Pentti Perttula

Varastojen roinaa - uusia valokuvia

39 viestiä aiheessa

Nisulan Jukka kirjoitti tuossa uusimpaan Feeniksiin ansiokkaan artikkelin Sonjasta (BL-115), mukana olivat myös Blennujen suksikokeilut ja Sonjan kaputti suksilla. Onko tuossa suksessa mitään tunnisteita, olen lukevinani siitä sanan "SEPPO"? Tai onko muuta tietoa missä koneyksilössä sivakka on ollut alla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osa II. Vihurin spinneri, halkaisija 34,6 cm, korkeus 20 cm, navan reiän halkaisija 9,5 mm, ulkoreunassa 58 reikää kahdessa rivissä.

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nisulan Jukka kirjoitti tuossa uusimpaan Feeniksiin ansiokkaan artikkelin Sonjasta (BL-115), mukana olivat myös Blennujen suksikokeilut ja Sonjan kaputti suksilla. Onko tuossa suksessa mitään tunnisteita, olen lukevinani siitä sanan "SEPPO"? Tai onko muuta tietoa missä koneyksilössä sivakka on ollut alla?

 

Suksesta ei löydy minkäänlaista tekstiä tuota seppoa lukuunottamatta eikä tiedossani ole, missä koneessa se on ollut. Suksi oli 1950-luvulla Kuoreveden (nyk. Mäntän) Hallissa nuoremmalla isoveljelläni, Sepolla, käytössä pulkkana.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitten alkavatkin nämä tunnistuspähkinät. Osa III. "Ohjauspyörä", kolmipuolainen, halkaisija 32 cm, kehällä mahdollinen ohjaussauvan kiinnityspaikka, kehän paksuus ilman narua n. 2 cm. Kehä päällystetty nahalla ja pellavanarulla. Saa tunnistaa.

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osa III. "Ohjauspyörä", kolmipuolainen, halkaisija 32 cm, kehällä mahdollinen ohjaussauvan kiinnityspaikka, kehän paksuus ilman narua n. 2 cm.

 

Tupolev SB:stä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osa IV. "Rataspyörä", halkaisija 29,5 cm, 3-puolainen, puolat 2 mm paksua metallilevyä, puukehä kiinnitetty 12 kupariniitillä, puukehän paksuus 1,7 cm, leveys 2,7 cm, hammasratas (ketjulle?), hammasrattaan ulkohalkaisija 6,3 cm, reikä 2,54 cm, hammasrattaan 2 tuuman kehään stanssattu numero 27, hammasratas kiinnitetty 6 niitillä.

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osa V. SB:n trimmi?. Metallinen, 3-puolainen pyörä, halkaisija 17 cm, korkeus 5,2 cm, kehällä ollut puolien päissä mustaa nahkaa (enää yhdessä) ja ilmeisesti narua on ollut kierrettynä kehän ympäri, on ollut mahdollista kiinnittää tappiin läpipultilla.

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osa VI. Mäntä, 143 x 78 mm, varren paksuus 0,5 tuumaa. Kohtalaisen isosta myllystä.

 

 

Mitenkään erityisemmin viisastelematta.... 0lisko kuitenkin venttiili?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osa V. SB:n trimmi?. Metallinen, 3-puolainen pyörä, halkaisija 17 cm, korkeus 5,2 cm, kehällä ollut puolien päissä mustaa nahkaa (enää yhdessä) ja ilmeisesti narua on ollut kierrettynä kehän ympäri, on ollut mahdollista kiinnittää tappiin läpipultilla.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Osa V:

 

Nämä näyttävät todellakin joko Tupolev SB-2:n trimmipyörältä tai sitten ne ovat mahdolisesti saman koneen jäähdyttimien säätöpyöriä. Nämä säätöpyörät ovat kooltaan hieman suurempia kuin trimmi. Jäähdyttimen säätöpyöriä oli kaksi samalla akselilla, ja ne sijaitsevat taaempana kuin varsinainen trimmipyörä. Kuitenkin ohjaamon vasemmalla seinällä. Jukka Raunion kirjassa Lentäjän näkökulma IV on hyvät kuvat sivulla 108.

 

Osa III: Eivät ole mielestäni ainakaan SB-2:n ohjauspyöriä, ei myöskään Iljushin DB-3:n. Niiden ohjauspyörä on avonainen ylhäältä, eli kolmasosa rattia "pala" puuttuu, poiketen III-kuvien pyöristä.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osa V:

 

Nämä näyttävät todellakin joko Tupolev SB-2:n trimmipyörältä tai sitten ne ovat mahdolisesti saman koneen jäähdyttimien säätöpyöriä. Nämä säätöpyörät ovat kooltaan hieman suurempia kuin trimmi. Jäähdyttimen säätöpyöriä oli kaksi samalla akselilla, ja ne sijaitsevat taaempana kuin varsinainen trimmipyörä. Kuitenkin ohjaamon vasemmalla seinällä. Jukka Raunion kirjassa Lentäjän näkökulma IV on hyvät kuvat sivulla 108.

 

Osa III: Eivät ole mielestäni ainakaan SB-2:n ohjauspyöriä, ei myöskään Iljushin DB-3:n. Niiden ohjauspyörä on avonainen ylhäältä, eli kolmasosa rattia "pala" puuttuu, poiketen III-kuvien pyöristä.

 

Jukka

 

LN IV:stähän näitä on tullut vertailtua ja pikkupyörät näyttävät mittasuhteiltaan sopivan parhaiten juuri SB:n trimmipyöriksi. Se on ollut työmäärityksenä, mutta varmuutta ei ole.

 

Osa III ei ole SB:stä. Sen lisäksi, että SB:n ohjauspyörä on auki, on sen kiinnitys sauvaan erilainen. Jotenkin on sellainen hytinä, että kuvani pyörä on jostain vanhemmasta konetyypistä, joka on ollut Suomessa käytössä. Mutta mistä?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osa III ei ole SB:stä. Sen lisäksi, että SB:n ohjauspyörä on auki, on sen kiinnitys sauvaan erilainen. Jotenkin on sellainen hytinä, että kuvani pyörä on jostain vanhemmasta konetyypistä, joka on ollut Suomessa käytössä. Mutta mistä?

 

Tähän aikaan aamusta ei jaksa etsi kuvia, mutta ainakin Hansassa on pyöreä ratti.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osa VI. Puulaatikko (koivua), jossa nahkainen kantokahva. 32,2x23x11 cm. Kannessa olevissa tarroissa on tekstit: TIY (Tampereen ilmailuyhdistys?), ESSO ja "Nykyaika kuuluu ilmailulle - tue Suomen lentäjiä".

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä, onko näillä lootilla välttämättä mitään tekemistä suoranaista tekemistä lentokoneiden kanssa. Osa VII. Peltilaatikko 28,3 x 16,8 x 8,8 cm. Seinään kiinnitettävä, yläreunassa 2, alareunassa 1 kiinnike.

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve

Itse en noille ruorirattipyörille löydä ainakaan ohjauspyörän paikkaa, veikkaan villisti että liittyvät trimmi yms. käyttöön, saatan olla väärässä kuten usein ennenkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osa IX ja toistaiseksi viimeinen. Vaijerinkiristäjiä, maksimipituus 286 mm, minimi 195 mm. Kärkiosaan stanssattu "A186517 (3)" tai "A186517 /2", messinkiosaan "A186" ja "505". Joihinkin kohtiin on stanssattu "G" kuusikulmion sisään.

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve

Itse en noille ruorirattipyörille löydä ainakaan ohjauspyörän paikkaa, veikkaan villisti että liittyvät trimmi yms. käyttöön, saatan olla väärässä kuten usein ennenkin.

 

Ensimmäistä pyörylää lukuunottamatta olen aikalailla samaa mielipuolta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo kuusikulma ja G tai G kuusikulmaisena jossa jokin kuvio, liittyy melko varmaan Grummanin historiaan tavalla tai toisella.

Voihan tuollakin olla jokin muu(ei lehmä)merkitys.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osa VI. Puulaatikko (koivua), jossa nahkainen kantokahva. 32,2x23x11 cm. Kannessa olevissa tarroissa on tekstit: TIY (Tampereen ilmailuyhdistys?), ESSO ja "Nykyaika kuuluu ilmailulle - tue Suomen lentäjiä".

 

 

 

Tervehdys

Tietojeni mukaan kyseessä on FR:n konekiväärien varustelaatikko. Itselläni on samanlainen ja samasta "sylttytehtaasta" peräisin. Saadessani sen, minulle kerrottiin alkuperä.

Pena

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osa IX ja toistaiseksi viimeinen. Vaijerinkiristäjiä, maksimipituus 286 mm, minimi 195 mm. Kärkiosaan stanssattu "A186517 (3)" tai "A186517 /2", messinkiosaan "A186" ja "505". Joihinkin kohtiin on stanssattu "G" kuusikulmion sisään.

 

Arne tuossa veikkaili näitä Grummanin vaijerinkiristäjiksi (tietenkin, koska Arne on Widgeon- ja Ranger-mies ;D). Mutta koska Suomessa on ollut vähänlaisesti vanhoja Grummaneita (= 1 kpl 1940-luvun Widgeon OH-GWA pois lukien "modernit" Grumman- Americanit), niin hieman epäilyttää. Jotenkin vaan tuntuu, että Pentti Perttulan kaikki roina on militääripuolelta, ja siksi ehdotankin englantilaista Glosteria. Ilmavoimilla oli Glostereita paljon, Gamecock, Gauntlet ja Gladiator. Kaikki oikeita vaijerikasoja! Siksi tuo G-merkki saattaisi viitata niihin. Voin toki olla aivan väärässä, mutta ehkä jollakin muulla lamppu syttyy vaikka tästä spekulaatiosta.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys

Tietojeni mukaan kyseessä on FR:n konekiväärien varustelaatikko. Itselläni on samanlainen ja samasta "sylttytehtaasta" peräisin. Saadessani sen, minulle kerrottiin alkuperä.

Pena

 

Kiitos tiedosta  :thmbup: Minullehan ei ole koskaan kerrottu mitään eikä meilläkään ole tullut aikaisemmin puheeksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään