Ilkka Mannikainen

Finnair säästää (Oli: Re: Lentoyhtiöuutisia - Finnair)

253 viestiä aiheessa

Piti tuohon edelliseen viela mainitsemani, etta nuo prosenttiosuudet sitten viela vaihtelevat vuosittain. Siten, etta useamman vuoden paahan ulottuvassa suunnitelmassa suojautumisen osuus kaikkiaan vahenee vuosittain. Joka vuosi sita puuttuvaa osuuttaa sitten taas tarkastellaan uudelleen ja ostetaan ehka taas lisaa hedgeja. Omaa tiedettaan tuo ala. Ja spekuloinnnissahan voi todella myos polttaa nappinsa (nappi = sormi, ei nappi paidassa....skandit, heh..."Naimme aamulla vaimoni kanssa varpusia torilla").

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Piti tuohon edelliseen viela mainitsemani, etta nuo prosenttiosuudet sitten viela vaihtelevat vuosittain.

 

Kaavio Finnairin reittiliikenteen polttoaineen suojausasteesta löytyy osavuosikatsauksen 1.1.-30.6.2008 esityksestä, sivu 21. Sitä edeltävillä sivuilla on paljon muutakin mielenkiintoista tietoa polttoaineen hinnasta. Reittiliikenteen polttoaineostoista on suojattu 70 % seuraavat kuusi kuukautta, siitä alenevasti 24 kuukautta.

 

Ensimmäisen vuosineljänneksen osavuosikatsauksen esityksessä, sivu 19 on hieman tarkempi kaavio.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisi tietenkin mielenkiintoista miten Finnair pystyisi pitämään reittiliikennettä aikataulussaan ym. kun se heittäisi viellä muutama sata ukkoa pihalle, kun se ei nykyiselläänkään pysty pitämään koneitaan aikataulussa, jonka ole kokenut viime aikoina niillä lennellessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisi tietenkin mielenkiintoista miten Finnair pystyisi pitämään reittiliikennettä aikataulussaan ym. kun se heittäisi viellä muutama sata ukkoa pihalle, kun se ei nykyiselläänkään pysty pitämään koneitaan aikataulussa, jonka ole kokenut viime aikoina niillä lennellessä.

 

Tämähän on estettävissä kun kaikki solidaarisesti alentaa hieman palkkaansa.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Johtajat varmasti ovat hyvänä esimerkkinä jo ilmoittaneet suhtellisista omista palkojensa alentamisesta!? Pääjohtajankin palkkataso HS:n mukaan oli 3 millin luokkaa, joten jos hän "säästää" niistä 2 niin muiden osuudeksi jäisi sitten reilut 20 milliä.

Ja jos muut hyväpalkkaiset johtajat viellä avittavat, niin eihän duunareille enään jää mitään säästettävää, ja näin notkeasti Finair pääsisi tämänkin kriisinsä ohi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aluksi vastauksena Mika B. Virolaiselle, että Finnairilla lentäjien palkkoja alennettiin, olisiko siitä aikaa reipas 10 vuotta. Tämä oli silloisissa olosuhteissa mielestäni hyvin harkittu ja oikea päätös. Yhtään lentäjää ei tarvinnut potkia pois. Kun tilanne parani, kyllä yhtiö muisti myös vastavuoroisesti lentäjien talkoohenkeä vaikeina aikoina aivan kuten oli sovittu.

 

Tähän nykyiseen tilanteeseen liittyen pidän itsestäänselvänä, että johtajien palkkoja alennetaan vähintäinkin samassa suhteessa. En yksinkertaisesti pysty kuvittelemaan Hienosta sellaiseksi suomalaisten ihmisten johtajaksi, ettei hän sitä tekisi. Suomalaisia kun yleensä johdetaan edestäpäin ja esimerkkiä näyttäen.

 

Seppo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin seitsemän työntekijäjärjestöä ovat yksimielisesti torjuneet työnantajan ehdotukset palkkojen jäädyttämisestä tai leikkaamisesta.

 

iltalehti

 

Tässä Finnairin tiedote :

 

Lehdistötiedote

 

16.9.2008

 

Finnairin YT-neuvotteluissa ei päästy sopuun säästöistä

 

 

Tänään jatkuneissa Finnairin YT-neuvotteluissa ei saatu aikaan yhteistä ratkaisua henkilöstökulujen leikkaamiseksi. Henkilöstöjärjestöt eivät hyväksyneet työnantajan ehdotuksia säästötoimenpiteistä, joilla olisi vältytty suunnitellulta 400 työpaikan leikkaukselta.

– On todella sääli, että joudumme hankkimaan säästöt vähentämällä työpaikkoja. Kaikille osapuolille olisi ollut parempi löytää säästöt muilla keinoin, toteaa Finnairin henkilöstöjohtaja Anssi Komulainen.

 

YT-neuvotteluissa henkilöstöjärjestöille esitettiin syyskuun alussa kolme vaihtoehtoa 25 miljoonan euron säästötavoitteiden saavuttamiseksi. YT-neuvottelut muista tehostamistoimenpiteistä jatkuvat tällä viikolla.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin seitsemän työntekijäjärjestöä ovat yksimielisesti torjuneet työnantajan ehdotukset palkkojen jäädyttämisestä tai leikkaamisesta.

 

iltalehti

 

Hahaa...mielenkiintoisia aikoja luvassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitten voi finnairilaiset unohtaa puheet solidaarisuudesta.

 

Maksettiinko Finnairin tyontekijoille "solidaarisesti" bonukset viime vuodesta? Jotain tallaista muistan lukeneeni Okay-lehdesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Wai että sellaista...

 

Kertokaas finskiläiset oliko tuo työntekijöiden vai järjestöjen pamppujen päätös? Jos ei julkisesti kehtaa niin saa laittaa yv:tä ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maksettiinko Finnairin tyontekijoille "solidaarisesti" bonukset viime vuodesta? Jotain tallaista muistan lukeneeni Okay-lehdesta.

 

Jaa-a, eiköhän jokainen joka on bonuksiin oikeutettu, huolehtinut että sai omansa solidaarisesti tai ei-solidaarisesti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair maksoi jokaiselle bonuksiin oikeutetulle jonkinlaisen bonuksen jonka suuruus tais vahvistua keväällä. Yhteissumma tais olla siinä 15-20 miljoonan euron paikkeilla(hs.fi tais uutisoida tästä aikanaan)

 

Saa nähdä miten nyt käy? Mielenkiintoiset ajat ovat edessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jokohan ne Finairin johtajat ovat ilmoittaneet omat säästötavoitteensa, noissa säästötalkoissa? Milläköhän Finnair meinaa pärjätä uhkaamiensa irtisanomisien jälkeen kun koneet myöhästelevät nykyäänkin jatkuvasti. Esim. kun allekirjoittanut tuli eilen 16.9 Kajaanista illalla, niin kone oli jälleen myöhässä, joka näyttää pikkuhiljaa muodostuvan talon käytännöksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Esim. kun allekirjoittanut tuli eilen 16.9 Kajaanista illalla, niin kone oli jälleen myöhässä, 

 

On se kauhiaa kun lento oli myöhässä. Ainoa lentoyhtiö maailmassa tuo Finnair jolla on aina ja kaikki myöhässä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No kerropas, Sami, mikä tässä vitsissä oli niin huvittavaa ;)

 

-A-

 

Kuten me molemmat tiedetään että lomarahat on suht pieni summa vuosiansioista niin minusta se vaan on huvittavaa. Siinä mielessä ihan ymmärrettävää se on koska onhan kipparin palkasta 5% rahallisesti paljon enemmän kuin asentajan palkasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Milläköhän Finnair meinaa pärjätä uhkaamiensa irtisanomisien jälkeen kun koneet myöhästelevät nykyäänkin jatkuvasti. Esim. kun allekirjoittanut tuli eilen 16.9 Kajaanista illalla, niin kone oli jälleen myöhässä, joka näyttää pikkuhiljaa muodostuvan talon käytännöksi.

 

...ja miten tiedät että myöhästyminen johtui juuri hlökunnan vähyydestä? Ei esimerkiksi ole mahdollista, että kone oli myöhässä muusta syystä, tekninen, lennonjohdon rajoitukset...?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No kerropas, Sami, mikä tässä vitsissä oli niin huvittavaa ;)

 

-A-

 

Huvittavaa on mielestani myos se, etta joissain firmoissa (Finnairilla?) viela edes on lomarahakaytanto. Eikos ne karsittu pitkalti pois joskus 90 -luvun alussa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huvittavaa on mielestani myos se, etta joissain firmoissa (Finnairilla?) viela edes on lomarahakaytanto. Eikos ne karsittu pitkalti pois joskus 90 -luvun alussa?

Ainakin niissä firmoissa joiden palkanmaksusta minulla on tietoa, lomaraha (tai lomaltapaluuraha) on edelleen käytössä, ja merkitys on kohtalainen (puolet kuukausipalkasta)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuten me molemmat tiedetään että lomarahat on suht pieni summa vuosiansioista niin minusta se vaan on huvittavaa. Siinä mielessä ihan ymmärrettävää se on koska onhan kipparin palkasta 5% rahallisesti paljon enemmän kuin asentajan palkasta.

 

Toki se on vuosipalkasta suht pieni osa, mutta ei heittäne loppupelissä kovinkaan paljon siitä 5%:n tavoitteesta. Ja jos ajattelee, mitä tuokin summa noin periaatteessa voisi tehdä kokonaisuutena, en pitäisi sitä kauhean huvittavana. Ottamatta nyt sinällään kantaa millään tavoin näin säästökysymyksiin.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huvittavaa on mielestani myos se, etta joissain firmoissa (Finnairilla?) viela edes on lomarahakaytanto. Eikos ne karsittu pitkalti pois joskus 90 -luvun alussa?

 

Lomaraha hyvinkin yleisesti käytössä, omassa duunissa (yksityinen) 50% lomajan palkasta.

Onhan näitä vastaavia 'bonuksia' maailmalla, vuoden lopulla maksettava ns jouluraha yms.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toki se on vuosipalkasta suht pieni osa, mutta ei heittäne loppupelissä kovinkaan paljon siitä 5%:n tavoitteesta. Ja jos ajattelee, mitä tuokin summa noin periaatteessa voisi tehdä kokonaisuutena, en pitäisi sitä kauhean huvittavana. Ottamatta nyt sinällään kantaa millään tavoin näin säästökysymyksiin.

 

Tinkiä lomarahoista ei ole sama kuin luopua lomarahoista kokonaan....

Toki avarakatseinen aloite lentäjiltä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään