Ilkka Mannikainen

Finnair säästää (Oli: Re: Lentoyhtiöuutisia - Finnair)

253 viestiä aiheessa

Samaa ikäluokkaa koneet ovat suunnittelultaan, mutta tarkoitinkin koneiden fyysistä ikää, eivätkä ne nykyiset tehtaalta tulevat 340:t ole _ihan_ samanlaisia, kuin v.1991 - 1995 valmistuneet  ;)

 

Yhtä lailla meillä voisi olla MD11er-x-E8, joka tulisi käyttöön vuonna 2009 samalla tavalla kuin B747-8 ja olisi GENXeillä tai vaihtoehtoisesti Trenteillä varustettu ja matkustamo samanlainen kuin B777:ssa. Ja kone hakkaisi a343E:n. Mutta ei niin ei, kiitos Bojon.

 

Niin, se tietysti olisi mahdollista, että konetta tosin tehtäisiin vain rahtiversiona. Bojo vaan ei osannut pari vuotta sitten nähdä muuta kuin B777F:n visioissaan....

 

Alkaa keskustelu olla jo offtopic. Anteeksi. Vaikenen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa ylla tuli taas esille se "Mersu Ladan hinnalla" toteamus. Eikos se itse asiassa liittynyt A359 -kauppojen perusteluihin. 343:a en kylla menisi Mersuksi vaittamaan (vaikka Bemarimiehena tuokin vertaus kylla kay). Korkeintaan Volvoksi, Opeliksi tai vaikkapa Citikaksi (!). Mersu/Bemari on sitten 777!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse en kyllä mene ilman faktoja tätä allekirjoittamaan, eiks M11 juuri ole rahtikapasiteetilta ylivoimainen vrt 340?

 

No niin nyt on faktat käsissä eli Finnairin suoritusarvotoimiston OH-LQB:n esittelyn yhteydessä pressille antama materiaali.

 

Rahtitilaa A340-300E 94m3 vs MD-11 89m3

MD-11 volyymirajoitteinen kuorma n. 48t, max on 60t

Kaukoliikenteen kuorma on keskimäärin 34-35t

 

Tästä voidaan päätellä että MD-11:llä lennetään käyttämätöntä kapasiteettia kun laatikoita ei yksinkertaisesti mahdu koneen sisään johtuen finnairin kuljettamasta rahdin tyypistä. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin nyt on faktat käsissä eli Finnairin suoritusarvotoimiston OH-LQB:n esittelyn yhteydessä pressille antama materiaali.

 

Rahtitilaa A340-300E 94m3 vs MD-11 89m3

MD-11 volyymirajoitteinen kuorma n. 48t, max on 60t

Kaukoliikenteen kuorma on keskimäärin 34-35t

 

Tästä voidaan päätellä että MD-11:llä lennetään käyttämätöntä kapasiteettia kun laatikoita ei yksinkertaisesti mahdu koneen sisään johtuen finnairin kuljettamasta rahdin tyypistä. ;)

 

Minä kaivoin esille vanhan postaukseni http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,65272.msg644773.html#msg644773, jossa oli rahtikapasiteetit täydellä matkustajakuormalla:

 

MD-11  20 tonnia

A340-300E  14 tonnia

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noh, älä Erkki suutu.  :laugh:

Ei kait se minun vika ole, ettei sinulla ollut mitään oikeaa tietoa vaikka annoit ymmärtää jotain muuta. :)

 

Ilkka puhuu asiaa, hohhoijjaa. Tulipas pitkästä aikaa hyvät naurut lueskella suurta ja tietävää paukutusta johon ei olekkaan oikeita lähteitä :D. Tai sitten niitä jostain käsittämättömästä syystä pantataan. Eikä ainakaan lisää aloittelijan uskottavuutta vastata asiallisiin kysymyksiin vittuilemalla!

 

Tosin, eikö se nyt ole sanomattakin selvää että uudempi kone on aina parempi kuin vanha etenkin? Poislukien jotkin suunnitteluvirheet mutta noin spekseistä luettuna. Eikai sitä tahallaan hyviä koneita huonommiksi vaihdettaisi... Eiköhän ne koneiden ostoja ja käyttöä suunnittelevat ihmiset tiedä mitä tarvitaan ja mitä ei :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosin, eikö se nyt ole sanomattakin selvää että uudempi kone on aina parempi kuin vanha etenkin?

 

Ei se ole. Finnairin tapauksessa vaihdettiin vanhempi, nopea ja tehokas uudempaan mutta hitaampaan tehottomampaan.

Kehitys meni niinkun vuosia taaksepäin.  :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä vähemmän on jakoavaimen kiertäjiä huollossa, sen vähemmän valmistuu ehjiä koneita reiteille. :o

 

Pilotteja he eivät vähennä

 

Ehkä vähentävät "saattajia" ja Catering-työläisiä.

Seuraavaksi saavat matkustajat itse kasattavan lounaan  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro,

 

Toivoisin että tätä mahtavaa performanssi ja strategia keskustelua ( Ml. ilmailun talousnero Kosken...korva. ) käydessämme viettäisimme "hiljaisen hetken" niille tuhansille Finnairilaisille jotka tällä hetkellä - minä mukanlukien - miettivät epävarmoina omaa ja perheensä talouden tulevaisuutta. Uskon että forumilaisissa on muiden alojen vastaava kokeneita.

 

Nimim. Tämä arpa ei voita

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Samalla lailla voisi kysyä niiltä jotka jumaloivat tätä vanhanaikaista nelimoottorista Toulousen laiskaa bussia, että miksi niitä ei enää tilata ja miksi niiden kauppa on pysähtynyt totaalisesti.

Miksi Finnair vaihtoi kaikki jäljellä olevat optiot kaksimoottoriseen?

 

 

Uudempaa, parempaa ja taloudellisempaa mallia pukkaa myyntiin. Ja tuolla taloudellisuudella on nykypäivänä hyvin suuri merkitys koneita ostettaessa. Ja eikös A350 kuluta vähemmän kuin A340... Että tällaista  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuleekohan koneisiin seisova pöytä? :)

Jos matkustajamäärät on kerran pudonnut niin kabiinissahan on tyhjää tilaa tuota pöytää varten.  :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja Janille terveisiä, että eikö ole töllöa kotona kun viihdejärjestelmä on elämän ja kuoleman kysymys?  :laugh:

Jos ei ole, niin Markantalosta saa halpoja.

 

Töllö nimenomaan, eli 28" kuvaputkimallinen laajakuva Samsung. Toimii, mutta silti voisin päivittää johonkin flatimpaan malliin. Uudempi olisi kivempi, vaikka eipä niissä ominaisuuksissa kauheesti eroa olisi  ;D

 

Matkustaessa kannattaa kyllä luottaa vanhaan kunnon iPodiin ;)

 

Mitä taas tulee Finskin isoihin busseihin, eikös niissä voi käyttää samoja lentäjiä kuin A320-sarjassa? Jollakin pienellä lisäkoulutuksella siis. MD11 vaatii omat lentäjät. Myös kustannusetu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro,

Toivoisin että tätä mahtavaa performanssi ja strategia keskustelua (ml. ilmailun talousnero Koskenniemi) käydessämme viettäisimme "hiljaisen hetken" niille tuhansille Finnairilaisille jotka tällä hetkellä - minä mukanlukien - miettivät epävarmoina omaa ja perheensä talouden tulevaisuutta.

 

Hyvä Pekka, että muistutat myös siitä asian inhimillísestä puolesta. Elämä ei ole pelkkää IFEä tai PTV:tä

 

Sitten toinen juttu mikä jotenkin paistaa tällä palstalla läpi on se, että monella kirjoittajista ei ole pienintäkään hajua mitä tämä meneillään oleva koneuudistus maksaa ja miten siihen hankitaan rahat. Pitäisi vaan olla sitä ja tätä ja vähän tota mutta ei realistista käsitystä miten massiivinen hankinta yhdenkin koneen ostaminen on.

 

Onko missään muuten tarkennusta siihen paljonko taloustieteen lisensiaatti Koskenniemi on nostamassa lipun hintaa ja onko mm. Koskenniemen oma palvelu lennon aikana niin hyvää, että siitä voi maksaa enemmän kun kilpailijoilla.

Joku ässähän pitää olla hihassa jos lipun hintaa on varaa nostaa kuten hän väittää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Porukkaa on mennyt Finnairille töihin, ajatellessaan pitkää ja varmaa työpaikkaa.

 

Taitaa romuttua tuokin ajatus.  :thmbdn:

 

Sääli vain ammattihenkilöitä, jotka ovat puurtaneet, täydestä sydämestään, yhteisen "Finnairin" eteen.

Ei ole kivaa nyt, eikä oikeudenmukaista  :thmbdn:

 

Seurataan tilannetta ja katsotaan sitten minkä yhtiön koneilla matkustamme seuraavat lentomme, siihen eivät Finskin tilimiehet vaikuta pätkääkään., väärien toteutustensa jälkeen. >:(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Porukkaa on mennyt Finnairille töihin, ajatellessaan pitkää ja varmaa työpaikkaa.

 

Taitaa romuttua tuokin ajatus.  :thmbdn:

 

Varmoja tai oletettuja varmoja työpaikkoja on ollut Suomessa jaossa ehkä 80-luvulla viimeksi. Ja kyllä jokainen finnairilaisen on jo pakko tietää, että varmoja paikkoja ei ole olemassakaan kun tässä on nyt vuodesta 2001 saakka käyty jotain yt-neuvotteluja.

 

Enää ei ole muuten virkamiehenkään vakanssi varma joka on aika ennenkuulumatonta tässä maassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmoja tai oletettuja varmoja työpaikkoja on ollut Suomessa jaossa ehkä 80-luvulla viimeksi. Ja kyllä jokainen finnairilaisen on jo pakko tietää, että varmoja paikkoja ei ole olemassakaan kun tässä on nyt vuodesta 2001 saakka käyty jotain yt-neuvotteluja.

 

Enää ei ole muuten virkamiehenkään vakanssi varma joka on aika ennenkuulumatonta tässä maassa.

 

Ihme homma, etteivät hoksanneet kysyä sinulta. Olisivat säästyneet monelta harmilta  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei se ole. Finnairin tapauksessa vaihdettiin vanhempi, nopea ja tehokas uudempaan mutta hitaampaan tehottomampaan.

Kehitys meni niinkun vuosia taaksepäin.  :)

 

 

Eli väität Finnairin tuottavuuden ja tehokkuuden huononevan näiden konekauppojen myötä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ne, jotka joutuu lähtemään, on jotain paperin pyörittelijöitä tai vastaavia (joo joo, on nekin tärkeitä  ::)) mutta eihän tämä mikään hyvä merkki silti ole

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ne, jotka joutuu lähtemään, on jotain paperin pyörittelijöitä tai vastaavia (joo joo, on nekin tärkeitä  ::)) mutta eihän tämä mikään hyvä merkki silti ole

 

Ilmeisesti ihan tietona heität tämän? Muuten kommenttisi on aika naurettavaa mutuilua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos Finnair oikeasti aikoo laittaa MD-11 koneita seisomaan, niin mistä ne otetaan pois? Lopetetaanko jotain mannerten välisiä reittejä? Jos ei lopeteta, niin millä koneilla ko. reitit sitten lennetään?

 

Jos Finnairin pitää laittaa jotain koneita pois liikenteestä, niin MD-11 koneet vanhimpina ja suuren kulutuksen vuoksi voisivat olla järkevät laittaa pois.

 

Voisiko Finnair toimia niin, että MD-11 koneita laitetaan seisomaan, jotain mannertenvälisiä lennetään B757:lla (Delhi, Mumbai, Peking, New York) (Riittääkö polttoaine Shanghaihin tai Souliin?), muutama A321 ja A320 siirtyy lentämään lomalentoja ja ne ovat pois supistettavasta Euroopan ja kotimaan liikenteestä?

 

Uudehkoja Airbusseja tai Emppuja tuskin on järkevää laittaa seisomaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos Finnair oikeasti aikoo laittaa MD-11 koneita seisomaan, niin mistä ne otetaan pois? Lopetetaanko jotain mannerten välisiä reittejä? Jos ei lopeteta, niin millä koneilla ko. reitit sitten lennetään?

 

Jos Finnairin pitää laittaa jotain koneita pois liikenteestä, niin MD-11 koneet vanhimpina ja suuren kulutuksen vuoksi voisivat olla järkevät laittaa pois.

 

Voisiko Finnair toimia niin, että MD-11 koneita laitetaan seisomaan, jotain mannertenvälisiä lennetään B757:lla (Delhi, Mumbai, Peking, New York) (Riittääkö polttoaine Shanghaihin tai Souliin?), muutama A321 ja A320 siirtyy lentämään lomalentoja ja ne ovat pois supistettavasta Euroopan ja kotimaan liikenteestä?

 

Uudehkoja Airbusseja tai Emppuja tuskin on järkevää laittaa seisomaan.

 

Soul lennetään A343:lla joten siitä ei karista. Luulisin kun Kiinan lentojen kysyntä on laskenut niin sieltä otetaan kapasiteettia pois. B757:lla käsitääkseni päästään ainakin JFL:lle ja Delhiin ongelmitta. Mumbay onkin A343 vuoro, LQA on koneena yleensä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään