Laitoin CPU-Z:n päälle ja laitoin simun latautumaan. CPU-Z näytti että kerroin hyppää x13 kun prossu käy täysillä. Levossa näytti x6,5.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, eli sulla on virransäästö ominaisuus päällä. Paljon siinä on kelloja sillon kun se kerroin on x13? Vois itekki laskea, mutta oon laiska :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Muistakaas muistien väylänopeus samalla kun nostelette, jos ei sitten automaaginen tunnistus ole käytössä.(By SPD)

Otat pois päältä AMD Cool&Quietin, sillä pitäs olla se vaikutus tuohon automaattiseen kellotaajuuden laskemiseen ja nostamiseen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, eli sulla on virransäästö ominaisuus päällä. Paljon siinä on kelloja sillon kun se kerroin on x13? Vois itekki laskea, mutta oon laiska :P

CPU-Z ei näytä kelloja.....ainakaan mulla. Mitä tuo Cool&Quiet oikeastaan tekee? Jos otan sen pois päältä, niin eihän sit ole vaaraa että kone/prossu/jokin sanoo poks?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitä tuo Cool&Quiet oikeastaan tekee? Jos otan sen pois päältä, niin eihän sit ole vaaraa että kone/prossu/jokin sanoo poks?

No ei todellakaan pamauta tai sit o vika emolevyssä, sen tehtävä on pudottaa kellotaajuutta ja coolerin nopeutta sitä mukaan miten rasitus on koneessa...jos pelaat peliä se automaattisesti nostaa kellotaajuutta ja coolerin kierrosta...kun taas olet idle tilassa niin se laskee kellotaajuutta ja coolerin nopeutta sille tasolla mitä tarvii.

http://www.amd.com/us-en/Processors/ProductInformation/0,,30_118_9485_9487%5E10272,00.html

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään