Guest Igor

Tikkakosken P-39 Aerocobra siirtyy It- museoon

15 viestiä aiheessa

Keski Suomen Ilmailumuseossa Tikkakoskella ollut  P-39 Aerocobra siirtyy lähipäivinä Ilmatorjuntamuseoon Hyrylää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmatorjuntamuseon lehdistötiedote asiasta:

 

LEHDISTÖTIEDOITE 01.09.2008

 

AIHE:

 

Olemme saaneet Ilmatorjuntamuseoon 13.09.2008 Keski-Suomen Ilmailumuseosta vuodeksi esille SOTAMUSEON omistaman Bell P-39 Airacobra hävittäjälentokoneen. Näin haluamme näyttää minkälaisia vastustajia oli ilmapuolustusjoukoilla ja kuvan sen ajan tekniikasta. 

 

Bell P-39Q-15-BE Airacobra

 

Bell P-39Q Airacobra on amerikkalainen yksipaikkainen kokometallirakenteinen hävittäjä. Airacobra suunniteltiin 37 mm:n T9-tykin ympärille. Tämä saneli koneen poikkeukselliset rakenneratkaisut. Moottori sijoitettiin ohjaamon taakse ja kone varustettiin nokkapyörälaskutelineellä. Tyypin ensilento lennettiin 6.4.1938. Prototyyppi oli varustettu tehokkaalla turboahtimella, minkä ansiosta sen suorituskyky oli varsin hyvä. Yhdysvaltain ilmavoimat sai ensimmäiset P-39C-sarjatuotanto-koneet käyttöönsä helmikuussa 1941. Niiden moottoreissa käytettiin normaalia mekaanista ahdinta, minkä vuoksi suorituskyky oli yläkorkeuksissa huono. Bell P-39 Airacobria valmistettiin kahdeksana päämuunnoksena yhteensä  9 590 kpl. Tärkein tuotantomuunnos oli viimeinen, Q, jota tehtiin useina alamuunnoksina 4 905 kpl.

 

Ensimmäiset sotalennot tyypillä teki RAF Ranskaan lokakuussa 1941. Englantilaiset pitivät tyyppiä hävittäjätoimintaan täysin sopimattomana. Myös amerikkalaisten sotakokemukset Tyynenmeren ja Välimeren rintamilla olivat kielteisiä.

 

Airacobrien menestyksellisin käyttäjä oli Neuvostoliiton ilmavoimat, jolle toimitettiin 5 700 konetta. Venäläiset käyttivät tyyppiä pääasiassa maavoimien tukemiseen hyvällä menestyksellä alakorkeuksissa, missä sen suorituskyky oli riittävä. Kesällä 1944 Airacobria liikkui suuria määriä myös Suomen rintamilla. Useita pakkolaskun tehneitä koneita saatiin sotasaaliiksi melko hyväkuntoisina. Inkeroisiin 17.6.1944 laskeutuneen koneen AAF 44-3255 siivet ja Aunuksen Ylä-Uuksusta löydetyn AAF 44-2664:n runko entisöitiin Keski-Suomen Ilmailumuseolla v. 1995–2000. Koneen sivuvakain ja -peräsin ovat Norjan tuntureilla tuhoutuneista koneista.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kone tuli eilen 9.9.08. Ilmatorjuntamuseoon, jossa se tämän viikon aikana tullaan kokoamaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voiko sitä konetta ja kokoamista seurata vai tapahtuuko jossain yleisöltä suljetussa paikassa ja julkitulo määräpäivänä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneen siipiä laitetaan tänään (10.9.08) puoliltapäivin kasaan ja se on museon yleisissä tiloissa, joten sitä pääsee seuraamaan. Tiedot koneesta tulee museon sivuille heti kun kone on kasattu ja siitä saadaan "kokonainen" kuva.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneen siipiä laitetaan tänään (10.9.08) puoliltapäivin kasaan ja se on museon yleisissä tiloissa, joten sitä pääsee seuraamaan. Tiedot koneesta tulee museon sivuille heti kun kone on kasattu ja siitä saadaan "kokonainen" kuva.

 

Ja kokonaisenahan kone on siis joskus ollut näinkin komean näköinen Tikkakoskella ollessaan.....  :thmbup:

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Lainaus yltä

"Ja kokonaisenahan kone on siis joskus ollut näinkin komean näköinen Tikkakoskella ollessaan.....  :thmbup:"

 

 

Kone piti purkaa jo Tikkakoskella, siinä yhteydessä kun sen paikan otti Blennu. Myös kuljetus edellytti sitä samaa. Uskoisin että kone esintyy Ilmatorjuntamuseossa ainakin yhtä komeana. Ja onhan hyvä että näin hyvin entistetty kone on esillä, eikä esim jossain luolassa.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uskoisin että kone esintyy Ilmatorjuntamuseossa ainakin yhtä komeana. Ja onhan hyvä että näin hyvin entistetty kone on esillä, eikä esim jossain luolassa.

 

 

Ilman muuta esille. KS-IM varastossa on jo aivan liikaa koneita joita ei tilan puutteen vuoksi voida pitää esillä.  Ja tuon kuvan tarkoitus oli vain toimia ennakkomainoksena valtavalle yleisöryntäykselle Ilmatorjuntamuseoon joka väistämättä on odotettavissa..... eli kaikki kynnelle kykenevät heti tilaisuuden tullessa paikalle katsomaan  :thmbup:

 

EDIT: Ai niin ja sitä piti sanomani vielä että koneen entisöintihän on tehty mahdollisimman vähän alkuperäisiin osiin koskien, ainoastaan ne osat joita ei ole joko ollut tai voitu korjata alkuperäiskuntoon on tehty uusiksi. Eli lähinnä muutamia pohjan peltejä ja luukkuja. Muuten kone on jopa maalipinnaltaan alkuperäisessä kunnossaan lisäten sen mielenkiintoa entisestään ( lisää mainosta... )

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mä kävin jo, eli kiitos Igor mukavasta juttutuokiosta, kyllä se kone sieltä paikkansa löysi ja kaiken aikaa sitä siellä ruuvailtiin, kiitos myös IT museon edustajalle.

Igor varmaankin laittelee jossain vaiheessa kuviakin näytille.

Harras toivomus olisikin että kaikki näytettävissä olevat koneet saataisiin jonnekkin näytille, eihän tuossa ole mitään tolkkua että harvinaiset ehkäpä ainutlaatuisetkin asustelevat jossain luolissa ja muissa varastoissa.

Valtiovallalle tilojen järjestely olisi pikkujuttu esim. jonkun matkailubudjetin rahoihin tms. verrattuna, uskon että kunnostukseen ja ylläpitoon sitten kyllä löytyisi tarvittavat pesetat.

No katsellaan ketä kunnallisvaaleissa äänestetään ja sitten taas eduskunta sellaisissa, toivotaan parasta.

 

Luulisi Suomen valtion jo häpeävän kun valtion syntyyn kuuluvaa aineistoa ei saada näytille, tällä en tarkoita pelkästään lentokoneita, paljon muutakin.

t:aw

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lainaus yltä

 

Toimituksen välihuomautus :)

 

Käyttäkää lainauksiin tuota niille tarkoitettua Quote/Lainaus-toimintoa! Se on olemassa sen takia, että forumin luettavuus ja yleisilme pysyy selkeänä, kun lainattu teksti on selvästi erotettu omasta vastaustekstistä...

 

Eli lyhyt oppimäärä:

 

Kun haluat lainata toisen käyttäjän tekstiä oman viestisi pohjaksi, älä paina Reply/Vastaa-nappia, vaan paina sitä Quote/Lainaus-nappia. Sen jälkeen poista halutessasi ylimääräiset tekstit lainauksesta (valitse poistettava teksti hiirellä ja paina delete) ja kirjoita oma vastauksesi sen sulkevan [ /quote]-tagin jälkeen. Viestin tulisi näyttää kirjoitusvaiheessa kutakuinkin seuraavalta:

 


[quote author=Orvo Välilä link=topic=81182.msg951312#msg951312 date=1221044645]

Ja kokonaisenahan kone on siis joskus ollut näinkin komean näköinen Tikkakoskella ollessaan.....  

[/quote]

Ja tähän oma tekstisi...

 

Tämä muistutuksena siis kaikille:)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toimituksen välihuomautus :)

 

Käyttäkää lainauksiin tuota niille tarkoitettua Quote/Lainaus-toimintoa! Se on olemassa sen takia, että forumin luettavuus ja yleisilme pysyy selkeänä, kun lainattu ode]

ote]

 

 

 

 

Kiitoksia myös sinulle Arne, oli mukava rupatella siinä samalla katsellessa koneen kasausta.

Tässä myös harjoittelua lainailulle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään