Mika Koski

Montako G:tä?

2 viestiä aiheessa

Pitäisi laittaa "tyhmiin kysymyksiin", mutta täällä tämä saa enemmän huomiota...

 

Montako G:tä liikennekoneet suunnitellaan kestämään?

 

A) Ilmassa ja pystysuunnassa? (=lennossa)

B) Maassa ja pystysuunnassa? (=lasku)

C) Maassa ja pituussuunnassa? (= ajautuminen kiitoradalta ulos ja valtava hidastuminen)

 

Tuli mieleen, kun katsoin Deutches Museumissa Jumbon(?) poikkileikkausta, että onpa tuo melko kevytrakenteinen ja eipä ihme, että menee ihan silpuksi onnettomuuksissa.

 

Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EASA CS-25 antaa seuraavat luvut, yksinkertaistettuna.

 

A) Koneen on kestettävä  jatkuvia g-kuormituksia jotka ovat välillä +2,5..+3,8g, painosta riippuen, ja -1,0g. Tähän päälle tulee rakenteen varmuuskertoimet jotka ovat välillä 1,5..2; näillä kuormituksilla sallitaan pysyviä muodonmuuutoksia mutta rakenne ei saa kokeessa hajota. Lisäksi on joukko lentonopeudesta riippuvia puuskakuormavaatimuksia.

 

B) Pystynopeus 3,05 m/s (600 fpm) suurimmalla sallitulla laskupainolla ja 1,83 m/s suurimmalla sallitulla lentoonlähtöpainolla.

 

C) Pakkolaskussa rakenteiden osalta 9g hidastuminen vaakatasossa ja 6g pystysuunnassa. Matkustajaistuimien osalta 16g hidastuminen vaakatasossa ja 14g pystysuunnassa.

 

Rakennemääräyksessä on sitten kymmeniä sivuja erilaisilla lisävaatimuksilla, esimerkiksi laskutelineen sivuttaisvoimat.

 

edit: en ole mikään erityisasiantuntija tällä alueella, mainittu CS-25 on kuitenkin se dokumentti jossa asiat on määritelty (Euroopassa) ja mistä voi lukea tarkemmat spesifikaatiot.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään