Ilkka Mannikainen

Finnair säästää (Oli: Re: Lentoyhtiöuutisia - Finnair)

253 viestiä aiheessa

Matkustajakäyttöasteen lisäksi kannattaa huomioida myös lippujen keskihinta. Tässä lainaus 29. huhtikuuta julkistetusta Finnairin osavuosikatsauksesta http://www.finnairgroup.com/linked/fi/konserni/OVK_Q108.pdf:

 

Emme ole immuuneja sille, mitä ympärillämme tapahtuu. Tällä hetkellä oma

matkustaja- ja rahtikysyntämme on kohtuullisella tasolla, mutta varaushorisontti on

aiempaa lyhyempi. Matkustajakäyttöasteemme on laskenut viime kuukausina, mikä

johtuu osin pyrkimyksestä parantaa lentolippujen keskihintoja.

 

Monille lentoyhtiöille lyhyen tähtäimen kassavirta on muodostunut niin elintärkeäksi,

että sen eteen ollaan valmiita laskemaan keskihintoja, vaikka kohonneet kustannukset

luovat ennemminkin hintojen nostopaineita. Tällainen ajattelu syö yhtiöiden

tulevaisuutta ja investointikykyä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vertailun vuoksi muutaman Eurooppalaisen yhtiön matkustajakäyttöasteita muutoksineen toukokuulta:

 

SAS täyttoaste ~73 %, muutos 07->08 n. + 0,7%

BA täyttoaste ~72 %, muutos 07->08 n. - 1,7%

LH/LX täyttoaste ~78 %, muutos 07->08 n. + 0,5%

AF/KL täyttoaste ~79 %, muutos 07->08 n. + 0,2%

 

Kukaan näistä yhtiöistä ei ole kait leikannut kapasiteettia vaan myös lisännyt.

 

Finnair on tosin varmaan eniten kapasiteettia lisänneiden joukossa. Huomattavaa oli toukokuun kokonaismatkustajamäärän jääminen 2007 luvun alle jostakin syystä. BA:lla oli hieman samaa ongelmaa, muilla yhtiöillä tuli selvästi kasvua viime vuoteen.

 

 

 

    BA supistaa, ilmeisimmin talviaikataulun tullessa voimaan ja SAS on jo supistanut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

BA supistaa, ilmeisimmin talviaikataulun tullessa voimaan ja SAS on jo supistanut.

 

Suoraan lainaus SAS:in tiedotteesta:

 

SAS Group's May traffic figures

· SAS Group's traffic increased by 12.5% during May and seat capacity was up by 11.3% vs 2007.

· SAS Group carried 2.9 million passengers in May, up 5.8% vs 2007.

 

Lähes kaikki kynnelle kykenevät lentoyhtiöt ovat pörssiyhtiöitä joten faktatietoa kiinnostuneille helposti saatavilla...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vertailun vuoksi muutaman Eurooppalaisen yhtiön matkustajakäyttöasteita muutoksineen toukokuulta:

 

SAS täyttoaste ~73 %, muutos 07->08 n. + 0,7%

BA täyttoaste ~72 %, muutos 07->08 n. - 1,7%

LH/LX täyttoaste ~78 %, muutos 07->08 n. + 0,5%

AF/KL täyttoaste ~79 %, muutos 07->08 n. + 0,2%

 

Kukaan näistä yhtiöistä ei ole kait leikannut kapasiteettia vaan myös lisännyt.

 

Finnair on tosin varmaan eniten kapasiteettia lisänneiden joukossa. Huomattavaa oli toukokuun kokonaismatkustajamäärän jääminen 2007 luvun alle jostakin syystä. BA:lla oli hieman samaa ongelmaa, muilla yhtiöillä tuli selvästi kasvua viime vuoteen.

 

Hienonenhan niita syitakin selitteli, mutta kun verrataan AY:n lukuja noihin muihin, niin voisi helposti yleistaa, etta Aasiaan keskittyminen ei valttamatta ole ollut positiivinen asia. Siis taman aivan viimeaikaisen kehityksen valossa. Pitkalla tahtaimella voi nain hyvin olla, mutta kun lentobusineksessa eivat nuo pitkan tahtaimen ennusteet taida kovin hyvin kutiansa pitaa (oljyn hinta esimerkkina) ja moni todellakin joutuu katsomaan elamaansa lyhyemmalla tahtaimella. Se pitaa paremmin elossa naina aikoina. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisiko tässä pikkaisen kyse siitäkin, että suomalaiset osaavat nykyään lentää muullakin kuin Finnairilla. Jos samaan aikaan vielä Eurooppa - Aasia liikenne ei kasva niin eihän siitä hyvää seuraa. Mielestäni Finnair on jo pidemmän aikaa pikkaisen halveksunut kotimaisia asiakkaitaan ja keskittänyt hiukan liikaa resursseja ulkomarkkinoille.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä mistä johtunut, mutta tuskin halveksunnasta, kun englantilainen poikaystäväni, joka ei osaa suomea muutamaa sanaa (lähinnä "kiitos" ja "maito" :laugh:), sai Finnair Plus-ohjelmaan liittyessä tervetuloa-kirjeen suomeksi. ;D

 

Itse en ole kokenut minkäänlaista huonoa kohtelua Finnairilta, vaikka suomalainen olenkin. Tiedä sitten viittaako Erkki sitten siihen, että Finnair on siirtänyt kotimaan lentoja enemmän FC:n hoidettavaksi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FINNAIR ALOITTAA YT-NEUVOTTELUT POLTTOAINEKRIISIN JA KYSYNNÄN LASKUN VUOKSI

 

FINNAIR OYJ  PÖRSSITIEDOTE  12.6.2008  16.00                               

 

Polttoaineen hinta on kohonnut koko alkuvuoden runsaasti ennakoitua nopeammin. 

Finnairin polttoainelasku kasvaa tänä vuonna todennäköisesti 160-180 miljoonaa 

euroa edelliseen vuoteen verrattuna.                                           

 

Finnair ilmoitti tänään aloittavansa YT-neuvottelut henkilöstönsä kanssa. Yhtiö

varautuu tuotannon supistuksiin, jotka koskevat kaikkia liikennelajeja.       

Supistusten tarkempi määrä selviää vasta neuvottelujen kestäessä, mutta niiden 

arvioidaan koskevan noin 500 henkilöä pysyvässä työsuhteessa lomautuksen tai   

irtisanomisen muodossa.                                                       

 

- Yhtiön kasvustrategian turvaamiseksi tarvitsemme vähintään 50 miljoonan euron

lisäsäästöt ja olemme aloittaneet keskustelut henkilöstön kanssa säästökohteiden

kartoittamiseksi, Finnairin henkilöstöjohtaja Anssi Komulainen toteaa.         

 

Kysyntä on laskenut ja lasku on loppukeväästä alkaen kiihtynyt sellaiseksi, että

yhdessä polttoaineen hintakehityksen kanssa tuloksentekokyky on merkittävästi 

heikentynyt. Kysyntä on laskenut erityisesti Kiinan-reiteillä ja se heijastuu 

myös Euroopan- ja kotimaanliikenteeseen.                                       

 

Finnair Oyj                                                                   

Viestintä                                                                     

12.6.2008                                                                     

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair korjasi 26 min tuon jälkeen, että..

Keinovalikoimaan kuuluu määräaikaisten   

määrän säätely, osa-aikastamiset, lomautukset ja viimeisenä keinona             

irtisanomiset.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paljonkohan ne lentäjät meinaavat saada lisää liksaa tässä tilanteessa.

 

Eiköhän ne lähes pyytämänsä saa. Aina tainnut saada. Toisaalla Finnair aloittaa YT-neuvottelut ja neuvottelee jopa 500 hengen supistuksista ja samaan aikaan neuvottelee yhden ammattiryhmän kanssa saisivatko he 20-25% palkankorotukset muutenkin kovaan liksaansa. Mielenkiintoinen asetelma. Ja voittajia ovat?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän ne lähes pyytämänsä saa. 

 

Eihän ne voi saada pyytämäänsä jos työnataja ei sellaista pysty maksamaan. Vai otetaanko raha taivaalta?  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ikävä, mutta täysin välttämätön toimenpide. Finnair ei ole riittävän kustannustehokas pärjäämään näillä polttoaineenhinnoilla. Hienoa, että yrityksen johdolla on kykyä nopeaan reagointiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Matkustajakäyttöasteen lisäksi kannattaa huomioida myös lippujen keskihinta. Tässä lainaus 29. huhtikuuta julkistetusta Finnairin osavuosikatsauksesta http://www.finnairgroup.com/linked/fi/konserni/OVK_Q108.pdf:

 

 

Finnair on toki suht ok tasoltaan. Mutta en hetkeäkään elättäisi toiveita, että pystyvät ottamaan lipusta paremman hinnan kun esim LH, LX, AF, SK tai KLM. Toivottavasti saavat edes saman hinnan kun pääkilpailijansa.

 

Parempi hinta vaatisi selkeästi kilpailijoita paremman tuotteen. Ihmetyttää suoraan sanoen kun Finnair ei edes yritä erilaistua kilpailijoistaan tai tulla ulos (pienelle) haastajalle tyypillisillä uusilla jutuilla ja innovaatioilla joita isojen olisi vaikea toteuttaa yhtä sutjakasti.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eihän ne voi saada pyytämäänsä jos työnataja ei sellaista pysty maksamaan.

 

:D JOS. Kuka sen tietää mitä Finnair pystyy lentäjilleen maksamaan. Yhtiön johdon mielestä ei sitäkään mitä nykyään maksetaan, lentäjien mielestä tilanne on varmaan toinen... Ja kun asiasta pitää neuvotella, voi ennustaa vaikeata tilannetta Vinnairillen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

5. kesäkuuta julkaistussa ATW Onlinen jutussa kerrottiin, että Finnairilla on 400 miljoonaa euroa kassassa eikä yhtään velkaa, joten kyllä sillä maksaa vähän aikaa lentäjienkin palkkoja, vaikka toisaalta säästötoimet ovat ilmeisen pakollisia.

 

http://www.atwonline.com/news/other.html?issueDate=6%2F5%2F2008

 

Yks A340:n maksaa vajaa 200 miljoonaa eli ei tuolla kauaa juhlita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helsingin Sanomien jutussa Finnairin säästöohjelmasta väläytellään jopa MD11-koneiden maadoittamista. Sinällään ei kovin yllättävä uutinen, kun miettii niiden ikää ja myös polttoainetaloudellisuutta.

 

No mikäs niiden iässä on vikana ja miten koneen ikä liittyy tähän säästöohjelmaan? Samalla sitten maadoitetaan LQA eikö niin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No mikäs niiden iässä on vikana ja miten koneen ikä liittyy tähän säästöohjelmaan? Samalla sitten maadoitetaan LQA eikö niin?

 

No, kyllä se ikä jo näkyy ja tuntuu verrattuna uudempiin tuotteisiin. Eikä se LQA myöskään tarjoa samaa kuin uudemmat isot bussit. Vaihtoon vaan :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, kyllä se ikä jo näkyy ja tuntuu verrattuna uudempiin tuotteisiin.

 

Kyllä, ja pelkästään postiivisesti.

 

Eikä se LQA myöskään tarjoa samaa kuin uudemmat isot bussit.

 

LQA ei tarjoa mitä, näihin tuoreimpiin säästötalkoisiin liittyen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No mikäs niiden iässä on vikana ja miten koneen ikä liittyy tähän säästöohjelmaan? Samalla sitten maadoitetaan LQA eikö niin?

 

No aivan varmasti liittyy. Ensinnäkin, MD-11 kuluttaa erittäin paljon ja toisekseen, koska Finnair on aika yksin sen operoijana matkustajakäytössä, jokainen ulkoasemalle hajonnut MD-11 tuo valtavan laskun suhteessa siihen, mitä esim. A340/A330/B777 fixaaminen kustantaisi. MD-11 osia ja osaajia kun ei puissa kasva esim. Kiinan/Japanin kentillä. Reiteillä joilla on paljon rahtia, MD-11:n kapasiteetti on tuonut, ja tuo varmasti edelleen, jonkinlaista kustannusetua isomman kapasiteetin kautta mutta puhtaassa matkustajakäytössä MD-11 on auttamattoman tehoton ja kallis kone. Jos joku muuta väittää, ei tiedä mistä puhuu.

 

Miksi Finnair niistä muuten haluaa (nopeutetussa) aikataulussa eroon - ja miksi näin on tehnyt lähes kaikki muut sitä pax käytössä operoineet?

 

 

 

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

LQA ei tarjoa mitä, näihin tuoreimpiin säästötalkoisiin liittyen?

 

Samaa palvelua matkustajille kuin Finnarin uudemmat isot bussit. Jos siis lasketaan mukaan mm. viihdejärjestelmät. Näitähän voi tietenkin asentaa jälkiasennuksenakin, mutta hinta taitaa olla suolainen.

 

Ja kyllähän vanha lentokone myös aina joltakin osin näyttää vanhalta lentokoneelta, vaikka sitä kuinka olisi pidetty hyvin ja uusittu säännöllisesti. Vähän sama kuin autojenkin kanssa. Toisille riittää hyvin pidetty vuoden 1990 mallin Corolla, joka vie paikasta A paikkaan B. Toinen haluaa kulkea saman välin uudemmalla vuosimallilla, vaikka muutos ei välttämättä objektiivisesti ajatelleen kovin iso olisikaan :) Imago-juttuja sanoisin.

 

Yritän siis sanoa, että säästötalkoissa kannattaa samalla hankkiutua eroon myös sellaisesta vanhasta kalustosta, josta voi tulla paitsi ylimääräistä polttoainekulua, myös imagotappiota uudemmilla koneilla lentäviin kilpailijoihin nähden.

 

Eri asia sitten tietysti on tämän foorumin harrastaja(/ammattilais)joukko, joka arvostaa lentokoneissa myös perinteitä, näyttävyyttä ja muita vastaavia asioita :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään