Ilkka Portti

Matkanjärjestäjä: Ennätysmäärä brittejä jouluksi Suomeen

10 viestiä aiheessa

Brittiperheet haluavat tapaamaan Joulupukkia synkistä talousnäkymistä huolimatta.

 

Tuhannet brittiperheet suuntaavat ensi jouluna Suomen Lappiin.

 

- Olemme saaneet enemmän varauksia matkoista Joulupukin luo kuin koskaan aiemmin, Lapin-matkoihin erikoistuneen brittiläisen Esprit-matkailutoimiston edustaja Moira Clark kertoo Easier Travel -matkailusivustolle.

 

Koska Britanniassa vallitsevat synkät talousnäkymät, perheet ovat Clarkin mukaan valmiita kiristämään vyötä, jotta pääsevät Suomeen.

 

- Aika, jolloin lapset ovat kiinnostuneet tapaamaan aidon Joulupukin, ei kestä ikuisesti. Koska vuosien odottelu ei ole vaihtoehto, Lapin-matka voi ohittaa useita muita menoeriä perheiden taloudessa.

 

Espirit järjestää matkoja Rovaniemelle ja Saariselälle.

 

IL

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm. Vain muutamia päiviä sitten oli TV-uutisissa Canterbury Travelin miehen puhelinhaastattelu, jossa sanottiin, että joulumatkalaisia tulee tänä vuonna aikaisempaa vähemmän tiukan taloudellisen tilanteen takia? Sattuiko kukaan muu näkemään?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, samantapaisen jutun olen nähnyt ja siinä nimenomaan sanottiin Lapinmatkan olevan se josta ensiksi säästetään. Mikäli en väärin muista, niin puhuttiin saapuvan noin 8000 matkailijaa vähemmän kuin viime vuonna.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensimmäinen Joulunajan tilauslento saapuu Rovaniemelle huomenna.

 

Joulukauden ensimmäinen tilauskoneellinen brittituristeja laskeutuu Rovaniemen lentoasemalle huomenna. Lentomatkailun otaksuttiin romahtavan tänä jouluna, mutta näin ei näytä käyvän.

 

Alkuun tilauslentoja tulee Rovaniemelle yksi päivässä, joulukuun puoliväliin mennessä jo parikymmentä. Ennakkovarausten valossa kokonaismäärä jää vain hieman viimevuotista pienemmäksi. Talouskriisin vaikutukset Lapin matkailuun jäänevätkin joulusesongin osalta pelättyä pienemmiksi. – Tässä vaiheessa Rovaniemen, Ivalon, Kittilän ja Enontekiön lentokentille on lentoyhtiöiden ennakkovarauksia joulukuuksi 509 koneelle. Vuosi sitten niitä oli 522, Finavian Pohjois-Suomen aluejohtaja Markku Oinas sanoo.

 

Oinas myöntää, että peruutuksia voi vielä tulla. Viikonvaihteen tilauslentojen koneet palaavat tyhjinä takaisin, kun takaisin kuljetettavia matkailijoita ei Lapissa vielä ole. Tavallisin matkan pituus on nyt noin kolme päivää. Takavuosina suositut päivälomat ovat vähentyneet.  Lapin Kansa

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Norjalaiset kehuvat vetäneensä yhteistyössä muiden lentoihin liittyvien maiden kanssa joululentojen mutkat suoriksi Norjan ilmatilan lävitse Englannista Rovaniemelle ja Kittilään, kuten kartasta näkyy. Päivittäin "vihreillä" reiteillä kulkee keskimäärin 47 lentoa molempiin suuntiin.

 

http://www.boarding.no/art.asp?id=34374

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Norjalaiset kehuvat vetäneensä yhteistyössä muiden lentoihin liittyvien maiden kanssa joululentojen mutkat suoriksi Norjan ilmatilan lävitse Englannista Rovaniemelle ja Kittilään, kuten kartasta näkyy. Päivittäin "vihreillä" reiteillä kulkee keskimäärin 47 lentoa molempiin suuntiin.

Kukas kissan hännän nostaa, jos ei kissa itse. :D  Aika lailla samanlaisesti ne jo viimekin vuonna lensi, joten ei tuossa isompaa eroa ole. Jos ne 47 konetta säästää 1000Nm suuntaansa, niin se on kuitenkin vain runsaat 20Nm/lento ja matka on luokaa 1200Nm, niin säästö olisi 1.7%.Hieno esimerkki sinänsä pistää LHR karttaan, vaikka sieltä ei taida montaakaan lentoa lähteä pukkilennoille.  Ja Ilkka,pikku oikaisu, siinä lukee sentään vain "enimmillään päivässä", ei keskimäärin päivittäin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos ne 47 konetta säästää 1000Nm suuntaansa, niin se on kuitenkin vain runsaat 20Nm/lento ja matka on luokaa 1200Nm, niin säästö olisi 1.7%.Hieno esimerkki sinänsä pistää LHR karttaan, vaikka sieltä ei taida montaakaan lentoa lähteä pukkilennoille.  Ja Ilkka,pikku oikaisu, siinä lukee sentään vain "enimmillään päivässä", ei keskimäärin päivittäin.

 

Niin eikös tuollainen 15-20CO2 tonnin säästö ole kuitenkin hyvää toimintaa ympäristön kannaöta.. Ihmeellistä vähättelyä taas kerran. Kerropas miten ne lensivät kaksi vuotta sitten?. Ja Timo, pikku oikaisu, ne reitit säästää 1000Nm edestakaisella matkalla, ei suuntaansa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin eikös tuollainen 15-20CO2 tonnin säästö ole kuitenkin hyvää toimintaa ympäristön kannaöta.. Ihmeellistä vähättelyä taas kerran. Kerropas miten ne lensivät kaksi vuotta sitten?. Ja Timo, pikku oikaisu, ne reitit säästää 1000Nm edestakaisella matkalla, ei suuntaansa.

Tottakai se on hyvää toimintaa, ei siinä mitään. Paremminkin halusin tuoda esiin sitä, että eipä tuo heidän"kehumansa" säästö nyt niin kauhean selvä ole, mitä äkkiseltään voisi ymmärtää. Hiukan tuota edestakaista kontra yhdensuuntaista dilemmaa pohdiskelin, mutta kun tuo säästö näytti niin pieneltä matkalta, ajattelin että jos se nyt kuitenkin tarkoittaisi sitä yhdensuuntaista matkaa. Nythän se säästö kutistuu jo alle prosenttiin noin laskien. Taitaa tulla jo järkevämmäksi kiertää vaikka 100Nm(on muuten 105Nm LHR-TKU-RVN pidempi kuin LHR-RVN, joten tuollainen iso koukkukin on vain vajaat 9% pidennys matkassa), jos saa kunnon tuulet taaksensa eikä puskea vastaiseen vaikka kuinka suoralla reitillä ;). Enkä tiedä kuinka lensivät 2v sitten, ei ollut muistaakseni ainakaan itsellä vielä nämä tutkasivut tiedossa silloin :(.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään