Antti Asikainen

Ikuiset perämiehet

10 viestiä aiheessa

Olen ymmärtänyt, että kaikissa yhtiöissä kaikki perämiehet eivät koskaan ylene kapteeneiksi. Onko tämä yleistä ja onko Finnairilla ikuisia perämiehiä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Asiasta en mitään tiedä, mutta yhtäkkiä kuulostaa lähes rankaisemiselta :P Odottelen mielenkiinnolla faktaa.

 

Muistikuvani saattaa olla täysin väärä, mutta itse uskon sen olevan totta. Uran typeneminen pelkkään perämiehen pestiin liittyi siihen, että jos työvuosien aikana käy selväksi, ettei perämiehellä ole edellytyksiä kapteeniksi, häntä ei ylennetä. Vaikka hakijat testataan perusteellisesti, niin testit eivät kuitenkaan ole aukottomia. Voin kuvitella, että alkujaan kapteeniksi kelpaavan henkinen tasapaino voi myös järkkyä siten, että kapteeniksi ei ole edellytyksiä, vaikka perämiehen penkillä voikin istua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käsittääkseni Finnairin valinnoista vastaava on joskus todennut tyyliin "meille ei haeta lentäjiä, meille haetaan kapteeneita". Eli periaatteessa pyritään jo hakuvaiheessa katsomaan, että kapteeninpaikan vaatimukset täytetään. Tosin ei siinä muutaman päivän testien aikana kaikkea voi tietää ja testasta ihmisestä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistikuvani saattaa olla täysin väärä, mutta itse uskon sen olevan totta. Uran typeneminen pelkkään perämiehen pestiin liittyi siihen, että jos työvuosien aikana käy selväksi, ettei perämiehellä ole edellytyksiä kapteeniksi, häntä ei ylennetä. Vaikka hakijat testataan perusteellisesti, niin testit eivät kuitenkaan ole aukottomia. Voin kuvitella, että alkujaan kapteeniksi kelpaavan henkinen tasapaino voi myös järkkyä siten, että kapteeniksi ei ole edellytyksiä, vaikka perämiehen penkillä voikin istua.

 

Oikea väittämä, mikä perustuu tämän päivän toimintaohjeisiin liikennealalla liikenteessä työskenteleviä. Testit pyrkitvät seulomaan ja varmistamaan toimeksiantajalle mieluisaa rivistöä. Mutta yksilön elämä on kokonaisuus, ei testipäivien tulokseen jäävä stabiili.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käsittääkseni Finnairin valinnoista vastaava on joskus todennut tyyliin "meille ei haeta lentäjiä, meille haetaan kapteeneita". Eli periaatteessa pyritään jo hakuvaiheessa katsomaan, että kapteeninpaikan vaatimukset täytetään. Tosin ei siinä muutaman päivän testien aikana kaikkea voi tietää ja testasta ihmisestä.

 

Tuo kuullostaa aivan järkevältä. FO on päällikön varamies ja täytyyhän silloin löytyä valmiuksia, myös henkisiä, ottaa kone tarvittaessa omiin käsiin.

 

Tokihan uransa saa katkeamaan monellakin tapaa, ja luulen, että kaikilla yhtiöillä on näitä uransa huipulla olevia kakkosmiehiä. Eihän nykisin tietenkään mitään mustia listoja panna paperille, asiat voi hoitaa paremminkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hiljattain ilmestyneessä Tekniikan Maailma-lehdessä oli juttua lentoturvallisuudesta ja toimittaja oli mukana lennolla AY091 Bangkokiin. Artikkelissa kerrottiin, että Finnair ottaisi palvelukseensa vain henkilöitä, joilla on (henkiset) valmiudet toimia myös koneen päällikkönä. Eli ei tule tilannetta, että todella kokenut perämies toimisi hyvin nuoren kapteenin alaisuudessa. Tässä syynä, ettei tule "hattukulman" kanssa ongelmia, kuten jossain Aasiassa. Siellä ei välttämättä perämies uskalla sanoa kapteenille, että nyt menee päin seiniä tai että kapteeni ei kuuntele, mitä perämies sanoo.

 

Hyvä artikkeli, kannattaa lukea.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu olen tuosta aasian meiningistä kuullut kanssa. DC-10 aikaan, kun oli 2nd, 1st ja Cpt. Secöndillä ei ole kuulemma ollut "suoraa" puheoikeutta kipparille vaan viesti välittyi förstin kautta... :P

 

TLi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Morjens!

 

Tiettävästi Finnairillakin on perämiehiä, joiden urakehitys kapteeniksi on tyssännyt (toistaiseksi?) erinäisistä syistä kuten menestyminen simulaattoritesteissä. Näiden ihmisten taustoja en tunne (eli ovatko talosta vai lentoyhtiöiden sulattamisen myötä sinne tulleet).

 

T: Vesa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja ennenkuin alatte pitää kaikkia yli kolmikymppisiä perämiehiä aivan toivottomina tapauksina, niin voihan se olla, että kaverit on esim. vaihtanu puljua syystä tai toisesta (eli rahan perässä ;) ). Siinä usein voipi käydä sillälailla, että taloa vaihtaessa pääsee tyylikkäästi sinne virkaikä jonon häntäpäähän ja saa neljättä raitaa odotella pitkäänkin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään