Guest arttula

Uni maittaa maan pinnallakin

11 viestiä aiheessa

Jos nukutaan lentokoneen ohjaimissa, niin maistuu se uni näköjään ihan maissakin ;D:

 

Hesarista:

 

Lennonjohtaja nukkui, koneet jäivät ilmaan

 

Julkaistu: 13:17

 

stt–reuters

 

Kaksi lentokonetta joutui jäämään kiertelemään kreikkalaista lomasaarta, kun saaren lennonjohtaja tuli nukkuneeksi pommiin. Huolestuttava tapaus sattui Aigeianmeren Lesboksella. Ateenasta ja Slovakiasta saapuneet lentokoneet yrittivät toistuvasti mutta turhaan saada yhteyttä lennonjohtajaan. Kukaan ei vastannut 40 minuuttiin. Lopulta lentokentän varahenkilöstö avusti pilotteja, ja nämä toivat koneensa maan kamaralle ilman lisäongelmia. Lesboksen poliisi ilmoitti, että unten maille jäänyt lennonjohtaja hyllytetään tehtävistään muutaman päivän ajaksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentoasemasta tuli ihan selvästi korpikenttä, kun lennonjohtaja nukahti, olisivat toimineet kuin korpikentällä.  ;D

Tai lennonjohtaja olisi voinut laittaa Atikseen ja notameihin, että "tower is closed because director is sleeping" ja kellonaika milloin nukutaan.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä uutisesta saa sellaisen käsityksen, että kentältä soitettiin hätiin joku kolleega, joka ehkä asusti lähempänä kenttää, tjsp:

 

http://www.abc.net.au/news/stories/2008/09/30/2377422.htm?section=justin

 

Noniin, nyt tuossa on jo jotain järkeä. Tuon toisen uutisen perusteella olisi voinut luulla, että kyseessä oli tosiaan joku sattumanvarainen henkilö lentokentältä  ::)

 

Toisaalta onhan tuota tapahtunut täällä kotosuomessakin ja myös allekirjoittaneelle. Joskus ne loppuu patterit itse kunkin herätyskellosta.

 

H

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentoasemasta tuli ihan selvästi korpikenttä, kun lennonjohtaja nukahti, olisivat toimineet kuin korpikentällä.  ;D

 

Mikähän on ihan virallinen määräysten mukainen tapa toimia ? Jos torni ei vastaa niin voiko ihan virallisestikkin

toimia kuten korpikenttällä olettaen että nyt on ensiksi varmistanut että vika ei ole oman radion lähettimessa ?

 

Jos muutenkin on VMC niin ei teknisesti pitäisi olla ongelmia ilmoitaa aikeistaan "xxxxx liikenne" . Jos tullaan

IFR plaanill niin senhän voi päättää alue/lähestymislennonjohdolle ja sitten tehdä VFR-lähestymisen.

 

 

Kate

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ulkomaisilla palstoilla asiasta puhuttiin niin, että korpikentälle ei isolla liikennekoneella mennä muuten, kuin todellisessa hätätilanteessa johtuen esim. yhtiön vakioproseduureista sekä siitä, että vakuutus ei kata sellaisia tilanteita. Tiedä sitten.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Useimpien yhtiöiden sisäiset säännöt kieltävät VFR-lennot. Muuten voitaisiin hyvin perua IFR, ja jatkaa VFR:ssä, ilmoitukset liikenteelle ja eiku laskuun...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Useimpien yhtiöiden sisäiset säännöt kieltävät VFR-lennot. Muuten voitaisiin hyvin perua IFR, ja jatkaa VFR:ssä, ilmoitukset liikenteelle ja eiku laskuun...

Näinhän tuo on. Esimerkiksi Finnairilla VFR on kielletty. IFR-plaanissa on tietysti pakolliset kaksi varakenttää ja polttoainereserviä, että noille varakentille pääsee yms.mutta jos tuollaisessa tilanteessa tulisi moottorihäiriö tai jokin muu pakkotilanne IMC-olosuhteissa, joka edellyttäisi hätälaskua niin yritettäisiinkö esim.yhdellä moottorilla päästä varakentälle vai toimittaisiinko korpikentän säännöillä( miten onnistuu ILS-lähestyminen korpikenttätilanteessa?) vai otettaisiko yhteys aluelennonjohtoon ja pyydettäisi niitä hälyttämään lennonjohtotorniin varahenkilö, tosin yksimoottoritilanteessa voisi olla aika hankalaa kaartaa odotuksessa pitempään ennen kuin varahenkilö saapuu, vai? 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän nuo hätäpaikat saa miehistön pähkäilemään vaihtoehtoja aika tarkkaan. Mitään varahlöiden hälyttämisiä ei varmastikaan tapahdu, ne kentät on auki jotka on. Tosin taitavat ILSsit olla päällä kaikilla kentillä jatkuvasti joktap, mutta kiitotievalojen kanssa voi olla hankalampaa... Puhumattakaan kiitotien kunnostuksesta talvisaikaan.

Sitä en tiedä mahtaako koneiden FMS:ssä olla kaikki oikeat korpikentätkin mainittuina. Ainakin aluelennonjohto löytää ne, mutta lieneekö tuo todellinen vaihtoehto jos kone edes jotenkuten nilkuttaa isommalle kentälle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään