Ilkka Mannikainen

Finnair säästää (Oli: Re: Lentoyhtiöuutisia - Finnair)

253 viestiä aiheessa

Olen ylpeä Finnairista yhtiönä. On näitä palkkoja alennettu aiemminkin ja saatu yhtiön talous kuntoon. Oleellisuus tähän ylpeydenaiheeseen on myös se, että yhtiön johto avoimesti osallistuu palkanalennuksiin vähintäinkin samassa suhteessa koko muun henkilöstön kanssa. Tätä ei monessa yhtiössä tapahdu.

 

Seppo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisi mielenkiintoista kuulla työntekijäpuolen ehdotukset säästöjen aikaansaamiseksi.

 

Juuri näin, etenkin kun vaihtoehtona on kilometritehdasta jos säästöjä ei palkkamenoja karsimalla saada.

Nykyisessä markkinatilanteessa työnantaja ei varmasti lähde enää perumaan vaatimuksiaan, joten olisi hyvinkin mielekiintoista kuulla mitä itse henkilöstö olisi valmis tekemään parannusten eteen jos näistä ehdoista ei kumpikaan kelpaa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koskenniemi ehdotti viime viikolla lippujen hinnan nostoa.

 

Olen aikaisemminkin kysäissyt retorisesti, että onko Koskenniemellä ja kollegoilla Finnairissa tarjota jotain sellaista extrapalvelua josta asiakas on valmis maksamaan enemmän kun mitä kilpailevien yhtiöiden palvelukonseptissa on tarjolla.

 

Kyllä lippujen hinnannosto olisi jokaisen yhtiön märkä unelma mutta kun se ei käy niin vaan.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

otetaanpa leikkimielinen lasku-esimerkki:

Vantaalaisen Herra X:n palkka on nyt 2000€/kk (26000€ vuodessa), palkan alennuksen jälkeen 1900€/kk (24700e vuodessa).

Vero.fi sivujen laskuri antaa molemmissa tapauksissa veroprosentiksi 18,5 ja siihen lisättävät TEL ym-maksut (4,5%) kohottavat pakolliset vähennykset palkasta 23 prosenttiin.

Vanhasta palkasta jää käteen 1540€ ja uudesta 1463€, erotusta siis se 77€.

 

Kuvitteellinen Herra X asustelee poikamies-boksissaan jossain päin Länsi-Vantaata ja maksaa yksiöstään vuokraa 500€/kk. sähköön, kotivakuutukseen ja autopaikkaan häneltä uppoaa 40€/kk. Vuoden ikäisestä VW-Polostaan hän maksaa rahoituslaitokselle vakuutuksineen 320€/kk. Hän meni myös myös ottamaan keväällä kytkykauppa-puhelimen, johon uppoaa 30€/kk. Lisäksi hän on aloittanut pankissa eläke-säästämisen, johon häneltä uppoaa minimi 30€/kk. Hänen kiinteät menonsa ovat siis 920€. Nykypäivänä hänelle jää käteen kiinteiden menojen jälkeen 620€ ja uudesta palkasta 543€, joista sitten hommataan safkat, menovedet ja harrasteet. Palkanalennuksesta johtuen Herra X:lle kiinteiden menojen jälkeen jäävä rahapotti pieninikin jo 12,5%.

 

Sitten kevät-talvella 2009 vuokranantajalla on kovat paineet vuokranantajalla on kovat paineet nostaa asunnon ja autopaikan vuokraa 10%, samoin tekee myös sähköyhtiö(ehkä jopa kovemmalla kädellä), jolloin kaverilla onkin taas n.55€/kk enemmän maksettavaa. Tällöin rahaa jää muihin menoihin 13,6% vähemmän kuin ennen, joilla sitten ostellaan kaikkea tarpeellista kaupasta (inflaation nakertamilla hinnoilla tietysti)  :(

 

Kyllä toi 5% prosenttia kolahtaa oikeasti paljon enemmän kuin 5%!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäs se prosentti sitten on kun vantaalaisella Herra X:llä ei ole työpaikkaa kun eletään Kelan päivärahalla tai ansiosidonnaisella? Ja ainahan vantaalainen herra X voi vaihtaa työpaikkaa jos ei ole halua taipua palkanalennuksiin.

 

PS. Pankin tarjoamat eläkesäästöhommat on pelkkää kusetusta ja rahastusta. Kannattaa lopettaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Eli mielummin osa jää työttömiksi kuin alentavat palkkojaan 5% vuoden ajaksi? Vai maksaako muut suomalaiset yhtiöt paremmin?

 

Vaikka sitten niin. Kyllä minä ymmärrän, jos tuohon leikkiin ei halua ryhtyä, koska takuuta tulevasta ei ole. Enkä usko, että lentoemännän ainoa vaihtoehtotyö on lentoemäntä. Se voi olla jokin muukin. Kaipa monilla emoilla on jokin toinen koulutuskin.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kyllä toi 5% prosenttia kolahtaa oikeasti paljon enemmän kuin 5%!

 

Mulle ei ihan auennut tämä 5% palkanalennuksen ja yleisten kustannusten nousun yhteys eli kerrotko vielä sen. Sekä voisit kertoa miten yleisten kustannusten korotuksille sitten käy jos palkkaa ei vähennetä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Mulle ei ihan auennut tämä 5% palkanalennuksen ja yleisten kustannusten nousun yhteys eli kerrotko vielä sen. Sekä voisit kertoa miten yleisten kustannusten korotuksille sitten käy jos palkkaa ei vähennetä.

 

Jos talous on ahtaalla, niin nousevien kustannusten ja alenneen palkan yhteisvaikutus arkeen voi olla suuri. Talouttaan ei tietenkään pitäisi suunnitella liian ahtaaksi, mutta monille syystä tai toisesta niin käy jossain elämän vaiheessa.

 

Joustovara eri ihmisillä on erilainen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta paljonko kolahtaa Herra X:lle jos työpaikka lähtee kokonaan alta?

 

Ja tosiaan lippujen hintojen kohottaminen ei kyllä mitenkään toimi. Finnair ei ole missään mielessä ainutlaatuinen ja merkittävä yhtiö josta matkustajat maksaisivat mielellään lisää kunhan pääsee Finnairilla.

 

Juuri halvoilla hinnoilla Finnair on saanut kalastettua ulkomaisia asiakkaita.

 

Lisäksi palvelutaso ei ole Finnairilla aina ollut ihan alan huippua. Esim. Aasialaiset halpalentoyhtiötkin tarjoavat ystävällisempää palvelua kuin Finnair joissain tapauksissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koskenniemi ehdotti viime viikolla lippujen hinnan nostoa.

 

Olen aikaisemminkin kysäissyt retorisesti, että onko Koskenniemellä ja kollegoilla Finnairissa tarjota jotain sellaista extrapalvelua josta asiakas on valmis maksamaan enemmän kun mitä kilpailevien yhtiöiden palvelukonseptissa on tarjolla.

 

Kyllä lippujen hinnannosto olisi jokaisen yhtiön märkä unelma mutta kun se ei käy niin vaan.

 

Tuntuu, että on vaikea pistää itseään asiakkaan asemaan. Koskenniemikin varmaan itse ihan päivittäin tekee hintavertailua ostaessaan tavaroita ja palveluita. Ja monesti miettii jonkun tuotteen kohdalla, että miksi maksaisi noin paljon kun toiselta puolelta katua saa saman halvemmalla. Ei kai Koskenniemikään maksa kalliimpaa hintaa vain sen takia että joku sitä sattuu pyytämään.  ::) Varsinkin näinä aikoina, kun vähän joka puolella taas säästetään yms, jolloin tuotteen/palvelun hinta korostuu valinnan määräävänä tekijänä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On näitä palkkoja alennettu aiemminkin ja saatu yhtiön talous kuntoon. Oleellisuus tähän ylpeydenaiheeseen on myös se, että yhtiön johto avoimesti osallistuu palkanalennuksiin vähintäinkin samassa suhteessa koko muun henkilöstön kanssa.

 

:oKoskas niitä on Finnairissa/yleensä missään alennettu?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mulle ei ihan auennut tämä 5% palkanalennuksen ja yleisten kustannusten nousun yhteys eli kerrotko vielä sen. Sekä voisit kertoa miten yleisten kustannusten korotuksille sitten käy jos palkkaa ei vähennetä.

 

Elikä oikaisin vissiin vähän liikaa, kun en laittanut laskukaavoja.  :( (siitä opettajat mulle matikan tunnillakin aina valitti)

 

Noi prosentit on laskettu koko ajan vanhan ja uuden palkan välisestä erosta. Vuokrien ja sähkön korotuksen kohdalla vähensin vielä molemmista liksoista sen 55€, jolloin jäivät jäljelle 565€ ja 488€, joiden välisen suhteen laskin (13,6%), eli vanhalla liksassa tappiolle, mutta silti sulla on 13,6% fyrkkaa taskussa kuin uudella palkalla.

Koko netto palkkaan (ei mitään menoja laskettu) vuokran/sähkön korotukset vaikuttivat 55€ -3,6% vanhaan ja -3,8% uuteen, jolloin erotus on vain 0,2%, mutta kiinteiden menojen jälkeen se vaikuttaa jäljelle jäävään pottiin jo 1,1%.

 

Koko laskutoimituksella koitin vain kertoa, että se 5% menee suoraan kiinteiden kulujen ohi sinne kukkaroon, josta hommataan elintarvikkeet yms. Elintarvikkeiden ja muiden hyödykkeiden inflaation muokkaamia hintoja en lähtenyt arvailemaan, mutta tuskin ne ainakaan halpenevat. Niitä ei siis ole laskettu mihinkään mukaan!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sami varmaan osaa prosenttilaskuja ja plus- ja vähennyslaskuja, mutta kyseenalasti sen, miksi niputat yhteen palkkojen laskun ja yleisen kustannustason nousun. Ihan niinkuin niistä päätettäisiin samassa pöydässä jossa päätetään palkoista. Kustannustaso noussee silti, vaikka palkkoja ei lasketa, eli menot kasvavat. Tosin voitaisiin kai teoreettisesti pohtia, että jos ihmisillä on enempi rahaa, on hinnanousukin kovempaa, koska niihin on varaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäs se prosentti sitten on kun vantaalaisella Herra X:llä ei ole työpaikkaa kun eletään Kelan päivärahalla tai ansiosidonnaisella? Ja ainahan vantaalainen herra X voi vaihtaa työpaikkaa jos ei ole halua taipua palkanalennuksiin.

 

PS. Pankin tarjoamat eläkesäästöhommat on pelkkää kusetusta ja rahastusta. Kannattaa lopettaa.

 

Tarinamme Herra X on luottavainen ja rohkea, hän ei paljoa kouluja käynyt, mutta hänellä on C-luokan ajokortti, joten hän on käynyt mol.fi sivustoilla tarkkailemassa kuorma-auton kuljettajan vakansseja, ja niitähän riittää sivutolkulla. Palkkakaan ei paljoa eroa nykyisestä. Hän siis tietää, että muuallakin on töitä jos lähtö tulee, mutta hän pitää nykyisestä työpaikastaan, jossa on hoitanut työnsä niin hyvin, ettei koe olevansa "liipasimella".

Hänellä on kuitenkin periaatteena, että palkkaan, jota hän on saanut pikkuhiljaa vuosien saatossa korotettua, ei kajota!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sittenhän varmaan Herra X:llä on esittää vaihtoehtoiset säästökohteet mistä 50 milliä otetaan jos palkkoihin ei saa kajota? Vai annetaanko ruletin pyörähtää ja laitetaan pihalle tarvittava määrä työkavereita.

 

Se mikä tässä Finnairin hommassa on mielenkiintoista, on se miten paljon riittää sitä sossujen vouhottamaa solidaarisuutta talosta. Eli onko solidaarisuus, jonka nimissä ollaan ahnaasti järjestämässä lakkoja, tukilakkoja, niin vahva myös toiseen suuntaan nyt. Eli joustaako osa porukasta omassa liksassaan, että ei tarvitse potkia ketään ulos vai pidetäänkö oma palkka ja annetaan työkaverin mennä.

Jos ei, niin koko sana "solidaarisuus" kaikessa kuvottavuudessaan on ihan täyttä paskapuhetta.

 

Ja jos tykkää nykyisestä työstään niin raha ei voi näytellä tässä tapauksessa pääosaa niin ettei palkkaan voisi kajota sitä tilapäisesti alentamalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sami varmaan osaa prosenttilaskuja ja plus- ja vähennyslaskuja, mutta kyseenalasti sen, miksi niputat yhteen palkkojen laskun ja yleisen kustannustason nousun. Ihan niinkuin niistä päätettäisiin samassa pöydässä jossa päätetään palkoista. Kustannustaso noussee silti, vaikka palkkoja ei lasketa, eli menot kasvavat. Tosin voitaisiin kai teoreettisesti pohtia, että jos ihmisillä on enempi rahaa, on hinnanousukin kovempaa, koska niihin on varaa.

 

Taitaa vaan Finnairin henkilöstö edustaa Suomen 2 622 000 työssä käyvästä ihmisestä niin pientä osuutta, ettei palkkojen alennus paljoa hintojen nousua hidastaisi  ;) mutta oikea teoria tuo kyllä on, esim. sairaanhoitajien liksojen korotukset silloin viime TES-kierroksella kiihdyttivät inflaatiota.  

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa vaan Finnairin henkilöstö edustaa Suomen 2 622 000 työssä käyvästä ihmisestä niin pientä osuutta, ettei palkkojen alennus paljoa hintojen nousua hidastaisi  ;) mutta oikea teoria tuo kyllä on, esim. sairaanhoitajien liksojen korotukset silloin viime TES-kierroksella kiihdyttivät inflaatiota.  

 

Joo mut tiedätkö kuinka "hienoa" on olla finnairilla töissä. Olin siellä joskus kauan sitten. Vastaantulijat Kehä lll:n sisäpuolella (ku sen ulkopuolella on kuulemma näiden samojen mielestä Lappi) suunnilleen kumartaa ja kysyy "tunneks sä sen ja tunneks sä sen ku seki on siälä Vinnairilla,,Wauu ?".  Moni on siälä vaan sen takia et saa olla "finnairilla" ja moni matkaetujen takia ja toiset kai muuten vaan. Työpaikka monien joukossa mutta tuskin kuitenkaan 5% palkanalennus korvaa sitä löpönhinnannousua.

 

Yllättäen myös vinnair on aina julkisuudessa alavalinnan ja kohureportterin mökin sijainnin vuoksi. Jos Kannonkosken Kotileipomo tarjoaa leipurille +8% tai -8% niin ei se pääse tv:n pääuutisiin , eihän ?

 

Jossain luki että matkustajatäyttöaste on noussut ? Silloinhan kone painaa enemmän ja vie vielä lisää kallista suihkubensaa nykyhalpiskilpailun tuoman hinnanalentumisen myötä.  :laugh:

 

Sairaanhoitajaa jos rekkamiestäkin kuitenkin kusetettiin olan takaa taas viime tupukkakierroksella. Jos liksa nousee 13% täytyy se raha tehdä jostain joten nythän normielinkustannukset on nousseet jo kai 10% eli ihan sama jos oltais saatu normaalit 1,3% prosentin korotukset niin maitokin olisi noussut vaan 1,0% mihin on totuttu. Onneksi kokoomuksen päätehtävä on nostaa suomen hintatasoa niin korkealle ettei tänne enään kukaan tule niin saadaan olla rauhassa.

 

En ole ikinä kohdannut katajaista tyhmempää olentoa. (ei,tämä ei ole puoluepolitiikkaa,en välitä eikä kiinnosta)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kesakuussa kirjoitin "Ilmailun tulevaisuus" otsikon alle seuraavaa:

 

"Kylla laskevat ja paljon, esimerkiksi kolmanneksen. USA:ssa ja muuallakin maailmassa, mutta ei ilmeisesti VIELA Suomessa. Jos kilpailijoiden kulurakenne on alhaisempi, niin kovemmat kulut omaavalle kay huonosti. Niinpa palkkojen lasku on jossain vaiheessa edessa vaikkapa Finnairillakin. Tassa toimii kilpailun lisaksi myos kysynta ja tarjonta."

 

Tahan sitten tuli vastauksena mm. seuraavaa:

 

"Jenkkien työmarkkinat säätyvät aivan eri mekanismeilla kuin Suomen. Suomessa ei palkkoihin kosketa. Sitä vaan ei tapahdu. Enkä usko, että missään Keski- tai Pohjois-Euroopassa näin tapahtuu."

 

Sita vaan, etta kylla maailma muuttuu, ja nakokannat Suomessakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Jenkkien työmarkkinat säätyvät aivan eri mekanismeilla kuin Suomen. Suomessa ei palkkoihin kosketa. Sitä vaan ei tapahdu. Enkä usko, että missään Keski- tai Pohjois-Euroopassa näin tapahtuu."

 

Sita vaan, etta kylla maailma muuttuu, ja nakokannat Suomessakin.

 

Johan yhteiseen valuuttaan siirryttäessä selkeästi puhuttiin, että mahdollisuudet esim. valuuttakursseilla pelaamiseen vaikeissa suhdannetilanteissa olennaisesti vähenevät, tai poistuvat kokonaan. Eli palkanalennukset tulevat olemaan varteenotettava keino. Ja nyt siihen on tultu. Ei pitäisi olla yllätys kenellekään.

 

Eikä myöskään pitäisi olla yllätys, että liittojen hamutessa (ja saadessa) valtaisia palkankorotuksia, hinnat seuraavat perässä. Jollakinhan ne palkat on maksettava.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu voi olla että maailma ja näkökannat muuttuvat. Niin ei vain ole käynyt vielä. Sen näkee jo kommenteista mitä hra Kosken-mikä-se-nyt-oli ja TU ovat antaneet so far. Palkanlaskuunhan Finnairillakin työnantajan mukaan mennään vain, jos siihen ryhtyvät kaikki. Ei näytä siltä tällä hetkellä... Enkä usko että tilanne olennaisesti muuttuu. Edelleen pidän Finnairin tarjoamaa 0-ratkaisua todnäköisimpänä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sittenhän varmaan Herra X:llä on esittää vaihtoehtoiset säästökohteet mistä 50 milliä otetaan jos palkkoihin ei saa kajota? Vai annetaanko ruletin pyörähtää ja laitetaan pihalle tarvittava määrä työkavereita.

 

Se mikä tässä Finnairin hommassa on mielenkiintoista, on se miten paljon riittää sitä sossujen vouhottamaa solidaarisuutta talosta. Eli onko solidaarisuus, jonka nimissä ollaan ahnaasti järjestämässä lakkoja, tukilakkoja, niin vahva myös toiseen suuntaan nyt. Eli joustaako osa porukasta omassa liksassaan, että ei tarvitse potkia ketään ulos vai pidetäänkö oma palkka ja annetaan työkaverin mennä.

Jos ei, niin koko sana "solidaarisuus" kaikessa kuvottavuudessaan on ihan täyttä paskapuhetta.

 

Ja jos tykkää nykyisestä työstään niin raha ei voi näytellä tässä tapauksessa pääosaa niin ettei palkkaan voisi kajota sitä tilapäisesti alentamalla.

 

No ei ole suoraa ratkaisua valitettavasti itselläni eikä Herra X:llä  ;)

 

Muistaakseni firman tavoite oli säästää 25M€ palkoilla/irtisanomisilla (eli yhden työntekijän hinnaksi tulee sosiaalikuluineen 62500€)

Yhtä ajatusta olen päässäni pyöritellyt (jos palkkoja alennetaan), mutta tuskin sekään hirveästi kannatusta saa  :-\

Elikäs koska Suomessa ei tasaverotusta (vielä) käytetä, miksi palkanalennukset tulisi tehdä tasavero mallin mukaisesti?

Mielestäni olisi reilumpaa käyttää verotuksen mallia myös tässä asiassa. Vähän tienaaville pienempi alennus kuin enemmän tienaaville (jotka muuten saisivat jo veroprosenttiakin laskettua kyseisellä toimella). Näihin tämän mallin tulorajoihin ja prosentti-osuuksiin en ota kantaa, vaatisi aika paljon taustatietoja...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Raakaöljyn hinta tänään on 103,99$ barrelilta (oil-price.netin ja bloombergin mukaan), joka on jo aika paljon vähemmän kuin kesän huippulukema 146,50$. Toivottavasti jalostetun kerosiinin hintakin lähtisi putoamaan pian, se voisi vähän auttaa  :) vaikkaeihän ne hinnat yhtä nopeasti laske kuin ne nousevat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Raakaöljyn hinta tänään on 103,99$ barrelilta (oil-price.netin ja bloombergin mukaan), joka on jo aika paljon vähemmän kuin kesän huippulukema 146,50$. Toivottavasti jalostetun kerosiinin hintakin lähtisi putoamaan pian, se voisi vähän auttaa  :) vaikkaeihän ne hinnat yhtä nopeasti laske kuin ne nousevat.

Kerosiinin hinta kyllä seuraa öljyn hintaa paljon orjallisemmin kuin kuluttajalle bensan hinta esim.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Raakaöljyn hinta tänään on 103,99$ barrelilta (oil-price.netin ja bloombergin mukaan), joka on jo aika paljon vähemmän kuin kesän huippulukema 146,50$. Toivottavasti jalostetun kerosiinin hintakin lähtisi putoamaan pian, se voisi vähän auttaa  :) vaikkaeihän ne hinnat yhtä nopeasti laske kuin ne nousevat.

 

Finnairhan on kertonut, että onnekseen se oli suojautunut polttoaineen hinnannousua vastaan ja maksanut keskimäärin selvästi spot hintoja vähemmän kerosiinistä. Tästä voisi arvailla, että vaikka öljyn hinta onkin hyvässä laskussa, maksaa Finnair seuraavan 12 kk aikana enemmän kerosiinistä kuin kuluneen 12 kk aikana, toki riippuen öljyn hinnan kehityksestä.

 

Jos  Finnairilla on myös suojauduttu tulevaisuuden hinnannousuja vastaan, se voisi hintojen laskiessa tarkoittaa, että joutuukin maksamaan spot hintoja kovempaa hintaa. Jos näin olisi, olisi se nykyisessä kilpailutilanteessa kovin ikävä skenaario. Mutta kun en ole lentopolttoaineiden futuurien asiantuntija, niin enpä tiedä tarkkaan, miten ne hintojen laskutapauksessa toimisivat.  Jos joku sen foorumilla tietää, voisi meitä asiasta valaista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairhan on kertonut, että onnekseen se oli suojautunut polttoaineen hinnannousua vastaan ja maksanut keskimäärin selvästi spot hintoja vähemmän kerosiinistä. Tästä voisi arvailla, että vaikka öljyn hinta onkin hyvässä laskussa, maksaa Finnair seuraavan 12 kk aikana enemmän kerosiinistä kuin kuluneen 12 kk aikana, toki riippuen öljyn hinnan kehityksestä.

 

Jos  Finnairilla on myös suojauduttu tulevaisuuden hinnannousuja vastaan, se voisi hintojen laskiessa tarkoittaa, että joutuukin maksamaan spot hintoja kovempaa hintaa. Jos näin olisi, olisi se nykyisessä kilpailutilanteessa kovin ikävä skenaario. Mutta kun en ole lentopolttoaineiden futuurien asiantuntija, niin enpä tiedä tarkkaan, miten ne hintojen laskutapauksessa toimisivat.  Jos joku sen foorumilla tietää, voisi meitä asiasta valaista.

 

En vaita tietavani, mutta yleensa tuo hedging on tavallaan uhkapelia, jolloin siina voisi kayda myos niin, etta joutuu maksamaan markkinahintaa korkeampaa hintaa.  Toisaalta ei Finnairkaan varmaan koko tulevaa tarvettaan ole sitonut johonkin tiettyyn samaan hintaan. Se voisi menna esimerkiksi vaikkapa nain: 30% hintaan 80, 20% hintaan 100, 20% hintaan 120 ja loput markkinhintaan.  Niita halvimpia (esimerkissa "80") hedgeja ei olisi saatavillakaan rajattomasti kohtuukustannuksin. Niista tullee muitakin kuluja kuin itse litra-/kilohinta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään