Guest 55-HO

Säädettävä kiintoavain

16 viestiä aiheessa

Tällainen työkalu löytyi.

 

Tietääkö joku , että onko kyseisen kaltaista  käytetty joissain lentolaiteiden huoltotoimenpiteissä ??

Varmaankin on, mutta onko se kuulunut jonkin lentolaitteen mukana tulleeseen "työkalupakkiin" ?

Kyseisen kalun alkuperäinen omistajavainaa oli ammatkseen lentokoneiden kanssa tekemisissä.

Jo 60-luvun alussa kyseinen kiiltävä työkalu herätti mielenkiintoni. . .Sen aikaista HAITEKKIA.....oletan

 

 

Risto

 

Ps: kalu on nyt saaneen miehen käsissä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin tuolla nimellä löytyy työkaluja vielä tänä päinnä, eli löytynee varmaankin,mahdollisesti, ehkä jonkin koneen työkalulaatikosta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näppärä yleisavain varmaankin, mutta veikkaisin että tuota mutterisorvia ei ainakaan nykymaailmassa kovin hanakasti käytetettäisi lentsikoiden huolloissa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielnekiintoisen näköinen jakoavain. Epäilen vähän, että se olisi tullut jonkun lentokoneen mukana. Avain näyttää olevan millimetrimitoitettu, ja valtaosa lentokoneista on tuumamitoitettuja. Miten tuo kahvaosa toimii? Saako sen säädettyä kiinteästi noihin kolmeen asentoon, vai toimiiko se "räikkänä", ts. onko tuo nykyisten peltiräikkien edeltäjä.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lähtökohtaisesti sääntö numero yksi on, ettei lentokonehommissa käytetä jakaria (minusta säädettävä kiintoavain on aika lailla skitsofreeninen termi...). Tuo näyttää vieläpä saksalaiselta, joten kun muistellaan mikä on saksalaisten yleisilmailukoneiden osuus suomalaisilla markkinoilla noihin aikoihin, rohkenen oikein vahvasti epäillä sen olevan lentokonealkuperää. Koska säännöstä numero yksi huolimatta lentsikkahommissa varmistuslankapihtien lisäksi näppärimpiä työkaluja on pikku jakari ja yhtä pikkuiset lukkopihdit, tuota on tietty voitu käyttää niihinkin. Näyttävät kyllä sivumennen sanoen aika käyttämättömiltä.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lähtökohtaisesti sääntö numero yksi on, ettei lentokonehommissa käytetä jakaria (minusta säädettävä kiintoavain on aika lailla skitsofreeninen termi...). Tuo näyttää vieläpä saksalaiselta, joten kun muistellaan mikä on saksalaisten yleisilmailukoneiden osuus suomalaisilla markkinoilla noihin aikoihin, rohkenen oikein vahvasti epäillä sen olevan lentokonealkuperää. Koska säännöstä numero yksi huolimatta lentsikkahommissa varmistuslankapihtien lisäksi näppärimpiä työkaluja on pikku jakari ja yhtä pikkuiset lukkopihdit, tuota on tietty voitu käyttää niihinkin. Näyttävät kyllä sivumennen sanoen aika käyttämättömiltä.

 

-A-

 

Olihan tuo laittamani otsikko vähän erikoinen, olisi pitänyt olla siirtoleuka-avain , mutta toisaalta kutsuttiinhan skitsofreniaa ennenvanhaan JAKOmielitaudiksi liekö tuo JAKOavain nimitys johdannainen kyseisestä sairaudesta.

Itse asiassa kyseinen työkalu on erittäin kätevä ahtaissa paikoissa jos mutteri/ pultti ei sormin pyöri auki tai kiinni. Nuolta vastaan käännettäessä oikeaan kanta-kokoon rullasta asennettu siirtoleuka vapautuu ja antaa mahdollisuuden uuteen työsuoritukseen irroittamatta avainta mutterista/pultista. Elikkä toimintaperiaate vastaa lähinnä räikkäavainta, paitsi ettei sinne päinkään. Eihän kukaan vaan ole yrittänytkää aukaista kiinni juuttunuta pulttia tai mutteria jakoavaimella, pois se meistä.

Mikäli kyseistä kalua ei mielletä ilmailuhistoriaan kuuluvaksi, voi aiheen siirtää vapaa keskustelu osioon.

 

Risto

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tuo itseasiassa ole oikealta nimeltään räikkäjakoavain...

 

Joskus tuon kaltaista laitetta tullut hypisteltyä (nimenomaan hypisteltyä, töitä sillä ei voi tehdä).

 

Nykyään tuollaista myytäisiin tv-shopissa :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Edesmennyt isäni, entinen ilmavoimien lentomekaanikko, toisteli aina sopivissa tilanteissa joko aikanaan kuulemaansa tai "kirjallisena" näkemäänsä käskyä: "Käyttäkää AINA jakoavainta vasarana!". Käskyhän oli sarkastinen ja sitä ei missään tapauksessa pitänyt noudattaa. Sen oli antanut joku, joka jatkuvasti joutui tilaamaan uusia jakareita rikkoontuneiden tilalle. Mekaanikoissa oli niitä, jotka eivät jaksaneet hakea vasaraa sitä tarvitessaan, jos kädessä oli jo valmiiksi metalliesine, jonka toinen pää oli toista raskaampi. Jakoavainta siis käytettiin ainakin ilmavoimissa - ainakin kauan sitten.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Avain näyttää olevan millimetrimitoitettu, ja valtaosa lentokoneista on tuumamitoitettuja.

Näyttää tuossa työkalussa olevan portaattomasti ruuvilla säätyvä leukaväli, joten mainitsemallasi mitoituksella ei liene suurta merkitystä  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näyttää tuossa työkalussa olevan portaattomasti ruuvilla säätyvä leukaväli, joten mainitsemallasi mitoituksella ei liene suurta merkitystä  ;)

 

Ihanko totta? Jakoavaimessa portaattomasti säätyvä leukaväli? Se on vähän niin kuin jakoavaimen tarkoitus.

Mutta jos jakoavain olisi valmistettu maassa jossa käytetään tuumia, olisi se tuumamitoitettu, ja edelleen valtosa lentokoneista on peräisin tällaisista maista.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos tuossa avaimessa olevat tuumamerkinnät sattuisivat olemaan 1/8 - 6/8, niin se olisi milleinä suurinpiirtein 3 - 19...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos tuossa avaimessa olevat tuumamerkinnät sattuisivat olemaan 1/8 - 6/8, niin se olisi milleinä suurinpiirtein 3 - 19...

 

"Häristimen" kahvassa olevat merkinnät:    6-19 mm  1/8-3/8 W             PASSEY         PATENT ang. 

                                                             CHROM-VANADIUM        No.111-Gr2           MADE IN GERMANY

 

Edesmennyt, kunnostautunut/kunnioitettu LENTOKONEmekaanikko LEO TUOMINEN sanoi minulle:kuules Risto tämä on hieno vehje, ei tule sormenpäät kipeiksi. Huoltaessaan DHC 2 Beaveraia (OH-MVK).

Olen käyttänyt kyseistä vekseliä monesti, eikä ole kantojen kulmat pyöristyneet.

Mikäli joku koluaa BASSEY:n historiaa, ottaisin mielellaäni tietoja vastaan.(ko-jakarista).

 

Ps. Jakarin kuvia voi myöskin käyttää tiedon hankinnassa.

 

RISTO

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näyttäisi tuo BASSEY valmistavan ja kauppaavan tänä päivänä erillaisia puristimia ja pihtejä,  muttei mutterikannoille tarkoitettuja työkaluja. Jostakin on hämärä mielikuva että kyseisen mallisia "yleisavaimia" olisi joskus ollut jollakin postimyyntifirmalla. Itse en ole törmännyt ko. työkaluun lentotekniikassa vaikka kaikenlaista on tullut nähtyäkin ja kädessä pidettyä.

 

Sippo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno työkalu!

 

Portaattomasti säädettävä avainväli on edelleen aivan mainio keksintö, se maineen tosin ovat aikojen kuluessa pilanneet osaamattomat hätäilijät joiden jäljiltä kuuntelemme esimerkiksi termejä "maatilasorvi", tai "puoliautomaattinen kannannylppääjä". Tavallinenkin jakoavain on oikein käytettynä varsin pitkäikäinen ja tarkka työkalu, sitä ei vaan saa huolimattomalla eli väljällä asetussäädöllä pyöristää. Tavallisin tapa pilata säätyvävälinen avain on käyttää sitä tolkuttomiin loppukiristyksiin, sitä varten on momenttiavaimet. Ei nämä nykypäivän mutterinpyöristäjät ymmärrä että avaimia käytetään yhtä herkällä otteella kuin mittalaitteita, molempien luotettavuutta sitoo mittatarkkuuden säilyminen ja se säilyminen on käyttäjän käsivarren varassa.

 

Tuossa kuvissa esitellyssä kalussa on sellainenkin hieno ominaisuus että sillä voi oikeasti vääntää kapeassa välissä pieniä kulmia kerrallaan, johtuen varren nivelöinnistä. Yrittäkääpä samaa nykypäivänä kovastimarkkinoiduilla räikkälenkeillä joiden räikät eivät kykene edes kahdenkymmenen asteen otteenvaihtokulmiin muutamia poikkeuksia lukuunottamatta.

 

Bessey on nykyäänkin varsin tunnettu ja yleisesti luotettavana pidetty työkaluvalmistaja, tänä päivänä keskittynyt kuluttajamarkkinoilla enimmäkseen puristimien valmistukseen.

 

-Rami

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luultavasti tuo 1/8-3/8 W viittaa Whitworth-kierteisiin, ei suoraan avainväliin niinkuin millisissä työkaluissa on tapana. Britit ja jenkit ilmoittaa kaikki omalla tavallaan, joten ei kannata ihmetellä.  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään