Pentti Perttula

Varastojen roinaa - uusia valokuvia

39 viestiä aiheessa

Osa IX ja toistaiseksi viimeinen. Vaijerinkiristäjiä, maksimipituus 286 mm, minimi 195 mm. Kärkiosaan stanssattu "A186517 (3)" tai "A186517 /2", messinkiosaan "A186" ja "505". Joihinkin kohtiin on stanssattu "G" kuusikulmion sisään.

 

Tuo G-kirjain tuskin viittaa mihinkään tiettyyn lentokonetyyppiin, vaijerilukot kun ovat aika yleistavaraa. Nuo numerosarjat voisivat olla Lentokonetehtaan piirustusnumeroita ja se G tehtaan tarkastusleima. VL stanssasi osiin yleensä piirustusnumeron, ei vittausta lentokonetyyppiin.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo G-kirjain tuskin viittaa mihinkään tiettyyn lentokonetyyppiin, vaijerilukot kun ovat aika yleistavaraa. Nuo numerosarjat voisivat olla Lentokonetehtaan piirustusnumeroita ja se G tehtaan tarkastusleima. VL stanssasi osiin yleensä piirustusnumeron, ei vittausta lentokonetyyppiin.

Juha

 

Tämä stanssaustieto voi todellakin hyvin päteä näihin osiin. G on lyöty selvästi huolimattomammin kuin numerot eikä se ole kaikissa osissa edes samassa paikassa, mikä viittaisi tarkastusleimaan. Numerot taas ovat prikulleen samoissa kohdissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heittäynpä taas inhottavaksi, eli tuo ISO G tehdas sorvaili jos kellekkin kaikenmoisia kappaleita, laatuahan nuo kaipasivatten.

Tuo kantikas G tai G kanteissa oli Grumman tehtaan tarkistusjuttu jota käytti myös alihankkijjat.

 

Eli tuo G tunnus liittyisi tavalla tai toisella Yankkee tehtaaseen, vaihtoehtona tietty Jukan mainitsema G tehdas, en ole yrittämyksistä huolimatta löytäny Britannian vastaavaa tunnusleimaputiikkia, jos joku löytää ja saan sen käyttööni tarjoilen museolla kahvit, menee nimittäin yhteiseen hyvään.

Kukahan tässä voittaa. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin tuota siis....

 

Olihan nämä stanssit jo tutkittu tarkkaan? Ei nyt tokikaan ihan suoraan kuvaukseen sopivaa löydy mutta jospa jonkun johtolangan saisi?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joojustiinsa noista olen tuon lauselmani julki tuonnut, en GB vastaavaa ole löytäny, ja sitäpaitti ei monesta kohtaa Widgeonia tuollaisia löydy.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin tuota siis....

 

Olihan nämä stanssit jo tutkittu tarkkaan? Ei nyt tokikaan ihan suoraan kuvaukseen sopivaa löydy mutta jospa jonkun johtolangan saisi?

 

 

 

Niin, noista leimoista 6-kulmio näyttäisi olevan vain Grummanilla.

 

Kapuloissa oleva "Kee" näyttää tältä (kuvaa suurennettu ja kontrastia lisätty reippaasti):

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osa X. Työkaluja. Pihdit, mutta mihin tarkoitukseen? Lukkorengaspihdit? Teksti: "WRIGHT 83965 WHIRLWIND" ja kaksi kiintoavainta. Teksti: "PWA 1114 A 54365" ja "PWA 1113 A54355". PWA tarkoittanee Pratt & Whitney Aircraftia.

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osa XI. Pleksi. Korkeutta noin 40 cm ja paksuutta 35 mm. Mihin lie tätäkin tarvittu, että on pitänyt sahata paloja pois?  >:(

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osa XII: Fougan moottorin polttokammio. Halkaisija 50 cm. Ollut vanhemmillani riippuvana amppelina ja täynnä multaa 60-luvulta saakka.

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osa IX ja toistaiseksi viimeinen. Vaijerinkiristäjiä, maksimipituus 286 mm, minimi 195 mm. Kärkiosaan stanssattu "A186517 (3)" tai "A186517 /2", messinkiosaan "A186" ja "505". Joihinkin kohtiin on stanssattu "G" kuusikulmion sisään.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Pyysin apua kuvan vaijerinkiristimen tunnistamiseen Pentti Manniselta, joka todellakin on perehtynyt vanhoihin lentokoneisiin ja niiden rakenteeseen.

 

Pentti vastasi seuraavanlaisesti:

 

"JOS se olisi VL:n valmistama oma tuote niin looginen osanumero olisi tyyliin A12345. Meistillä lyötiin vielä VL.

 

Tuo kuvassa oleva on vähän liian pitkä numero ja jos kyseessä on ohjainvaijerin vaijerilukko niin ainakin vanhoissa koneissa 1930- ja 40 -luvuilla kiinnityskorvake oli vain toisessa päässä - toisessa päässä oli vaijeri kiinni.

 

Todella vanhoilla koneilla oli vähän erilaisen tyyliset koodit; esimerkiksi IVL:n rakentaman Gloster Gamecock?in vaijerilukot olivat tyyppiä A.G.S. 383. Ne olivat vain toisessa päässä säädettäviä (esim. jalkakartun) ja vaijeri oli kiinteästi kiinni ja juotoksella varmistettu.

 

Jotenkin vaikuttaisi ulkolaiselta ja modernilta koneelta. Joku pienkone 1950-luvulta?"

 

Tutkittuaan lisää kuvia Pentti kirjoitti seuraavasti:

 

"Tuo vaijerikiristin voi olla hyvinkin "nykyaikaisen" amerikkalaisen pienkoneen osa. Ne haarukkapäät ovat koneistetut eri tavalla kuin vanhoissa koneissa. Esimerkiksi B.Bulldog koneessa koko komeus koostui neljästä osasta:

 

Fork end (S.P.3 418 = kiinnityshaarukka)

Pin (S.P.4 J12 = runkotappi)

Luck nut (A.G.S. 672 E = lukitusmutteri)

Split pin (A.G.S. 166 1/8x3/4 vaijerin kiinnitystappi)

 

Nämä ovat standarditavaraa RAF:n koneissa 1930-luvun alussa. Uudemmissa koneissa, kuten H.Hurricane ei siivekevaijereissa tarvittu lainkaan tällaista kiristintä ja peräsinvaijereissakin kiristin oli tosi yksinkertainen."

 

Pentti

 

 

Kiitoksia Pentti Manniselle näistä tiedoista!

 

Jukka

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitten alkavatkin nämä tunnistuspähkinät. Osa III. "Ohjauspyörä", kolmipuolainen, halkaisija 32 cm, kehällä mahdollinen ohjaussauvan kiinnityspaikka, kehän paksuus ilman narua n. 2 cm. Kehä päällystetty nahalla ja pellavanarulla. Saa tunnistaa.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Näin sattumalta eilen TB-3 -pommikoneen ohjaamosta piirretyn kuvan ja ohjauspyörä näytti siinä olevan juuri tällainen. Nyt pitäisi jostain löytää näkymä ohjaamosta valokuvana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin sattumalta eilen TB-3 -pommikoneen ohjaamosta piirretyn kuvan ja ohjauspyörä näytti siinä olevan juuri tällainen. Nyt pitäisi jostain löytää näkymä ohjaamosta valokuvana.

 

Tässä on parit hyvät valokuvat TB-3-pienoismallista, jossa on juuri tuollaiset ohjauspyörät:

 

http://vvs.hobbyvista.com/Modeling/Tupolev/TB-3/Sekularac/Zveno/pic08.jpg

 

http://vvs.hobbyvista.com/Modeling/Tupolev/TB-3/Sekularac/Zveno/pic09.jpg

 

Ja tässä tuo sivusto kokonaan:

 

http://vvs.hobbyvista.com/Modeling/Tupolev/TB-3/Sekularac/Zveno/index.php

 

Wikipediasta (venäjänkielinen) löytyi tämä "ohjaamokuva", mutta se ei paljon auta:

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/8/8c/TB-3_cockpit.jpg

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämän piti mennä hauskojen ilmailurihkamien osastoon myöhemmin - mutta "unettomuus" vaivaa ??? -tähän aikaan yöstä. Kuvatausta taitaapi olla kuitenkin tätä osastoa, eli FR:n 7,7 mm hernepyssyjen varustelaatikko talvisodan ajoilta, kuten kaima esitteli, tässä laatikko sisältöpainatuksilla. Ilmailutavara on toissa viikolla Okinawalta tavattu syöpäkääryleiden loppusijoistuspaikka.

 

 

[ attachment removed ]

PS.-Yllille kaikki faktat liittyvät toisiinsa ;)

 

Edit: diagnoosi  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OSA VI

 

Meillä oli samanlaisia lootia Isäukon työkalulaatikkoina. Ukko palveli Ilmavoimissa mekkinä reilut 35-vuotta. Muistelisin ko. lootien olleen alunperin  pommitähtäimen (vara)osalaatikoita.

 

Nimim. Asseri ja Liisa Perttulan entinen naapurinpoika.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään