Guest jmeri

Kuinka tavallista on lentää ilman TCAS-järjestelmää?

6 viestiä aiheessa

Air Finland lähti tänään kohti Alicantea kuulemma rikkinäisen TCAS-järjestelmän kanssa. Kuinka tavallista tuo on, että ei vaihdeta osaa vaan lennetään ilman ja ilmeisesti normaalipintojen alapuolella?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mä en kyllä lähtis matkustajakoneella minnekään jos TCAS puuttuisi.. Ilmeisesti muualla ei olla samaa mieltä tai sitten tämä on joku huhu  :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Matkustajille ilmoitettiin, että ei löydy suomesta varaosaa, joten mennään ilman ja tankattiin lisää polttoainetta kai matalla lentämistä silmälläpitäen.

Tosin flygradarista katsottuna näyttää menevän 36.000 jalassa. Ehkä saivat sen sittenkin toimimaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liikennekoneissa on käytössä Minimum Equipment List eli MEL. Kyseisessä listassa määritellään millä edellytyksillä koneella voidaan operoida jos jossain sen järjestelmässä on vikaa.

 

Erään liikennekoneen MEL:in mukaan koneella saa operoida 10 päivää ilman TCAS järjestelmää edellyttäen kuitenkin että järjestelmä on kytketty pois päältä. Itselläni ei tosin ole kokemusta siitä miten TCAS järjestelmän vikaantuminen vaikuttaa operointiin RVSM ilmatilassa.

 

Mikko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentosäännöissä on lentäjiä koskevat määräykset yhteentörmäysten välttämisestä.  

 

Lennonjohtopalvelun tarkoituksena on estää yhteentörmäykset ilma-alusten välillä sekä jouduttaa  ilmaliikennettä.

 

Yhteentörmäysvaarasta varoittava järjestelmä (Airborne Collision Avoidance System, ACAS) toimii turvaverkkona, jos yllämainitut pettävät.

 

ACAS II antaa ohjaajalle liikennetiedotteen ja tarvittaessa toimintaohjeen. Se on muistaakseni pakollinen yli 5700 kiloisilla tai 19 matkustajaa kuljettaville koneille.

 

Ainoa operatiivinen ICAO:n ACAS II -normin täyttävä järjestelmä on TCAS II (Traffic Alert and Collision Avoidance System). Se toimii, kun toisella lentokoneella on TCAS II ja toisella TCAS II tai vähintään korkeuskoodaava  toisiotutkavastaaja (transponderi). Turvaverkko siis toimii, kun jommankumman TCAS II on kunnossa.

 

TCAS II -järjestelmä voi mennä rikki ilmassa. Lentämiseen tai lentopintoihin tai lennonjohtoon se ei vaikuta mitenkään. Se on ylimääräinen turvaverkko.

 

Pienillä lentokoneilla ei edes ole TCAS II :ta, mutta korkeuskoodaava transponderi kyllä.

 

En enää muista isojen lentokoneiden lentoonlähtöä koskevia MEL -vaatimuksia tältä osin.

 

Esa  

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin ja kyllähän IFR-hommat hoidetaan kontrolloidussa ilmatilassa, jolloin lennonholhoaja pitää huolta separationista viime kädessä ja myös ensi kädessä. Onhan se lennonjohtajan yksi monista tehtävistä hoitaa liikennevirta siten ettei separation-minimit alitu. Siinä mielessä kyllä uskaltaisin lähteä lennolle ilman TCASia, mutta sehän on vain minun mielipiteeni ;).

 

RVSM-pinnoilla TCAS-II taitaa olla pakollinen?

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään