Jaakko Kuusisto

ihme ääni

17 viestiä aiheessa

Yöllä 01.05,  tuli 04 L:le laskuun isompi airbussi.

Pähkinärinteen  kohdalla säädettiin moottoritehoja  aika rivakasti, kunnes kuului tosi äänekäs tussahdus. Kuin olisi ison painepullon tyhjentänyt kerralla. Ääni kaikui kuuluvasti ympäri kylää.

 

Enpä ole tuollaista ennen kuullut. :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä ole vielä ammattireiskoja käynyt kommentoimassa  :thmbdn:

 

Ahdin sakannut?

 

Palopullo tyhjennetty käyvään moottoriin?

 

Polttoainen loputtua on suoritettu uudelleenkäynnistys?

 

Joku renkaista on räjähtänyt?

 

Tohellettu muuten vain, puolinukuksissa ::)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair 151, eli Jekaterinburgin lento, kääntyi juuri Venäjän puolelle päästyään takaisin Helsinkiin ilmeisesti teknisen ongelman vuoksi. Laskeutui juuri noihin aikoihin. En tiedä onko kyseessä sama tapaus, enkä edes sitä oliko kääntynyt kone Airbus vai Embraer.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair 151, eli Jekaterinburgin lento, kääntyi juuri Venäjän puolelle päästyään takaisin Helsinkiin ilmeisesti teknisen ongelman vuoksi. Laskeutui juuri noihin aikoihin. En tiedä onko kyseessä sama tapaus, enkä edes sitä oliko kääntynyt kone Airbus vai Embraer.

 

Katsoin heti Finnavian sivuilta ja silloin laskeutui kolme lentonumeroa samaan aikaan.

 

Aika erikoinen oli tuo äänisirkus = jotain häikkää oli

 

Älkää naurako, mutta ääntä kuvaillessani oli kuin olisi kuulunut " Pätsssssssssssssssssssssss" ja todella kovalla volyymillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä ole vielä ammattireiskoja käynyt kommentoimassa  :thmbdn:

 

Ahdin sakannut?

 

 

 

Onko ahtimen sakkaaminen enää mahdollista uusissa konetyypeissä, kun moottoritehoja säädetään kuitenkin Fadec-järjestelmällä, eikös fadec estä ahtimen sakkaamisen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair 151, eli Jekaterinburgin lento, kääntyi juuri Venäjän puolelle päästyään takaisin Helsinkiin ilmeisesti teknisen ongelman vuoksi. Laskeutui juuri noihin aikoihin. En tiedä onko kyseessä sama tapaus, enkä edes sitä oliko kääntynyt kone Airbus vai Embraer.

 

Airbus tod. näk.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässähän saattaa olla se klassinen pelikaani joka imeytyi moottoriin.Hanhien iltayölento on meneillään ja..... :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oisko samaa vonkunaa mikä kuuluu Vihdin itäpuolella kun bussikuskit vääntelee laippoja asennosta toiseen. Se on ihme ujellusta ja voisin kuvitella kuulevani "tussahduksenkin" aluksi. Sarjassa "free speed" keskellä yötä kai sieltä ensimmäiseltä Jekaterinburgin lennolta tultiin sileänä ja kovaa loppuliukuun saakka jolloin tussuteltiin  ;) vasta Pähkiksessä .

 

Vietin ko. su-ma yön lentokentän maastossa mutta mitään dramaattista ei tapahtunut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oisko samaa vonkunaa mikä kuuluu Vihdin itäpuolella kun bussikuskit vääntelee laippoja asennosta toiseen. Se on ihme ujellusta ja voisin kuvitella kuulevani "tussahduksenkin" aluksi. Sarjassa "free speed" keskellä yötä kai sieltä ensimmäiseltä Jekaterinburgin lennolta tultiin sileänä ja kovaa loppuliukuun saakka jolloin tussuteltiin  ;) vasta Pähkiksessä .

 

Vietin ko. su-ma yön lentokentän maastossa mutta mitään dramaattista ei tapahtunut.

 

Se vielä olis puuttunut, että ääni olisi kuulunut kentälle asti. Silloin olis voitu rikkoa Lento-onnettomuuskieltoani

 

Eipä ollut laippojen "tussahduksia" , 

 

Tehoja säädettiin , enemmän kuin normaalisti ja tuo tussaus oli ihan muuta kuin "pelikaanin pierua". ;) Oli kuin olis iso painepullo mojahtanut. :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko ahtimen sakkaaminen enää mahdollista uusissa konetyypeissä, kun moottoritehoja säädetään kuitenkin Fadec-järjestelmällä, eikös fadec estä ahtimen sakkaamisen?

On mahdollista. Ne sakkauksen estävät järjestelmätkin vikaantuu joskus. Ja kyllä sen moottorin sakkauksen kuulee. Se ei ole mikään tussahdus vaan oikein kunnon pamaus. Kerran olen todistanut moottorin sakkausta maassa, ja useamman kerran kuullut kun APU sakkaa, sitä ääntä ei ihan heti unohda, kyllä se sen verran säikäyttää vaikka tietää mistä on kyse.  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se FIN151 OH-LVB tuli ja laski 00:40

 

Tää "tussauttelija" oli kohdallani n. 01.05 - 01.10 . Tästä menee laskuun Vantaalle  n. 4,5 minuuttia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tää "tussauttelija" oli kohdallani n. 01.05 - 01.10 . Tästä menee laskuun Vantaalle  n. 4,5 minuuttia.

 

Tuohon aikaan on ollut laskussa ainakin D-AIPU ja OH-AFI

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Airbus 340, CFM56 moottoreilla varustettuna, lienee jonkin verran tyypillistä liikennelentokonetta alttiimpi ahtimen sakkausilmiölle. Itse Boeing tehtaan tuotteilla sorvanneena täytynee tyytyä hyvän ystäväni ja kolleegani kertomuksiin Airbus:in "pikkumoottoristen" 340:n osalta:

 

Moottoreista on otettu irti kokolailla "kaikki mitä värkeissä on varaa" jotta suorituskyky olisi kelvollinen, joten ahtimen sakkaaminen ei ole mitenkään tavatonta. Yleensähän ahtimen sakkaaminen johtuu joko siitä että ilmavirtaus moottorin ahtimelle on syystä tai toisesta häiriintynyt ja/tai moottorin tehoasetuksia muutetaan reippaammin.

 

Moottorityypistä riippuen ahdinvyöhykkeillä on vuodatusilmaventtiileitä joiden tehtävänä on mm. estää ahdinta sakkaamasta. Vika venttiilissä (venttiileissä) altistaa luonnollisesti moottorin sakkaamisilmiölle. Itselleni on sattunut teknisestä viasta aiheutunut moottorin sakkaamisilmiö muutama vuosi sitten Arlandaa lähestyttäessä, Boeing 757 koneella. Moottorista kuului ohjaamoon asti selvä "Puff" tussahdus ja moottori täristi hyvin lyhyen hetken. Loppulähestymisen ajan ko. moottori kävi tosin täysin sievästi, vain pakokaasun lämpötila oli noin 20 astetta normaalia korkeampi. Vikaa tutkittaessa paljastui että moottorin turbiinivyöhykkeellä oli yhdestä metallisesta tiivisteestä väsymisilmiöstä johtuen kadonnut palanen. Tämä aiheutti muutaman turbiinisiiven vääntymiseen, joka puolestaan johti lyhyeen käyntihäiriöön.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään