Ilkka Mannikainen

Finnair säästää (Oli: Re: Lentoyhtiöuutisia - Finnair)

253 viestiä aiheessa

On totista on  :P

 

Se on totista puuhaa, kun työpaikka on vaarassa  ;) Paperinpyörittäjä nyt vain ei kuulostanut kovinkaan paljon muulta, kuin aliarvioinnilta. Mää lisäksi vähän väitän, että aika monen paperinpyörittäjän ammattitaidon haalimiseen menee olennaisesti pidempään, kuin vaikkapa perämiehen, mitenkään toki aliarvioimatta heidän ammattitaitoaan. Se helposti korvattavuus vain ei ole ollenkaan niin itsestään selvä asia. Alkuvuosituhannen irtisanomisten myötä kotimaisista firmoistakin hävisi sellaista ammattitaitoa, jonka menettäminen on osoittautunut lopulliseksi menetykseksi ja siinä mielessä täysin korvaamattomaksi.

 

Mutta hyvä, että olet tilanteen tasalla. Vitsiksi tarkoitetun tekstin yhteyteen liitettävä hymiö kun ei välttämättä ole  ;D , asia ei ihan täysin käynyt ilmi...

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se on totista puuhaa, kun työpaikka on vaarassa  ;) Paperinpyörittäjä nyt vain ei kuulostanut kovinkaan paljon muulta, kuin aliarvioinnilta. Mää lisäksi vähän väitän, että aika monen paperinpyörittäjän ammattitaidon haalimiseen menee olennaisesti pidempään, kuin vaikkapa perämiehen, mitenkään toki aliarvioimatta heidän ammattitaitoaan. Se helposti korvattavuus vain ei ole ollenkaan niin itsestään selvä asia. Alkuvuosituhannen irtisanomisten myötä kotimaisista firmoistakin hävisi sellaista ammattitaitoa, jonka menettäminen on osoittautunut lopulliseksi menetykseksi ja siinä mielessä täysin korvaamattomaksi.

 

Mutta hyvä, että olet tilanteen tasalla. Vitsiksi tarkoitetun tekstin yhteyteen liitettävä hymiö kun ei välttämättä ole  ;D , asia ei ihan täysin käynyt ilmi...

 

-A-

Allright, case closed.  :) Ei ollut tietenkään tarkoitus olla loukkaava ketään kohtaan, ilmailun tämän hetkinen tilanne kun on mitä on niin meinaa itelläkin alkaa ahdistamaan  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mää lisäksi vähän väitän, että aika monen paperinpyörittäjän ammattitaidon haalimiseen menee olennaisesti pidempään, kuin vaikkapa perämiehen, mitenkään toki aliarvioimatta heidän ammattitaitoaan. Se helposti korvattavuus vain ei ole ollenkaan niin itsestään selvä asia.

 

Finnairhan on kuitenkin hallinnoltaan pöhöttynyt aivan kuten mikä tahansa valtion koneisto. Järkevintä olisi aloittaa irtisanomalla kaikki Vice President -tittelillä kulkevat tyypit ja delegoida heidän olemattomat tehtävänsä alaspäin. Sieltä saisi jo sata miljoonaa ja asiatkin alkaisivat luistaa. Finnair on aivan liian monen ylipalkatun tyhjäntoimittajan suojatyöpaikka.

 

/mn

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voihan sitä tietty saivarrella siitäkin onko Finavia firma, mutta joka tapauksessa Finavian päällikkö kertoi viime lauantaina vieraillessamme Hesa-Vantaalla että Finavia kohtelee henkilökuntaa hyvin, mm. henkilökuntaa ei irtisanota.

Tästä voidaan olla montaa mieltä. Eikai heidän tarvitse irtisanoa, vaan työntekijää painostetaan niin kauan, että hän itse irtisanoutuu. Ei kannata uskoa kaikkea heidän propagandaansa. Valtion lafka kun on kyseessä, on työpaikkakiusaaminen yms hyvinkin yleistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä voidaan olla montaa mieltä. Eikai heidän tarvitse irtisanoa, vaan työntekijää painostetaan niin kauan, että hän itse irtisanoutuu. Ei kannata uskoa kaikkea heidän propagandaansa. Valtion lafka kun on kyseessä, on työpaikkakiusaaminen yms hyvinkin yleistä.

 

Ei pidä uskoa myöskään kaikkea mitä voorumilla "vaktana" esitetään. Se että Finavia ei irtisano on fakta. Onko sulla työpaikkakiusaamisesta faktaa? Vai onko pelkkää ennakkoluuloa valtiota kohtaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei pidä uskoa myöskään kaikkea mitä voorumilla "vaktana" esitetään. Se että Finavia ei irtisano on fakta. Onko sulla työpaikkakiusaamisesta faktaa? Vai onko pelkkää ennakkoluuloa valtiota kohtaan?

Olen ollut kys. lafkassa töissä, ja tullut huomattua että työilmapiiri on todella heikko. Monet ovat irtisanoutuneet itse, kun ei ole enään jaksanut sitä esimiesten painostusta ja silmätikkuna olemista. Myös eräissä esimiestehtävissä on esimiehiä painostettu ylempää. En nyt ala tässä sen enempää esimerkkejä mainitsemaan, jottei maanantaina lakimies kolkuttele oven takana. Ja tosiaan tämä tästä aiheesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairhan on kuitenkin hallinnoltaan pöhöttynyt aivan kuten mikä tahansa valtion koneisto. Järkevintä olisi aloittaa irtisanomalla kaikki Vice President -tittelillä kulkevat tyypit ja delegoida heidän olemattomat tehtävänsä alaspäin. Sieltä saisi jo sata miljoonaa ja asiatkin alkaisivat luistaa. Finnair on aivan liian monen ylipalkatun tyhjäntoimittajan suojatyöpaikka.

 

/mn

:o ööö, ja sä tiedät tämän, koska...?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairhan on kuitenkin hallinnoltaan pöhöttynyt aivan kuten mikä tahansa valtion koneisto. Järkevintä olisi aloittaa irtisanomalla kaikki Vice President -tittelillä kulkevat tyypit ja delegoida heidän olemattomat tehtävänsä alaspäin. Sieltä saisi jo sata miljoonaa ja asiatkin alkaisivat luistaa. Finnair on aivan liian monen ylipalkatun tyhjäntoimittajan suojatyöpaikka.

 

Joo, tästä olisi kiva kuulla ihan faktaakin. Kerrotko lisää?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sinänsä mielenkiintoista, että Finnairilla YT-alkamassa ja silti rekrytoidaan lisää lentoemoja ja stuertteja.

No eihän koneet ilman CA-miehistöäkään lennä ja nykyisin koneissa on vain se viranomaisten vaatima minimimäärä CA porukkaa, lukuunottamatta Aasian reittejä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sinänsä mielenkiintoista, että Finnairilla YT-alkamassa ja silti rekrytoidaan lisää lentoemoja ja stuertteja.

No eihän koneet ilman CA-miehistöäkään lennä ja nykyisin koneissa on vain se viranomaisten vaatima minimimäärä CA porukkaa, lukuunottamatta Aasian reittejä.

 

On heitä enemmän kuin minimi suuremmissa koneissa. Esim. 757 tarvii 5 cabin crewia mutta siinä yleensä on 6, M11 tarvii yhen per ovi mutta yleensä heitä on 10...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joku aina yrittää tarjota tätä 757-korttia reittiliikenteeseen vaikkei niillä ole mitään mahdollisuuksia pärjätä kaukoliikenteen kilpailussa.

 

Milläs argumenteilla asiantuntija Mannikainen moista väittää? B752 on erittäin mukava konetyyppi matkustaa, oikein sisustettuna. Sitä vain harva charter-matkailun kehdossa elävä Pattaya/Malaga-turisti ymmärtääkään, kun ei ole sivistyneen kapearunkokoneen kyydissä koskaan ollut. Kuten jo on todettu, 757 on varsin yleinen kone Atlantin liikenteessä.

 

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Milläs argumenteilla asiantuntija Mannikainen moista väittää? B752 on erittäin mukava konetyyppi matkustaa, oikein sisustettuna. Sitä vain harva charter-matkailun kehdossa elävä Pattaya/Malaga-turisti ymmärtääkään, kun ei ole sivistyneen kapearunkokoneen kyydissä koskaan ollut. Kuten jo on todettu, 757 on varsin yleinen kone Atlantin liikenteessä.

 

 

 

 

 

 

 

Lisäksi 757-200 taitaa pestä suorituskyvyllä kaikki liikennekoneet lukuunottamatta paria yliäänikonetta, ja jotain syöttöliikennejettiä  :o

Vaikka onko se suorituskyky niin tärkeäkään sitten loppupeleissä  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisäksi 757-200 taitaa pestä suorituskyvyllä kaikki liikennekoneet lukuunottamatta paria yliäänikonetta, ja jotain syöttöliikennejettiä  :o

Vaikka onko se suorituskyky niin tärkeäkään sitten loppupeleissä  :-\

757 on suunniteltu operoimaan lyhyiltä kentiltä (n.1500m jne) joten se on hyvin käyttökelpoinen peli esim. saarille lennettäessä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Milläs argumenteilla asiantuntija Mannikainen moista väittää? B752 on erittäin mukava konetyyppi matkustaa, oikein sisustettuna. Sitä vain harva charter-matkailun kehdossa elävä Pattaya/Malaga-turisti ymmärtääkään, kun ei ole sivistyneen kapearunkokoneen kyydissä koskaan ollut. Kuten jo on todettu, 757 on varsin yleinen kone Atlantin liikenteessä.

 

Josta tuleekin mieleeni, että American Airlines omistaa 124kpl B752 koneita joissa istuimia on jokaisessa 188. Finnairin B752 koneissa taas on 227 paikkaa joten jos finnari muuntaisi  tällaisen 227 paikkaisen --> 188 paikkaisekisi, tulisi sitä mukavuttakin lisää. Ja koska kantamaakin 757:lla on jopa atlantin ylitykseen tulisi siitä mukava reitti kone myös pidemmillekkin reiteille. Sopisi enemmän porukkaakin kuin A320, 321 E170 E190...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Josta tuleekin mieleeni, että American Airlines omistaa 124kpl B752 koneita joissa istuimia on jokaisessa 188. Finnairin B752 koneissa taas on 227 paikkaa joten jos finnari muuntaisi  tällaisen 227 paikkaisen --> 188 paikkaisekisi, tulisi sitä mukavuttakin lisää. Ja koska kantamaakin 757:lla on jopa atlantin ylitykseen tulisi siitä mukava reitti kone myös pidemmillekkin reiteille. Sopisi enemmän porukkaakin kuin A320, 321 E170 E190...

 

Totta,

 

Finnairhan lentää parhaillaan mm. Bostoniin non-stoppina. Tuonne Atlantin yli meneviin voisi laittaa jotain 190-200 paikkaisia Bojoja. Toisaalta samat lentää Roomaa ja muita, joten se siitä. Toisaalta mukavuutta lisää ja myös lisähintaa samantien.

 

Voi olla vaan utopiaa lisähinnat mukavuudesta, kun tuo pa:n hinta senkun vain nousee. Ja sen myötä joutuu joka tapauksessa hintoja nostamaan.

 

- 8) jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En sitten tiedä johtuuko penkeistä, mutta kyllä nuo Americaninkin bojot ovat aika hirveitä mukavuudeltaan  :thmbdn:

 

Minulla on kyllä erilaisia kokemuksia AA:n 757:sta. Turistiluokka nyt on turistiluokkaa koneessa kuin koneessa, mukavaa sellaista ei ole kyllä (nykyään ainakaan) yhdelläkään yhtiöllä.

 

AA:n 752:t ovat valtaosin aika iäkkäitä, mutta kyllä niidenkin etuosassa tuollainen 3-6h lento menee ihan mukavasti, yöpymiseen förstin vanhat "tv-tuolit" eivät kyllä mielestäni sovellu, vaikka leveyttä ja jalkatilaa löytyykin mukavasti. Transcon / Väli-Amerikan / Karibian legi ko. koneilla menee sitten varsin mukavasti.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Totta,

 

Finnairhan lentää parhaillaan mm. Bostoniin non-stoppina. Tuonne Atlantin yli meneviin voisi laittaa jotain 190-200 paikkaisia Bojoja. Toisaalta samat lentää Roomaa ja muita, joten se siitä. Toisaalta mukavuutta lisää ja myös lisähintaa samantien.

 

Voi olla vaan utopiaa lisähinnat mukavuudesta, kun tuo pa:n hinta senkun vain nousee. Ja sen myötä joutuu joka tapauksessa hintoja nostamaan.

 

- 8) jukka

 

Vinnairin olettaisi olevan järkevää vaihtaa nykyisten 757:jen jakkarat näihin Recaron ohuempiin malleihin. Joissakin yksilöissä penkit olivat ainakin jo muutama vuosi sitten varsin kuluneen oloiset, kun niillä enemmän matkustin. Uudet penkit toisivat varmaankin myös merkittävän painonsäästön ja tulisi siinä matkustajillekin hieman lisätilaa, vaikka penkki määrä ennallaan pysyisikin. Osassa pitkäsäärissä on muuten penkeissä vielä tuhkakupit kyynärnojissa, joka on jotenkin yllättävää kun lentokoneessa polttaminen tuntuu nykyisin niin absurdilta ajatukselta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Bojossa on jo aika ohuet selkänojat, en usko että slim penkeillä saataisiin juurikaan lisää tilaa. Busseissa tuli lisää tilaa, koska vanhat penkit olivat paksulla selkänojalla.

 

Ja jos finskin 757 pitäisi saada reittikäyttöön, niin kusen hajusta pitäisi päästä eroon... ei oikein sovi busines luokkaan. :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu,

 

Recarot on kyllä hyvät.... :thmbup:. On noita tullut kulutettua.

 

- 8) jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Milläs argumenteilla asiantuntija Mannikainen moista väittää? B752 on erittäin mukava konetyyppi matkustaa, oikein sisustettuna. Sitä vain harva charter-matkailun kehdossa elävä Pattaya/Malaga-turisti ymmärtääkään, kun ei ole sivistyneen kapearunkokoneen kyydissä koskaan ollut. Kuten jo on todettu, 757 on varsin yleinen kone Atlantin liikenteessä.

 

Varsin yleinen jenkeilla, kun ei niilla perseaukisilla muuta ole laittaa Eurooppan kakkosluokan reiteille. Paremmilla reiteilla on jenkeillakin kunnon kokoiset koneet kuten Lontoosta ja Frankfurtista.

 

 

Kapearungot lentaa kapeita reitteja. Moni suomalainen varmaan luulee, etta 757 on joka paikassa samanlainen malaga-malli mita se on Suomessa mutta niinhan ei ole.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paremmilla reiteilla on jenkeillakin kunnon kokoiset koneet kuten Lontoosta ja Frankfurtista.

 

Tuo ei enää pidä täysin paikkaansa. Esim. Amsterdamista NW, DL ja CO lentävät 757:lla useita reittejä USA:han.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo ei enää pidä täysin paikkaansa. Esim. Amsterdamista NW, DL ja CO lentävät 757:lla useita reittejä USA:han.

 

Perseaukisuus lisaantyy rapakon takana koko ajan.

 

AA:lla muuten loytyi heittaa uudelle Chicago-Moskova -reitille tripla mutta Pariisit, Brysselit, Barcelonat lennetaan viela 767:lla ja lennetaan viela vuosia ellei lopu lennot kokonaan.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varsin yleinen jenkeilla, kun ei niilla perseaukisilla muuta ole laittaa Eurooppan kakkosluokan reiteille. Paremmilla reiteilla on jenkeillakin kunnon kokoiset koneet kuten Lontoosta ja Frankfurtista.

 

Kylla tuohon vaikuttaa myos sen kohteen potentiaaliset matkustajamaaratkin. Tuskin esim. Continental lentaisi vaikkapa Osloon ollenkaan, jos heilla ei olisi lahettaa sinne 757:aa. Toinen vastaava esimerkki on NW:n Amsterdam-Hartford. Isompia koneita ei vain saisi moniin kohteisiin tarpeeksi tayteen (edes jotenkin) kohtuullisilla lipunhinnoilla. Eurooppa-USA runkoreiteille 757:lla saadaan lisaa vuorotiheytta pitaen kapasiteetti kuitenkin kurissa. 757:aa korvaavaa konetta ei naille reiteille loydy uustuotannosta - jos ostajilla sita rahaa olisi.

 

Tuon AMS-BDL -valin olen itsekin NW:n 757:lla lentanyt. Henkilokohtainen tila oli ihan sama, tai jopa hieman parempi, kuin jossain laajarunkoisessakin. Kun siina nyt sitten muutenkin tulee lahinna vain aikaa tapettua ja mahdollisesti nukuttua, niin ei tuo koneen koko haittaa. Joillekin tietysti on tarkeata ja hienoa tulla ylpeana perille isolla koneella. Mutta prestiisille ei ole enaa tilaa nykyisessa lentobusineksessa. No, ehka jollekin valtionyhtiolle kylla. Tulikin tuosta mieleen kun joskus aikaa sitten checkasin Hgissa sisaa BA:lla ja hieman mutisin matkatavaroiden ylipainomaksusta verrattuna Finnairiin, niin virkailija tokaisi: "Me olemmekin liikeyritys, emmeka mikaan valtion laitos". No, meni asian sivuun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään