Ilkka Mannikainen

Finnair säästää (Oli: Re: Lentoyhtiöuutisia - Finnair)

253 viestiä aiheessa

Ei ne koneita pistä jäähylle, eläviä ammattilaisia pistävät pihalle  :thmbdn:

Lentsikoilla ei ole perhettä, eikä asuntolainoja.

 

Lentokoneet kuluttavat kallista menovettä kun lentävät, joten kait siitä on helpointa alkaa säästämään ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisiko Finnair toimia niin, että MD-11 koneita laitetaan seisomaan, jotain mannertenvälisiä lennetään B757:lla (Delhi, Mumbai, Peking, New York) (Riittääkö polttoaine Shanghaihin tai Souliin?), muutama A321 ja A320 siirtyy lentämään lomalentoja ja ne ovat pois supistettavasta Euroopan ja kotimaan liikenteestä?

 

Ja montako businessasiakasta houkutellaan 757:n kyytiin?  :laugh:

 

Joku aina yrittää tarjota tätä 757-korttia reittiliikenteeseen vaikkei niillä ole mitään mahdollisuuksia pärjätä kaukoliikenteen kilpailussa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja montako businessasiakasta houkutellaan 757:n kyytiin?  :laugh:

 

Joku aina yrittää tarjota tätä 757-korttia reittiliikenteeseen vaikkei niillä ole mitään mahdollisuuksia pärjätä kaukoliikenteen kilpailussa.

 

Onhan Pohjois-Atlantilla monia lentoyhtiöitä, jotka nimenomaan pärjäävät Boeing 757:llä. Kuinka mahdotonta on muuttaa pari 757:aa reittikäyttöön? Tällaisia 757:llä operoitavia reittejä voisivat olla esimerkiksi DEL, PEK tai JFK -- sesongista riippuen.

 

Kiinan ja muun Kaukoidän liikenteestä sen verran, että AY voisi leikata kapasiteettia yhden MD-11-koneen verran, jolloin syksyllä olisikin käytössä enää 5 MD-11-konetta ja 5 Airbus A340-300-konetta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Porukkaa on mennyt Finnairille töihin, ajatellessaan pitkää ja varmaa työpaikkaa.

 

Sääli vain ammattihenkilöitä, jotka ovat puurtaneet, täydestä sydämestään, yhteisen "Finnairin" eteen.

Ei ole kivaa nyt, eikä oikeudenmukaista  :thmbdn:

 

Seurataan tilannetta ja katsotaan sitten minkä yhtiön koneilla matkustamme seuraavat lentomme, siihen eivät Finskin tilimiehet vaikuta pätkääkään., väärien toteutustensa jälkeen. >:(

 

Finnairilla on pidetty YT-neuvotteluja ihan kovat määrät, säästetty ja streamlinattu, valmistauduttu kovenevaan kilpailuun jo pitkälti toistakymmentä vuotta. Juuri sitä ennen oli edellinen kunnon lama. Vaikea uskoa, että kellään siinä talossa on enää pitkään aikaan ollut harhoja kaiken jatkumisesta ennallaan...

En sanonut tätä väheksyäkseni työntekijöiden tuntemaa epävarmuutta tällä hetkellä; tunne on varmasti kaukana turvallisesta. Senkin takia on epämiellyttävää lukea täältä viisaiden kommentteja, että "hyvä että toimivat ja hatunnostoja ja karmaa johdolle kun ymmärtävät ruveta hommiin". Näissä on aina hyvin vahva inhimillinen lataus mukana. Ja jos 500 ihmisen irtisanomisella taataan 10500:lle töitä, on se ehkä se ainoa positiivinen asia koko jutussa. Ja vain väliaikaista.... :-\

Se, ketä ja koska ja kuinka irtisanotaan/lomautetaan/osa-aikaistetaan/ulkoistetaan/what-not, aiheuttaa harmaita hiuksia ja yöttömiä öitä hlöstölle.

Koneita tuskin pannaan pihalle, jos sillä tarkoitetaan myymistä. Ei ainakaan halvalla. Ja viime aikojen valossa on vaikea kuvitella että koneista kauhean käypäistä hintaa pian saa. Ja ensin pitäisi liikennettä supistaa.

Kyllä se taitaa Jaakko se kukkaro äänestää jatkossakin näissä asioissa, en usko että monikaan valitsee loppujen lopuksi joidenkin ylempien päämäärien perusteella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei se ole. Finnairin tapauksessa vaihdettiin vanhempi, nopea ja tehokas uudempaan mutta hitaampaan tehottomampaan.

Kehitys meni niinkun vuosia taaksepäin.  :)

 

 

Hah haa...

 

Tuo nyt (vaikka provoa taas olikin) on ihan kukkua koko puhe.

 

Se nimenomaan tulee vielä Finnairin pelastamaan monelta pahalta, kun on nykyaikaista kalustoa. Moni muu firma on jo ihmeissään paljon kuluttavampien koneidensa kanssa.

 

Nyt kannattaisi ehkä satsata motivointiin, henkilökunnan suhteen  :thmbup:. Wink..

 

Ehkä nyt ei kannattaisi kuitenkaan paniikkinappulaa painaa. Sekin voi kostautua.

 

-jukka :-\

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja montako businessasiakasta houkutellaan 757:n kyytiin?  :laugh:

 

Joku aina yrittää tarjota tätä 757-korttia reittiliikenteeseen vaikkei niillä ole mitään mahdollisuuksia pärjätä kaukoliikenteen kilpailussa.

 

Jeps...

 

Kyllähän tuo 752 vielä menee Euroopan reiteillä, joku Rooma ja vastaavat. Mutta kyllä se on ihan pois suljettu tuon käyttäminen kaukoreiteillä. Ja kyllä sen taatusti AY johtokin tietää.

 

-jukka :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

www.aviationjobsearch.com

 

Tuolta löytyy uusi työmaa, jos niikseen tulee. Eipä juurikaan suomenniemeltä valitettavasti.

Tää ala on kyllä aina ollut jollain tapaa epästabiilissa tilassa, mutta maailmantalouden tila + polttoaineen hinta pistävät lentoyhtiöt nyt viimeistään todella koville :thmbdn:

Täytyy vain toivoa, että tilanne tasoittuu ja rauhoittuu pikapuoliin, vaikkei entiseen ehkä enää palattaisikaan..

 

Jatkuva myllerrys estää lähes kaiken kestävän kehityksen lentoyhtiöiden suhteen.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmeisesti ihan tietona heität tämän? Muuten kommenttisi on aika naurettavaa mutuilua.

Sori vaan, olis pitäny olla hiljaa  ;D Kertokaa Finnairin kannalta parempi vaihtoehto

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

By the way / Muuten:

- Miksi piti vaihtaa otsikko "Lentoyhtiöuutisia - Finnair" otsikoksi "Finnair säästää"?... - Finnairin uutisia toki vieläkin voivat olla muutkin kuin säästötoimenpiteet.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksei B757:lla voisi lentää kaukoreiteillä, jos istuimet vaihtaa samanlaisiksi kuin MD-11:ssä nyt on? Tietysti sisälle mahtuu vähemmän istuimia, mutta samalla tulisi leikatuksi tarjontaa ilman, että pitää reittejä lakkauttaa tai lentopäiviä karsia. Bisnesistuimiakin varmasti voi sijoittaa B757:n etuosaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

By the way / Muuten:

- Miksi piti vaihtaa otsikko "Lentoyhtiöuutisia - Finnair" otsikoksi "Finnair säästää"?... - Finnairin uutisia toki vieläkin voivat olla muutkin kuin säästötoimenpiteet.

 

Nämä tarinat pätkittiin uutisketjusta.

 

Meikäläinen sai taas taas huomautuksen ja viestin poistoon aiheesta M11/340. Toivottavasti joku muukin sai sillä en yksinäni kirjotellut.  :)

 

Milläs Kanarian saarille, Floridaan, Thaimaahan, Vietnamiin, Kuubaan, Väli-Amerikkaan jne. lennellään jos niitä Bojoja olisi kaukoliikenteessä. Kaikille seitsemälle on taas koko talveksi hommia.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Milläs Kanarian saarille, Floridaan, Thaimaahan, Vietnamiin, Kuubaan, Väli-Amerikkaan jne. lennellään jos niitä Bojoja olisi kaukoliikenteessä. Kaikille seitsemälle on taas koko talveksi hommia.

 

Vuokrataan ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hesassakin on monta konevuokraamoa; esim Rakentajan Konevuokraamo yms :thmbup:

 

Missä/mikä se hesa on? Rakentajain Konevuokraamoakaan ole ollut enää 1,5 vuoteen.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ohessa kevennys illaksi HS:n Finnair-keskustelusta... En tiennytkään, että perämies ei olekaan lentäjä:  :laugh:

 

"Lentäjä on ammatteista ehkä yliarvostetuin. Miten homma eroaa bussikuskin työstä? Otetaan matkustajat kyytiin, ajetaan seuraavalle pysäkille, matkustajat ulos ja uudet sisään. Kummallakin on vastuullaan kymmenien ihmisten henki, mutta lentäjillä on apunaan perämies, lennonjohto ja lukuisia tietokoneavusteisia järjestelmiä. Bussikuski sentään ajaa autoa itse, Airbussia lentää tietokone."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sori vaan, olis pitäny olla hiljaa  ;D Kertokaa Finnairin kannalta parempi vaihtoehto

 

Olis ehkä, jos ei ole minkäänlaista tietoa asioista eikä sen paremmin tolkkua ajatella, että ne "paperinpyörittäjät" saattavat pyöritellä sellaisia papereita, joita ilman yksikään kone ei nouse ilmaan. Se on kuulepas se lentäjäpoika aika turha poika, jos ei joku pyörittele sitä kaikkea taustahommaa, joita varten finnairillakin taitaa olla vielä toistaiseksi seitsemisenkymmentä prosenttia palkollisista. Jos nyt lentävä henkilökunta sijoitetaan siihen jäljelle jäävään kakkuseen.

 

Sitä, kuka tai minkä ammattiryhmän edustajat saavat kenties säästötoimet konkreettisesti niskaansa, et tiedä sinä eikä sitä tiedä tässä vaiheessa kukaan muukaan, joka tälle foorumille kirjoittelee.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se nimenomaan tulee vielä Finnairin pelastamaan monelta pahalta, kun on nykyaikaista kalustoa. Moni muu firma on jo ihmeissään paljon kuluttavampien koneidensa kanssa.

 

Nyt kannattaisi ehkä satsata motivointiin, henkilökunnan suhteen :thmbup:. Wink..

 

 

Tarkoitus ei ole jatkaa M11 vs A340 keskustelua, mutta voi hyvin olla että M11 kalusto on aikamoinen liability näillä polttoaineen hinnoilla. Varsinkin kun polttoaine ei välttämättä tule halpenemaan (päinvastoin!) jatkossakaan. Perustuen Finnairin ilmoituksiin koneiden paikkamääristä, polttoaineen kulutuksesta ja -hinnasta tilanne 8h esimerkkilennolla varmaankin suunnilleen:

 

M11, kone täynnä, 8h lento-> pelkkä polttoaineen osuus/matkustaja n. 200 €

A340, kone täynnä, 8h lento-> pelkkä polttoaineen osuus/matkustaja n. 160 €

 

M11, kone 65% täynnä, 8h lento-> pelkkä polttoaineen osuus/matkustaja n. 330 €

A340, kone 65% täynnä, 8h lento-> pelkkä polttoaineen osuus/matkustaja n. 270 €

 

Valitettavasti A340 ei ole 'nykyaikaa' vaan jo 90-luvun alun tuote, moni yhtiö on nauttinut tästä 'nykyajasta' jo kauan. Toki matkustusmukavuus on hyvällä tasolla verrattuna M11 koneeseen eli tästä tulee Finnairille vetoapua. Mitä tulee B787/A350 koneisiin eivät ne nykyisiin verrattuna ole niin mullistavan taloudellisia, että ilmailu ottaisi ison loikan eteenpäin vaan nykymallisen polttoaineen ollessa koko ajan kalliimpaa on lentoyhtiöille suunnaton haaste pitää lentomatkustus samojen kuluttajien ulottuvilla kun tällä hetkellä.

 

Jos kaukoliikenteen koneita parkataan niin ei liene vaikea arvata mitä tyyppiä ne ovat Finnairin tapauksessa. 757 vois olla pätevä vehje lyhyemmillä reiteillä, mutta ei varmuudella Keihäsmatkakonffiksella.

 

Sen sijaan henkilöstön motivointiin ja avoimuuteen kannattaa aina satsata - erityisesti vaikeilla hetkillä...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juups...

 

Lähinnä olikin tuosta pa kulutuksesta kysymys. Senhän tuossa laskelmassakin huomasit hienosti.

 

Eli nythän se olennainen on tuo pa kulutus, ja varmaan hyvin pitkän aikaa.

 

Ja myös tuo matkustusmukavuus puhuu 340 puolesta. Tietenkään se ei ole sama kuin 380:nen, joka on uusi kone. Kuitenkin toista luokkaa, kuin MD11 ikä sekä varsinkin kulutus.

 

Eikä se nyt tämäkään kulutuskeskustelu kauaksi mene aiheesta: Finnair säästää.

 

- 8)  jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysyä mitä?

 

Noh, Jaakko missä firmassa on tarjota varmat työt tänäpäivänä?

 

Voihan sitä tietty saivarrella siitäkin onko Finavia firma, mutta joka tapauksessa Finavian päällikkö kertoi viime lauantaina vieraillessamme Hesa-Vantaalla että Finavia kohtelee henkilökuntaa hyvin, mm. henkilökuntaa ei irtisanota.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair valmistautuu huonoihin aikoihin. Mahdollista on kapasiteetin ja henkilökunnan supistaminen.

 

http://www.arvopaperi.fi/article/id=28584/

 

 

    " Tulevat väen vähennykset koskevat syksyn ja talven liikennettä", sanoo viestintäjohtaja

  Christer Haglund. Euroopan ja kotimaan liikennettä on päätetty vähentää kaksi prosenttia.

  Leikkaukset kohdistuvat tiheästi liikennöidyille reiteille, esim. HEL-OUL ja HEL-ARN, joista on

  helppo vähentää yksi päivävuoro.

 

  www.talouselama.fi/docview.do?f_id=1378175

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

    " Tulevat väen vähennykset koskevat syksyn ja talven liikennettä", sanoo viestintäjohtaja

  Christer Haglund. Euroopan ja kotimaan liikennettä on päätetty vähentää kaksi prosenttia.

  Leikkaukset kohdistuvat tiheästi liikennöidyille reiteille, esim. HEL-OUL ja HEL-ARN, joista on

  helppo vähentää yksi päivävuoro.

 

  www.talouselama.fi/docview.do?f_id=1378175

 

Samaisessa artikkelissa puhutaan myös Kiinan liikenteen tilanteesta. Sehän muistuttaa aikaa noin 5-6 vuotta sitten lintuinfluenssan aikaan. Tuolloin Finnair supisti rajusti Aasian liikennettään.

 

SAS:n kaukoliikennetoiminnasta vastaava johtaja varoitti aiemmin tänä keväänä Ikkunapaikan haastattelussa Finnairin yksisuuntaisesta strategiasta. Ehkä AY voisi jälleen talveksi tehdä saman taktisen vedon kuin muutama vuosi sitten, eli suunnata osan kapasiteetista esimerkiksi Pohjois-Atlantille Miamin lentojen muodossa. Jos Miamin lennot operoitaisiin samassa aallossa Aasiaan kello 17.00 lähtevien lentojen kanssa, olisi myös koneiden kierrättäminen sujuvampaa.

 

Toisekseen, jos MD-11-kalustoa laitetaan makuulle, kuinka järkevää on enää hankkia A332-kone Phuketin lentoja varten?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se voi olla hyvinkin järkevää. Osa finnairin koneistahan on finnairin omia ja osa leasing sopimuksella. Leasing sopimuksia on myös lentotunteihin perustuvia, eli jos kone ei lennä, niin maksuja ei mene.

En osaa kyllä sanoa että millaisilla soppareilla Finnair koneensa leasaa.

 

Tosin seisotettava lenstkari (esim. md11) vaatii kuitenkin joka päivä tarkastuksen +pidemmillä aikaväleillä huollot+koekäytöt. ei se koneen seisottaminenkaan ole yhtä helppoa kuin auton

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On totista on  :P

Totta ihmeessä minä tiedän, että jos ketjusta lähtee yksi lenkki, se katkeaa. En minä ketään aliarvioi, päinvastoin. Jokainen työntekijä on tärkeä, jotta ilmaliikenne olisi turvallista.

Esimerkiksi siivooja on tärkeä hahmo, sillä kabiinin puhtaus on tärkeä osa viihtyvyyttä. Mutta varmasti jonkinlainen hierarkia vallitsee lentoyhtiössä ja helposti korvattavista todennäköisimmin lähdetään

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosin seisotettava lenstkari (esim. md11) vaatii kuitenkin joka päivä tarkastuksen +pidemmillä aikaväleillä huollot+koekäytöt. ei se koneen seisottaminenkaan ole yhtä helppoa kuin auton

 

Ei pihalla tarvitse seisottaa yhtä konetta koko aikaa. Tekee kierrosta sellaisen, että on esimerkiksi kaksi päivää yksi kone sisällä kun nyt on yhden päivän huoltotauot.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään