Otto Ahonen

Duxford 90th Anniversary Airshow 6.9.2008, part II

8 viestiä aiheessa

Ja teknisten ongelmien (lue näppihärö) jälkeen jatketaan....

 

Mitä, palattiinko tässä reilut 65 vuotta taaksepäin? "Flying weather is not so brilliant today, old chap!"

 

[ attachment removed / expired ]

 

Sitten päästiin itse lentämiseen. Esityksen aloitti Battle of BritainMemorial Flight, kalustona tällä kertaa Spitfire Mk PRXIX ja Hurricane Mk IIc

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Näiden perään saapui yksi näytöksen kohokohdista, Avro Vulcan. Olen käynyt kahdesti katsomassa sen entisöintiä Bruntinthorpessa, joten nyt oli upea nähdä se ilmassa. Vulcanin saapuminen oli erittäin majesteetillinen näky...

 

[ attachment removed / expired ]

 

Vulcania on markkinoitu erittäin äänekkäänä koneena,  mutta se tuntui kovin hiljaiselta...

 

Sitten kun vivut työnnettiin eteen ja kippari veti sauvasta alkoi jytistä oikein mukavasti. Kyllä Olympuksista ääntä lähtee!

 

[ attachment removed / expired ]

 

Vulcanin jälkeen Duxfordiin pyyhälsi matalallla ja lujaa RAF Hawk Solo Display, joka oli kovin brittiläisesti koristeltu.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Hawkin jälkeen näyttämölle saapui Hurricanen ja P-40 hätistelemä Buchon. "Beware the Hun in the Sun"

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tilanteen rauhoituttua paikalle saapui 3 C-47 Dakotaa, joista linssin eteen sai yleensä sopimaan mukavasti  vain kaksi. Kova tuuli esti kovin tiukan puljan ajamisen...

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tämän jälkeen näyttämön otti haltuun Royal Navy Hawker Nimrodin ja Supermarine SeaFire Mk XVII:n voimin.

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Laivaston poistuttua taivaalle lähti savukone, F-86A Sabre. Tästä ei enempää kuvia olekaan, kun heti Sabren noustua ilmaan alkoi kunnon sadekuuro.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Sadekuuron jälkeen kuultiin taas Merlinin pauhua, kun P-51 Mustang "Ferocious Frankie" esitti numeronsa. Siinä taas silmä ja korva lepäsi...

 

[ attachment removed / expired ]

 

Mustangin jälkeen korva sai levätä edelleen kun taivaan täytti  Aerostars ja 6 x Yak-50 ihanine Vedeneyevinineen...

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Airacobran esitys jäikin sitten viimeiseksi kuvaamakseni koneeksi, ennen kun näytös lopetettiin.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ai niin, oli paikalla ihan oikeitakin haukkoja...

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Hieno päivä, hieno reissu! Ensi kesänä ehkä Biggin Hill kesäkuun alussa....

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja teknisten ongelmien (lue näppihärö) jälkeen jatketaan....

 

Mitä, palattiinko tässä reilut 65 vuotta taaksepäin? "Flying weather is not so brilliant today, old chap!"

 

 

No ihmettelinkin vähän tuota aiempaa postausta.....  ;D

 

Kuvat hienoja ja koneet myös. Vaikka pyöreät moottorit komeita onkin niin kyllähän sitä tuollaista sutjakkaampaakin Warbirdiä mielikseen kattelee. Noita Nimrodeja varsinkaan ei näe ihan riesaksi asti.

 

Hienoa että tuo Vulcan on nyt vihdoin viimein saatu lentäväksi asti. Lueskelen juuri parasta aikaa Rowland Whiten kirjaa Vulcan 607 jonka poimin Schipholista mukaan lomareissulla ja sitä kautta on tullut seurattua XH558 vaiheita suurella mielenkiinnolla.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kokeiles Otto keskustapainotteista valotusta...nyt taivas käskee kameraa alivalottamaan lentokoneesi. Tai sitten nyt fotarissa mikäli kuvasit rawia, valota lisää ja nosta keskisävyjä. Muuten jpg:muodossakin voit nostaa keskisävyjä. Levels- ja käppyrän keskellä olevaa hanikkaa vasemmalle. Kateellisena vain...Vulcan pitäisi kyllä vielä nähdä livenä!

 

TP.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, kämmäsin ton valotuksen kanssa. En siinä innossa huomannut edes kokeilla mitään eri säätöjä... Pahus...

No, onpahan se Vulcan nyt nähty. Toivottavasti ensi kesänä uudelleen... Piirtelevät jo penteleet uhkakuvia, että jos rahaa ei heru, ei Vulcan enää paljoa lennä... Toisaalta, Vulcan on jo nyt vienyt aika lailla kaikki yritysten rahat brittein saarilla. Aircraft Restoration Companyn kaveri valitteli jo keväällä 2007, että muihin projekteihin on hankala saada rahaa, kun Vulcan vie kaiken huomion. Näytöksen kuulutuksen mukaan Vulcanin esiintuyminen on lisännyt keskimäärin 20% yleisömääriä lentonäytöksissä, joten luulis sitä hilloa jostain kumminkin tulevan.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kovin ovat tummia ottamasi kuvat. Sallinet tämän "kuvamuokkauksen" - tälläistä jälkeä sai ajamalla shadows/highlights säädön läpi..

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla