Olli Mattila

Häiritseekö lentomelu?

45 viestiä aiheessa

Tästä päältä menee 22R&L:lle menevät ja 33:lle(tosin sillehän ne menee aika harvoin) eikä todellakaan häiritse, vaikka usein menee monta konetta ihan yölläkin. Noi keitä häiritsee niin muuttakoo prkl sinne johonki Lappiin tms missä ei koneita lennä.. ::)>:( Onko se kämppä aivan pakko ostaa siitä lentokentän vierestä silloin, kun tietää että sitä "melua" tulee ja sitten itketään että häiritsee häiritsee ja lentoliikenne on lopetettava klo 22-06 väliseksi ajaksi!!111 Ihan heti.

 

Ja muutenkaan yöaikaan ei kovin paljon niitä koneita tule/lähde, ja jos nukkuu niin silloin niitä tuskin kuulee, ja jos kuulee niin ei se kyllä paljoa hetkauta kun se kone menee tuosta päältä siinä parissa sekunnissa yli...eikä se äänikään sen kauempaa "häiritse".

Allekirjoitan täysin tämän :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja esimerkiksi Bangkokin lento pyyhkii yli toisinaan aika myöhäänkin. ::)

 

Kahdeksan aikaanhan se lähtee muiden lajitovereiden kanssa. Jos siellä joku kahdeksasta myöhästyy, niin se on ollut useimmiten Beijing.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kahdeksan aikaanhan se lähtee muiden lajitovereiden kanssa. Jos siellä joku kahdeksasta myöhästyy, niin se on ollut useimmiten Beijing.

 

No samanlaisen äänenhän se Pekingin MD päästä kuin Bangkokinkin. Tuo Bangkok nyt oli vain esimerkki. :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä on ehkä vähän väärä foorumi kysyä tällaista, kuten kommenteistakin voi päätellä  ;) Kysypä tätä jossain muualla niin vastaus on toisenlainen.

 

I love aircraft noise, niin kuin jenkki sanoo. Asun HesaVantaan 22R:n loppulähestymislinjan alapuolella n. 2,5 NM päässä kynnykseltä ja mittarilähestymiskarttojen mukaan suunnilleen siinä kohdalla korkeutta pitäisi olla enää n. 1000 ft. Sanon suunnilleen ja noin, koska en ole sitä kovin tarkasti mitannut ja laskenut. Maata viistäen siis mennään ja ei haittaa pätkääkään, päin vastoin. Aika harvoin ne ikävä kyllä tuosta tosin yli menevät, lähinnä sunnuntai-iltapäivät ovat niitä päiviä, tietysti tuulistakin riippuen.

 

Joskus ulkona ollessa saattaa keskustelu lopahtaa kun kone menee yli, mutta lähinnä se johtuu siitä, että unohdun tuijottamaan konetta, ei niinkään melusta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä on ehkä vähän väärä foorumi kysyä tällaista, kuten kommenteistakin voi päätellä  ;) Kysypä tätä jossain muualla niin vastaus on toisenlainen.

 

I love aircraft noise, niin kuin jenkki sanoo. Asun HesaVantaan 22R:n loppulähestymislinjan alapuolella n. 2,5 NM päässä kynnykseltä ja mittarilähestymiskarttojen mukaan suunnilleen siinä kohdalla korkeutta pitäisi olla enää n. 1000 ft. Sanon suunnilleen ja noin, koska en ole sitä kovin tarkasti mitannut ja laskenut. Maata viistäen siis mennään ja ei haittaa pätkääkään, päin vastoin. Aika harvoin ne ikävä kyllä tuosta tosin yli menevät, lähinnä sunnuntai-iltapäivät ovat niitä päiviä, tietysti tuulistakin riippuen.

 

Joskus ulkona ollessa saattaa keskustelu lopahtaa kun kone menee yli, mutta lähinnä se johtuu siitä, että unohdun tuijottamaan konetta, ei niinkään melusta.

Asut kyllä tosi lähellä Vantaan lentoasemaa, jos asut 2,5nm 22R:n kynnykseltä. 22R:n kynnykseltähän on varmaan lähes kaksi mailia vielä lentoasema-aluetta, jos oikein luulen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aloin oikein itseäni epäilemään, mutta onhan tuo 2,5 NM sentään melkein 5 kilsaa. Kyllä se aika lähelle on oikein. Se on linnun tietä aika pitkä matka. Ei se lentoasema-alue kyllä niin kauas ulotu. Lentoasema-alue loppuu aitaan, joka ei ihan noin kaukana ole. Olisko luokkaa noin 1 km. Lähialue on sitten asia erikseen, mutta sen rajat taitavat olla vähän kauempana ja se ei niin maassa kosketa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aloin oikein itseäni epäilemään, mutta onhan tuo 2,5 NM sentään melkein 5 kilsaa. Kyllä se aika lähelle on oikein. Se on linnun tietä aika pitkä matka. Ei se lentoasema-alue kyllä niin kauas ulotu. Lentoasema-alue loppuu aitaan, joka ei ihan noin kaukana ole. Olisko luokkaa noin 1 km. Lähialue on sitten asia erikseen, mutta sen rajat taitavat olla vähän kauempana ja se ei niin maassa kosketa.

Joo, sanoinkin, että lähes kaksi mailia 22R kynnyksestä. Olisikohan 22R kynnykseltä lentoasema-aluetta n.1nm. Se lentoasema-alue siitä 22R kynnykseltä tuntuu vaan jatkuvan aika pitkälle, että kuvittelin näin lonkalta aluetta olevan lähes tuo 2nm.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikille ihmisten Lappiin muutattajille semmoista pientä ajattelun aihetta, että lentoliikenne alkaa olla pääkaupunkiseudulla aika vilkasta. Kolme kiitotietä erilaisine käyttökombinaatioineen viskaa liikenteen melkoisen suurelle alueelle. Oikeastaan aika harvat ovat turvassa ylilentävältä liikenteeltä. Siten asuinpaikan valinta ei välttämättä ole varma tae siitä, ettei koneita yli lentele. Tosi asiassahan kentän lähipiirissä on melkeinpä hiljaisinta, koska koneet eivät vaikkapa kilometrin kiitotielinjasta sivussa juurikaan lentele. Suoraan tulo- tai lähtöreittien alla olevia tämä ei tietysti koske.

 

Turhasta jauhajiahan on aivan älyttömästi eivätkä nuo nykyiset koneet tosiaankaan pidä niin kovaa mekkalaa, kuin kirjoitukset antavat ymmärtää. Joka tapauksessa, kun aikanaan asustin niin lähellä Helsinki-Vantaata, että nuo viime aikoinakin usein mainitut proppien öiset koekäytöt kuuluivat makuukamariin asti ikkunan ollessa auki, meinasivat mokomat hermosahat oikeasti ryhtyä kiukuttamaan. AIP muuten sanoo aiheesta näin: "Säännölliseen huoltotoimintaan liittyviä koekäyttöjä on vältettävä 2000-0500 UTC välisenä aikana sekä pyhäpäivisin." Siitä huolimatta se nau'utus oli ainakin joku vuosi sitten aivan säännönmukaista.

 

Kun nykyisin 33:n ollessa käytössä koneita valuu kaiken iltaa parin minuutin välein talon yli niin, että ikkunat helisevät, se meinaa huonoina päivinä kieltämättä jo hetkittäin hatuttaa.

 

Kun nyt muistetaan minun olevan friikki, joka saa kapoisen leipänsä ilmailusta ja syytää kaiken ylijäävän taivaalle yleensä katsoen ylilentäviä koneita niska kekallaan ja suu ammollaan, voidaan kenties vetää johtopäätöksiä siihen suuntaan, ettei mekkala kaikkia tosiaankaan miellytä ja osa valittajista valittaa jopa perustellusti. On äärimmäisen vaikea löytää kaikia miellyttäviä kompromisseja, kun suomalaiset tunnetusti haluavat asua kaupungin keskustassa meren tai järven rannalla omakotitalossa kilometrin päässä naapureista ja ilman minkäänlaisia taustaääniä. Silti kaiken pitäisi toimia ja roodoksen koneen olla finnairin kentällä lähtövalmiina heti, kun mieli tekee ja loma koittaa. Silti näissä asioissa pitäisi yrittää vähän kuunnella ympäristöäkin ja yrittää korjata asioita siellä, missä korjattavaa on. Asioista päättävien pitäisi kuitenkin myös muistaa kuunnella asioista oikeasti tietäviä henkilöitä ja niitä, joiden toimintaan kiellot ja rajoitukset johtavat. Malmin yörajoitukset ovat jo yksi surkea esimerkki totaalisen pieleen mennestä ylireagoinnista.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

osa valittajista valittaa jopa perustellusti.

Joo, ne ehkä jotka ovat ko paikkaan muuttaneet asumaan joskus ennen 50-lukua eli ennen EFHK:n rakentamisen aloitusta. Muiden on parasta pitää lätty ummessa, eikä näyttää omaa moukkamaisuuttaan, kun on muuttanut alle 20km tjms päähän lentokentästä.

 

T: joku jota kyrsii kun ei tullut Virttaalle yliäänijumbokenttää, josta lapsena kuuli juttua.

 

PS. Eikä häiritse lentomelu pätkääkään ;D.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juuri katselin 2003 kuvattua videoa, sillon asuttiin vielä Vantaalla Ruskeasannalla. Ensimmäisissä ulkokuvissa pisti korvaan heti lentokoneen melu.

Eipä sitä silloin niin huomannut eikä häirinnyt. Joskus kerosiinin tuoksukin tuli pihalle.

Kaikkeen tottuu, paitsi siihen jääpuikkoon..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, ne ehkä jotka ovat ko paikkaan muuttaneet asumaan joskus ennen 50-lukua eli ennen EFHK:n rakentamisen aloitusta. Muiden on parasta pitää lätty ummessa, eikä näyttää omaa moukkamaisuuttaan, kun on muuttanut alle 20km tjms päähän lentokentästä.

 

Moukkamaisuutta löydän lähinnä tuosta kommentistasi. Aika vähissä olisi tämä pääkaupunkiseudun asutus, mikäli Helsinki-Vantaalta 20 km säteellä asuisi vain ennen 50-lukua muuttaneita tai lentomelusta täysin kärsimättömiä. 20 kilometriä ei muutenkaan ole vielä kummoinen raja. 

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moukkamaisuutta löydän lähinnä tuosta kommentistasi. Aika vähissä olisi tämä pääkaupunkiseudun asutus, mikäli Helsinki-Vantaalta 20 km säteellä asuisi vain ennen 50-lukua muuttaneita tai lentomelusta täysin kärsimättömiä. 20 kilometriä ei muutenkaan ole vielä kummoinen raja. 

Kiitos kohteliaisuudesta. Mutta 99.995% niistä asukkaista ei valita, koska ovat sen valinnan itse tehneet, joka osoittaa fiksuutta. Toi 20km oli ihan vaan jokin järkevältä tuntuva heitetty luku, jos olisin sanonut 50km, siitähän sitä s...aa olisi jo tullut vielä enemmän niskaan. Enpä juurikaan edes kuule EFTUn koneita ja sinne on tasan 50km. Paremmin kuulee AY005:n kunnon läski-MD:n äänet kun se on tullut 130km EFFHK:lta ja juuri alkaa saavutteleen yleensä FL300 näillä main. Tai Raijanair EFTP:lta 70km päästä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän autoliikenteen melu on tänä päivänä melkein suurin melunaiheuttaja, ei lentoliikenne niinkään, jossa käytetään melunvaimennusmenetelmiä esim.lähtö -ja tuloreittien valinnassa sekä kiitotien käytössä säiden salliessa. Lisäksi teollisuudesta öisin kantautuvat äänet voivat olla tosi häiritseviä. Silti kuitenkin jos melu pysyy kohtuullisissa rajoissa niin, että ei tarvitse yöllä korvatulppien kanssa nukkua, ei mielestäni ole syytä valittaa kohtuullisista taustaäänistä, siellä melun lähteessä tehdään kuitenkin töitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos kohteliaisuudesta. Mutta 99.995% niistä asukkaista ei valita, koska ovat sen valinnan itse tehneet, joka osoittaa fiksuutta. Toi 20km oli ihan vaan jokin järkevältä tuntuva heitetty luku, jos olisin sanonut 50km, siitähän sitä s...aa olisi jo tullut vielä enemmän niskaan. Enpä juurikaan edes kuule EFTUn koneita ja sinne on tasan 50km. Paremmin kuulee AY005:n kunnon läski-MD:n äänet kun se on tullut 130km EFFHK:lta ja juuri alkaa saavutteleen yleensä FL300 näillä main. Tai Raijanair EFTP:lta 70km päästä.

 

No tuommoinen lätyn ummessa pitäminen ei ihan kauhean sivistyneeltäkään kehoitukselta kuulosta. Laskelmasi perustella pääkaupunkiseudulla olisi kymmenkunta lentomelusta valittavaa, mikä nyt tietenkään ei ole edes suuntaa antavasti oikea luku. En minäkään valita lentomelusta. Lentsikoiden lentely yläpuolella on päin vastoin useimmiten oikein hienoa meininkiä. Perään vain tässä ymmärtämystä niille, jotka aivan asiastakin saattavat kokea melun häiritseväksi. On toki erittäin vaikea määritellä, mikä on asiallista valittamista ja mikä valittamista valittamisen vuoksi.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No tuommoinen lätyn ummessa pitäminen ei ihan kauhean sivistyneeltäkään kehoitukselta kuulosta. Laskelmasi perustella pääkaupunkiseudulla olisi kymmenkunta lentomelusta valittavaa

Tuo lätty-juttu nyt oli tuollaista karrikoitua liioittelua, vapaasti ilmaistua tapaa sanoa että eipä ne valittajatkaan usein kovin realistisia ja perusteltuja ole jutuissaan ja vaatimuksissaan. Tulee kai tuosta määrästä sentään 50+ henkeä pääkaupunkiseudulle laskien(1 000 000+ populaa). Ja se tarkoitttaa noita ammattivalittajia. En toki kiellä etteikö välillä melu isompaan joukkoon vaikuta, mutta he ehkä ilmaisevat asiansa paremmin kuin nimettöminä jossain yleisönosasto viesteissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo lätty-juttu nyt oli tuollaista karrikoitua liioittelua, vapaasti ilmaistua tapaa sanoa että eipä ne valittajatkaan usein kovin realistisia ja perusteltuja ole jutuissaan ja vaatimuksissaan. Tulee kai tuosta määrästä sentään 50+ henkeä pääkaupunkiseudulle laskien(1 000 000+ populaa). Ja se tarkoitttaa noita ammattivalittajia. En toki kiellä etteikö välillä melu isompaan joukkoon vaikuta, mutta he ehkä ilmaisevat asiansa paremmin kuin nimettöminä jossain yleisönosasto viesteissä.

 

Äh, oonpas tänään normaaliakin urpommalla tuulella... Ei matematiikka oikein näytä luonnistuvan. Pahoitteluni moukkamaisuus-kommentistakin. Ei tässä ollut taas tarkoitus henkilökohtaisuuksiin mennä.

 

Mutta joo, tosiaankin yritän sanoa, että normaalisti en ymmärrä koko asian ympärillä vellovaa meuhkaamista, mutta on joka tapauksessa ihmisiä, joilla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin kärsiä lentomelusta ja että se voi muutamilla alueilla pääkaupunkiseudulla olla todella rasitttavaa. Toisaalta paloaseman, rautatien ja vilkasliikenteisen tien varrella asuneena (unohtamatta kahta residenssiä lentokentän vieressä) väitän kyllä, että meluun pääsääntöisesti tottuu niin, ettei sitä edes huomaa. Rajanvetoja on kyllä siitä huolimatta järistyttävän vaikea tehdä. Yleisestihän vallalla on mentaliteetti a) valittaa kaikesta b) kieltää kaikki. Sillä moni kenties pönkittää egoaan. Mutta sittenkin, osa valittaa epäilemättä aiheesta eikä heitä sen vuoksi tarvitse sen paremmin kehottaa muuttamaan Lappiin kuin pitämään lättyään kiinni.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sinä ja kotisi siellä melun keskellä, vai lentokenttä ja lentoreitit.

 

Lentoreittejä on ainakin muuteltu kokoajan.

 

Vanhoina hyvinä aikoina (90-luvulla) Paloheinä-Pakila -akselilla oli hauskaa kun 22:lta lähtevä Bangkok/Singapore kaarsi heti nousun jälkeen vasuriin ja siitä koko Pohjois- ja Itä-Helsingin päältä puolenyönaikoihin.  :)

Espoossa saatin kait olla tuolloin öisin rauhassa.

 

Saamari kun vieläkin lähtisivät tuollain.... :)

 

EDIT: en muuten muista että tuohon aikaan kukaan olisi rutissut lehdissä lentomelusta. Nämä melujutut on tätä nykyajan huuhaata kun kaikki pitää olla niin kliinistä ja valmiiksi pureskeltua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aikoinaan Mikkelin Rantakylään muuttaneen tuttavaperheen frouva siunusteli lentokentän "meteliä" suureen ääneen kaikille tutuille ja tuntemattomille. Kysyin, että oletko muuten huomannut, että tuossa parin sadan metrin päässä on junarata, ja toisella puolella suunnilleen saman matkan päässä vanha 5-tie (oli aikoinaan pääväylä Mikkelistä Hesan suuntaan). Ei ollut kuulemma huomannut... ;D

 

Silloin kun Mikkeliin oli vielä reittilentoja, tarkistin iltamyöhällä kellon, kun Air Botnian Suappi mennä meuhkasi tästä talomme yli. Oli aika mennä pehkuihin... :)

 

Niinhän se usein on, että ilmailusta kiinnostuneita ei lentomelu juurikaan häiritse. Eikä mopopoikia mopojen pärinä. Eikä rokkareita festarimelu. Eikä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vanhoina hyvinä aikoina (90-luvulla) Paloheinä-Pakila -akselilla oli hauskaa kun 22:lta lähtevä Bangkok/Singapore kaarsi heti nousun jälkeen vasuriin ja siitä koko Pohjois- ja Itä-Helsingin päältä puolenyönaikoihin.  :)

Espoossa saatin kait olla tuolloin öisin rauhassa.

Ehkä silloin, muttei enään 2000-luvun alussa. Silloin se meni suoraan Etelä-Espoon yli. Oli kiva odottaa ennen nukahtamista sitä jyrinää. Sen jälkeen sai vasta unen päästä kiinni :)

 

Nimim. -lähes koko ikänsä espoossa asunut-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään