Guest arttula

Tullilasinpyyhkijöiden sadetunnistin ?

25 viestiä aiheessa

Eli miten mahtaa tuo toimia ? Oiva keksintö, ja helpottaa paljon ajamista, kun ei koko ajan tarvitse olla säätämässä vinkkareiden pyyhintänopeutta. Mutta miten tuo tunnistin toimii ? Missä on anturi, ja millä mekanismilla se toimii ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Anturi on yleensä taustapeilin yläpuolella/takana tuulilasissa. Anturi on semmoinen tupakka-askin kokoinen möykky. Toiminta on selitetty varsin näppärästi referoituna tässä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja sitten kun vaihtelee pyyhkijöitä - vallankin jos ne sattuvat olemaan eri mittaiset - kannattaa katsoa tarkkaan, että uudet sulat pyyhkivät taustapeilin jalustan kohdan tuulilasista. Muussa tapauksessa automatiikka luulee, että sataa ihan #¤%&:sti ja kiihdyttää vauhtia, vaikka ongelma on siinä muutaman neliösentin alueella... (juu, on kokeiltu).

 

Toinen ongelma tuulilasin yläreunassa olevan automatiikan kanssa on talvella (tai siis "talvella") edellä ajavan renkaista lentävä rapa, joka päätyy pääsääntöisesti tuulilasin alareunaan. Se ei aiheuta minkäänlaista pyyhkimisreaktiota. Ainakaan vuosituhannen alun Sitikoissa ei ollut mitään manuaalista tihkuasentoa, ainoastaan tuo sumean logiikan automaatti.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Anturi on yleensä taustapeilin yläpuolella/takana tuulilasissa. Anturi on semmoinen tupakka-askin kokoinen möykky. Toiminta on selitetty varsin näppärästi referoituna tässä.

 

Minulla tuo löytyy taustapeilin takaa. Koko ei ole kyllä lähelläkään tupakka-askia. Kokoa on jotain 0,5 cm x 0,5 cm.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen havainnut, että ohuessa tihkusateessa tunnistin ei yleensä toimi kunnolla. Pyyhkii ihan täysiä tai ei yhtään. Tarkoitan semmoista sadetta, jonka aikana joutuu kerran puolessa minuutissa pyyhkäisemään..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulla tuo löytyy taustapeilin takaa. Koko ei ole kyllä lähelläkään tupakka-askia. Kokoa on jotain 0,5 cm x 0,5 cm.

 

Itse sensori ei ole tuota isompi, mutta esim. baijerilaisissa kulkineissa kotelointi on tehty taustapeilin yhteyteen josta joku näppärä muotoilija on vetänyt viivat suoraan kattoverhoiluun jolloin tupakka-askin kokoluokka ei paljon heitä kotelon koossa.

 

Muista merkeistä ei ole niin kauheasti kokemusta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen havainnut, että ohuessa tihkusateessa tunnistin ei yleensä toimi kunnolla. Pyyhkii ihan täysiä tai ei yhtään. Tarkoitan semmoista sadetta, jonka aikana joutuu kerran puolessa minuutissa pyyhkäisemään..

 

Juu noinhan se on, mutta voihan sitä nyt joskus harvoin itsekin napasauttaa pyyhkijä toimimaan.

Tihkusateessa tunnistin ei saa vesipisarasta havaintoa ja siksi jättää pyyhkimättä.

 

Äkkiä tuollaiseen tunnistimeen tottuu, vaikka aluksi tuntui, että vähän turha juttu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Peugeot 307:ssa (tai ainakin meidän hatchback-yksilössämme) tuo sadetunnistin kusee aika hienosti. Yleensä pyyhkii liian vähän, harvemmin liian paljon. Tuntuu myös reagoivan aika hitaasti muutoksiin ja pitää pidemmän aikaa tiettyä pyyhkimistahtia. Toisin on asiat varmaankin laatuautoissa. Ainakin yhdessä taksimersussa, jonka kyydissä olin sadesäällä, toimi tuo ominaisuus kuin unelma. Jos sade kiihtyi niin nopeasti kyllä kiihtyi pyyhkijöidenkin liike ja saattoi vaihtaa tuota pyyhkimisnopeutta hyvinkin tiheään tahtiin, reagoi nopeasti.

 

Kätevimmillään tuo toimii tietysti kun pitää pyyhkijät aina siinä automaattitoiminnossa, jolloin ei tarvitse edes sateen alkaessa kytkeä sitä päälle. Minulla on kuitenkin yleensä tapana pistää se kokonaan pois päältä kun lähden autosta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kätevimmillään tuo toimii tietysti kun pitää pyyhkijät aina siinä automaattitoiminnossa, jolloin ei tarvitse edes sateen alkaessa kytkeä sitä päälle. Minulla on kuitenkin yleensä tapana pistää se kokonaan pois päältä kun lähden autosta.

Jostain muistan lukeneeni, että pitää kytkeä tietyissä malleissa päälle sateen alettua. Muuten ei aktivoidu, vaikka heittäisi sangollisen vettä lasiin ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mukavinta taitaa olla käyttää pyyhkimiä ihan manuaalisesti. On ainakin jotain tekemistä ajon aikana, kun sattuu satamaan. Itsellä ei kyllä ole sadetunnistinta autossa, mutta olen paljon ajanut sellaisella jossa on.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jostain muistan lukeneeni, että pitää kytkeä tietyissä malleissa päälle sateen alettua. Muuten ei aktivoidu, vaikka heittäisi sangollisen vettä lasiin ???

Ainakin omassa Sitikassa automaatti pitää kytkeä pois kun sammuttaa auton. Syy on se, että tämä automaatti ilmoittaa käynnistymisestään kahdella pyyhkäisyllä. Mikäpä olisikaan mukavampaa kun talviaamuna on unohtunut automaatti päälle ja repäisee jäätyneet sulat irti lasista rikkoen ne.

 

Mutta onhan tuo sadetunnistin ihan mukava ominaisuus. Sitikassa ainakin tuntuu olevan ihan ripeä muuttamaan tahtiaan. Ja yleensä pyyhki mielummin liikaa kun liian vähän.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jostain muistan lukeneeni, että pitää kytkeä tietyissä malleissa päälle sateen alettua. Muuten ei aktivoidu, vaikka heittäisi sangollisen vettä lasiin ???

 

Ainakin volkkarilla on niin, että pitää kytkeä erikseen aina päälle kun on autosta ollut virrat pois, muuten ei pyyhi.

 

Peugeot 307:ssa (tai ainakin meidän hatchback-yksilössämme) tuo sadetunnistin kusee aika hienosti. Yleensä pyyhkii liian vähän, harvemmin liian paljon. Tuntuu myös reagoivan aika hitaasti muutoksiin ja pitää pidemmän aikaa tiettyä pyyhkimistahtia. Toisin on asiat varmaankin laatuautoissa. Ainakin yhdessä taksimersussa, jonka kyydissä olin sadesäällä, toimi tuo ominaisuus kuin unelma. Jos sade kiihtyi niin nopeasti kyllä kiihtyi pyyhkijöidenkin liike ja saattoi vaihtaa tuota pyyhkimisnopeutta hyvinkin tiheään tahtiin, reagoi nopeasti.

 

Eikö siinä ole herkkyyssäätöä? Volkkarissa tuon herkkyyttä saa säädettyä joten ei ole ongelmaa, että pyyhkisi liian vähän. Melkein monta kertaa pyyhkii liikaa vaikka säätö olisikin pienimmällä herkkyydellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin volkkarilla on niin, että pitää kytkeä erikseen aina päälle kun on autosta ollut virrat pois, muuten ei pyyhi.

 

Eikö siinä ole herkkyyssäätöä? Volkkarissa tuon herkkyyttä saa säädettyä joten ei ole ongelmaa, että pyyhkisi liian vähän. Melkein monta kertaa pyyhkii liikaa vaikka säätö olisikin pienimmällä herkkyydellä.

 

Näin myös Octaviassa. Tosin takalasin pyyhin aktivoituu automaattisesti, jos viiksi on jäänyt sadetunnistin -asentoon ja laittaa pakin päälle (jos ikkunat ovat märät/huurussa).

 

Alussa ihmetytti myös kun (kuivalla kelillä) joskus pyykijät hieman nytkähtävät, kun auton sammuttaa. Tosimieshän ei manuskaa lue mutta sieltä se syy löytyi. Eli kun pyyhkijöitä ei käytetä, niin joka viides kerta kun virrat sammutetaan, ne "hypähtävät" noin sentin verran. Tämä siksi jotta sulkien kumit eivät jämähtäisi. Samalla tuli opittua että myös sulkien "pyyhintäkulma" ei ole koko ajan ihan vakio, ilmeisesti samoista syistä.

 

On se jännä kun tälläkin saralla tulee uutta koko ajan vastaan. Ennen oli vain sulka lasilla ja on/off asennot. Tihkukytkinkään ei ollut itsestäänselvyys nuoruuteni päivinä.

Äskettäin luin sulkakauppiaiden kauhusta, eli kehitteillä on tuulilaseja, joihin ei tarvita enään sulkia ollenkaan. Tarkemmin en muista, mutta laseissa oli lukuisia kerroksia ja pintaan johdetaan jollain tavoin sähköä, mikä aikaansaa sen että vesi ja kura ei viihdy laseilla ollenkaan. Liekö jotain tekemistä pinnan kitkan kanssa tms?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin omassa Sitikassa automaatti pitää kytkeä pois kun sammuttaa auton. Syy on se, että tämä automaatti ilmoittaa käynnistymisestään kahdella pyyhkäisyllä. Mikäpä olisikaan mukavampaa kun talviaamuna on unohtunut automaatti päälle ja repäisee jäätyneet sulat irti lasista rikkoen ne.

 

Mutta onhan tuo sadetunnistin ihan mukava ominaisuus. Sitikassa ainakin tuntuu olevan ihan ripeä muuttamaan tahtiaan. Ja yleensä pyyhki mielummin liikaa kun liian vähän.  :)

 

Ainakin -98 VTS Xsarassa automatiikka meni automaagisesti pois päältä kun sammutti auton. Uudelleen käynnistyksen jälkeen joutui käyttämään viikseä jossain toisessa tilassa että automatiikka heräsi toimimaan.

 

Takalasin automaattinen pyyhin pitäisi kieltää laissa, tulee meinaan kivat naarmut jos on ajellut pidemmän matkan ja pöly on kerääntynyt lasiin.  >:(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Systeemi sekoaa myös jos menee laittamaan "viissateesta" tyyppisiä aineita (pitäisi lailla kieltää) tuulilasiin, anturin kohdalle. Itse en laittanut mutta ystävällinen vaimon puolen sukulainen hyvää hyvyyttään laittoi... :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Audissa nuo tuntuvat toimivan varsin hyvin. Herkkyyssäädöllä saa ohjattua taajuuden melkein mieleisekseen. Eli tyytyväinen olen ollut. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toisin on asiat varmaankin laatuautoissa.

 

Samat osat niissä "laatuautoissakin" on... mitä sitten lienevätkin, itse en ole viimeiseen pariinkymmeneen vuoteen nähnyt uutta laadukasta autoa :)

 

Euroopassa ei ole kovin montaa valmistajaa auton sähkökomponenteille, käytännössä Bosch on lähestulkoon monopoliasemassa. Lähestulkoon kaikista eurooppalaisista autoista löytyy Boschin palikat sadetunnistimessa.

 

Sulat ja lasin pinta pitää olla kunnossa sekä oikeanlainen myrkky pissapojassa niin hyvin toimii... oma kokemus rajoittuu tosin edesmenneseen 407:aan ja muutamaan Saabiin, nykyinen mukaanlukien.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samoin uudessa Fjoordissa toimii automatiikka loistavasti.

 

2004-mallisesta Renaultista meinasin kirjaimellisesti repiä viiksen helvettiin, kun vispasi hiekkatiellä kesäisin vaikka oli off-asennossa ja sateella ei saanut liikkumaan sitten kirveelläkään. Tuli kammo noita vekottimia kohti, mutta nykyisen pirssin koeajo sattui sadekeleille jossa sen toiminta vakuutti.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin -98 VTS Xsarassa automatiikka meni automaagisesti pois päältä kun sammutti auton. Uudelleen käynnistyksen jälkeen joutui käyttämään viikseä jossain toisessa tilassa että automatiikka heräsi toimimaan.

Joo siis tota juurikin tarkotin tällä epäselvällä sepostuksellani. Tosiaan automatiikka menee pois päältä kun virran sammuttaa.  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sama juttu Baijerilaisessa, pitää pistää aina päälle kun virrat on käytetty pois. Tihkun nopeus-säätö = tunnistimen herkkyys-säätö. Toimii hienosti.  :thmbup:

 

-Kähmyläinen

 

Ainakin volkkarilla on niin, että pitää kytkeä erikseen aina päälle kun on autosta ollut virrat pois, muuten ei pyyhi.

 

Eikö siinä ole herkkyyssäätöä? Volkkarissa tuon herkkyyttä saa säädettyä joten ei ole ongelmaa, että pyyhkisi liian vähän. Melkein monta kertaa pyyhkii liikaa vaikka säätö olisikin pienimmällä herkkyydellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta sadeanturikuvasta ei näy se että 407 pyyhkimienvarret on tuulilasin alanurkissa /.___ ___.\ joten sadeanturia ei voi nostaa ylemmäksi. Sadeanturia on siirretty hieman oikealle keskilinjasta.

Todellisuudessa tuo 407 sadeanturi jää lähes kokonaan peilin taakse eikä haittaa kuljettajan näkökenttää. Apumiehen puolella istuessa tuo tietysti peittää vähän vasemmalle ylöspäin näkökenttää, mutta apumies ei aja sitä autoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja sitten jos tuon automatiikan on kytkenyt päälle, niin kannattaa muistaa sammuttaa auto mikäli mielii pestä tuulilasia huoltoasemalla  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja sitten jos tuon automatiikan on kytkenyt päälle, niin kannattaa muistaa sammuttaa auto mikäli mielii pestä tuulilasia huoltoasemalla  :-[

 

Heh ! Hyvä pointti ! Enpä olisi muistanut. Sama koskee varmasti erityisesti myös koko auton pesua autopesulassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään