Håkan Sandberg

Ensimmäinen lento Suomessa Biodieselillä, mahdollisesti koko maailmassa

22 viestiä aiheessa

Tervehdys

 

Vartimarkka teki onnistuneen lennon eilen, käyttäen suomalaista uusiobiodieseliä. Nurmijärven Savikon lentopaikalla saatiin nuuhkaista munkkirinkilän tuoksua, joka ei ollut peräisin Roosan kuppilasta, vaan Varttimarkan höpinäputken päästä.

Onneksi olkoon onnistuneesta lennosta.

Håkan

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tuo lentopaikka se, mikä näkyy kolmostiellekin "hangaareineen" ja tuulipusseineen?

 

Meinaan on joskus kaverit soitellu mulle: "Pitääks soittaa hälytyskeskukseen ku pienkone teki just pakkolaskun pellolle" ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vartimarkka teki onnistuneen lennon eilen, käyttäen suomalaista uusiobiodieseliä.

 

Tarkoittaako tuo "uusio" sitä, että kyseessä on käytöstä poistettua munkin- tai ranskiksenpaistoöljyä, joka on sitten esteröity?

 

Onko tuo lentopaikka se, mikä näkyy kolmostiellekin "hangaareineen" ja tuulipusseineen?

 

Kyllä se näkyy kolmostielle oikein hyvin. Ja kun oikein tarkkaan osaa katsoa, samalle tielle näkyy toinenkin lentopaikka, joka on ollut siellä jo ennen tuota Savikkoa.

 

t. Mikko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tuo lentopaikka se, mikä näkyy kolmostiellekin "hangaareineen" ja tuulipusseineen?

 

Meinaan on joskus kaverit soitellu mulle: "Pitääks soittaa hälytyskeskukseen ku pienkone teki just pakkolaskun pellolle" ;D

Juu

Täsmälleen, ei tarvitse huolta kantaa :) Kiitotien loppuosa kulkee kolmostien yli, siinä vaiheessa ollaan suht matalalla.

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onnittelut onnistuneesta yrityksestä  :thmbup:

Heitin  eräissä piireissä ennen Jämi Fly inniä ilmaan ajatuksen että josko käytettäisiin lentskarimoottoria biodieselillä tapahtumassa, mutta eipä homma silloin toteutunut.

MIstä raaka -aineista kiisseli oli valmistettu ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vartimarkka teki onnistuneen lennon eilen, käyttäen suomalaista uusiobiodieseliä.

 

Onneksi olkoon  :thmbup: mutta mitäs se tällainen uusiobiodiesel on? ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onneksi olkoon  :thmbup: mutta mitäs se tällainen uusiobiodiesel on? ;)

Moi

 

Saamani tiedon mukaan, raaka-aineena käytetään kierrätysrasvaa. Sitä on saatavilla nykyään suht paljon. Kiitos pikaruokaloiden, ravintoloiden ja miksi ei Räyskälän munkinpaiston ;)

Minua enempi kouluja käyneet voivat kommentoida :)

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

RME,lläkö tässä nyt on lennetty? Onko moottori pumppusuutin-/commonrail teknoligialla toteutettu vai ihan "perinteinen" jakajapumpulla ruiskuttava? Onko jatkoa tiedossa, vai vetäistiinkö lento ihan vain demonstraatioksi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siitä sitten tekemään juttu Biodiesel Magazineen  ;)

 

L-29:llä on ehditty lentää 100 % biodieselillä vuosi sitten.

 

http://www.biodieselmagazine.com/article.jsp?article_id=1876&q=green%20flight&category_id=25

 

Nyt lennettiin mäntämotilla, vuosi sitten lennettiin turbiinilla. Eli olisko peräti maailman ensimmäinen lento mäntämoottorilla biokiisselin voimalla.

Olikohan muuten tossa varttimarkassa 100 % biokiisseli vai sekoitus polttoaineena ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt lennettiin mäntämotilla, vuosi sitten lennettiin turbiinilla. Eli olisko peräti maailman ensimmäinen lento mäntämoottorilla biokiisselin voimalla.

Olikohan muuten tossa varttimarkassa 100 % biokiisseli vai sekoitus polttoaineena ?

 

No juu

 

Kyllä käytössä oli 100% XME biodiesel peräisin Vegoleum oy:ltä. Biodiesel lentoa on nyt 62min. Kaippa tuo Pelle peloton kohta tekee oman jakostamon, raakaineen kun saa kiven heiton päästä :D

 

Palautuspostia öljysheikeille :thmbup:

[ attachment removed ]

 

Kotiinkuljetus Mäkkäriltä via Vegoleum

[ attachment removed ]

 

Savikon kirkasta 100%:sta, Kiteeläiset vaviskoon

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onneksi olkoon :thmbup: Äkkiseltään googlella löytyy tietoja sekoitetulla biodieselillä tehdyistä mäntämoottorilennoista, mutta 100% ekobiotavaralla tehdyistä ei löydy. Nyt kaikki googlaamaan - tämähän olisi uutisen arvoinen juttu maailman ekomedioissa ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

XME - eikö se sisällä sekä metyyliesteriä, että normaalia mineraalikiisseliä -  eli XME nimellä markkinoita biokiisseli on itse asiassa kasviöljyperäisen metyyliesterin ja tavallisen mienraalidieselin sekoitus ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

XME - eikö se sisällä sekä metyyliesteriä, että normaalia mineraalikiisseliä -  eli XME nimellä markkinoita biokiisseli on itse asiassa kasviöljyperäisen metyyliesterin ja tavallisen mienraalidieselin sekoitus ?

" XME ei sisällä osia fossiiliöljystä" -lainaus Vegoleum Oy:n sivulta.

 

http://www.vegoleum.fi/xme_fin.htm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ehkä tämä pitäis kysyä suoraan valmistajalta, mutta kysytään nyt kuitenkin. Onko tietoa mikä tuon XME biodieselin samepiste on? Näillä sikadiisseleillä tuppaa olemaan se ongelma että ne jätkähtää jo pikku pakkasilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkä tämä pitäis kysyä suoraan valmistajalta, mutta kysytään nyt kuitenkin. Onko tietoa mikä tuon XME biodieselin samepiste on? Näillä sikadiisseleillä tuppaa olemaan se ongelma että ne jätkähtää jo pikku pakkasilla.

 

Pakkasenkesto riippuu siitä minkälaatuisesta raaka-aineesta biokiisseli on tehty ja miten. Oman kokemuksen mukaan toimi rivipumpulla varustetussa moottorissa vielä miinus 10 - 13 asteen pakkasessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkä tämä pitäis kysyä suoraan valmistajalta, mutta kysytään nyt kuitenkin. Onko tietoa mikä tuon XME biodieselin samepiste on? Näillä sikadiisseleillä tuppaa olemaan se ongelma että ne jätkähtää jo pikku pakkasilla.

 

Juu

 

Pikkupoikana jähmetty viinipullo hankeen, piti siirtyä vahvempiin aineisiin.  :)

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pakkasenkesto riippuu siitä minkälaatuisesta raaka-aineesta biokiisseli on tehty ja miten. Oman kokemuksen mukaan toimi rivipumpulla varustetussa moottorissa vielä miinus 10 - 13 asteen pakkasessa.

 

Eikai toi pumppu se ongelma ole? Ainakin normidiesel tukkii suodattimen liian kylmässä.

Vai onko Biodiesel tässä suhteessa erilaista?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jakajapumppu vähän krantumpi rakenteensa vuoksi sille mitä sen läpi menee ( mm. P-aineen viskositeetti - vanhoista rivipumpuista on rakenneltu mm. automaattirasvareita  ym. mutta jakajapumpulla ei ole  moista ainakaan minun tietääkseni edes yritetty). Mainitsin rivipumpun vaan siksi kun siinä kokeilumoottorissa sellainen oli. Jakajapumpullista mottia en ole "koeponnistanut" 100 % biokiisselillä pakkasessa.

Juu, kyllä se suodatin on se paikka mikä ensiksi alkaa jallittamaan polttoaineen kulkua kun keli käy kylmäksi - suodatin ja polttoaineraana tankin pohjalla.  Noihin talvikäyttöön varustettuihin biokiisselivehkeisiin on asennettu suodattimen lämmittimiä ja myös tankin lämmittimiä jotta kovassa pakkasessa voi käynnistää. Riippuen paluukierron suuruudesta ja pa-järjestelmän rakenteesta, polttoaine pitää myöhemmin itsensä lämpimänä kunhan mylly on ensin saatu vaan käyntiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jakajapumppu vähän krantumpi rakenteensa vuoksi sille mitä sen läpi menee ( mm. P-aineen viskositeetti - vanhoista rivipumpuista on rakenneltu mm. automaattirasvareita  ym. mutta jakajapumpulla ei ole  moista ainakaan minun tietääkseni edes yritetty). Mainitsin rivipumpun vaan siksi kun siinä kokeilumoottorissa sellainen oli. Jakajapumpullista mottia en ole "koeponnistanut" 100 % biokiisselillä pakkasessa.

Juu, kyllä se suodatin on se paikka mikä ensiksi alkaa jallittamaan polttoaineen kulkua kun keli käy kylmäksi - suodatin ja polttoaineraana tankin pohjalla.  Noihin talvikäyttöön varustettuihin biokiisselivehkeisiin on asennettu suodattimen lämmittimiä ja myös tankin lämmittimiä jotta kovassa pakkasessa voi käynnistää. Riippuen paluukierron suuruudesta ja pa-järjestelmän rakenteesta, polttoaine pitää myöhemmin itsensä lämpimänä kunhan mylly on ensin saatu vaan käyntiin.

 

Lentokoneissa todennäköisesti suurimmaksi ongelmaksi tulee siivessä oleva kylmä kiisseli.

 

Samepiste on aika arka-aihe näille sikadiisselin valmistajille koska se lienee yksi suurimmista ongelmista eivätkä ne ole innoissaan sitä ilmoittamassa ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jeps - kylmänkeston ilmoittaminen biokiisselille, varsinkin uusiorasvoista tehdyille on jokseenkin ropleemallinen juttu, koska nuo uusiorasvat eivät milloinkaan ole tasalaatuisia. Näin ollen ei lopputuotteestakaan saa transesteröintireaktion kautta tasalaatuista. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko muuten moottorista saatavassa tehossa muutosta kun ajellaan jet A-1:n sijasta jollahin (bio)kiisselillä? Ja jos niin kuinka suuria eroja?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään