Olle Sälgmark

Sodanaikasia lentokoneenhylkyjä Lapissa

27 viestiä aiheessa

Yrittänyt jäljittää hylkyä Kuntsajärven länsipuolelta,kaksipaikkainen avokone,konekivääri välissä,dukade vingar,todennäköisesti saksalainen.

Kone oli siellä seitsämankymmen luvun alussa.

Onko näistä hylkypaikoista rekisteriä?

 

Edit / poistin tarpeettoman toteamuksen. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuntsajärven, jos nyt oikein paikansin kartasta länsipuolella on yksi kone, Lammaskaidin Focke Wulf, joka on mallia Fw-189.

Kaksipuominen kone, jossa taka-ampumo puomien välissä. Tämä ei ole ollut kyllä avokone. Fw-189 oli tiedustelukone, jossa ohjaamo oli ns. Lasihäkki (pleksi). Kaksimoottorinen Argus moottoreilla. Tästä koneesta ei ole juuri mitään enään jäljellä.

Lähinnä palopaikka. En tiedä onko alueella muita koneita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuntsajärven, jos nyt oikein paikansin kartasta länsipuolella on yksi kone, Lammaskaidin Focke Wulf, joka on mallia Fw-189.

Kaksipuominen kone, jossa taka-ampumo puomien välissä. Tämä ei ole ollut kyllä avokone. Fw-189 oli tiedustelukone, jossa ohjaamo oli ns. Lasihäkki (pleksi). Kaksimoottorinen Argus moottoreilla. Tästä koneesta ei ole juuri mitään enään jäljellä.

Lähinnä palopaikka. En tiedä onko alueella muita koneita.

 

Tuntuu oikealta koneelta.Ystäväni ei tiedä lentokoneista mitään. :)

 

Saan myöhemmin tarkan paikan.

 

 

 

EDIT/  Kyseisen koneen pitäisi olla suossa muttei syvällä.

Edit / Poistin toiseksi viimeisen toteamuksen turhana. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vesa ehtikin jo kertoa paikasta, joka on myös minun tiedossani. Siellä olevat vähäiset koneen jätteet eivät sovi Ollen kertomaan tapaukseen. Itse epäilen suuresti, että kyseessä on tämä sama Fw 189 V7+1B, jonka jäännöksiä on tarina suurennellut, kenties.

Ohessa pari kuvaa, jotka selvittävät hiukan Fw:n tapausta tapausta.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Otin pikaisesti kordinaatit aamulla ystäväni kartasta.N69.30 E026.40

Kiire oli ja kartta epäselvä ja kierot silmät on mulla.

 

Tutkitaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Otin pikaisesti kordinaatit aamulla ystäväni kartasta.N69.30 E026.40

Kiire oli ja kartta epäselvä ja kierot silmät on mulla.

 

Tutkitaan.

Nuo sinun koordinaattisi antavat 8,6km:n eron tälle tiedossa olevalle Fw:lle. Olisiko siellä sitten kuitenkin toinen kone? Outoa, että se olisi säilynyt melko lähellä Kevon kanjonia. Siellä on kyllä rajoitettu liikkumista muualla kuin reitillä mutta.....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ollaan lähellä, kangassiipinen jossa tuollainen taskuase, tiedämme suunnilleen mitkä koneet siellä oli käytössä, kaikista ei julkisesti kerrottu mutta veikkaan viikonlopun aikana tuo selviää.

Ja kievarissa on iso whisk.. eiku vissypullo elämänluukun vasemmalla puolen. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ollaan lähellä, kangassiipinen jossa tuollainen taskuase, tiedämme suunnilleen mitkä koneet siellä oli käytössä, kaikista ei julkisesti kerrottu mutta veikkaan viikonlopun aikana tuo selviää.

Ja kievarissa on iso whisk.. eiku vissypullo elämänluukun vasemmalla puolen. ::)

 

Lähretkö guideksi sinne,löytyis helpommin? :P

 

Lupaan lentää varovasti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lähretkö guideksi sinne,löytyis helpommin? :P

 

Lupaan lentää varovasti.

 

Hitaasti ja oikein matalalla, Arne tykkää.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No näillä ehdoilla lähden ilman muuta, otan simp.. eiku kompassin mukaan ja menoks.Karttapaperi minulla jo onkin tuolta alueelta, samaten kalastuslupa tuolla luonnonpuisossa.

Eikun menoks.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tälläinen oli Pöllössä.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/MG_17_machine_gun

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Luulen, että tuo romujen seasta löydetty kk on kuitenkin MG 15. Siinä näyttäisi olevan lippaan (Doppeltrommelin) kiinnityspaikka aseen päällä. MG 17 oli vyösyöttöinen niinkuin kuvasta näkyy. Sitä asennettiin enemmän kiinteäksi kk:ksi mm. Ju 87:aan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mg 15 näyttää tältä,eli eri näköä.

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

MG 15:stä tehtiin monen näköistä versiota. Tietääkseni patruunansyöttötapa on se ratkaiseva ero 15:n ja 17:n välillä, vaikka ei nyt olekaan kirjoja käsillä. Ihan sama minulle sinänsä. Parempi kuva romuraudasta auttaisi, mutta koneen yksilöinti olisi se mielenkiintoisempi tieto ja siinä ohessa selviäisi se kk:n tyyppikin.

 

Edit: Jos se on Fw 189, niin siinä todellakin olisi 2 eteenpäin ampuvaa siipiasennettua MG 17:ää ja 2 x taaksepäin ampuvia MG81Z -kaksoiskK:ita.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

  Tervehdys kaikille.

Kävimme Fw-189.n paikalla v 2004. Kuvassa näkyvää pyssyä emme nähneet.

Emme kyllä etsineet  kovin laajalta alueelta . Yleensä tällaisissa paikoissa

on jemmattu tavaraa piiloon. Savdssavarressa on ainakin konjakkia jemmassa.

Peräsimen puolikas oli pakkolaskupaikasta n. 200 metrin päässä. Näyttäisi siltä

että on samannäköinen. Lienee toisesta puolikkaasta. Aivan oikein kangasverhoilu

on ollut päällä , siitä näkyy punaisia jäänteitä kuvassani.

Mitä pyssyihin tulee niin ainakin taakse ampuvat 81Z kk.t on haettu viranomaisten

toimesta pois.  Oletan että oli 81Z  koska löytyi kaksoistähtäin. ( kuva).

Kuvassa oleva pyssy on ollut siivessä . Eteenpäin ampuva MG 17.

Kyseessä on evakointilento.

Lastina mm. huomattava määrä naisten kenkiä , konjakkia ja olipa paksulasinen

tuhkakuppikin katsottu arvokkaaksi koska oikein lentoteitse kuljetettiin.

Samanlaisia oli  vielä 60 luvulla kahviloiden pöydillä.

 

Kaikille tiedoksi että uusi hylkykirja valmistunee kohta .

                          Terv Vesa

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä, olen olettanut että Uhu oli metallipintainen, oliko jossain kangastakin.

Toisaalta taisivat kaikki valmistetut Uhut olla eri versioita, alta sadan käsittääkseni.

Oliko jossain versiossa siipiaseet?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Oliko jossain versiossa siipiaseet?

 

Siipiaseet:

 

Fw 189 A-1 : Initial production version, armed with two flexible 7.92 mm (0.31 in) MG 15 machine gun in the dorsal and rear postions, two 7.92 mm (0.31 in) MG 17 machine guns in each wing root, plus four 50 kg (110 lb) bombs. It could carry a Rb 20/30 or a Rb 50/30.

 

Kaksois-kk:

 

Fw 189 A-2 : The flexible MG 15s were replaced by twin-barrel 7.92 mm (0.31 in) MG 81Z machine guns.

 

MG 81Z kk

 

Täältä löytyi:

 

http://anonymous-generaltopics.blogspot.com/2008/06/focke-wulf-fw-189-uhu.html

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huppista

Kiitos Jukka, noinkin paljon tietoa, tuota sivua en aiemmin olekkaan löytänyt ja virheellinen käsitys valmistusmäärästäkin korjautui ikkäänku ittestään.

Tuo pintamateriali jäi vielä vaivaamaan.

t:aw

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huppista

Kiitos Jukka, noinkin paljon tietoa, tuota sivua en aiemmin olekkaan löytänyt ja virheellinen käsitys valmistusmäärästäkin korjautui ikkäänku ittestään.

Tuo pintamateriali jäi vielä vaivaamaan.

t:aw

 

Toisella kotimaisella kirjasta Warplanes of the Luftwaffe ... Of all-metal construction, the Fw 189 had three-spar stressed skin-wings, with a rectangular centre section ... The fabric-covered split trailing-edge flaps ... the fabric-covered, metal-framed ailerons, rudders and elevator ... (s. 68)

 

Mielenkiintoinen rakenne.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siipiaseet:

 

Fw 189 A-1 : Initial production version, armed with two flexible 7.92 mm (0.31 in) MG 15 machine gun in the dorsal and rear postions, two 7.92 mm (0.31 in) MG 17 machine guns in each wing root, plus four 50 kg (110 lb) bombs. It could carry a Rb 20/30 or a Rb 50/30.

 

Kaksois-kk:

 

Fw 189 A-2 : The flexible MG 15s were replaced by twin-barrel 7.92 mm (0.31 in) MG 81Z machine guns.

 

MG 81Z kk

 

Täältä löytyi:

 

http://anonymous-generaltopics.blogspot.com/2008/06/focke-wulf-fw-189-uhu.html

 

Jukka

 

 

Niin. A-2:sta alettiin valmistaa jo vuoden 1941 puolivälissä ja siitä tuli pääasiallinen malli peruskäyttöön (tiedustelu). A-2 -koneiden tullessa rintamakäyttöön, alettiin A-1:iä modifioida yöhävittäjiksi, Pohjois-Afrikan rintamalle ja 2 konetta Albrecht von Kesselringin ja Hans Jeschonnekin esikuntien käyttöön.

 

Edit: Tuosta Inarilaisen artikkelista ei tahdo saada mun näytöltä selvää, mutta sanotaanko jutussa, että koneen tyyppi on A-2/Trop? Sellainen sen pitäisi olla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään