Guest Jufernaut

Aeroflot B737 syoksynyt maahan - 88 kuollutta

54 viestiä aiheessa

Aeroflotin mukaan koneessa oli 21 ulkomaalaista mutta ei suomalaisia. He olivat kotoisin Ukrainasta, Azerbaidzhanista, Ranskasta, Sveitsistä, Latviasta, Yhdysvalloista, Saksasta, Turkista ja Italiasta.

 

Aeroflot on jo ilmoittanut maksavansa kunkin uhrin omaisille korvauksia kaksi miljoonaa ruplaa eli noin 54 000 euroa.

 

taloussanomat

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Antille, en tarkoittanut syyllistää suomalaista huoltoa jossain tapahtuneesta, käyttäessäni sanaa pomo tarkoitin henkilöä joka hyväksyy koneen korjauksen jälkeen lentokuntoiseksi.

Vajaakuntoisen auton voi pysäköidä tien pientareelle, lentsikka on aivan eri juttu.

Alkujaankin tarkoitin kirjoitusta jossa todettiin että konetta voi ajella määrätyillä vajavaisuuksilla xxx kertaa, tämähän on tietty tehtaan asettama laatikko, tosiasiassa en usko että tarkoituksena on lennellä vajaakuntoisilla(mitä todellisuudessa silloin ovat)koska silloin asetetaan miehistö jolla koulutus vaihtelee suuresti eri maissa ison riman eteen.

Jotkut pärjäävät taidolla, jotkut tuurilla ja toiset taas -88.

Näinhän tämä näköjäns menee.

 

Tietenkin huollon tarkoitus ja päämäärä on pitää koneita täydessä tikissä, mutta kuten on todettu, se ei aina ole mahdollista. Tuo "pomo" joka ottaa luovuttaa koneen takaisin liikenteeseen on  lupakirjamekaanikko.

 

MEL jeesaa operointia hyvin usein.Selkeä opus, joka vian sattuessa kertoo onko kone lentokelpoinen vai ei. Ei siinä sen kummempaa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En pystyny jostain syystä vastustamaan aihetta sivuava keskustelua ;)

 

-A-

 

Wonder why ;) ?

 

Joka tapauksessa taas todella ikävä tapaus. Ei tainnut olla edellisestä idän crashistä kuin viikko, apaut.

 

Kuten yleensä. Varmaan monen syyn summa tuo onnettomuus.

 

-jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmaan monen syyn summa tuo onnettomuus.

 

Niin se on aina eikä syykään ratkea mutu-tuntumalta edes tällä foorumilla kuten ei Madridinkaan turmassa.

 

Ei pulinaa .. rest in piece!

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vai oliko siitä enemmän jo...

 

Aika vilistää niin hemmetin kovaa vauhtia. No, on noita joka tapauksessa taas yksi crash liikaa.

 

- :-\ jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaa mikä ja missä? On menny ihan ohi.

 

Avia.ru:ssa on lista idän tappioista elokuussa ( http://www.avia.ru/safety/?id=21  ):

 

August, 2. Ukraine. A helicopter crashed.

August, 3. Ukraine. A helicopter crashed and burned (Edit)

August, 8. South Ossetia. Georgian Air Force Sukhoi Su-25 shot down

August, 8. Georgia. Russian Air Force Tupolev Tu-22 MZ-R crashed after SAM-Hit

August, 10. Georgia. Mil Mi-24 of the Georgian Air Force has been destroyed on ground by Russian forces (Airbase Senaki).

August, 11. Georgia. Mi Mi-8 of the Georgian Air Force destroyed on ground by Russian forces

August, 16. Latvia. Piper PA-31-310 Navajo crashed due to bad weather.

August, 24. Kyrgyzstan.  Boeing 737-219  crashed shortly after takeoff.

 

Sitten on joitakin sattumuksia (Incidents?):

August, 2. Belarus. Tupolev-204 emergency landing in Minsk.

August, 6. Russia. Maintenance incident.

August, 7. Russia. Oxygen masks deployed during departure.

August, 10. Russia. R-44 copter sank.

 

Syyskuun listaa ei ole julkistettu, mutta uutisista poimittuna

 

1 Syyskuuta. AN-2 katosi Krasnojarskissa

2 Syyskuuta. TU-134 teki pakkolaskun Hanti-Mansissa.

 

Sitten tämä viimeisin. Kevyet mullat.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli tuossa mieleen, elikkä Ruotsissa tapahtui joitain vuosia sitten läheltäpiti, eli oli kytketty pois luvallisia juttuja useitakin, sitten tapahtui kuormausvirhe, jos kone olisi ollut täysin ajantasalla jokin sensori tms. olisi varoittanut, no nyt oli tehty näitä luvallisia poistoja ja mikään ei varoittanut kipparia.

Onneksi oli ajantasalla tuo koneenkäyttäjä ja keskeytti lähdön pelastaen luultavasti täyden MD n.

Turvallisuuskulttuuri on mielestäni tärkeä.

Yritän löytää tuon tutkinnan ja laittelen tänne.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Avia.ru:ssa on lista idän tappioista elokuussa ( http://www.avia.ru/safety/?id=21  ):

 

August, 2. Ukraine. A helicopter crashed.

August, 3. Ukraine. A helicopter crashed and burned (Edit)

August, 8. South Ossetia. Georgian Air Force Sukhoi Su-25 shot down

August, 8. Georgia. Russian Air Force Tupolev Tu-22 MZ-R crashed after SAM-Hit

August, 10. Georgia. Mil Mi-24 of the Georgian Air Force has been destroyed on ground by Russian forces (Airbase Senaki).

August, 11. Georgia. Mi Mi-8 of the Georgian Air Force destroyed on ground by Russian forces

August, 16. Latvia. Piper PA-31-310 Navajo crashed due to bad weather.

August, 24. Kyrgyzstan.  Boeing 737-219  crashed shortly after takeoff.

 

Sitten on joitakin sattumuksia (Incidents?):

August, 2. Belarus. Tupolev-204 emergency landing in Minsk.

August, 6. Russia. Maintenance incident.

August, 7. Russia. Oxygen masks deployed during departure.

August, 10. Russia. R-44 copter sank.

 

Syyskuun listaa ei ole julkistettu, mutta uutisista poimittuna

 

1 Syyskuuta. AN-2 katosi Krasnojarskissa

2 Syyskuuta. TU-134 teki pakkolaskun Hanti-Mansissa.

 

Sitten tämä viimeisin. Kevyet mullat.

 

Suhteessa siihen paljonko itärautaa ryssien päällä lentää tai paljonko maassa hosutaan on esittämäsi lista aika pieni , eihän noi kaikki ole edes onnettomuuksia ? Varmaan siellä tahtuu paaljon enemmän.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aeroflot on katkaissut kaiken yhteistyön Aeroflot Nordin kanssa. Nord ei saa jatkossa käyttää Aeroflotin nimeä eikä operoida lentoja Aeroflotin koodilla. Aeroflot omistaa Nordista 51%, mutta on epäselvää aikooko se pitää omistuksensa jatkossa

 

atw online

 

 

Venäjän syyttäjänvirasto aikoo tutkia Aeroflotin lentoturvallisuuden.  Syynä tutkintaan on toissapäiväinen lentoturma, jossa 88 ihmistä sai surmansa matkustajakoneen maahansyöksyssä Permissä.  Syyttäjät selvittävät miten turvamääräyksiä noudatetaan koko Aeroflot-konsernissa. Permin turmakone kuului tytäryhtiö Aeroflot Nordille.

 

turun sanomat

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toinen koneen moottoreista on uutisen mukaan pahasti puhkipalanut, kun taas toinen on käytännössä vioittumaton. Tästä voitaisiin päätellä, että toinen moottori on syttynyt tuleen jo koneen ollessa ilmassa.

 

http://www.kommersant.com/p1026606/Boeing_737_jet_crash/

 

Paikalle on saapunut Boeingin ja moottorinvalmistaja CFM:n tutkijoita:

 

http://en.rian.ru/russia/20080916/116827303.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

”Venäjän Federaation Ilmailuliikenteen johtaja Bazyrina E.V. on kirjeitse kieltänyt Aeroflot-Nordia käyttämästä Boeing-737 VP-VPK ilma-alusta, kunnes miehistö on saanut koulutusta tämän ilma-aluksen simulaattorissa tai ilma-aluksella, ilma-aluksen monimutkaisen navigaatio- ja suunnanilmaisinlaitteiston käytössä…”

 

Tai jotain sinnepäin… Vahvistaa Aeroflot-Nord

 

http://www.aeroflot-nord.ru/news/?file=4715122509200847

 

ja jatkaa: "Sillä välin yhtiössä on tehnyt päätös laitteiston vaihdosta, ja tästä on myös informoitu Boeingia"

 

Mikähän oikeasti on tuo monimutkainen laitteisto, jonka otaksutaan olleen yksi onnettomuuteen johtavista tekijöistä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

”Venäjän Federaation Ilmailuliikenteen johtaja Bazyrina E.V. on kirjeitse kieltänyt Aeroflot-Nordia käyttämästä Boeing-737 VP-VPK ilma-alusta, kunnes miehistö on saanut koulutusta tämän ilma-aluksen simulaattorissa tai ilma-aluksella, ilma-aluksen monimutkaisen navigaatio- ja suunnanilmaisinlaitteiston käytössä…”

 

Tai jotain sinnepäin… Vahvistaa Aeroflot-Nord

 

http://www.aeroflot-nord.ru/news/?file=4715122509200847

 

ja jatkaa: "Sillä välin yhtiössä on tehnyt päätös laitteiston vaihdosta, ja tästä on myös informoitu Boeingia"

 

Mikähän oikeasti on tuo monimutkainen laitteisto, jonka otaksutaan olleen yksi onnettomuuteen johtavista tekijöistä?

 

Tarkoittanevat FMS:ää

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Avia.ru:ssa on lista idän tappioista elokuussa ( http://www.avia.ru/safety/?id=21  ):

 

August, 2. Ukraine. A helicopter crashed.

August, 3. Ukraine. A helicopter crashed and burned (Edit)

August, 8. South Ossetia. Georgian Air Force Sukhoi Su-25 shot down

August, 8. Georgia. Russian Air Force Tupolev Tu-22 MZ-R crashed after SAM-Hit

August, 10. Georgia. Mil Mi-24 of the Georgian Air Force has been destroyed on ground by Russian forces (Airbase Senaki).

August, 11. Georgia. Mi Mi-8 of the Georgian Air Force destroyed on ground by Russian forces

August, 16. Latvia. Piper PA-31-310 Navajo crashed due to bad weather.

August, 24. Kyrgyzstan.  Boeing 737-219  crashed shortly after takeoff.

 

Sitten on joitakin sattumuksia (Incidents?):

August, 2. Belarus. Tupolev-204 emergency landing in Minsk.

August, 6. Russia. Maintenance incident.

August, 7. Russia. Oxygen masks deployed during departure.

August, 10. Russia. R-44 copter sank.

 

Syyskuun listaa ei ole julkistettu, mutta uutisista poimittuna

 

1 Syyskuuta. AN-2 katosi Krasnojarskissa

2 Syyskuuta. TU-134 teki pakkolaskun Hanti-Mansissa.

 

Sitten tämä viimeisin. Kevyet mullat.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Noistahan on puolet Georgian sodan tappioita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Noistahan on puolet Georgian sodan tappioita.

 

Mutta itänaapurissa siviili-ilmailu on aina ollut myös sotilasilmailua, ja toisinpäin :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Noistahan on puolet Georgian sodan tappioita.

Ihmishenkinä laskettuna tappioita oli enemmän  tässä Kirgisian tapauksessa:

 

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,80776.msg945758.html#msg945758

 

Muuten, jollain venäläisten palstalla verrattiin Boeingia Jaappanista ostettuun digitaaliseen taulutelevisioon, hienoa tekniikkaa riittää,  kolmikirjaimisine lyhenteineen, mutta kun kytket sen päälle Novosibirskissa, kuvaa ei näy...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Venäjän syyttäjänvirasto tiedottaa.

 

Vnukovan lentokonekorjaamo numero 400:ssa on havaittu vakavia rikkomuksia.

 

http://genproc.gov.ru/news/news-8557/

 

- valmistettu koneenosia ilman lisenssiä

- otettu käyttöön räjähteitä sisältäviä varaustuksia, ilman vastaavaa lisenssiä

- hankittu osia alihankkijoilta, joilla ei ole lisenssiä, eikä todistuksia osien yhteensopivuudesta

- mittariasennuksen testauksessa käytetty kalibroimattomia mittalaitteita

 

Kyseinen korjaamo No 400 vastasi Permissa tuhoutuneen Boeing 737-500 koneen huollosta. Vielä ei ole varmuutta, johtuiko onnettomuus ohjaajan virheestä vai koneen epäkunnosta.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aeroflot on katkaissut kaiken yhteistyön Aeroflot Nordin kanssa. Nord ei saa jatkossa käyttää Aeroflotin nimeä eikä operoida lentoja Aeroflotin koodilla. Aeroflot omistaa Nordista 51%, mutta on epäselvää aikooko se pitää omistuksensa jatkossa

 

atw online

 

 

Ei saa jatkossa käyttää Aeroflotin nimeä? Yli kolme kuukautta on kulunut...

 

http://www.aeroflot-nord.ru/english/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei saa jatkossa käyttää Aeroflotin nimeä? Yli kolme kuukautta on kulunut...

 

Aeroflot-Nordin johto taisi todeta tuoreeltaan, että he eivät aio muuttaa nimeä. Eivätkä ole muuttaneet.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.avia.ru/news/?id=1234297816 (originaali venäläinen uutinen)

 

---------------------------------------------------

Headline: Investigation of Aeroflot-Nord 737-500 crash blames poor pilot training  on Western aircraft

 

Summary: Report states that pilot misread instruments, but reveals he had unspecified levels of alcohol in his blood

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään