Juha Stenberg

OHO...

57 viestiä aiheessa

Mainio kuva ::) on silloin varmaankin hieman harmittanut -luulisin. Tämä ei kuitenkaan ole Suomen ennätys. Vieläkin isompi värkki on mennyt suon pohjaan. Taitaa olla siellä vieläkin.

Löytyykö tietoa vai kerronko huomenna?

Se mikä upposi suohon.. Veturi . Suomessa tapahtui. Minun muistaakseni VR:n veturi ja tietysti vielä pitäisi todistaakin tämä. Tekivät rataa suon poikki ja sinne painui. Luin tuon alle kakskymppisenä sanomalehdestä.

-Hyvää Itsenäisyyspäivää. Nyt nukkumaan enkä ole koneella ennenkuin maanantaina.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noita näkee ihan yhtenään. Luulisi että korkean ajoneuvon kuskilla olisi kojelautaan teipattuna kuinka korkea lasti on, mutta ei sitten kai.

 

Ja sitten joka helv**** kuorman välillä se vanha teippi otettais pois ja laitettais uus? Vai mikä ihme oli tämänkin jutun pointti? ps. mitä väliä sillä lastin korkeudella muuten on, eikö olennaisempaa ole se, miten korkealla lasti kulkee tiehen nähden...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ensinnäkin ennen sitä siltaa on liikennemerkki joka kertoo maksimikorkeuden. Tässä tapauksessa kuski ei joko tiennyt autonsa korkeutta, tai sitten vähät välitti merkeistä. Toisekseen jos silta on normaalia matalampi (2,40m kai raja?) niin siitä on liikennemerkit jo paljon aikaisemmin, ja sellaiset opasteet jotka neuvovat kiertotiet.

 

Tässä tapauksessa on vaan todettava että kuski on ollut legendaarinen PUUSILMÄ.

 

Vai että 2,4 metriä raja... 2,5 metriä on siis normaalia korkeampi ja siitä on merkki vasta sillan kohdalla..? Noh, onhan tuo 2,5 metrin silta kuskin polven korkeudella korkealla ohjaamolla varustetussa rekassa...

 

Mitä järkeä näitä on lähteä mutuilemaan? Ihan vakavasti, jos tietoa ei ole niin sitä ei sitten ole.

 

ps. vaikka tuo 2,4 olisi kirjoitusvirhe 4,2:sta, niin luuletko, ettei sen korkeammissa aukoissa tarvise olla merkintää korkeudesta? Korkein ilman sallittu kuljetus (ilman EKL) on 4,4 metriä, meinaatko, etteivät merkinnät yletä enää näihin? Sitten on vielä polannevarat jne jne... Lopulta se oikea korkeus, jonka yläpuolella ei merkintää tarvitse tehdä, löytyy googlella aika pienellä vaivalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja sitten joka helv**** kuorman välillä se vanha teippi otettais pois ja laitettais uus? Vai mikä ihme oli tämänkin jutun pointti? ps. mitä väliä sillä lastin korkeudella muuten on, eikö olennaisempaa ole se, miten korkealla lasti kulkee tiehen nähden...

 

Ei ole pakko kirjoittaa siihen teippiin, kyllä sen näkee siitä lapusta, minkä teippi pitää kiinni kojelaudassa. Ja kyllä, kannattaa ilmoittaa lastin korkeus autoineen, ettei tarvitse matikkapäätä rasittaa. Pointti oli, että ei tarvitsisi niin usein keräillä kuorma-auton siivuja siltojen alta. Ei tämän pitänyt kovin vaikeatajuista olla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se mikä upposi suohon.. Veturi . Suomessa tapahtui. Minun muistaakseni VR:n veturi ja tietysti vielä pitäisi todistaakin tämä. Tekivät rataa suon poikki ja sinne painui. Luin tuon alle kakskymppisenä sanomalehdestä.

-Hyvää Itsenäisyyspäivää. Nyt nukkumaan enkä ole koneella ennenkuin maanantaina.

Legendan mukaan löytyisi Tampere-Seinäjoki väliseltä oikoradalta. Sielähän tuota suota riittää...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole pakko kirjoittaa siihen teippiin, kyllä sen näkee siitä lapusta, minkä teippi pitää kiinni kojelaudassa. Ja kyllä, kannattaa ilmoittaa lastin korkeus autoineen, ettei tarvitse matikkapäätä rasittaa. Pointti oli, että ei tarvitsisi niin usein keräillä kuorma-auton siivuja siltojen alta. Ei tämän pitänyt kovin vaikeatajuista olla.

 

Johan sitä teippiä saa päivän aikana vaihtaa monta kertaa, tuossakin siltaan törmänneessä yhdistelmässä oli kolme vaihtolavaa, jotka voivat olla (ja usein ovatkin) eri korkuisia, tai jos sattuvat olemaan saman korkuisia, niin sitte toinen on kärryssä ja toinen autossa (joiden alustat ei taas oo saman korkusia)... Yhtä teippaamistahan tuosta työpäivästä tulis, jos pari kertaa tunnissa vaihdettais tarraa sen mukaan, mikä kontti kulloinkin on vetoauton päällä ja onko kärry perässä...

 

Pakko kysyä, mutta oletko sä koskaan ajanut rekkaa? Vaihtolavallista kuorma-autoa? Jotenkin tuntuu niin utopistiselta tuo koko ehdotelma. Normaali käytäntö on se, että auton oma korkeus ilmoitetaan jossain, mutta sitten kun on kuormaa päällä niin korkeutta ei todellakaan ilmoiteta missään, vaan ajetaan sen mukaan, kuin se olisi täyskorkea.

 

ps. se auton korkeuskin lukee siinä vaan noin niinkun tiedoksi, ei sitä tarraa ajon aikana enää ihmetellä. jos on tarvis ihmetellä, niin suosittelen vaihtamaan alaa, koska hommasta ei oo tulossa yhtään mitään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Legendan mukaan löytyisi Tampere-Seinäjoki väliseltä oikoradalta. Sielähän tuota suota riittää...

 

Tuo veturijuttu oli niin huikea, että pakkohan siitä oli selvää ottaa. Piti siis laittaa viestiä eräälle henkilölle, joka on kohtuuhyvin mukana kalustosta ja rataverkosta Suomessa. Vastaus kuului:

 

en oo tosta Tampere - Seinäjoki -välistä kuulukaan ja tiettävästi niin uusia

koneita ei oo yhtään kateissa. Eiköhän oo urbaanilegendaa. Haapamäki -

Jyväskylä -välillä epäillään olevan penkereen sortuman takia järvessä

vaunuja. Olleet siellä vasta 80 v. Joku koitti niitä 15 vuotta sitten

sukellella, mutta ei kai nähny sameassa vedessä mitään.

 

Kontiomäki-Vartius -välillä meni pari deeveriä pahasti korkealta penkalta

alas suolle tiettömien taipaleiden takia joskus vaja 20 vuotta sitten.

Niiden suohon peittämistä harkittiin, koska nosto oli melko vaikeaa. Ylös ne

kuiteskin saatiin.

 

Eli vetureita on suossa ollut, mutta tiettävästi ne on saatu ylös. Junavaunuja vois olla kateissa...

 

Pitääköhän udella mihinpäin ne on mahdollisesti uponneet - jos vaikka lähtis kattomaan löytyykö niitä... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Johan sitä teippiä saa päivän aikana vaihtaa monta kertaa, tuossakin siltaan törmänneessä yhdistelmässä oli kolme vaihtolavaa, jotka voivat olla (ja usein ovatkin) eri korkuisia, tai jos sattuvat olemaan saman korkuisia, niin sitte toinen on kärryssä ja toinen autossa (joiden alustat ei taas oo saman korkusia)... Yhtä teippaamistahan tuosta työpäivästä tulis, jos pari kertaa tunnissa vaihdettais tarraa sen mukaan, mikä kontti kulloinkin on vetoauton päällä ja onko kärry perässä...

 

Pakko kysyä, mutta oletko sä koskaan ajanut rekkaa? Vaihtolavallista kuorma-autoa? Jotenkin tuntuu niin utopistiselta tuo koko ehdotelma. Normaali käytäntö on se, että auton oma korkeus ilmoitetaan jossain, mutta sitten kun on kuormaa päällä niin korkeutta ei todellakaan ilmoiteta missään, vaan ajetaan sen mukaan, kuin se olisi täyskorkea.

 

ps. se auton korkeuskin lukee siinä vaan noin niinkun tiedoksi, ei sitä tarraa ajon aikana enää ihmetellä. jos on tarvis ihmetellä, niin suosittelen vaihtamaan alaa, koska hommasta ei oo tulossa yhtään mitään.

 

Unohda teippi, teipillä ei ole merkitystä. Ihan sama vaikka olisi otsaan tatuoitu tai kirjailtu hanttimiehen penkkiin, tai paremman puutteessa lappu penkillä, että kuinka korkea se auto on, niin että kun tulee matala silta, ei tarvitse yrittää tuurilla, vaan näkee, mahtuuko.

 

Jos ajetaan täyskorkeana, niin miksi matalaan siltaan törmätään vähän väliä? Ei mahdu minun järkeeni, kun kerran liikennemerkillä selvästi ilmoitetaan vapaa korkeus. En minä muuta syytä keksi, kuin että kuski luulee autoa matalammaksi kuin on. Kannattaako törmätä siltaan siksi, ettei viitsi tietää auton korkeutta? Luulisi sen kiinnostavan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Unohda teippi, teipillä ei ole merkitystä. Ihan sama vaikka olisi otsaan tatuoitu tai kirjailtu hanttimiehen penkkiin, tai paremman puutteessa lappu penkillä, että kuinka korkea se auto on, niin että kun tulee matala silta, ei tarvitse yrittää tuurilla, vaan näkee, mahtuuko.

 

Jos ajetaan täyskorkeana, niin miksi matalaan siltaan törmätään vähän väliä? Ei mahdu minun järkeeni, kun kerran liikennemerkillä selvästi ilmoitetaan vapaa korkeus. En minä muuta syytä keksi, kuin että kuski luulee autoa matalammaksi kuin on. Kannattaako törmätä siltaan siksi, ettei viitsi tietää auton korkeutta? Luulisi sen kiinnostavan.

 

Niin hölmöltö kun se tuntuukin, niin ei siitä vaan tunnuta välittävän (tästähän Tatu on varmasti eri mieltä, mutta alalla työskentelevänä mielipiteeni on vahvasti näin).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin hölmöltö kun se tuntuukin, niin ei siitä vaan tunnuta välittävän (tästähän Tatu on varmasti eri mieltä, mutta alalla työskentelevänä mielipiteeni on vahvasti näin).

 

Kyllä tuollainen siltaan ajaminen on puhtaasti pahaa ammattitaidon puutetta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä tuollainen siltaan ajaminen on puhtaasti pahaa ammattitaidon puutetta.

 

Ammattimieshän ei koskaan tee virheitä, eihän?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Kannattaako törmätä siltaan siksi, ettei viitsi tietää auton korkeutta? Luulisi sen kiinnostavan.

 

Eihän tässä siitä ole kyse. Kyse on siitä, että sillan korkeutta osoittava merkki jää joko huomaamatta tai unohdetaan, että on kuorma päällä. Ennen sillan alittamista ei kaiveta checklistiä, josta käydään läpi, että edessä on silta, hyvin jännä. telin asento - tarkista, kuormaa kyydissä - tarkista, mahdollisen kuorman korkeus - tarkista.... Jos ei muista autonsa korkeutta tai sitä, että siinä on kuormaa, niin miten muistaa katsoa jotain lappua ko. asiasta?

 

Kiinteäkoppisiakin autoja ajetaan siltoihin, vaikka niissä on oikein tarratkin siitä korkeudesta. Ei se nyt ole siitä kiinni, etteikö sitä tiedettäisi, että auto on korkea, asia unohtuu sillä hetkellä tai sillan korkeus jää huomioimatta.

 

En minä muuta syytä keksi, kuin että kuski luulee autoa matalammaksi kuin on.

 

Väitän havainnon puutetta tai havaintovirhettä sillan korkeutta osoittavasta kyltistä suuremmaksi syyksi.

 

Kyllä tuollainen siltaan ajaminen on puhtaasti pahaa ammattitaidon puutetta.

 

Onneksi parin vuoden päästä on enää vain "ammattilaisia" alalla kun ammattipätevyysdirektiivin vaatima 5 vuoden jakso ennen ekaa koulutusta tulee täyteen (rahtipuolella syksyllä 2014)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika naurettavaa, väitätkö tosiaan että voit unohtaa istuvasi koppiautossa tms.luulisi jos ammatikseen ajelee että muistaa istuvansa Lotusta korkeammassa.Tarvitseeko silta erityishuomiovalot ja puomin roikkumaan että sen näkee.

Olen havainnut että toiset kuskit ajavat tosi hiljaa ja katselevat miten käy, mahtuuko vai ei, eli ovat hiukka epävarmoja ja tarkistavat tilanteen, laki ei ainakaan kiellä tarkistamasta, luulisin. :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika naurettavaa, väitätkö tosiaan että voit unohtaa istuvasi koppiautossa tms.luulisi jos ammatikseen ajelee että muistaa istuvansa Lotusta korkeammassa.Tarvitseeko silta erityishuomiovalot ja puomin roikkumaan että sen näkee.

 

En tiedä kenelle vastasit, mutta kyllä minä väitän myös että sen voi joskus unohtaa vaikka kuinka uhoisi olevansa ammattimies. Erityisesti jos joutuu ajamaan oudompaa reittiä. Sen kun pystyy myöntämään itselleen niin alkaa olla matkalla kohti sitä oikeata ammattitaitoa..

 

Ja pointtihan jonka Esa jo aiemmin mainitsi on se että ihan sama vaikka se olisi tikku persiissä joka siitä korkeudesta muistuttaa, jos se vaan auttaa vähänkin muistamaan. Kohtuu kaikessa eli en nyt mitään siltavaloja tarkoita mutta esimerkiksi sellainen tarra kojelaudassa on aika pieni sijoitus ja vaiva jos se auttaa vähänkin pienentämään siltaan törmäämisen riskiä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä kenelle vastasit, mutta kyllä minä väitän myös että sen voi joskus unohtaa vaikka kuinka uhoisi olevansa ammattimies. Erityisesti jos joutuu ajamaan oudompaa reittiä. Sen kun pystyy myöntämään itselleen niin alkaa olla matkalla kohti sitä oikeata ammattitaitoa..

 

Ja pointtihan jonka Esa jo aiemmin mainitsi on se että ihan sama vaikka se olisi tikku persiissä joka siitä korkeudesta muistuttaa, jos se vaan auttaa vähänkin muistamaan. Kohtuu kaikessa eli en nyt mitään siltavaloja tarkoita mutta esimerkiksi sellainen tarra kojelaudassa on aika pieni sijoitus ja vaiva jos se auttaa vähänkin pienentämään siltaan törmäämisen riskiä.

 

 

Itse olettaisin, että tuo vahinko sattuu helpoimmin juurikin tutussa paikassa, mutta vieraammalla autolla. Tai sitten tosiaan muuten vain poikkeuksellisen korkuinen kuorma. Itse en vieläkään tiedä, miten aikanaan mahduin lipputankokuljetuksen kanssa aikanaan 3.2 metrisestä sillasta. Tuttu avolavallinen k-a, tuttu reitti... ainoa ei-niin-normaali oli se lipputanko lavalla. No ei sit kolahtanu onneks.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse olettaisin, että tuo vahinko sattuu helpoimmin juurikin tutussa paikassa, mutta vieraammalla autolla. Tai sitten tosiaan muuten vain poikkeuksellisen korkuinen kuorma. Itse en vieläkään tiedä, miten aikanaan mahduin lipputankokuljetuksen kanssa aikanaan 3.2 metrisestä sillasta. Tuttu avolavallinen k-a, tuttu reitti... ainoa ei-niin-normaali oli se lipputanko lavalla. No ei sit kolahtanu onneks.

 

Toki voi noinkin olla. Minulle tuli mieleen tilanne jossa hyöritään hytissä oudolla reitillä kartan (!) tai navigaattorin kimpussa ja se siltamerkki jää näkemättä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä kenelle vastasit, mutta kyllä minä väitän myös että sen voi joskus unohtaa vaikka kuinka uhoisi olevansa ammattimies. Erityisesti jos joutuu ajamaan oudompaa reittiä. Sen kun pystyy myöntämään itselleen niin alkaa olla matkalla kohti sitä oikeata ammattitaitoa..

 

Ja pointtihan jonka Esa jo aiemmin mainitsi on se että ihan sama vaikka se olisi tikku persiissä joka siitä korkeudesta muistuttaa, jos se vaan auttaa vähänkin muistamaan. Kohtuu kaikessa eli en nyt mitään siltavaloja tarkoita mutta esimerkiksi sellainen tarra kojelaudassa on aika pieni sijoitus ja vaiva jos se auttaa vähänkin pienentämään siltaan törmäämisen riskiä.

 

 

Niin tarkoitin tuota Tatu Koirasta joka tuossa kirjoitti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kohtuu kaikessa eli en nyt mitään siltavaloja tarkoita mutta esimerkiksi sellainen tarra kojelaudassa on aika pieni sijoitus ja vaiva jos se auttaa vähänkin pienentämään siltaan törmäämisen riskiä.

Tarra kojelaudassa on hyvä juttu esim. autoissa joissa on kiinteä kaappi päällä. Tuossa keississä taas siitä ei ole/olisi ollut hyötyä koska kyydissä on ollut korkeilla laidoilla olleita vaihtolavoja, jotka ovat ylittäneet vetoauton korkeuden, joka siinä tarrassa on ilmoitettu. Eli kuskin on täytyy laskea lastin korkeus vaikka tyyliin lavan korkeus + alustan korkeus = kokonaiskorkeus. Vaikka tämän tekee niin voi käydä niin, että katsotaan ensin sillan merkkikyltistä korkeus ja sen jälkeen kojelaudan tarrasta auton korkeus ja huomataan, että auto mahtuu, mutta sitten unohdetaan, että lasti onkin korkeampi kuin auto.

 

Itse olen korkeuksiin kiinnittänyt enemmän huomiota, kun kyydissä on erikokoisia lavoja/kontteja päivän aikana. Voi olla matalia työmaalavoja tai sitten isoja puristimia mitkä ylittävät auton korkeuden. Tulee nimittäin kallis unohdus, jos unohtaa, että kyydissä onkin se iso vaihtolava, eikä enää Skanskan matala raksalava, mikä oli tunti sitten :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

niin vanha tapa oli solmu nenäliinassa, nykypäinä ei juurikaan kangasnenäliinoja käytetä eli hyväksyn vaikk solmun mihin vaan, teipin, tai jotain että kuski muistaa istuvansa kuorma tai yhdistelmäautossa jossa on karvanoppa Toyotaa enemmän korkeutta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toki voi noinkin olla. Minulle tuli mieleen tilanne jossa hyöritään hytissä oudolla reitillä kartan (!) tai navigaattorin kimpussa ja se siltamerkki jää näkemättä.

 

Tai se merkki suomalaiseen tapaan on niin lumessa, ettei siitä tiedä edes, mikä merkki se on... Näitäkin näkee.

 

Tarra kojelaudassa on hyvä juttu esim. autoissa joissa on kiinteä kaappi päällä. Tuossa keississä taas siitä ei ole/olisi ollut hyötyä koska kyydissä on ollut korkeilla laidoilla olleita vaihtolavoja, jotka ovat ylittäneet vetoauton korkeuden, joka siinä tarrassa on ilmoitettu.

 

Kyllä, mutta tarrasta ei todellakaan tehdä sellaista välinettä, josta korkeutta ruvetaan haeskelemaan kun silta tulee vastaan. Itse ajan pääosin yöllä ja jo siitä syystä jonkun tarran katseleminen tuntuu täysin luonnottomalta vaihtoehdolta, koska sitä ei kojelaudasta näe pimeässä.

 

Tarran suurin hyöty on se, että ajoneuvon korkeuden voi tarkastaa siitä kun hyppää autoon - tämä siis, jos ajelee usein eri autoilla (ja siinä samalla merkittävästi eri korkuisilla autoilla).

 

----

 

Siinä vaiheessa kun vastaan tulee mikä tahansa alle 4,2 m silta, pitää ajatusten käydä sen verran päässä pyörimässä, että mahtuuko tämä auto (ja perässä tuleva kärry) siitä nyt ali vai ei. Jos tämä tarkastus unohtuu, niin on aivan sama, vaikka auto olisi väärällään korkeudesta ilmoittavia tarroja...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihme kohellusta. Kylllä hävettää ammattiveljien puolesta... Noissa tapauksissa näkee molemmissa että vauhdilla on menty sillan alta kun on perävaunukin ihan kasassa. Kyllä itse ainakin aina hidastan ja ajan ihan vaikka kävelyvauhdilla sillan alta ikkuna raollaan kuunnellen, jos näyttää että saattaa ottaa kiinni. Siis tietty jos joutuu sellaiseen paikkaan. Parempi tietysti kiertää jos pystyy. Ei kyllä tuosta Tampereen sillasta tulisi edes mieleen yrittää ajaa alta. Kyllä sitä jo silmälläkin näkee että matala on.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään