Heikki Melentjeff

Helsinki-Vantaalla radioissa ongelmia

6 viestiä aiheessa

Ilmeisesti Vantaan lennonjohdon radioissa oli tänään ongelmia kun lähes kaikki liikenne ohjattiin odotuskuvioihin. Tampereen alue kuului sanovan kaikille, että viivästykset johtuvat radio-ongelmista Vantaalla. Pahimmillaan odotusta tuli ilmeisesti puolisen tuntia.

 

Heikki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ruuhka-aikaan EFHK:lla pyritään käyttämään suurimman laskevan liikenteen kapasiteetin tarjoavaa independent parallel approach -menetelmää. Menetelmä on käyttökelpoinen vain kun koko liuta erilaisia kriteerejä täytetään, yksi näistä on suoran pikapuhelinyhteyden ns. priority-keskeytystoiminnalla tarjoaman järjestelmän toimintakunto. Tämä puheyhteysjärjestelmä vikaantui, jolloin koko menetelmää ei voitu käyttää, vaan siirryttiin yhden laskukiitotien käyttöön, jolloin luonnollisesti kapasiteettikin on heikompi.

 

T. Jari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Menetelmä on käyttökelpoinen vain kun koko liuta erilaisia kriteerejä täytetään, yksi näistä on suoran pikapuhelinyhteyden ns. priority-keskeytystoiminnalla tarjoaman järjestelmän toimintakunto.

Moi

 

Onkos kyseinen järjestelmä Suomeksi sanottuna sellainen, että lennonjohtaja saa tangenttia painamalla etusijan muihin taajuuksilla oleviin? Eli mikäli joku kone on äänessä niin ATC voi omalla tangentin painalluksella keskeyttää kyseisen koneen lähetyksen ja tulla itse eetteriin?

 

Ripa

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Onkos kyseinen järjestelmä Suomeksi sanottuna sellainen, että lennonjohtaja saa tangenttia painamalla etusijan muihin taajuuksilla oleviin? Eli mikäli joku kone on äänessä niin ATC voi omalla tangentin painalluksella keskeyttää kyseisen koneen lähetyksen ja tulla itse eetteriin?

 

 

Ei. Kyse ei ole radio-, vaan suorasta puhelinyhteydestä toiseen ATC -yksikköön, eli tässä tapauksessa ARR -lennonjohtajalta TWR -lennonjohtajalle tai päinvastoin. Juju on siinä, ettei toisen tarvitse vastata puheluun, vaan soittaja voi viiveettä huikata asiansa, kuten väistökäskyn, vastaanottavalle. Järjestelmä on välttämätön nimenomaan riippumattomia rinnakkaisia lähestymisiä käytettäessä, jolloin koneet voivat olla vierekkäisillä loppuosilla aivan rinnakkain, jolloin sivuun ajauduttaessa väistöllä saattaa olla todella kiire.

 

T. Jari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään