Juha Ritaranta

National Championship Air Races, Reno 2008 (melkein sata kuvaa)

9 viestiä aiheessa

Syyskuun 10. - 14. päivä järjestettiin Renossa, Nevadassa 45. kerran lentokoneiden nopeuskilpailut, joissa kisattiin kuudessa eri luokassa soikion muotoisilla eri pituisilla radoilla, periaatteella "fly fast, fly low, turn left". Kahdenkymmenen vuoden tauon jälkeen minulla oli tilaisuus poiketa kahtena viimeisenä päivänä seuraamaan tapahtumaa. Sää oli hieno, joten kuviakin tuli otettua paljonlaisesti. Valitettavasti vain meikäläisen vehkeillä ei kummoisiakaan äksönikuvia saanut, mutta tässä "muutama" niille joita vanhat ja/tai muuten eksoottiset lentokoneet jaksaa kiinnostaa.

 

Alkuun kisojen välillä yleisöä viihdyttäneitä näytöskoneita:

 

USAF:n C-130 Herculeksen ohilennossa oli tyyliä

 

[ attachment removed ]

 

John Klatt Staudacher S-300D:llä ja David Martin Extra 330SC:llä esittivät taitolentoa yhdessä ja erikseen. Kuvassa Klatt pää alaspäin.

[ attachment removed ]

 

F-22 Raptorin esityksessä oli vauhtia, meteliä ja aerodynamiikan lakien vastaisia liikkeitä.

[ attachment removed ]

 

Raptor lensi myös "Heritage Flight"-muodostelmassa seuranaan P-38 Lightning "Glacier Girl" ja P-51D Mustang "Wee Willy II".

[ attachment removed ]

 

USAF:n Thunderbirdsit esiintyivät lauantaina F-16:lla

[ attachment removed ]

 

Sunnuntaina B-17 "Liberty Belle" teki muutaman ylilennon kahden B-25 Mitchellin kanssa.

[ attachment removed ]

 

Warren Pietsch esitti tyylikästä taitolentoa modfioidulla Taylorcraftilla vuosimallia 1946

[ attachment removed ]

 

Muutaman vuoden ajan Renossa on jaettu National Aviation Heritage Invitational Trophy vanhojen koneiden entisöijille.Tänä vuonna pääpalkinto meni Bruce Winterille, joka on entisöinyt P-51D Mustangin "Happy Jack's Go Buggy".

[ attachment removed ]

 

"Classic"-sarjan voitti tämä (turhankin) kiiltävä Beech G18S vm 1960.

[ attachment removed ]

 

Antiikkisarjan parhaaksi valittiin ainoa lentokuntoinen Travelair SA-6000A N4942V.

[ attachment removed ]

 

North American P-51B Mustang "Impatient Virgin" voitti "Military"-sarjassa.

[ attachment removed ]

 

Yleisön suosikkitytöksi valittiin tämä Sikorsky S-38, joka olikin niin suosittu, ettei siitä saanut edes kuvaa ilman edessä seisoskelevia ihmisiä.

[ attachment removed ]

 

Muuten vain paikallaolleista mielenkiintosista koneista pari kuvaa, ensin romanialainen IAR-823 N823WT, jonka omistaja on jostakin syystä maalannut USA:n sotilasväreihin.

[ attachment removed ]

 

N80639 on FAA:n rekisteritietojen mukaan tyypiltään MiG-21R, ilmeisesti entinen tsekkiläinen kone.

[ attachment removed ]

 

Tämä turhan hyvin peitelty Fouga näyttää puolestaan entiseltä saksalaiselta, mutta tarkemmin katsoessa huomaa, että ohjaamon peitossa lukee ILMASK ja koneen rekisteritunnuksen N303DM perusteella selviää, että kyseessä on entinen FM-81.

[ attachment removed ]

 

Sitten kisakoneita, ensin Biplane-luokka, eli kaksitasot, jotka olivat enimmäkseen enemmän tai vähemmän muunneltuja Pitts Specialeja, kuten tämäkin "Son of Galloping Ghost", jolla lensi Leah Sommer-niminen naisihminen Anchoragesta Alaskasta kultafinaalissa neljänneksi.

[ attachment removed ]

 

Numero 11X on myös Pitts S-1S, sijoitus oli viides.

[ attachment removed ]

 

Saman merkkinen numero 20 jäi kultafinaalin viimeiseksi eli kahdeksanneksi.

[ attachment removed ]

 

Pitts S-1C "Drag Racer" sijoittui hienosti kolmanneksi, lieneekö menestyksen salaisuus ohjaajan erikoinen asettautuminen ohjaamoon? ;D

[ attachment removed ]

 

Jotenkin liukkaan näköinen Pitts S-1S "Magic", sijoitus toinen.

[ attachment removed ]

 

Perinteisemmän näköisellä Pittsilläkin pääsi kuudenneksi.

[ attachment removed ]

 

Luokan voitti aivan ylivoimaisesti Tom Aberle modifioidulla Mong Sportillaan "Phantom". Sen keskinopeus oli yli 250 mph, jolla olisi voittanut myös sekä Formula 1- että T-6 luokan.

[ attachment removed ]

 

Formula 1-luokan koneita yhdistää mm moottori, joka on kaikissa sama: Continental O-200, joka on tuttu Cessna 150:stä, jossa se kehittää 100 hevosvoimaa.

Numero kolmosen tyyppi on Wagner Western Air Race Special, sijoitus neljäs.

[ attachment removed ]

 

Suuri osa Formula ykkösistä on Cassutt-tyyppisiä, joita on modifioitu enemmän tai vähemmän, kuten tämäkin kanadalainen "miss t´witchie", joka ei päässyt pronssifinaalia pidemmälle, mutta voitti kuitenkin sen.

[ attachment removed ]

 

Koko sakin pesi Steven Senegalin lentämä "Endeavor", tyypiltään Arnold AR-6, keskinopeus kisassa oli reilut 246 mph.

[ attachment removed ]

 

Cassutt IIIM #17 oli muistaakseni mukana jo 20 vuotta sittenkin, nyt vauhti riitti hopeafinaalin voittoon.

[ attachment removed ]

 

Numero 40 on myös Cassutt, nimeltänsä "Miss USA", sijoitus seitsemäs.

[ attachment removed ]

 

Cassutt IIIM #45 "Quadnickel" selvisi kuudenneksi.

[ attachment removed ]

 

#50 "Scarlet Screamer" oli parhaana Cassuttina toinen

[ attachment removed ]

 

Cassutt "Route 66" antoi kicksit vain pronssifinaalin toiseen sijaan.

[ attachment removed ]

 

GR-7 Panther #87 "Madness"hullutteli kultafinaalissa viidenneksi.

[ attachment removed ]

 

Cassutt "Yellow Peril" on perinyt hirvensalmelaisen Bill Falckin "Rivetsin" kilpailunumeron, ja menestyskin oli kohtalainen: kultafinaalin kolmas

[ attachment removed ]

 

Sport-luokka on ilmestynyt Renoon mukaan vasta muutama vuosi sitten. Koneet ovat rakennussarjoista kasattuja, joita on rakennettu vähintään viisi kappaletta ja moottorin kuutiotilavuus saa olla enintään 650 kuutiotuumaa jne. Luokka jaettiin ainakin viime ja tänä vuonna kahtia niin, että ylivoimaisimmat hirmuta ajoivat oman "SuperSport" finaalinsa.

#2 on Lancair Legacy "Modo Mio", Sport-finaalin kuudes.

[ attachment removed ]

 

#3X Nemesis NXT oli ylivoimainen suunnittelijansa Jon Sharpin lentämänä SuperSport-finaalissa, keskinopeudella 392 mph olisi hakannut muutaman Unlimited-luokan hävittäjänkin.

[ attachment removed ]

 

Lancair Legacy #5 "Breathless" hengitti SuperSport-finaalin kuudenneksi.

[ attachment removed ]

 

Kiinteätelineinen Glasair IFT #7 "Plastic Piglet" jäi vimeiseksi maaliinpäässeeksi luokassaan.

[ attachment removed ]

 

Sport-finaalin neljäs, Lancair Legacy #8.

[ attachment removed ]

 

Questair Venture #9 "Chick's Delight" voitti Sport-luokan hopeafinaalin.

[ attachment removed ]

 

Lancair IV #28 , Sport-luokan viides.

[ attachment removed ]

 

Swearingen SX-300 #30 "Sugarplum", hopeafinaalin kolmas.

[ attachment removed ]

 

Lancair Legacy #33 selvisi SuperSport-finaalissa neljänneksi.

[ attachment removed ]

 

Glasair IISTD #40 "Baby Doll" selvisi hopeafinaalissa neljänneksi.

[ attachment removed ]

 

Nemesis NXT "Relentless" ei kulkenut samalla tavalla kuin Sharpin #3X, sijoitus SuperSportin viides.

[ attachment removed ]

 

Glasair III #47 "Luckymojo" kulki kovaa ja oli SuperSportin seitsemäs.

[ attachment removed ]

 

Lancair Legacy #69 "Poky" sai Sport-finaalissa pronssia.

[ attachment removed ]

 

Questair Venture #71 "Bad Intentions" on enemmän nopea kuin kaunis, toinen sija SuperSportissa.

[ attachment removed ]

 

Thunder Mustang "Rapid Travel" matkusti sen verran kovaa, että pääsi SuperSport-finaaliin, mutta jäi siinä viimeiseksi eli 8:nneksi.

[ attachment removed ]

 

T-6-luokassa ajellaan suht tasaisia kisoja, kun kaikilla on alla samanmerkkinen kone, North American T-6/AT-6/SNJ/Texan/Harvard, rakkaalla lapsella on monta nimeä.

 

Heti alkuun vuoden voittaja: #7 "Tinkertoy", piolttinaan Ken Dwelle, finaalin keskinopeus reilut 244 mph

[ attachment removed ]

 

#5 "Big Red" oli paikalla myös vuonna 1988, nyt tuli hopeafinaalissa neljäs sija.

[ attachment removed ]

 

#6 "Six Cat" johti finaalia ensimmäisen kierroksen jälkeen, mutta sitten meni potkurissa joku vika rikki, ja pilotti Nick Macy toi koneen nopeahkosti laskuun.

[ attachment removed ]

 

Hopeafinaalin viides, #21 "Mystical Power".

[ attachment removed ]

 

Numero 37 oli kiilloitettu niin hyvin, että tuli kolmanneksi kultafinaalissa.

[ attachment removed ]

 

#28 "Radical Velocity" voitti hopeafinaalin.

[ attachment removed ]

 

#42 "Honest Entry" todisti, että rehellisyydellä pärjää vain jotenkuten, hopeafinaalin kuudes...

[ attachment removed ]

 

#43 "Midnight Miss III", kultafinaalissa kuudes, eli viimeinen maaliin päässyt.

[ attachment removed ]

 

"Gunslinger" #66 selvisi pronssifinaaliin saakka ja siellä kolmanneksi.

[ attachment removed ]

 

Vieras Kanadasta, #64 "Red Knight" jäi hopeafinaalin viimeiseksi, seitsemänneksi.

[ attachment removed ]

 

"Eros" #69 jaksoi vain pronssifinaalin kuudenneksi.

[ attachment removed ]

 

"Warlock" #75 pärjäsi paremmin, kultafinaalin toinen.

[ attachment removed ]

 

"Wyoming Wildcatter" #77 pilottinaan Jim Good pärjäsi niin hyvin, että oli hopeafinaalissa kolmas.

[ attachment removed ]

 

#90 "Undecided" eteni päättäväisesti kultafinaaliin, ja siinä neljänneksi.

[ attachment removed ]

 

#94 "Midnight Express" oli pronssifinaalin kakkonen.

[ attachment removed ]

 

T-6-luokan turvakoneena toimi tämä Jim Boothin omistama ja lentämä "MYT-6".

[ attachment removed ]

 

Suihkukoneluokka on olut mukana vuodesta 2002. Koneissa saa olla alle 15 asteen nuolimuoto siivissä, moottoreissa ei jälkipoltinta jne. Alla kuvat kaikista luokassa tänä vuonna  lentäneistä koneista.

 

#2 L-39 Albatros "Pipsqueak", lopputulosten kolmas ja paras L-39.

[ attachment removed ]

 

#5 L-39 "American Spirit", finaalin viides.

[ attachment removed ]

 

L-39 #8 sijoittui neljänneksi.

[ attachment removed ]

 

#12 L-29 Delfin "Euro Burner" pilottinaan muistaakseni Red Bull-kisojakin lentänyt Mike Mangold sijoittui toiseksi.

[ attachment removed ]

 

L-39 #24 ei päässyt finaalissa ilmaan teknisten ongelmien takia.

[ attachment removed ]

 

L-39 #25 "Violated" oli finaalissa lentäneistä viimeinen eli kahdeksas.

[ attachment removed ]

 

Astronautti-evp "Hoot" Gibson lensi #54 "Robinin" seitsemänneksi.

[ attachment removed ]

 

Fouga #55 on entinen Ranskan ilmavoimien kone ja varustettu tehokkaammilla moottoreilla kuin suomalaiset. Silti oli minusta hämmästyttävää, että se sijoittui kuudenneksi keskinopeudella 419 mph.

[ attachment removed ]

 

Voittaja, L-29 Delfin #77 "Viper", pilottina Joe Gano, keskinopeus finaalissa runsaat 507 mph. Maailman nopein moottoriurheilu on kyseessä.

[ attachment removed ]

 

Laitetaan vielä kuva turvakoneestakin, kun kerran ruvettiin, L-39 "Gringo Bandito".

[ attachment removed ]

 

Unlimited-luokan koneet ovat varmaan liki kaikkien mielestä mielenkiintoisimpia, nehän ovat kaikki vanhoja mäntämoottorisia hävittäjiä. Tässä muutama malliksi.

Tosin turvakoneena toimi suihkukone, tämä Lockheed T-33, pilottinaan Steve Hinton.

[ attachment removed ]

 

Grumman F7F Tigercat "Big Bossman", ehkä porukan komein kone. Maanäyttelyssä oli Tigercateja vielä kaksi lisää. Vauhti riitti hopeafinaalissa neljänneksi.

[ attachment removed ]

 

Tämän Grumman FM-2 Wildcatin omistaja oli mukana ihan asian harrastuksesta, viimeistä sijaa parempaan ei ollut mahdollisuuksia, mutta mukava oli konetta katsella ja kuunnella.

[ attachment removed ]

 

P-51D Mustang "Dago Red" oli alkuerissä pudottanut sivuperäsimestään trimmilaipan, ja lensi lainaperäsimen turvin. Sijoitus oli hienosti toinen finaalissa.

[ attachment removed ]

 

P-51D "Voodoo" voitti pronssifinaalin.

[ attachment removed ]

 

Veteraani Bill Destefani voitti finaalin pitkästä aikaa, allaan vanha uskollinen P-51D "Strega", keskinopeus yli 483 mph.

[ attachment removed ]

 

Mustang #11 "Miss America" on ollut kauan mukana myös, tänä vuonna sijoitus oli hopeafinaalin toinen.

[ attachment removed ]

 

Mustang #12 "The Rebel" sijoittui pronssifinaalissa kakkoseksi.

[ attachment removed ]

 

Öljykauppias Howard Parduella oli kaksi konetta kultafinaalissa, Sea Furya #13 lensi Nelson Ezell sijoittuen kuudenneksi.

[ attachment removed ]

 

Pardue itse lensi Bearcatia #14, sijoitus oli kahdeksas, eli viimeinen maaliintulleista.

[ attachment removed ]

 

Mustang #22 "Merlin's Magic" sijoittui seitsemänneksi hopeafinaalissa.

[ attachment removed ]

 

Mustang #31 "Speedball Alice" käynnistelee, sijoitus pronssifinaalin neljäs.

[ attachment removed ]

 

#33 "Steadfast" on Jak-3U, eli ilmeisesti modifioitu ainakin vaihtamalla moottori. Vauhti riitti hopeafinaalissa kolmanteen sijaan.

[ attachment removed ]

 

Tämä karkkimainos on P-51D Mustang #44 "Sparky", joka sijoittui pronssifinaalissa kolmanneksi.

[ attachment removed ]

 

Seuraava Mustang on #52 "American Beauty", hopeafinaalin kutonen.

[ attachment removed ]

 

Mielestäni yksi hienoimpia koneita kisassa oli tämä #57, Goodyear F2G Corsair, jonka Bob Odegaard lensi viidennelle tilalle hopeafinaalissa.

[ attachment removed ]

 

Hawker Sea Fury #71 "Sawbones", ohjaamossa vilkuttelee pilotti Ray Dieckman, joka lensi koneen kultafinaalissa seitsemänneksi.

[ attachment removed ]

 

Edellisen vuoden voittaja #77 "Rare Bear", runsaasti modifioitu Grumman Bearcat oli ennakkosuosikki, mutta moottorista pääsi savut karkuun puolessavälissä finaalia, ja pilotti John Penney joutui tuomaan koneen kohtalaisen vikkelästi alas. Onneksi ilman muita vaurioita.

[ attachment removed ]

 

P-51D Mustang #81 "Lady Jo" on tässä vissiin lähdössä muulle kuin kilpailulennolle, kun on väkeä kyydissä. Kisassa sijoitus oli hopeafinaalin kahdeksas.

[ attachment removed ]

 

"Hiukan" modifioitu Jak-11 #86 "Czech Mate" kulki kovaa, kultafinaalissa tuli neljäs sija.

[ attachment removed ]

 

Hawker Sea Fury #105 "Spirit of Texas" oli kultafinaalissa heti Jakin perässä viidentenä.

[ attachment removed ]

 

Sea Fury #232 "September Fury" johti jonkun aikaa finaalia, mutta sitten Mustangit painelivat ohi. Toissa vuoden voittaja jäi nyt kolmanneksi.

[ attachment removed ]

 

Mike Brownin toinen Sea Fury (#232:n lisäksi) on tämä #911 "September Pops", jolla Dan Vance voitti hopeafinaalin, samaan aikaan kun omistaja itse lensi isommalla koneellaan, Tigercat´"Big Bossmanilla" neljänneksi. Joillakin on...

[ attachment removed ]

 

Toivottavasti joku jaksaa nämä katsoa loppuun. Minua ainakin rupesi kuvien laittaminen väsyttämään (ja kaduttamaan, että aloitin) tuossa puolenvälin jälkeen...

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoja kuvia! Taytyisikin menna vaikka ensi vuonna paikalle. Kavin joskus 90 -luvun puolessa valissa ja mieleen jai erittain mielenkiintoinen tapahtuma. Taisipa olla koko yleisolle kunnolliset grand stand -paikatkin normaaliin paasylipun hintaan kuuluvana. Lentonaytoksessa myos komeat pyrot.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Olipas sellainen paketti että hengästyttää oikein :thmbup:

 

Vanhat tahikka muuten vaan eksoottiset koneet kiinnostaa takuuvarmasti ja jos ei tuolta niitä löydy niin sitten ei mistään. Juu, on se ollut Renokin suunnitelmissa pitkän aikaa visiteerata mutta eipähän vaan ole saanut aikaiseksi.

 

Kiitos Juha kuvista ja mukava nähdä muutama "oman kylänkin" kone tuolla..... onhan se Breckenridge tuossa ihan lähellä... melkeen.....  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olipa hienot kuvat!  :thmbup:

 

Hiukan vain ihmetyttää kuinka vanhempi L-29 Delfin on voinut voittaa uudemman L-39 Albatrossin. Liekö kaartokyky parempi vai missäköhän selitys?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

John Klatt Staudacher S-300D:llä ja David Martin CAP 232:lla esittivät taitolentoa yhdessä ja erikseen. Kuvassa Klatt pää alaspäin.

 

David Martinin lentämä kone on tietenkin Extra 330SC N330EX :)

 

Mykistävän kokoinen setti kuvia vielä mykistävämmästä kavalkaadista erilaisia vehkeitä. Meneekin mukavasti hetki jos toinenkin katsellessa kaikkia yksityiskohtia :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

David Martinin lentämä kone on tietenkin Extra 330SC N330EX :)

 

 

Niin tieteskii, korjataan. Ohjelmasta katselin, että se lensi CAPilla ja uskoin painettuun sanaan. Ehkä parempi uskoa silmiinsä...

 

Minäkin oletin, että Fouga ja Delfinit on siinä jettikisassa hännillä, mutta Delfinit oli selvästi nopeampia. En tiedä "suoranopeudesta", mutta vasemmalle kaartaessa tosiaan kulkivat kovempaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla