Mikko Veijalainen

Tupolev Tu-119

8 viestiä aiheessa

Olisiko kellään tarkempaa tietoa tästä ko. lentokonetyypistä?

 

Wikipedian mukaan tämä toimi kylmän sodan vuosina neukkujen koekoneena kun yrittivät rakentaa lentokonetta, joka pysyisi ilmassa ydinreaktorin voimalla. :o

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_aircraft

 

"The Tu-119 completed 34 research flights. Most of these were made with the reactor shut down. The main purpose of the flight phase was examining the effectiveness of the radiation shielding which was one of the main concerns for the engineers. Massive amounts of protection used resulted in radiation levels low enough to consider continuing development."

 

"Pilot E.A.Gourianov was one of only three crew members to survive the testing, from the two full crews (up to 14 men total) exposed to radiation during the test flights."

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Tupolev_Tu-119

 

Kuulostaa todella omituiselta värkiltä ja noiden juttujen perusteella konehan oli suorastaan hengenvaarallinen!

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kylmän sodan aikaan ei muutaman pommikoneen miehistön saamalla säteilyllä ollut mitään merkitystä.

 

Varmaan noihin aikoihin kun ydinvoima oli uutta ja ihmeellistä idea vaikutti erinomaiselta, kone olisi todennäköisesti pystynyt lentämään itsenäisesti (ts. ilman ilmatankkauksia tai välilaskuja) jostain Siperian tukikohdasta minne tahansa Amerikan mantereelle pommikuorman kera.

 

Siellä vieläkin vakuuttavat esim. ydinpolttoainetehtaan olevan täysin turvallinen, samaan hengenvetoon kerrottiin että polttoainetta käsitteleville henkilöille on ruokalassa omat ateriat, mahdollisimman ravainen ruoka kuulemma estää säteilysairauksia..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jenkeillä oli yhtä huimia suunnitelmia. Atomikäyttöinen lentolaite oli tarkoitus saada "hyötykäyttöön" jo 60-luvulla....

http://jpcolliat.free.fr/x6/x6-11.htm

Tuossa on rankankielinen mutta muuten hyvä sivu noista projekteista

Markku

 

Tuosta NB-36H / X-6 projektista lisää Wikissä:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Convair_X-6

 

Että siis tokihan on mahdollista pyörittää reaktoria koneessa grillaamatta miehistöä. Neukkulandiassa tuollainen mitätön pikkuseikka kuin muutaman miehistön hengiltä säteilyttäminen vain ilmeisesti ei ole paljoakaan painanut.....  :(

 

Lueskelin eräästä B-36 kirjasta miehistön omia muistelmia NB-36H:n lentämisestä ja päällimmäisenä oli kertoman mukaan jäänyt mieleen kymmenestä moottorista huolimatta täydellinen meluttomuus. Paksut lyijy ym. eristeet kuulemma hiljensivät ohjaamon niin että tunnelma oli kuin purjekoneessa......  8)

 

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä olen nähnyt parikin dokumenttia aiheesta ja niissä molemmissa sanottiin että ohjaajilla oli lyijypuvut, mutta reaktoria ei oltu sen kummemin eristetty. Tuli kevyemmäksi eristää ukot ku koko atomimiilu. Ja näin siis molemmilla, sekä USA:lla etä NL:lla.

 

Lisäksi dokkareissa annettiin ymmärtää (länsidokkareita molemmat) että Tupolev ei olisi sittenkään lentänyt ydinreaktorin voimalla, vaan kyseessä oli enemmänkin hämäys saada USA työntämään rahoja kalliiseen ydinletsikkaprojektiin kun oma kone ei toiminutkaan. Lisäksi muistelisin että Yhdysvallat ei kytkeneet toimivaa reaktoria lainkaan voimalaitteisiin, vaan lentelivät vaan toimiva reaktori kyydissä pitkin poikin ja tutkivat miten se miilu toimii siellä yläilmoissa. Amerikkalaisten konetta seurasi myös aina pari häätäjää siltä varalta että jos jotain ois mennyt pieleen se kone oltaisi voitu ampua alas jonnekin syrjäseuduille säteilemään.

 

Harmi että olen heittänyt ne molemmat dokkarit jo ajat sitten bittiavaruuteen. Ei pysty tarkistamaan näitä muisteloja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Etsivä näköjään löytää. Tämmönen dokkari löytyi tuosta jenkkien koneesta. Siinä käsitellään myös itänaapurin projektia. Kun eivät neukut osanneet tehdä kunnon säteilysuojia, niin koelentäjät lensivät sitten tosiaan ILMAN suojausta! :o:

 

Ja tässä jutussa näkyy mm. säteilysuojattu ohjaamo:

 

http://www.aviation-history.com/articles/nuke-american.htm

 

HEHE

 

Melkoisen artikkelin löysitkin

 

The NB-36 now had four GE J47 nuclear converted piston engines generating 3,800 hp augmented by four 23.13 kn turbojets generating 5,200 lbs of thrust. Each of the engines utilized the Direct-Cycle Configuration for power conversion

 

Ydinkäyttöisiä J-47 mäntämoottoreita......  :o  No huh. Direct Cycle Configuration...... voi jessus.

 

No mutta enimpien nauruntyrskähdyksien vaimettua, ei sitä reaktoria oikeasti tosiaan kytketty mihinkään vaikka käynnissä olikin. Ja suojaus oli tosiaan tuolla 11-12 tonnia ( vesimäärästä riippuen ) "arkulla" joka oli siis muusta koneesta irroitettava. Hävittäjillä tiettävästi seurattiin koelentoja mutta se alasampuminen kuulostaa aika dramaattiselta ja .....eh.... yliampuvalta.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään