Orvo Välilä

Open Cockpit Day @ KLNC

18 viestiä aiheessa

Taasen on vuosi vierähtänyt ja syyskuinen Open Cockpit Day järjestettiin CAF:n Dallas - Fort Worth Wingin kotipaikalla Lancasterin kentällä. Jostain syystä nimeä oli muutettu ja ennakkomainosmateriaali oli nimellä Warbirds on Parade.  Tapahtuma oli joka tapauksessa jokseenkin samalainen kuin edellisvuosinakin eli lähinnä Fly-in tyyppinen, jonne nyt vaan sattui kertymään Warbirdejä.....  ::)

 

Pitemmittä puheitta paikalliseen peruskauraan eli AT-6:iin. SAAF laittoi satakunta kappaletta AT-6 / Texan / Harvard koneita eläkkeelle niinkin myöhään kuin 90-luvun alussa ja kuinka ollakaan USA:han on kertynyt niistä aika monta..... pelkästään DFW alueella olen neljään törmännyt jo.

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Koskapa kyseisiä koneita on aika lukuisasti, niitä on riittänyt muokattavaksi asti kuten sotafilmifanit tietävätkin.... sanoiko joku Tora Tora Tora...?

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ilahduttavasti osa SAAF:n koneista on pidetty alkuperäisvärityksessään, sen kummemmin puunaamatta. Toivottavasti nämä yli 50 vuotta palvelleet koneet saavat vastaisuudessakin pitää historiallisesti arvokkaat värinsä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

No mutta jotta ei ihan peruskauraksi menisi niin muutakin väliin eli T-28 Trojan. Suuressa näppäryydessäni en pistänyt tästä rekisterinumeroa talteen joten ihan täyttä varmuutta alatyypistä ei ole. Koska kone on kuitenkin USAF väreissä ( ei esim. US Navy ) niin olettaisin sen olevan joko T-28A tai AT-28D. Todennäköisesti ensin mainittu koska siivessä ei näyttäisi olevan yhtään ripustuspistettä..... kai....  :-[

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ja koska kyseessä on nimenomaan Fly-in tapahtuma niin koneita saapui ja lähti jokseenkin kaiken aikaa.... mukaanlukien Warbirdit. Tämä kaksikko saapui ei kovin kaukaa mutta ansaitusti huomioituna.... Cavanaugh Flight Museumin Grumman OV-1A Mohawk ( älkääkä enää ikinä uskoko että se on Bronco vaikka väittäisin mitä ) ja uudehko hankinta Douglas EA-1E Skyraider

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Cavanaugh:n Skyraider on vähän siitä "tavallisesta" poikkeava kolmipaikkainen versio jonka laivasto tuntee nimellä AD5W elikkäs varhainen EAW versio jossa kuitenkin säilytettiin pommituksessa tarvittavat vermeet.

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

OV-1A Mohawk on kyllä mielestäni niin "tarkoituksenmukaisen" näköinen laitos että sitä ei kauniiksi voi sanoa muu kuin insinööri....

 

[ attachment removed / expired ]

 

Päivän ahkerin kentänkiertäjä oli hieman ehkä yllättäen talon oma Vultee BT-15.... joka siis on tasan sama asia kuin BT-13 mutta eri moottorilla. Näitäkin siis Tora Tora Tora! elokuvaa varten muokattiin aika raskaalla kädellä kuten aiemmin on ollut mainintaakin. Onneksi ei ihan kaikkia kuitenkaan.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Lennätystoimintaa piisasi siihen malliin että aina ei konetta saatu kunnolla parkkiin asti kun oli seuraava kyyditettävä jo kipuamassa takaloosteriin.....

 

[ attachment removed / expired ]

 

Niin niitä lennätyksiä..... totuttuun tapaan Cold War Museum naapurihangaarista lennätteli taas halukkaita L-39Z Albatroseilla. Tankillisella Jet A-1:tä pääsi muutama onnellinen käymään hieman kentänkiertoa kauempanakin......

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ja kaikki saapuneet koneet luonnollisesti pysäköitiin ihan yleisön pällisteltäväksi kosketusetäisyydelle. Ei tarvinnut yrittää survoa kameran linssiä aidan silmästä läpi......

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tietenkin tämä saa pahaa aavistaen ajattelemaan että koska joku idiootti kävelee potkuriin tai loikkaa kangaspäällysteisen siiven läpi..... toivottavasti tässä lakimiesten ihmemaassa ei ikinä  :(

 

[ attachment removed / expired ]

 

...sillä onhan Warbirdeihin tutustuminen nyt ihan toista ns. niitinhivelyetäisyydeltä

 

[ attachment removed / expired ]

 

Niin ja lähietäisyydeltä voi harrastaa niitä taiteellisia kuvakulmia vaikka esmes talon omasta FG-1D Corsairista

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tai tehdä tarkempaa tutkimusta koneiden etuosassa sijaitsevista suuttimista joita ammattikielellä myös pakoputkiksi kutsutaan

 

[ attachment removed / expired ]

 

Niin niistä pakoputkista.... niistä saadaan sitä savua. CAF Corsairin luottopilotti Stuart Milson oli estynyt joten savuntuotantoon kutsuttiin korvike jonka henkilöllisyys valitettavasti jäi savun.... eikun hämärän peittoon.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Nimittäin pitkällisen suostuttelun jälkeen kun R-2800-18W saatiin houkuteltua tulille niin niitä savumerkkejä siis riitti, tienoon pimenemiseen asti.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Vieressä laitteita viritellyt KDFW:n TV-kuvaaja sai ystävällisen varoituksen haalatessaan itseänsä Corsairin pyrstön taakse tyyliin " tottahan siellä toki olla saat mutta jos ajattelit kuvaa saada niin sulla on kohta linssi aivan öljyssä....."

 

[ attachment removed / expired ]

 

Noh jahka kone oli saatu lämpimäksi ja taivaalle asti niin tilanne oli jo aivan toinen.....  on se vaan NIIN komea kone......  8)

 

[ attachment removed / expired ]

 

No mutta kaikki hyvä loppuu aikanaan ja kotio oli lähdettävä. Vaikka omakin kyyti toki hyvää oli niin mieluusti olisin lähtenyt esmes vaikka omalla Stearmanilla.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Semmoista taas preerialta. Toivottavasti maistui eikä tullut ähkyä

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maukkaita kuvia  ::). Onko tuo toisessa kuvassa aito a6m:ä? Ja jos niin onko noita säilynyt enemmäkin lentokuntoisena? Itse en ole törmännyt noihin suuremmin netissä enkä varsinkaan (valitettavasti) oikeessa elämässä :-[. Kaunis se on joka tapauksessa. Kiitos Orvolle näistä ja muistakin mielenkiintoisista kuvista, lisää näitä  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maukkaita kuvia  ::). Onko tuo toisessa kuvassa aito a6m:ä?

 

Valitettavasti ei. Orvo siitä jo kuvatekstissä vähän vihjailikin, eli kyseessä on Texanista/Harvardista muokattu "karikatyyri"...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Onko tuo toisessa kuvassa aito a6m:ä? Ja jos niin onko noita säilynyt enemmäkin lentokuntoisena?

 

Valitettavasti ei. Orvo siitä jo kuvatekstissä vähän vihjailikin, eli kyseessä on Texanista/Harvardista muokattu "karikatyyri"...

 

Juu harmi kyllä ei. Ihan alkuperäisiä lentokuntoisia ei taida olla kuin se Plane of Famen A6M5 Chinossa, joka muistaakseni on se tasan ainoa Sakae 21 moottorilla lentävä, eroten vanhemmista A6M2 ja -3 tyypeistä ulospäin lähinnä pakoputkiston osalta. Tuota kopiota Raimo jos katsot  tuossa maakuvassa (  olikohan14. kuva No eikun 12. sittenkin ) niin paitsi että siinä on kaksilapainen potkuri, niin näkyy esmes laskutelineen ero aika selvästi. Ihmeen paljon ovat ulkonäkö saaneet muokattua joka tapauksessa perus AT-6 nähden?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Harmi, onko taas käynyt niin että kaikki säästyneet on sodan jälkeen pistetty kierrätykseen eikä ole ajateltu jälkipolvia. >:( Mielestäni yksi kauneimpia koskaan tehtyjä koneita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu harmi kyllä ei. Ihan alkuperäisiä lentokuntoisia ei taida olla kuin se Plane of Famen A6M5 Chinossa, joka muistaakseni on se tasan ainoa Sakae 21 moottorilla lentävä, eroten vanhemmista A6M2 ja -3 tyypeistä ulospäin lähinnä pakoputkiston osalta.

 

Chinossa lensi toukokuussa tämmöinen kaksikko. 61-120 on oikea Zero Sakae21 moottorilla. A6M5-52 c/n 5357 (Nakajima-built) code 61-120, ex-Saipan. Planes of Fame Museum, Chino, CA, USA - flying with Sakae motor as NX46770

 

Webistä löytyi X-133:sta seuraavaa:

A6M2-21 c/n 3869, recovered from Babo airfield, Irian Jaya, Indonesia in 1991, P&W R-1830 motor. Restored to airworthy in Russia as an A6M3-22, flying as N6582L, later N712Z since 28 April 1998, code X-133 Registered to Liberty Aero, Santa Monica, operated by Southern CA Wing CAF and flying from their base at Camarillo.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Lainaukset http://mitsubishi_zero.tripod.com/preserved.htm

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

heh kun vekkuli hämy maalaus tehty tuohon Ferten toiseen "Zeroon" ( AT-6M2??? )

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Harmi, onko taas käynyt niin että kaikki säästyneet on sodan jälkeen pistetty kierrätykseen eikä ole ajateltu jälkipolvia. >:( Mielestäni yksi kauneimpia koskaan tehtyjä koneita.

 

Niitä on kymmenkunta säilyneenä ( eri A6M versioita luonnollisesti ) mutta lentäviä ei tiettävästi ole muita kuin nuo Jussin laittamat pari kappaletta. Konehan on kovinkin kaunis ja näyttää siltä mitä onkin eli kurvatappelija vailla vertaa. Koska 30-luvun loppupuolella japanilaisilla ei ollut käytettävissään yhtä tehokkaita moottoreita kuin USA:lla, Englannilla ja Saksalla, oli pitkän toimintasäteen omaavasta hävittäjästä pakko tehdä kevyt, ja tämähän taas on onnen omiaan mutkamättämiseen....

 

Tästäkin on jo keskusteltu, mutta F2A-1 / B-239 Brewster esmes ei hävinnyt paljoakaan A6M2 Zerolle, mutta kun alettiin laittamaan tehokkaampaa ( painavampaa ) moottoria, suojattuja polttoainetankkeja, panssarointia ym. ym. niin eipäs ollutkaan enää vastusta.....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Uppelis kun väistin muurin taas kerran..... niinhän se olikin Nakajima Sakae 31 eikä 21  :-[

 

Jiro Horikoshin mukaan Mitsubishille oli kuulemma kova pala kun asiakas eli IJN halusi prototyypeissä olleen Mitsubishi Zuisei 13:n tilalle tehokkaamman Nakajima Sakae 12. Kilpailijan moottorin laittamine oman tehtaan koneen nokalle nikotutti hetken aikaa, mutta loppupeleissä osoittautui hyväksi vaihtoehdoksi. Samaten kaksilapaisen Hamilton lisenssin vaihtaminen Sumitomon kolmelapaiseen paransi suoritusarvoja sekä poisti protoja vaivanneen värinäongelman.

 

A6M6 /-7 /-8 malleihin saatiin sitten "oma" Mitsubishi Kinsei 62, mutta vähän myöhään......

 

31 ja 21 suurin ero muistaakseni oli että 31.ssä oli vesi-metanoli ruiskutus hetkellisiä repäisyjä varten.  Saa korjata jos laitoin taas bootsin suuhuni?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Orvo ja Jukka, tieto lisää tuskaa. Onneksi tyyppiä ei kuitenkaan ole hävitetty kokonaan niinkuin joillekkin on tehty. Montako kappaletta löytyy Jaappanista, vai onko kaikki säilyneet yksilöt "vihulaisen" hallussa? Onhan tuossa alun "zerossa" tosiaan eroja aitoon kun ottaa silmän käteen. Vähän jopa hävettää ettei tuo potkuri ottanut ekana silmään :-[.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Orvo ja Jukka, tieto lisää tuskaa. Onneksi tyyppiä ei kuitenkaan ole hävitetty kokonaan niinkuin joillekkin on tehty. Montako kappaletta löytyy Jaappanista, vai onko kaikki säilyneet yksilöt "vihulaisen" hallussa? Onhan tuossa alun "zerossa" tosiaan eroja aitoon kun ottaa silmän käteen. Vähän jopa hävettää ettei tuo potkuri ottanut ekana silmään :-[.

 

Juu kaikki ei ole aina miltä se näyttää. Ei edes Internetissä  ;D

Jaappaniassa on tiettävästi useita A6M yksilöitä tallessa, Wikin mukaan..... muistaakseni joku tänne postasi joku aika sitten erään matkakertomuksenkin jossa eräs yksilö esiintyi edukseen. Muistelin että se olisi ollut Iwakunista mutta haku tuotti nollan.

 

Tuon Wikin mainitseman Pekingiläisen olen siellä vuoren sisällä luolassa nähnyt joskus vuosia sitten ja ainakin silloin se oli vähän karskissa kunnossa. Koneen peruskunto oli kohtuullinen mutta sitä oltiin varsin surutta "entisöity" pleksillä, lattaraudalla ja pop-niiteillä  :-\.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

muistaakseni joku tänne postasi joku aika sitten erään matkakertomuksenkin jossa eräs yksilö esiintyi edukseen. Muistelin että se olisi ollut Iwakunista mutta haku tuotti nollan.

 

Muistan yhden kuvasarjan Yasukunin museosta, jossa on yksi A6M naytteilla.

 

-Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoa että kotonakin on ymmäretty koneen arvo eikä kaikkia ole sulatettu sotakorvauksiin. Täytyy kyllä hinata itsensä tuonne jos joskus Japaniin pääsee.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jatkan tähän samaan ketjuun muutamalla tuoreella kuvalla tuosta Yasukunin A6M:stä, kun tuli viimeinkin käytyä sitä katsomassa.

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Koneyksilön lyhyt historia.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Isommat versiot + pari muuta kuvaa. En käynyt vielä näyttelyn maksullisella puolella, mutta ensikerralla sitten.

 

-Esa

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoa Esa!!

 

Zeron kuvia ei ole koskaan liikaa, varsinkaan aidon A6M5:n  :thmbup:

 

Muistelenko aivan omiani vai oliko yleensä tapana maalata tuon Hamilton-Sumitomo potkuri sellaisella ruskean sävyllä ( joskus spinnerikin ). Tuo Yasukunin valkoinen jotenkin otti silmään outona?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla