Juho Pyhäjärvi

Kuvia ilmavoimien Ruska-08 harjoituksesta

33 viestiä aiheessa

Terve!

 

Tässä muutama kuva ilmavoimien Ruska-08 harjoituksesta. Kuvat otettu EFRO:lta.

 

HN-414

[ attachment removed / expired ]

 

HN-454

[ attachment removed / expired ]

 

HN-416

[ attachment removed / expired ]

 

HN-403

[ attachment removed / expired ]

 

HN-462

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Hawk

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

HN-410

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Lisäilkääs muut kuvia perään. :)

 

EDIT: Niin ja kertokaas vinkkejä miten parantaa kuvia. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos vain pääsee myötävalon puolelle, niin kannattaa mennä. Ellei sitten ole pyssy-yhtiön toimesta pakotettu vain "fiilistelemään" ;).

Eipä tuonne myötävalon puolelle pääse, kun kenttä on sotilasaluetta ja sinne on menokiellot. :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jahas, tänne siis tuli Ilmavoimilta mulle kutsu... noh loppuenlopuksi ei sitten tarvinnutkaan mennä harjoittelemaan. ;)

Hienoa nähdä kuvat sieltä minkälaista toimintaa olisi ollut tarjolla :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huigee vastavalo oli myös Oulussa mutta lähelle ainakin pääsi ;D

 

HN-462

[ attachment removed / expired ]

 

HN-450

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huigee vastavalo oli myös Oulussa

 

Kuopiossa on aina myötävalo  :thmbup:

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tai ainakin melkein  >:( On se ihme, liki 40 starttia ja yhtä monta laskua ja auringonpilkahduksia tasan kaksi :P Noita paria onnenkantamoista lukuunottamatta vallitsi kyllä taas vaihteen vuoksi hyvin perinteinen makkelikeli :P

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Onpas vekkulin näköiset nuo vanhan maalauskaavion tankit harmaata konetta vasten. Onko ne kaikki yhtä ruskeita/kiiltäviä yläpinnaltaan?

 

P.S.  179189_mak2.jpg? Makkeliksi tuomittu jo nimetessäkö......  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onpas vekkulin näköiset nuo vanhan maalauskaavion tankit harmaata konetta vasten. Onko ne kaikki yhtä ruskeita/kiiltäviä yläpinnaltaan?

 

Jep, pallit on kaikki vanhoissa väreissä.

 

P.S.  179189_mak2.jpg? Makkeliksi tuomittu jo nimetessäkö......  ::)

 

HEHE, tulee aina nimettyä nää forumille tulevat kuvat sarjoittain, niin meni nyt ne pari vähän parempaakin samaan kastiin  :P

 

Harvemmin jaksaa enää ruveta kunnolla floodaamaan, mutta nyt tuli jotenkin sellainen fiilis, että pistetäänpä vähän isompi satsi eiliseltä. Välillä oli vähän tummempaa, välillä paistoi. Pääasiassa kuitenkin paistoi, joten mikäs siinä oli alkusyksyn iltapäivää vietellessä kentän laidalla. Pidemmittä puheitta, sekalainen setti sekalaisessa järjestyksessä...

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pistäs sie mikko vähän löysempää pakkausta kun nyt alkaa sahalaidat näkymään.

 

edit: Eikö kukaan ole käynyt roviksen nousutiellä kuvaamassa?  :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pistäs sie mikko vähän löysempää pakkausta kun nyt alkaa sahalaidat näkymään.

 

 

Tuo sahalaita tulee lähtökohtaisesti terävöityksestä, jota tiukahko pakkaus vähän korostaa. Pakkaustaso on kuitenkin mulla ollut aina suunnilleen sama näille forumikuville. Mutta kun mä vetelin nämä taas läpi vain mahdollisimman nopeasti, en jaksanut ruveta USM-asetuksia viilaamaan joka kuvalle erikseen. Saattavatpa jopa olla eiliseltä 1200px leveille kuville... "Tietoinen valinta" siis :)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eriskummallisen väriset siivekkeet Mikon toisen kuvan Hornetissa. Minkäköhän takia?

 

Nyt kun sanot, sinistä sävyä on ehkä ihan pikkuisen liikaa, jolloin väri muuttuu liikaa violetin suuntaan. Mutta itse syy löytyy siitä vähän ylempää. Katsoppa, mikä siinä yläpuolella just välähtää ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä mahtaa olla koneilla lentokorkeus alimmillaan tuossa harjoituksessa ?

 

Ihailimme J-P Savolammen ( hcp +2 ) kanssa noitten menoa...hän esitti kysymyksen kuinka kauan lento Oulusta Roihin kestää matalalennossa aliääninopeudella ?

 

J-P veikkasi 20 min..ja minä 15 min ? Ollaanko oikealla aaltopituudella ?  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutama Rovaniemeltä:

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä mahtaa olla koneilla lentokorkeus alimmillaan tuossa harjoituksessa ?

 

Ihailimme J-P Savolammen ( hcp +2 ) kanssa noitten menoa...hän esitti kysymyksen kuinka kauan lento Oulusta Roihin kestää matalalennossa aliääninopeudella ?

 

J-P veikkasi 20 min..ja minä 15 min ? Ollaanko oikealla aaltopituudella ?  ::)

 

Jos ajetaan noin 1000km/h. 40km taittuu noin 2minuutissa. Siitä laskemaan ja lentokorkeudet voivat vaihdella tehtävän mukaan 100m-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuvasin tuon HN-462 startin tiistaina Oulussa kameran kellon mukaan 16.24. Kuvatiedoston mukaan Juho on kuvannut saman koneyksilön, samana päivänä, Rovaniemellä klo 16.39. Eli jos kameroiden kellot pitävät paikkaansa niin tiimaa lennolla kertyi kokonaiset 15 min  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, niin arvelinkin että vippiä kuskataan, oli meinaan sen verran hieno 3 koneen startti, matalalta mil-hangaarin yli kurvaten  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta missä on afterburnerit ??

Kyllä ne hornetit jälkipoltot laittoi melkein heti nousun jälkeen, mutta meteli oli niin kova että kuvia ei saanut jälkipoltto päällä kun piti tukkia korvat. :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä ne hornetit jälkipoltot laittoi melkein heti nousun jälkeen, mutta meteli oli niin kova että kuvia ei saanut jälkipoltto päällä kun piti tukkia korvat. :P

 

Ei kait ole ollut myös laput silmillä? :P Harvemmin jälkipoltto pistetään päälle "heti nousun jälkeen". Yleensä sitä käytetään nousukiidossa, mikäli tarve suuremmalle teholle on. Ja yleensä se sammutetaan heti kohta startin jälkeen  ;)

 

HN:n poltin vaan palaa sen verran valkoisella liekillä, että sitä ei päivänvalossa meinaa erottaa. Takaapäin katsottuna näkyy vain punainen hohka suuttimissa, mutta itse "ketunhäntää" ei juuri erota...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan rovaniemellläkin myötävalo iltapäivällä/illalla terminaalin puolelta kuvattaessa. Mikolta hyviä kuvia, kuopio on tosiaan valon puolesta paras pv:n koneita kuvatessa. Muutenkin näyttää harjoitukset ja lentotoiminta nykyään olevan enimmäkseen itä/pohjois-suomessa. Pirkkassa ei ole enää aikoihin ollut pv:n mainittavia harjoituksia (siis kotimaisia). Taitaa olla helpompi järjestää niitä siellä itä/pohjois-suomessa tai sitten pirkkalassa on muuten vaan rahat/into lopahtanut moiseen harjoitteluun. Suomessakin kuten muualla maailmassa kehitys johtanee tulevaisuudessa tukikohtien karsimiseen ja toiminnan keskittämiseen, esim satkunnan lennosto voisi siirtyä kuopioon ja jyväskylän toiminnot vaikka kauhavalle. Vähäisille koneille/toiminnoille riittäisi hyvin 3  tukikohtaa, tukitoimintojen määrää voisi karsia nykyisestä ja käyttää minimaaliset rahat lentämiseen ja tekniikan hankintaan/kehittämiseen.

 

Kai

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan kivoja kuvia joo... Joko se on kylmä notkua tuolla kentän laidalla? Tuli koko harjoitus missattua ja muutakin, koska on toi linssin huolto venynyt jo kohtuuttoman pitkäksi. Vai sanoisinko, että vakuutusyhtiö on vetkutellut  :-\ . Jospa tuota syksyn valoa riittäisi vielä hieman minullekin...Toivoa sopii.

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kait ole ollut myös laput silmillä? :P Harvemmin jälkipoltto pistetään päälle "heti nousun jälkeen". Yleensä sitä käytetään nousukiidossa, mikäli tarve suuremmalle teholle on. Ja yleensä se sammutetaan heti kohta startin jälkeen  ;)

 

HN:n poltin vaan palaa sen verran valkoisella liekillä, että sitä ei päivänvalossa meinaa erottaa. Takaapäin katsottuna näkyy vain punainen hohka suuttimissa, mutta itse "ketunhäntää" ei juuri erota...

Kyllä ne hornetit laittoi jälkipolton päälle heti nousun jälkeen kun ne teki kaarroksen... Tässä huono kuva, mutta jälkipoltot näkyy. ;)

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla