Ilkka Mannikainen

Finnair säästää (Oli: Re: Lentoyhtiöuutisia - Finnair)

253 viestiä aiheessa

Ei kait enää ole kapasiteetin lisäystä tulossa pariin vuoteen. Vai onko kaikki Embraerit saatu jo?

 

Kyllä 2 kpl 190 Emppuja pitäisi tulla ensi vuonna. Eli LKN sekä LKO.

 

-jukka 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuutisen laajarunkokonetta taitaisi olla tulossa vielä ensi vuoden loppuun mennessä. 11:t tietty vähenevät toisesta päästä.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, nyt ei ole kapasiteettia lisää tulossa pysyvästi kaukokalustoon kun kaikkia saapuvia uusia koneita vastaan lähtee MD-11 pois. Ainoastaan nyt kesällä jos LQE saapuu elokuuksi ja ensimmäinen M11 poistuu lokakuussa niin on tilapäinen lisäys mutta sitäkin tasoittaa LQA:n suunniteltu remppa.

 

Kahdeksas 333 keväällä 2010 on vasta seuraava kapasiteetin lisäys. Siis mikäli kaluston uudistamisohjelma pystytään viemään loppuun suunnitellusti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika tylyja lukuja. Yleensa tuollaisessa tilanteessa aletaan vahentamaan kapasiteettia.

 

Niin.. En ihan täysin ymmärrä näinkin voimakasta kasvun hidastumista, kun verrataan esim. Helsinki-Vantaan kasvulukuja (+1,5 % toukokuussa) vaikkapa Arlandan (+9 %) ja Oslon vastaaviin. Ei Suomen talouskasvu käsittääkseni niin valtavasti eroa muista pohjoismaista.. ja täällä vielä panostetaan kauttakulkuliikenteeseen. Kenties Suomessa ei vaan ole - valitettavasti - totuttu lentämään, siitä kertonee jo kotimaan matkustajamäärien hurjahko lasku vaikka FC:lle tulee kapasiteettia jatkuvasti lisää..

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...niin no, siitähän on ollut paljon täällä puhetta, että Finnairin kasvu on Eurooppa-Kauko-Itä -liikenteen kasvua. Eli jos Euroopan ja Kauko-Idän välillä ei kasvua ole, ei sitä ole sitten Finnairilla eikä EFHK:llakaan. En usko, että ARN tai varsinkaan OSL Kauko-Idän liikenteen osuus on niin suuri kuin HEL.

FC:lle tulee kapasiteettia lisää, mutta osin se korvaa Finnairia kotimaan liikenteessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Summa summarum: kapasiteetti kasvaa rajusti, kun Finnair siirtää kotimaan konekapasiteettinsa Euroopan reiteille FC:n ottaessa kotimaata haltuun tänne paremmin sopivilla koneilla. Samaan aikaan matkustajamäärät vähenee, polttoaineen hinta rikkoo ennätyksiä ja pilotit vaatii kustannusvaikutuksiltaan yli neljänneksen lisää liksaa. Ei_hyvältä_näytä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Totuus taitaa kuitenkin olla, että ns. loppupeleissä pilotit joutuvat taipumaan. Niin on käynyt aina, alasta riippumatta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Summa summarum: kapasiteetti kasvaa rajusti, kun Finnair siirtää kotimaan konekapasiteettinsa Euroopan reiteille FC:n ottaessa kotimaata haltuun tänne paremmin sopivilla koneilla

 

Mitä Finnairin nyt hoitamia reittejä FC tulee sitten vielä ottamaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä Finnairin nyt hoitamia reittejä FC tulee sitten vielä ottamaan?

Mistä minä tietäisin? Ainakin historiaa vasten näyttää selvältä kehitykseltä. Yksi lähtökohta spekuloinnille voisi olla < n. 300km ER7/ER9- reitit?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistä minä tietäisin? Ainakin historiaa vasten näyttää selvältä kehitykseltä. Yksi lähtökohta spekuloinnille voisi olla < n. 300km ER7/ER9- reitit?

 

Niin...

 

Eikä niinkään tuo välimatka kuin se mihin aikaan ihmiset liikkuvat. Enemmänkin ajankohta kuin välimatka. Vrt FC lentää mm. Moulinekseilla Kuusamoon hiljaisempia vuoroja, ja puolestaan esim Finski HEL-JYV-HEL Empuilla.

 

- 8) jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistä minä tietäisin? Ainakin historiaa vasten näyttää selvältä kehitykseltä. Yksi lähtökohta spekuloinnille voisi olla < n. 300km ER7/ER9- reitit?

 

Ai se oli spekulaatiota. Luulin, että oli jotain kättä pidempää esittää.  :laugh:

 

Historia ei ole tae tulevasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistä minä tietäisin? Ainakin historiaa vasten näyttää selvältä kehitykseltä. Yksi lähtökohta spekuloinnille voisi olla < n. 300km ER7/ER9- reitit?

 

Mihin Finnair sitten "suuntaisi" Embraerinsa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair valmistautuu huonoihin aikoihin. Mahdollista on kapasiteetin ja henkilökunnan supistaminen.

 

http://www.arvopaperi.fi/article/id=28584/

 

"Valmistautuu huonoihin aikoihin". Eikohan ne huonot ajat ole jo tata paivaa ja "valmistautuminen" olisi ehka pitanyt aloittaa hiukkasen aiemmin.

 

Miltahan Seoulin reitin matkustajamaarat mahtavat nayttaa..?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Valmistautuu huonoihin aikoihin". Eikohan ne huonot ajat ole jo tata paivaa ja "valmistautuminen" olisi ehka pitanyt aloittaa hiukkasen aiemmin.

 

No yhtä nopeasti ne huonot ajat ovat yllättäneet muutkin yhtiöt jos seuraat yhtään reittien lopetuksia maailmalta.

 

Mites ja milloin muuten Kalevi olisi aloittanut valmistautumisen aikaisemmin? Laita jotain speksejä vaikka Finnairin johtoryhmän meileihin, niin tietävät miten lentoyhtiötä hoidetaan.  :laugh:

 

Hienonenhan totesi Finnairin puikkoihin astuessaan, että mielenkiintoinen ala kun jokaisella kadulla vastaantulevalla on näkemys miten lentoyhtiötä pyöritetään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, kyse oli enimmakseen tuosta ilmaisusta. Ehka Hienonen kaytti hieman vaaraa sanamuotoa.

 

Mutta kylla maailmalla, etenkin USA:ssa, on "varauduttu" huonoihin aikoihin jo viime vuoden puolelta lahtien. Omalla kohdallani tuo onkin mielessa taustalla; jotenkin tuntuu yllattavalta se, etta huonot ajat nyt "yllattaisivat" Suomessa. Siis etta miten ollaan mukamas ajateltu, etta USA:n huonot uutiset eivat laajenisi Eurooppaan/Suomeen eika oljyn hinnannousu olisi siella mikaan halytysmerkki. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Mutta kylla maailmalla, etenkin USA:ssa, on "varauduttu" huonoihin aikoihin jo viime vuoden puolelta lahtien.

 

Mielestäni USAssa on varauduttu huonoihin aikoihin ainakin 5 vuotta. Ainakin jos palvelupuolta katsellaan.

 

Itseasiassa onko USAssa hyvää aikaa lentoyhtiöillä ollut 2000 -luvulla ollenkaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo "varautuminen" USA:ssa viimeisten vuosien aikana on kuitenkin ollut enemmankin reagoimista, ei kovin omaehtoista. Kokonaismarkkinathan ovat tuonakin aikana USA:ssa kasvaneet ja tuohon kasvuun ovat olleet vahvasti vaikuttamassa halpayhtiot. Kilpailutilanne on taysin erilainen kuin Suomessa. Siis ei ole ollut kyse heikkenevista markkinoista, kuten nyt. Korkeintaan maksavien asiakkaiden alenevista hintaodotuksista, joka on johtanut tuollaiseen Wal-Mart -ilmioon. Ostetaan aina vaan halvinta. Mutta viime syksysta lahtien ollaan jo menty kokonaismarkkinoidenkin osalta heikompaan suuntaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pörssitiedotteen mukaan Finnairin kotimaan reittien täyttöaste toukokuussa oli arveluttavan alhainen 49,6 %, joten ei olisi mikään ihme, jos jossain vaiheessa nähtäisiin jotain järjestelyjä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vertailun vuoksi muutaman Eurooppalaisen yhtiön matkustajakäyttöasteita muutoksineen toukokuulta:

 

SAS täyttoaste ~73 %, muutos 07->08 n. + 0,7%

BA täyttoaste ~72 %, muutos 07->08 n. - 1,7%

LH/LX täyttoaste ~78 %, muutos 07->08 n. + 0,5%

AF/KL täyttoaste ~79 %, muutos 07->08 n. + 0,2%

 

Kukaan näistä yhtiöistä ei ole kait leikannut kapasiteettia vaan myös lisännyt.

 

Finnair on tosin varmaan eniten kapasiteettia lisänneiden joukossa. Huomattavaa oli toukokuun kokonaismatkustajamäärän jääminen 2007 luvun alle jostakin syystä. BA:lla oli hieman samaa ongelmaa, muilla yhtiöillä tuli selvästi kasvua viime vuoteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään