Mikko Maliniemi

Ain't life a Pitts?

17 viestiä aiheessa

Onhan se. Tai ainakin eilen tuntui just siltä. Käytiin Teron kanssa pitkästä aikaa harrastamassa ja erinäisten (alku)vastoinkäymisien (sen kummemmin erittelemättä, sillä niitähän riitti) jälkeen on varmaankin oltava ihan tyytyväinen eilisillan räpellyksiin...

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistä toi johtuu et tausta tulee tollaseks harmaaks? Esim. tossa neljännessä kuvassa?

Voiko se johtua korkeudesta?

Ilmassa on pieniä hiukkasia, "pölyä", joka tekee tuollaisen harmaan kerroksen mitä kauempana sen pölyn takana oleva kohde on, tässä tapauksessa maa. Eli kyllä, korkeudesta, tai jos esimerkiksi olet lentämässä, ja katsot kauas horisonttiin, niin näet samanlaista harmaata pölyä. Varsinkin lämpimällä ilmalla sitä on paljon  :)

 

En tiedä, oliko nimenomainen tarkoitus, mutta tuo vastavalo-kuva on minusta hieman liian pehmeä, muuten nätti karkkitaivas  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ite en oo ilmassa pistäny merkille mutta kaikissa kuvissa mitä on esimerkiksi purjekoneesta ottanu niin huomaa jälkeenpäin tuon "pölyn".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilman kosteutta se taitaa pääasiassa olla. Eilenkin oli heti, kun ylemmäs noustiin,  loppujen lopuksi melko "utuinen" keli, vaikka maasta käsin vielä näyttikin kirkkaalta. Tuossakin ollaan varmaan jossain lähemmäs kahdessa kilometrissä ja kun sieltä viistosti katselee alaspäin, niin siihen mahtuu useampi kilometri koneen ja maan väliin ja tietty jokaiseen metriin mahtuu lisää "harmaannuttavaa höttöä" :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienot kuvat! Syksyn valaistus tuo noihin kuviin hyvän tunnelman. Ensimmäinen kuva on mielestäni paras, siinä on sopivasti normaalista poikkeava kuvakulma.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensimmäinen kuva on kuten huono trikkikuva. Lentokone ja tausta ovat ihan eri planeetalta. Toinenkin vielä mutta ei ihan niin paha.  ;)

 

Terveisin "ei mikään valokuvaaja".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Life's a Pitts.......

 

....and then you marry one. Vai miten se meni?

 

Kosteutta tai pölyä tai sekä että, joka tapauksessa luo mielenkiintoisen kontrastin kuviin ja tekee niistä erilaisia. Tai siis ihan niinkuin täällä A2A kuvia nyt kyllästymiseen asti olisi.....  ::)

 

EXIF readeri ei purrut kuviin, mikä mahtaa olla neloskuvan (xpf3a) valotusaika? Nätti kiekko joka tapauksessa.

Toinen ihmetyttävä seikka, mitä mahtaa olla nuo härpäkkeet Pittsin ylätasolla kun ei ole ennen moiset ottaneet silmään?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EXIF readeri ei purrut kuviin, mikä mahtaa olla neloskuvan (xpf3a) valotusaika? Nätti kiekko joka tapauksessa.

 

1/80s. Kuuskymppinen olis tuonut jo täyden kiekan, mutta esim. vapaan radioyhteyden puuttuessa (oltiin TMA:lla ja unohdettiin ottaa oma pulinajakso) ei lennetty kovin lähellä, joten noilla polttoväleillä joutui tyytymään pääasiassa nopeampiin aikoihin...

 

Toinen ihmetyttävä seikka, mitä mahtaa olla nuo härpäkkeet Pittsin ylätasolla kun ei ole ennen moiset ottaneet silmään?

 

Ne on spadet, elikkäs ohjainpintojen kevitinlevyt. Niiden tehtävä on siis kevittää ohjaimia ja sitä kautta vähentää sauvan vääntelyyn tarvittavaa voimaa. Tuossa kyseisessä Pittsissä on jälkiasennetut Gordon Pricen siivet (Ultimate) ja ohjainpintojen ollessa normaalia Pittsin siipeä suuremmat, kyseiset kapistukset tulevat tarpeeseen. Vakiosiipisissä Pittseissä harvemmin noita näkee. Pittsiä nykyaikaisemmissa temppukoneissa on yleensä sitten huomattavasti isommat ohjainpinnat ja siitä syystä spadet on niissä enemmän sääntö, kuin poikkeus.

 

Mallia Extra 300L:

 

[ attachment removed ]

 

232:ssa Capissa niitä löytyy jopa kaksi per siiveke

...

[ attachment removed ]

 

 

Isossa Ultimatessa sellaiset löytyy jopa molemmista siivistä...

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

...ja jopa sivuperäsimestäkin...

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1/80s. Kuuskymppinen olis tuonut jo täyden kiekan, mutta esim. vapaan radioyhteyden puuttuessa (oltiin TMA:lla ja unohdettiin ottaa oma pulinajakso) ei lennetty kovin lähellä, joten noilla polttoväleillä joutui tyytymään pääasiassa nopeampiin aikoihin...

 

Just. Se on sitten vaan korkeemmas..... eiku vakaammassa käressä.  Ilman vakaajaa oleva 28-300 Tamron tuppaa tuottamaan jo 1/100 sellaista suttua että siihen ei auta edes Liquid Image Stabilizer.

 

 

Ne on spadet, elikkäs ohjainpintojen kevitinlevyt. Niiden tehtävä on siis kevittää ohjaimia ja sitä kautta vähentää sauvan vääntelyyn tarvittavaa voimaa. Tuossa kyseisessä Pittsissä on jälkiasennetut Gordon Pricen siivet (Ultimate) ja ohjainpintojen ollessa normaalia Pittsin siipeä suuremmat, kyseiset kapistukset tulevat tarpeeseen. Vakiosiipisissä Pittseissä harvemmin noita näkee. Pittsiä nykyaikaisemmissa temppukoneissa on yleensä sitten huomattavasti isommat ohjainpinnat ja siitä syystä spadet on niissä enemmän sääntö, kuin poikkeus.

 

Ajattelinkin että jotain sellaista mutta kun en ollut ennen Pittsissä nähnynnä.  Siksi toisekseen ainakin näyttää siltä että tuossa ne tulee hirmu paljon eteen. Aivan kuin ne olisi puolessa siivessä jo.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Just. Se on sitten vaan korkeemmas..... eiku vakaammassa käressä.   Ilman vakaajaa oleva 28-300 Tamron tuppaa tuottamaan jo 1/100 sellaista suttua että siihen ei auta edes Liquid Image Stabilizer.

 

Ilman vakaajaa minä aina käytännössä kuvaan a2a-kuvaukset. Linssien vakaajat ja avoimen ikkunan (tai poistetun oven) voimakas pyörteinen ilmavirta on aikamoinen no go yhdistelmäksi. Pitäisi ostaa runkoon kiinnitettävä gyro-vakaaja. Se ei mene sekaisin, vaikka vähän ravistaakin. Toisin, kuin noi linssien vakaajat...

 

Ajattelinkin että jotain sellaista mutta kun en ollut ennen Pittsissä nähnynnä.  Siksi toisekseen ainakin näyttää siltä että tuossa ne tulee hirmu paljon eteen. Aivan kuin ne olisi puolessa siivessä jo.

 

Kuvakulma hämää. Siinä ne on kiinni siivekkeiden johtoreunoissa, ja kurottuvat siitä pikkuisen eteenpäin...

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kuvakulma hämää. Siinä ne on kiinni siivekkeiden johtoreunoissa, ja kurottuvat siitä pikkuisen eteenpäin...

 

Onpas tosiaan joo. Tietenkin nyt kun kattoo tuota ekaa kuvaa niin näkyyhän ne lapiot siinä mutta kun se oli vähän kauempaa otettu niin sitä hätäpäissään skrollasi noihin lähempää ( etuvinkkelistä ) otettuihin hämääntymään....... mutta nytpähän tiedän tuonkin. Tackar mycket selvityksestä kuvien kera.

 

Vakaajakalustoon pitäisi panostaa mutkun linssirahat meni tuonne autotallin puolelle...... :-[

 

Katotaan nyt jos Lauantaina saisi monopodin kanssa jotain tuhrattua. Open Cockpit Day tulossa taas.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä näitä nyt vielä, jos joku jaksaa katsella....

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koti pihalta kattelin pärinä puljaa ja aattelin ett tossa vois olla malisen poika kuvaus hommissa, arvasin siis oikein. 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla